Психологът Иван Игов: На две смени учат само в обществата в криза

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7288587 www.24chasa.bg
Иван Игов

- Отнема година и 3 месеца от обучението на учениците

- Наблъскваме раздутите програми в по-малко учебно време

Иван Игов е завършил психология в СУ “Св. Кл.Охридски”. Той е един от основателите на училищната психология в България с над 30-годишен консултативен и преподавателски опит.

Автор на много програми, статии, книги и учебници в сферата на детската и училищна психология.

Член на Дружеството на психолозите в България, Консултативния съвет по въпросите на децата в България, Европейската федерация на психолозите в образованието ( EFPTA ) и др.

- Г-н Игов, защо едносменният режим е  по-добър за учениците?

- Традиционният български модел е децата да бъдат в една училищна сграда до 4-и клас, след това в основното училище, а след това в гимназията или професионалното училище. В някои градове в България това разделение беше запазено. Когато преди години сме измервали нивото на тревожност и нивото на тормоз при децата, това се оказват местата, където те са най-ниски. Беше изнесена преди време информация, че много от децата в 1-и клас изобщо не ходят до тоалетната, защото там няма камери, няма кой да ги предпазва и се страхуват, че може да им се случи нещо. Най-важното обаче е липсата на възможност децата и учителите да се познават помежду си. В общото училище настъпва тотален хаос. Непознатите учители не са ти никои. Може да си правим пред тях каквото си искаме. Цялата система трябва да бъде преструктурирана. Това е лесно да стане в малките градове и в селата, където са останали училища. В големите градове, особено в София, положението е драматично. Тази учебна година в София например имаше

300 първокласници,

които до последния

момент нямаше къде

да бъдат записани

По думите на Ваня Кастрева, шеф на регионалното управление на образованието, в София липсват поне 15 училища, за да могат да бъдат поети децата. Има цели нови квартали, където училища не съществуват и родителите са принудени да разхождат децата си из цяла София. За 30 години в София е построено едно ново училище. А градът се е разраснал 3 пъти. В момента се предвижда да се построят още 4, като едното ще е готово в края на тази година. Това не решава никакъв проблем и по никакъв начин не може да реши проблема с едносменното образование.

- И все пак какво мислите за едносменното образование?

- Ще ви извадя малко история. Двусменното образование е въведено в далечната 1973 г., когато в България раждаемостта е била максимална. Сега раждаемостта е 2 пъти по-малка и би трябвало да имаме достатъчно училища. Тогавашната временна мярка, за съжаление, става постоянна. На практика системата продължава да функционира по този начин, сякаш нищо не се е случило. Никъде по света никой не си представя децата да са наблъскани на 2 смени. Това става само в извънредни ситуации. Това у нас обаче се превърна в практика и всички решиха, че е нормалният начин, по който трябва да учим. Просто забравихме, че това е ненормалният начин. Да не говорим, че има нещо друго. С двусменния режим всъщност отнемаме едно от най-важните права от Хартата за защита на детето - равно право на образование. Ние нямаме равно право на образование. Отнемаме цяла година и 3 месеца от времето на децата в училище с двусменно образование.

- Защо?

- Защото часовете се съкращават на 40 минути. Като умножите тези липсващи 5 минути на тези 11 класа, се получава точно тази година и 3 месеца, които ние отнемаме като време. Затова се налага да наблъскваме раздутите програми в по-малко учебно време. Ще кажете, че 5 минути нищо не са. 5 минути са страшно много, ако трябва да започнеш един учебен час, да изпиташ, да предадеш урока си и да приключиш с въпросите на децата. Йорданка Фандъкова беше готова да започне разговор по темата. Най-странното е, че в София има поне 10 изоставени училищни сгради. Някои от тях се намират в центъра и са огромни като например бившия механотехникум на бул. “Стамболийски”. Тези сгради лесно биха могли да бъдат направени така, че децата да бъдат там и да бъдат разделени, за да може да имаме адекватно училище. Ненапразно оттук дойде и бумът на частните училища, където родителите в отчаянието си записват децата, защото там с 15 деца в клас ще им обърнат повече внимание. Но тези училища са комерсиални. Те са създадени да събират пари и в гимназиалната степен нивото на образованието драстично пада и тогава вече трябва да се мисли за нещо друго. Така или иначе това, което се случва в образованието, не е свързано само с този двусменен режим. Това е просто върхът на айсберга, за който в момента се говори, защото нищо друго не може да се каже.

