Ако сделката се финализира преди изборите, политиците може да унищожат консенсуса в сферата на националната сигурност
САЩ може да отстъпят от цената. Но ако се купят грипени, които след това трябва да бъдат оборудвани със системи от САЩ, американците ще ни ги продадат по най-високата възможна цена
Когато става дума за отбрана в ситуация на надпревара във въоръжаването, съображението “по-изгодно” не работи
Ключово ще е крайното споразумение със САЩ или с Швеция. Ще ми бъде интересно тогава как ще гласува БСП
Предизборно ще слушаме два взаимно изключващи се разказа за българската авиация
От влизането ни в НАТО минаха цели 15 години - няма логика толкова да се бави решение от ключово значение, казва политоложката
- Ако преди ябълката на раздора бяха шведските грипени, сега такава се оказаха американските F-16, за които бе предложено да се даде мандат за преговори. Изненадва ли ви този пореден епизод от драмата с избора на изтребители за военновъздушните ни сили, г-жо Коларова?
- Всъщност най-важното по темата за новите изтребители е парламентът да вземе решение и да се пристъпи към закупуване на нови самолети. Защото до този момент единственото, което се случва, е
непрекъснато
отлагане и
забавяне
А това означава просто, че България има дисфункционална авиация. Ще има промяна и пробив, когато се тръгне към конкретни действия за смяна на остарелите и непрекъснато нуждаещи се от ремонт изтребители.
- Бившият министър на отбраната Бойко Ноев и бивш посланик на България в НАТО обяви по “Панорама” на БНТ, че проблемът и спорът са в опорочаването на процедурата. Според него така е била направена методиката, че е фаворизирала избора на новопроизведен самолет. Докато експертната комисия е поискала само втора ръка изтребители от САЩ и Европа. Къде е решението на проблема?
- Според мен има и позитивен резултат от острия политически дебат по темата – вече и двете водещи оферти - за F-16 и за “Грипен”, са с нови самолети. Дори се говори, че оборудването на F-16 блок 70 включва радари от последно поколение. Но тъй като не съм компетентна да оценявам техническите параметри, искам още веднъж да подчертая политическото измерение на проблема - до този момент огромният негатив е силното забавяне, а позитивът е подобрените оферти. Но а съжаление решение още няма.
- Президентът Радев реагира на предложението за F-16, като го нарече “финал на опорочен конкурс”. Има ли основание?
- Никой политик не би нарекъл избора на стратегически изтребители “конкурс”. Всички знаят, че когато става дума за междуправителствени споразумения, няма механизми, по които партньорската държава, била тя Швеция или САЩ, едностранно ще се съобрази с нашите критерии и изисквания. Например, колкото и да искаме, колкото пари и да предлагаме,
няма как да
получим F-35
Така че нелепо е да се говори за конкурс и оферти. Може би, когато от позицията си на висш офицер е бил ангажиран с оценка на възможните опции, президентът Радев ги е възприемал като конкурс и като търговски оферти. Но по природата си този процес далече не е конкурс и изборът не се определя от съображения за цени, търсене и предлагане.
Второто, което трябва изрично да се подчертае в случая, е, че рангът на това междуправителствено споразумение вече изисква решение на парламента. От тази гледна точка правителството може само да предлага, а Народното събрание ще решава.
Колкото до обвиненията за опорочаване, нека си припомним, че служебният министър-председател Огнян Герджиков, навремето беше споделил, че неестествено много се бърза по въпроса с избора на изтребители и че е смутен от натиска, оказван му от президента Радев. Проф. Герджиков, като уважаван юрист и бивш председател на Народното събрание безсъмнено зачита и брани принципа на парламентаризъм в българската политика.
Или с други думи да обобщя, има основание да се твърди, че не се спазват предварително зададените условия. Тези условия обаче са такива, каквито парламентът сам на себе си е определил. Когато правителството е приключило своето проучване и е казало: “нито една от офертите не отговаря на предварително поставените условия и се обръщаме към Народното събрание с искане за разширяване на мандата, за да можем да постигнем някакво споразумение”, това според мен е в рамките на констиуционно зададените правомощия, както на правителството, така и на парламента. От тази гледна точка
няма опорочаване
на процедурата
Със сигурност има забавяне, което, ако продължи, ще има още по-негативни последици.
- Според запознати това забавяне влече след себе си отпускането на нови средства за ремонт на старите МиГ-ове. Така ли е?
- Всяко едно забавяне на модернизацията на отбраната ни е в полза на противника. А Русия е стратегическият противник на НАТО и това е безспорно. И затова тя има и двойна полза - нашата военна авиация не само че не се модернизира, ами и продължава да плаща на стратегическия си противник за поддръжка на негово въоръжение, което е вид “пробив в системата ни за сигурност”. При всички положения тази ситуация е неестествена.
Разбира се, за превъоръжаването на Българската армия е нужен продължителен период, но от влизането ни в НАТО всъщност са минали цели 15 години - няма логика толкова да се бави решение от ключово значение.
