Кукери, мартеници - да опаковаме традициите като стилни марки

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7232558 www.24chasa.bg

Калоферското хоро сега е стилизирано,

но навремето са хвърляли и... петолъчка

Тъй като се сблъсквам с пълно неразбиране на развитието, което претърпяват ритуалните системи в днешно време, ще споделя няколко наблюдения и свои заключения.

Кукери

В ранното ми детство (Монтана) мартеници (червен и бял конец с пискюли или не) се връзваха на деца и на домашен добитък. Възрастни не си разменяха мартеници. Сред пубертети и младежи размяната на мартеници беше игра на остроумие.

Сергия с мартеници

Подарява се “мартеница” - сухо люто чушле с пискюли от кълчища. От тогавашните възрастни зная за съвсем шантави “мартеници” в тяхната младост. Неловко ми е да ги споменавам.

Хоро за Богоявление в Калофер

Като ученици си разменяхме по пощата “смешни” мартеници - чушлета, парцалчета, копчета, клечки за зъби. Но-о-о, не и на харесаното момиче...

Калоферци на хоро в ледените води на Тунуджа

“Дали ще ми носи мартеницата?” - мъчителен въпрос.

Мартеницата

придоби строга

емоционална и

уважителна

стойност

през последните няколко десетилетия под натиска на общото развитие на нравите и пазара.

А ако някой се съмнява, че от 40-те години на ХХ век досега имаме изключителен напредък в развитието на нравите и хигиената, няма идея за какво става дума...

Ще пропусна темата за “шопската салата” и ще спомена

японската чаена

церемония

Разказано ми е от професор по японистика. Предполагам, че всички знаете за нея и нейната древност.

Сега се върнете и прочетете какво съм написал в личните си спомени за мартеницата. Станало е нещо подобно. Пазарът изисква стил и старина! И я получава!...

“Шопската салата” била измислена от “Балкантурист”. Трябва да си расъл другаде, за да не си ял салата от лук, чушки, домати и бяло саламурено сирене, откакто се помниш.

В “Балкантурист” са осмислили това, написали са готварската му рецепта, дали са му име и са го включили в менюто си!

Да не си мислите, че кукерските прояви бяха това, което са сега? Нищо по-различно от коледари и лазарки.

Но времето ги засмука, осмисли, организира и ритуализира в условията на туристическа експанзия.

Даде им стил

и старина,

включи ги в смисъл.

Длъжни сме да осмислим обичаите си, кухнята си, битовите си предмети. Да ги назовем. Да им дадем стандарт (рецепта) и ако те могат да се включат в пазара, защо не?

Може би има ресторант “Българска кухня” с меню от изцяло типично български рецепти - от “шопската салата” до “българско кебапче” или предлагащ току-що издоено мляко.

Бих искал да възродя трикракото столче. Ех, мечти, мечти...

Калоферското

хоро сега е

стилизирано и

развито,

но обичаят влезлите във водата мъже след изваждане на кръста да се уловят за ръце и да направят няколко хороводни кръга, е съществувал открай време. Така твърдят питани от мен калоферци.

Имало е период на опит да се забрани хвърлянето на кръста, но без успех. Тогава се ражда една комична инициатива на местното ръководство. Правят се два вира. В единия вир се хвърля кръстът, което е крайно нежелателно и назадничаво! На гражданите не се препоръчва да присъстват на този суеверен обичай!

И сега внимание! В другия вир

по същото

време

хвърляли

петолъчка!

Това било напредничаво и идейно издържано.

Народът обаче ходел там, където се хвърлял и вадел кръстът и където мъжете правели няколкото завъртания в хоро...

Хвърляната на Йордановден петолъчка напомня за атеистичната система и нейното нахлуване в традицията на ритуалите. Например при погребения - няма опело, а ритуал, воден от служител на общината; на гроба не се поставя кръст, а пирамидка с петолъчка...

Навремето, когато “отвориха” новите гробища на Монтана, от Градския комитет на БКП забраниха на тях да се продават свещи. Продаваха сух спирт. Не бях ходил дълго време в Монтана и реших да почета гроба на близък. Имаше някаква служителка в помещението при гробищата. Поисках да купя свещи и тогава подробно ми беше обяснено за сухия спирт.

(От фейсбук)

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Всеки има право да се връзва на глупости, но в здравето няма демокрация

    Антиваксъри изпратиха открито писмо срещу ваксините до президента Румен Радев и кого ли още не. С основен аргумент, че задължителното ваксиниране не било демократично. Мили антиваксъри, в здравето на всички ни няма демокрация. И не трябва да има. Защото хич не е демократично неваксинирани хора да сеят зарази