- Все пак се заговори за предстоящ едносменен режим.

- Защото може да се случва.

Случва се в

малките градове,

но не се случва в големите. Освен това едносменното образование не решава въпроса за безопасността, за предаването на лошите навици. Тук трябва да се направи много повече и трябва да има ясна концепция за това как да се случва, както и единомислие в обществото. Трябва обществен дебат по този въпрос, а той не се случва, защото се говори за какво ли не, но не и за това какво се случва в образованието. Това е 2% от всичко, за което се говори.

- А как се отразява едносменният режим на здравето им и психиката им?

- Промяната от ходене сутрин към следобед на училище е катастрофа. Децата са много по-адекватни сутрин, отколкото следобед. Особено във вечерните часове преподаването става истинска мъка. Това ще го каже всеки учител. Липсата на възможност да има празни класни стаи следобед също е проблем. Когато е една смяната, се учи до 13-13,30 ч и след това има възможност за извънкласни учебни занятия - кръжоци, места, където децата да се събират на групи по интереси. Това не можеш да го направиш при две смени, защото няма къде.

- Помага ли срещу агресията в училище?

- Разбира се. Смачкването на личното пространство създава една вътрешна и необяснима агресия между децата. Така че колкото по-малко деца има в една училищна сграда, колкото повече възможности имат за извънкласни форми, по-лесно ще се върнат към истинската роля на училището - да бъде средство за възпитание и развитие.

- Как е по света?

- Никъде няма такова нещо. Само

в Португалия

видях т.нар.

училища комплекси,

но децата са разделени в различни сгради. Двусменният режим се случва само на общества в криза. Това видях например в Турция. Учат на 2 смени по 40 деца в клас. Там обаче има бум на раждаемостта. Никъде другаде в нормалния смят няма такава форма на образование.

Слава богу, управляващите разбраха, че има криза в образованието, и решиха да направят нещо. Това е по-скоро запълване на дупки. Проблем е, че учителите изчезнаха от училище. В момента

15% от тези, които

преподават, са

пенсионери

Едно детенце в 4-и клас, когато го питахме как се чувства, ми каза: как вие бихте се чувствали, ако цял ден баба ви ви предава. Учителите в много страни по света на 10 години имат 1 година, в която имат т.нар. професионален опит за почивка. На много места ги пенсионират по-рано. Съществува едно износване в училище. Аз не съм в училище, защото на 30-ата година разбрах, че мястото ми по-скоро е отвън. Тези хора престават да бъдат достатъчно гъвкави. Ясно е, че ти изоставаш. Ясно е, че тези деца искат нещо друго. Затова първата стъпка, която беше правилна, е да вдигнат заплатите на учителите. Това може би наистина в един момент ще вкара повече млади хора. Огромният проблем е дисциплината в училище и на второ място учебните планове, които продължават да бъдат максималистични и с невъзможност да бъдат преподавани. Те се правят от професорите по университетите. Върхът на сладоледа е, ако се случи да ги правят и професорите от БАН. За реформи в образованието не трябва да се говори, а за еволюция.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • ЕС да затвори и вратичките за двойния стандарт

    Да, първият т.нар. пробив в битката с двойните стандарти може да влезе в графата с добрите новини. Европарламентът заставя производителите да не допускат значителни разлики в съставките и характеристиките на стоките от една и съща марка, които са за Западна и Източна Европа. Но точно с думата “значителни” някой е решил да приложи евтиния номер на
  • Светият синод: Защитата на детските права не означава омаловажаване на семейството

    В проекта за национална стратегия за детето липсват мерки за превенция на киберзависимост и информационна безопасност* СВЕТИЯТ синод подкрепя инициативата на Министерския съвет на България чрез усилията на експертите от Държавната агенция за закрила на детето да се разработи, предложи за обществено обсъждане и приеме от държавните институции