Йорданка Фандъкова: Сменяме печките на 20 000 семейства и слагаме филтри на комините, за да намалим замърсяването

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7230831 www.24chasa.bg
Йорданка Фандъкова СНИМКА: Николай Литов

Тази година пускаме първите 8 метростанции от третата линия

С метрото пускаме и довеждащ транспорт, първо в “Овча купел”

С Мая Манолова имаме работни отношения. Изборите още не са на дневен ред за мен

Обновяваме 15 големи улици и булеварди. Отделно с 38 млн. лв. ремонтираме по-малките в кварталите

На “Граф Игнатиев” има участъци, по които плочите не са монтирани, а само подредени, за да може да се минава

Купуваме още 112 автобуса за градския транспорт. Така 90% от линиите ще са с нови превозни средства 

Важно е да спасим сградата на Централна баня и да запазим това богатство на града, казва кметът на София Йорданка Фандъкова 

- Г-жо Фандъкова, защо се наложи лично премиерът да се намеси и да разпореди софиянци да не плащат винетки за северната скоростна тангента? И колко ще струва на общината поддръжката на пътя?

- Северната скоростна тангента се изключва от пътищата с винетка за столичани. Благодарна съм на премиера, че прие аргументите ни. Разбирам позицията на Агенция “Пътна инфраструктура”, че тангентата свързва магистрали и е логично за тях автомобилите да плащат винетки. Но тя свързва и 5 столични района и хората я ползват, за да се придвижват от един квартал в друг. Нашите аргументи в спора с АПИ са ясни. Първо, за много софиянци това е градски път.

И второ, тангентата е много важна, защото извежда голяма част от трафика извън центъра и е мярка за подобряване качеството на въздуха. Не можем да си позволим да караме хората да слязат от нея. Ще продължим разговорите до подписване на споразумение за взаимоотношенията с АПИ за поддържането на околовръстния път. Част от него и сега се поддържа от общината и това ще продължи. Факт е, че инвестициите, които правят държавата и АПИ за изграждането на тези важни пътища в София, са огромни. Но общината трудно може да си позволи да осигури скъпата им поддръжка само от приходите от местните данъци. Не трябва да забравяме и, че голяма част от средствата в републиканския бюджет се събират и от данъците на софиянци. Затова не би следвало финансирането да е повод за разделяне. Както и премиерът заяви, ще започне

изграждането на

участъка от Южната дъга -

от “Младост” до

магистрала “Тракия”

Главният архитект на София е изготвил регулационния план и идейния проект за най-тежкия участък - от бул. “Бъкстон” до магистрала “Люлин”. Това са важни обекти не само за София, но и за цялата страна.

- Има ли липсващи жълти павета? Какво показа проверката ви?

- С решение на общинския съвет жълтите павета са обявени за културна ценност и съхранението им е строго регламентирано. Поставени са още през 1908 г. Вече не се произвеждат и това създава големи затруднения за поддръжката им. Затова преди години от БАН изследваха състава им, но, за съжаление, не сме намерили качествени заместители. Дебатът, който тече, засяга гранитните павета. Проверката установи, че към 31 декември в базата на “Софинвест” са налични близо 8800 т павета. Твърдението, че се съхраняват 2971 т, очевидно не отговаря на истината. Още през 2013 г. възложих проверка, след която се въведоха ясни процедури за приемането, съхраняването и отпускането на павета за ремонт. Новата проверка е за периода от 2014 г. досега. Проверени са огромно количество документи. Данните са присъединени към проверката на прокуратурата. Надявам се, че тя ще установи доколко са основателни подадените сигнали. Подписахме и договор със “Софинвест” като допълнителна гаранция за по-строгото съхраняване на паветата.

- Втори зам.-кмет по транспорта си тръгна със скандал. Защо се стигна до оставката на Евгени Крусев и какво показа проверката, която назначихте - нарушил ли е правилата?