- А защо, след като толкова сме се забавили, изведнъж е от ключово значение?
- Защото един от основните инструменти за упражняване на натиск и търсене на стратегическо превъзходство спрямо държавите от НАТО са инциденти, които Русия предизвиква във въздушното пространство. Безбройни са инцидентите, в които руски самолети навлизат във въздушното пространство на натовските държави. При това над Черно море те започват от турска, преминават през българска и продължават на румънска територия. От тази гледна точка не само модернизацията на българската военна авиация, но и съвместимостта й със съседите е императив.
Всяко забавяне на
модернизацията на
отбраната ни е в
полза на противника
изберем F-16,
или “Грипен”,
цената все ще
зависи от САЩ
- Много се говореше, че няма съвместимост между грипените и изтребителите, които са на въоръжение в повечето натовски държави.
- Съвместимост може да бъде постигната, но въпросът е на каква цена. Всичките ни съседи са с F-16 и това е един голям плюс. Доколкото чета, основен недостатък на грипените е необходимостта да бъдат
дооборудвани с
опознавателни и
комуникационни системи, които са на въоръжение обаче в НАТО.
В тази връзка негативът в момента за нашите Военновъздушни сили е двоен, защото не само плащаме огромни средства за поддръжка на изтребители, които от 15 години планираме да сменим, но и защото тези машини са отворена книга за стратегическия ни противник.
- БСП обаче се колебае - ако преди половин година са гласували инвестиционния разход, сега са против. Защо?
- Позицията на БСП в парламента задължително ще бъде против. Това е стратегия, която БСП неотстъпно следва през изминалата 2018 г. и е пределно ясно, че те автоматично и дежурно ще гласуват срещу този разход.
Но според мен първо предстои гласуване за разширяване на мандата за преговори, което те оспорват процедурно.
Ключово обаче ще бъде крайното споразумение със САЩ или с Швеция. Ще ми бъде интересно тогава как ще гласува БСП. Но ако е предизборно, отсега мога да ви кажа, че ще гласуват против.
- Според вас в състояние ли е българската държава да поддържа американските F-16? Обикновеният българин се пита трябват ли ни тези изтребители за около милиард и половина при толкова нерешени социални проблеми?
- За съжаление, когато става дума за отбрана в ситуация на надпревара във въоръжаването, съображението “по-изгодно” не работи. Пък и знаете поговорката, че понякога по-евтиното може да излезе два пъти по-скъпо.
Когато се договаряме със САЩ, те може да отстъпят от цената. Но ако се купят грипени, които след това трябва да бъдат оборудвани със системи от САЩ, 100 процента ви гарантирам, че американската страна не само няма да прави отстъпки за това оборудване, а точно обратното - ще ни го продаде по най-високата възможна цена. Т.е. независимо от това какви изтребители ще изберем да купим, при всяко положение крайната цена ще зависи от САЩ.
А ако модификация на F-16 ни се предлага със свръхмодерен радар, който не присъства в досегашните изтребители от тази фамилия, това може да спести бъдещи разходи, които например румънците ще трябва да правят.
- Дали сагата с изтребителите ще се превърне в аргумент, който може да понижи рейтинга на правителството и да окаже влияние върху изхода от изборите тази година?
- Съгласих се да дам това интервю за “24 часа”, защото според мен въпросът за избор на изтребители престана да бъде експертен, престана да бъде само въпрос на сигурност и се превърна в политически. Не става дума, че такова решение се взима с политически аргументи и съображения, а че е
решение, което в
предстоящия предизборен
период ще има големи
политически последици
Напълно съм убедена, че при сегашния модел на безусловно политическо противопоставяне, ако сделката се финализира преди изборите, тя ще бъде използвана в кампанията. Предизборно ще слушаме два взаимно изключващи се разказа за българската авиация.
И управляващите, и опозицията ще търсят силни аргументи, с които да противопоставят и мобилизират своите избиратели. Защото многократно се убеждавам как все по-малко стават споделените критерии за оценка на политическата събитийност.
Вече сме свидетели колко радикално се разминават оценките за едно и също събитие не само на партийните говорители, но и на политизираните граждани. Това е изключително пагубно, когато става дума за националната ни сигурност.
Така че политическият ефект от сагата с изтребителите ще зависи от избора, който всяка партия ще направи между желанието предизборно да мобилизира и екзалтира своето “твърдо ядро” и съзнанието, че консенсусът е императив в сферата на националната сигурност.
Румяна Коларова е завършила философия със специализация социология в СУ. Специализирала в Лондон, Ню Йорк и Флоренция
Доцент по сравнителна политология, ръководител на катедра “Политология" и директор на магистърска програма “Европейска интеграция”
Секретар на президента Росен Плевнелиев по връзките с гражданското общество
Министър на образованието в служебното правителство на Георги Близнашки
Дългогодишен автор на в. “24 часа”