Няма да превъзлагаме на други фирми да строят, но може да наемем техника и специалисти, каза Стоян Беличев, който е изпълнителен директор на “Автомагистрали” ЕАД.
Имаме амбиция да станем една от водещите компании в строителния сектор.
Разполагаме с капацитет да се справим със строителството на новите 134 км.
Отделените 1,35 млрд. лв. ще бъдат изхарчени прозрачно.
- Кога ще започнете да строите новия участък от магистрала "Хемус"?
- В договора, който разписахме, има срокове, но те започват да текат след като има строително разрешение. Очакваме то да бъде издадено в най-кратък срок. Възможно е до края на годината да започне строителството, дори и по-рано, но не искам да се ангажирам с определен срок. Но ще приключим до края на 2022 г.
- Строителството ще бъде ли разделено на лотове? Например да започне едновременно от Боаза и от Велико Търново, за да се работи по-бързо?
- Все още се прави анализ на целия проект, но идеята е там, където има готовност, да се започне веднага, за да се спазят сроковете. В момента проучваме какви са възможностите. Строежът е свързан и с достъп до определените лотове и ако трябва да засилим един, да не спрем изграждането на друг.
- Терените вече отчуждени ли са? Средствата за отчуждение предвидени ли са във вече гласуваните от правителството 1,35 млрд.?
- Не всички терени още са отчуждени. Средствата за това ще бъдат отпуснати допълнително от възложителя АПИ.
- Имате ли капацитет да се справите с такъв голям проект, разполагате ли с достатъчно техника и специалисти?
- "Автомагистрали" е стабилно държавно дружество, което има капацитета и в момента тече процес по увеличаването му. Наемаме допълнително специалисти, ще купуваме техника, така че ще успеем да се справим.
- Това, че до момента сте работили по поддръжката на редица магистрали, дава ли ви предимство при бъдещия строеж?
- Компанията има 30-годишна история, постоянно сме по магистралите и извършваме ремонти на съоръжения и пътна настилка. Запознати сме с механизма на работа. Имаме и нужната експертиза и опит, за да се справим успешно с тази отговорна задача.
- Ще ползвате ли подизпълнители или ще наемете техника от други компании, а изпълнението ще бъде само от ваша страна?
- В България няма нито една фирма, която може да изпълни този проект напълно самостоятелно, но до голяма степен ние ще го направим. Ако трябва да се използва специфична техника, ще бъде наета. Инертните материали ще ги купуваме на място от съществуващи кариери. Нямаме намерение да превъзлагаме работата на други компании.
- Реалистичен ли е срокът 2022 г. за приключване на участъка?
- Да, стига строителното разрешение да бъде издадено бързо. Веднага щом го получим, влизаме на терен да строим.
- А как ще гарантирате, че парите ще бъдат похарчени прозрачно? Предвидили ли сте периодични отчети?
- Имаме ясни отчетни механизми в дружеството, така че всичко ще бъде на светло. Възнамеряваме поне веднъж месечно да подаваме информация, като тя ще бъде публикувана на сайта на "Автомагистрали".
- Отпуснатите 1,35 млрд. лв. ще бъдат ли достатъчни за изграждане на участъка?
- Имаме технически проекти за първите три от общо шест лота. Предстои да изработим за другите три. Към момента не мисля, че ще излезем извън този бюджет. И нека да уточним, че посочената от вас цена е с включен ДДС.
- Какво ще бъде построено - магистрала или скоростен път с две платна за движение в посока?
- Ще бъде магистрала, а не скоростен път. Във всяко платно ще има по три ленти - две за движение и една аварийна.
- Очаквате ли държавата да ви възложи и други проекти?
- С назначаването ми за изпълнителен директор представих бизнес план, в който е залегнало точно това - държавното предприятие да стане една от водещите компании в сектора. Трябва да има силна държавна компания, за да поставя рамки, чрез които държавата да гарантира качеството на изпълнение. Ще ви дам пример - в Австрия и Германия държавата поддържа пътищата. Този модел може да се приложи и у нас.
- От БСП заявиха, че сте бил съдружник с Гинка Върбакова, която е кандидат-купувач на бизнеса на ЧЕЗ у нас. Това вярно ли е?
- Никога не сме били съдружници, това лесно може да се провери в Търговския регистър.
- Ще използвате ли нови технологии, които досега не са били прилагани у нас при строеж на пътища?
- Обсъждаме ги с проектанти. Става въпрос за различни асфалтови смеси, подложки и други. Почвата в участъка, който ще изграждаме, най-вече в първите 52 км, няма нужната устойчивост за магистрала. Затова смятаме да работим в насока подобряване на инертните материали от терена, което ще спести средства.
- Непрекъснато се дават за пример магистрали, изградени на бетонова основа. Вие ще приложите ли и такава технология?
- Част от проектите, които обсъждаме, засягат циментова стабилизация. Но тя е сравнително скъпа и се прилага, когато не съществува друга възможност. Обсъждаме и възможността да дадем по-дълга гаранция за участъка от тази, което се изисква по нормативни документи.
- В какво състояние е "Автомагистрали"?
- Компанията е стабилна и в добро финансово състояние. Предприятието е на печалба за не малък период от време.
- По какви проекти сте работили и работите в момента?
- По поддръжката на магистралите "Тракия", "Хемус", "Струма". Това ще бъде първият ни строителен проект, но ние сме достатъчно добре подготвени, защото ремонтираме тунели, мостови съоръжения и пътни участъци, извършвали сме всичко, което може по една магистрала. Ремонтът дори е по-сложен от строежа.
- Ще има ли осветление на новия участък от "Хемус"?
- Ще има на всички пътни възли. Ще изградим и умни системи, които да следят трафика и да подават информация за температурата на пътното платно. Така по-лесно и ефективно ще се прави поддръжката, ще се намалят разходите за нея.
- Ще има ли площадки за отдих?
- Да, ще се изградят такива площадки, както и места, където поддържащата фирма ще може да разположи техниката си.
- С колко ще бъде съкратен пътят от София до Велико Търново след като приключите с работата?
- След като построим участъка, от София до Велико Търново ще се стига за около 2 часа при спазване на ограничението на скоростта. В някои участъци габаритът на пътя ще е малко по-тесен и там разрешената скорост ще до 120 км в час. Но в по-голямата част ще е 140 км в час.
- Кой ще е най-трудният лот?
- Най-сложен ще е вторият лот - там ще се изгради виадукт с дължина от 1200 м и височина от 40 м, като и тунел с дължина 400 метра.