- Проверката установи всички етапи и процедури, през които е минал проектът за трамвайната линия по ул. “Граф Игнатиев”. Ясна е и отговорността на всички лица - от проектантите през експертите и възложителя в лицето на зам.-кмета. Убедена съм, че прокуратурата ще свърши много прецизно работата си, така че да се изясни отговорността на всеки по веригата. Проектантът е направил 2 идейни и 2 технически проекта. В три проекта е заложил едни изисквания към подложките, а в последния ги е променил. Така те стават част от изискванията в обществената поръчка. Защо се е случило това и какво е наложило промяната - вярвам, че истината ще бъде установена от прокуратурата.

Разбира се, като възложител г-н Крусев носи отговорност, че е допуснал разминаване в изискванията на проектанта и на “Столичен електротранспорт”. Замерванията вече показаха, че са постигнати заложените в изискванията нива и

има чувствително

намаление на шума

и вибрациите

Това беше и целта на проекта. Вложените материали не са по-евтини от другите. Цената на двата вида подложки е почти еднаква. Плащаме само за вложени материали и спекулациите, че със смяната на материала се спестяват средства на изпълнителя, са лъжа.

- Възложихте транспорта временно на зам.-кмета по финанси, който отговаря и за здравеопазването. Търсите ли нов член на екипа ви?

- Благодаря на г-н Барбалов, че пое един от най-тежките сектори, който изисква много време и голяма отговорност. Той е изпълнявал тази задача и преди. При всички случаи секторът изисква специално внимание. Принцип при търсенето на хора за екипа ми, независимо че са част от политическия ми кабинет, е да разчитам на експерти. Ако намеря такъв човек, ще освободя г-н Барбалов от този ресор. Дотогава съм убедена, че той ще работи много сериозно с помощта на целия екип.

- Водите ли разговори с такива експерти?

- За момента не съм се спряла на никого.

- Харесва ли ви ул. “Граф Игнатиев”?

- Безспорно завършените участъци показват каква ще е цялостната визия на ул. “Граф Игнатиев”. Но има още много работа по площадите, градината пред храма “Св. Седмочисленици” и част от тротоарите. Беше важно да махнем оградите, въпреки че обектът не е завършен. Затова много хора остават с впечатление, че дейностите са приключили, но не е така. Има участъци, по които плочите не са монтирани, а само подредени, за да може да се минава.

Нужно е още малко търпение, докато завърши реконструкцията. Влязохме в сезон, който не позволява да се работи. Цялата нова визия ще се види, когато всички дейности приключат. Няма спор за всеки, минавал по улицата в последните години, че реконструкцията беше абсолютно наложителна. Не говорим само за настилките. Подменихме цялата подземна инфраструктура - над 100-годишна канализация и топлопровод. Това са огромни дейности, които не се виждат, но са изключително важни. Когато обектът бъде изцяло завършен, тогава ще се види цялостният ефект със специалните поставки за книги, възстановяването на фонтана, новите дървета, връщането на пейката на Славейкови. Вярвам, че промяната в тази знакова за София част ще е положителна.

- А как ще помогнете на търговците?

- Безспорно при такива сериозни реконструкции има големи неудобства за живеещите и за работещите. Хората проявиха голямо търпение. Благодаря на общинските съветници от ГЕРБ, които с главния архитект започнаха разговори с търговците от ул. “Граф Игнатиев”. Благодаря и на хората за активността. Защото проблемите съществуват, но е важно да се работи за намирането на решение. Общинският гаранционен фонд има готовност да гарантира кредитите на бизнеса. Ще предоставим безплатна информационна кампания на търговските обекти в трамваите и по самата улица. Разговорите продължават и ще направим всичко, което е възможно и би облекчило бизнеса, за да си поеме дъх. Убедена съм, че след ремонта интересът към обектите им ще е много по-голям отпреди, както се получи на “Витошка”.

- Кои са най-големите обекти за 2019 г.?

