Държавата ли да казва на шофьорите: Има дъжд, пуснете чистачките!

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7286894 www.24chasa.bg

След поредната верижна катастрофа, разминала се с една жертва и 14 ранени, по традиция заваляха упреци към АПИ. Досега слушахме, че пътищата са убийци. Сега чуваме, че модерната система на новия участък от магистрала “Струма”, където 30 коли се нанизаха една в друга, не давала информация за мъгла.

Категорично има лоши и опасни пътища, за чието състояние са отговорни държавата или общините, на които се плащат данъците и винетките. В същото време да се прехвърля отговорността за кървавите катастрофи само и единствено на държавата, като събирателен образ на всички институции е неправилно. При всяка трагедия винаги първо вината се хвърля на държавата.

Сигурно има чиновници, които не са си свършили работата, има и пътни знаци и маркировка,

поставени незнайно по

каква логика,

има допуснати грешки от страна на държавата, но често човешката грешка се подценява. Така е и в случая с верижната катастрофа. Пак заваляха обвинения, че държавата има вина, което точно при тази трагедия е нелепо. Пътят нямал работеща сигнализация за метеорологичните условия.

Не, пътищата невинаги са убийци! Това е все едно да се каже - пушката убива. Не!

Убива човекът, в чиито ръце е попаднала. Така и пътищата не убиват. Убиват хората, които шофират самонадеяно, не спазват правилата, не се съобразяват със състоянието на пътя, с метеорологичните условия и с останалите участници в движението.

Сега се повдигна въпросът дали работи интелигентната транспортна система и защо не дава информация за мъгла по пътя. Би ли могло това да стане? Дори и да има такава сигнализация, не съм сигурна доколко това би имало ефект.

По поречието на река Струма мъглата е обичайно явление.

Често

се появява на

талази

В разстояние от метри от ясно време се навлиза в мъгла и обратно. Пада и се разсейва понякога за кратко време. Сигурно е добре да се постави такава предупредителна система, но тя би трябвало да е като някакъв своеобразен бонус към новите магистрали, а не основно предпазно средство срещу катастрофи.

Струва ми се, че все още КАТ не дава книжки на незрящи шофьори. Макар преди дни да се разбра за такъв случай, но той може да мине като “всяко правило си има изключение”. Братята от Плевенско, които по документи са 100% слепи, карат скъпи лимузини по пътищата.

Явно нещо от ТЕЛК са се объркали и са ги “ослепили” по невнимание. Хайде, те да направят золум на пътя, да си кажем “ами нали са слепи по документи”.

А останалите? Не би ли трябвало всеки зад волана да види падналата мъгла? Пълен абсурд е да се твърди, че водачът не я забелязва, но, видите ли, ако има някаква светлинна сигнализация на табло над шосето, ще я прочете и ще се съобрази с предупреждението. Колкото се съобразяват с непрекъснатата линия, забраняваща изпреварването на завой!

Виждат, че няма видимост заради завоя и натискат газта, за да минат с една кола по-напред.

Мъглата не е стационарно явление, ту се появява, ту се вдига. Каква ще да е тази подвижна система, която да се мести заедно с природното явление и през минути да актуализира информацията за настъпилите промени на всеки двайсетина метра от пътя.

Нелепо е да се говори, че държавата трябва да ни казва кога има мъгла над шосето, за да караме внимателно. Може би трябва и да ни казва, че вали дъжд или сняг, та да пуснем чистачките и намалим скоростта!

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо българските съдии обичат убийците?

    Българският съд определено обича убийците. Освен пословичната снизходителност към убийците, които правят сефте, съдиите правят нужното и вече осъдените да не търпят цялото си наказание. Вчерашният случай за освобождаването на Джок Полфрийман само доказва тази порочна любов. Прословутото снизхождение към подсъдими
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,