- Представихме проектобюджета за 2019 г. Най-големият и най-важен обект е пускането на първите 8 станции и 8 км трасе от третата метролиния. Доставени са 20 нови метровлака. Ще купим още 10 и ще модернизираме 12 от старите. Това са сериозни инвестиции, с които ще осигурим влакове за следващите участъци, за да може повече хора да ползват най-удобния, бърз и екологичен транспорт. Ремонтираме и улиците и булевардите по трасето на новата линия. Ще обновим ул. “Житница”, която беше в много лошо състояние.

Ще пуснем и подземното

преминаване под бул.

“Цар Борис III”,

за да облекчим трафика. Ще обновим и улиците в “Овча купел” около метрото и участъка от бул. “Вл. Вазов”. Проектът за метрото е ценен не само за транспорта, но и за промяната на София.

Планираме реконструкция на 15 булеварда и 38 млн. лв. за ремонт на квартални улици.

Важни са и инвестициите в децата, образованието им и възможностите за игра. Затова тази година строим 15 детски градини, модернизираме 26 училища и детски градини и правим нови детски площадки във всички райони.

Тази година трябва да приключи реконструкцията на Западния парк. Ще продължим с обновяването на Северния парк, Борисовата градина и парк “Дружба”.

Ще започне и изграждането на първия център за съвременно изкуство в бившата топлоцентрала на НДК. И тази година ни очаква много работа.

- Готови ли сте със схемата за довеждащия транспорт до метрото?

- Експертите подготвиха няколко довеждащи линии, които да облекчат движението в “Овча купел” и още няколко района. Предстои да ги обсъдим и да решим как да се доставят малки автобуси, които да се движат в по-тесни улици, и така да осигурят удобен достъп до метрото или някое от трамвайните трасета. “Овча купел” ще е първият квартал, в който искаме да тръгне довеждащият транспорт още с пускането на метрото. Планираме 2 линии, които ще возят до него и до трамвай №5. Има и предложения за квартали като “Манастирски ливади” и “Витоша ВЕЦ - Симеоново”, в които транспортното обслужване е трудно. Предстои да вземем решение за етапността и начина на финансиране.

- Посочихте екологията и чистотата на въздуха като приоритет №1. Какво ще предприемете, за да намалите замърсяването?

- Сериозните инвестиции, които правим в градския транспорт, са насочени към подобряване чистотата на въздуха. Новите автобуси са с най-високите екостандарти. Надяваме се да привлечем повече хора да ползват градския транспорт. Пуснахме първите 20 електробуса, а преди дни и още 30 нови автобуса. Тази година ще доставим 112 автобуса и 90% от линиите ще са с обновени транспортни средства.

Институциите и гражданите разбрахме, че трябва да работим заедно, за да има резултати. През 2018 г. предложихме законодателни промени, част от тях вече са факт. Благодаря на екоминистерството и на парламента, че приеха предложението ни за стандарти за въглищата и дървата, които са сред най-големите замърсители. Поисках и инкриминиране на горенето на отпадъци. Правим проверки в кварталите, но само административните мерки не дават резултат. Поискахме и екостикери за колите, което ще позволи да въвеждаме ограничение на движението в определени участъци при голямо замърсяване. Само законодателните мерки няма да решат въпроса. Затова сме готови и с проекти за подмяна на отоплителните инсталации на домакинствата на твърдо битово гориво с ток, парно, газ или пелети. Това е допустимо за финансиране с европейски средства. Подадохме проект за 40 млн. лв. за подмяна на отоплението на 15 000 домакинства. Имаме и друг за 5 000 семейства. За 2-3 г. ще подменим инсталациите на 1/3 от 55 000 домакинства, които се топлят на твърдо битово гориво. Това са семейства, които нямат възможност за подобна инвестиция. Подготвят се заявленията, които хората ще трябва да попълнят.

- По ваша инициатива стартира и пилотна програма за купуване на филтри за комините.

- С пилотни проекти проверихме какъв е ефектът от филтрите. Те намаляват с 80% замърсяването. Филтрите не са допустими за финансиране с евросредства. Но смятам, че имаме нужда и от тях, особено в някои райони. Затова ще отделим средства от бюджета.

- Разрази се спор за неремонтираната част от Централна баня - да се разшири ли Музеят на София, или да се търси инвеститор за спа център. Какво е вашето мнение?

- Централната минерална баня е един от шедьоврите на архитектурата в София. От 1986 г. тя не работи и дълго бе оставена да се руши. От 2015 г. едното ѝ крило е възстановено и функционира като Музей на София. Най-важно е цялата сграда да бъде възстановена и спасена. Можем да реставрираме и другата част с европейски средства и да стане културно пространство. Преди години общинският съвет реши да се търси инвеститор, който да изгради спа център. Обявихме няколко процедури, променяхме условията, удължавахме сроковете, но инвеститор не се появи. Каквито и спорове да се водят сега, истината е, че няма интерес. Нужни са сериозни средства, затова е важно да се възползваме от европейската солидарност и да запазим това богатство на града.

Възстановяваме банята в Банкя. Ще възстановим и банята в “Овча купел”, в която ще има спа център и научен център. Надявам се, скоро това да се случи и с банята в “Горна баня”. Затова няма как да се твърди, че нямаме отношение към минералната вода и баните. Задачата ни е да възстановим 4-те сгради, а там, където е възможно, да се ползват и по предназначение.

 - Кога ще започне ремонтът на Царските конюшни и защо общината поправя частна собственост?

- Аварийното укрепване започна. Изнесени са 300 т отпадъци. Започна монтирането на скелето, за да се възстанови покривът и да не се разруши сградата. Защитихме Царските конюшни с устройствения план от 2015 г. и не позволихме нито да се надстрояват, нито да се разрушaват. Издали сме предписания на собствениците да обезопасят и възстановят сградите. За съжаление, те не го направиха и ние се ангажирахме. После ще предявим финансови претенции към МВР и частния собственик.

- Какви промени в Закона за културното наследство ще поискате за паметниците на културата?

- Да се облекчи процедурата за законова ипотека, за да може общината по-лесно да реагира, ремонтира и опази най-знаковите сгради в най-тежко състояние. Сега процедурата е твърде тромава. Имах такова желание, опитахме, но не стана. Предлагаме да има и регистър на сградите в риск, за да се следи по-лесно състоянието им. Обмисляме и механизъм, по който общината да изготвя и съгласува проектите за реставрация. Това е финансова подкрепа за проектиране, но само ако до 2 г. сградата бъде възстановена.

- Притеснява ли ви изборна битка с Мая Манолова например и ще поискате ли отново доверието на софиянци, след като зам.-председателят на ГЕРБ Цветан Цветанов заяви, че други имена на кандидат-кметове за София не се коментират?

- До момента не сме обсъждали тези въпроси и за мен те не са на дневен ред. Имаме много по-важни задачи. Това е последната година от мандата и тя е ключова как ще изпълним ангажиментите, които поехме пред софиянци. Това е най-важното. С г-жа Манолова сме работили по няколко казуса и имаме добри работни отношения. Нямам никакви притеснения. Всеки трябва да прецени и сам да вземе решение.

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Реформа трябва, и то в полза на пациентите

    Реформа в здравеопазването трябва, и то в полза на пациентите. Защото всяка година се отделят все повече пари за здраве, но здравната каса продължава да се източва доста сполучливо, а тарикати са превърнали някои болници в печелившо бизнес начинание. От което на болните не им става по-добре, тъй като невинаги получават адекватно лечение,
  • Мотиви за нова конституция за по-добра България

    Обикновено НС може да я направи в края на мандата си, после Велико да я приеме и да продължи като обикновено За 30 г. демократични промени в България се проявиха заложени в конституцията противоречия, които доведоха до противопоставяне на институциите, а не до тяхното взаимодействие. А институционалното взаимодействие трябва да е принцип в