Анжела Тонева и Ангел Ангелов: Може да има и безжични мрежи в енергетиката

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7291254 www.24chasa.bg
Ангел Ангелов

200 млн. лева е инвестирала компанията “Енерго-Про” в мрежата

 Половината от нашите продажби са на свободния пазар,

Анжела Тонева

имаме 18 000 клиенти, казват изпълнителните директори на “Енерго-Про Варна”:

- Г-жо Тонева, г-н Ангелов, какви задачи ви постави собственикът на “Енерго-Про”, когато ви покани за постовете на изпълнителни директори?

А.Т.: Досегашните резултати са добри и от нас се очаква положителният тренд да продължи и компанията да бъде лидер не само в разпределението, но и в търговията с електрическа енергия. Аз бях впечатлена от това, че той иска да подобри работата с потребителите, да се изгради такава система, в която потребителят да бъде улеснен в контакта си с нас, включително и при плащането на сметки, смяната на партиди, получаването на информация и т.н.

А.А.: Бих допълнил, че измерител за нашата работа ще са доволните клиенти, мотивираните служители, партньорското отношение с регулатора и социалната отговорност към обществото като цяло.

- Как мислите, защо едно държавно чешко дружество – ЧЕЗ, решава да продаде бизнеса си в България, а една частна чешка компания вижда смисъл да е тук и да го развива?

А.Т.: Няма да коментирам, намерението на ЧЕЗ да продаде бизнеса си, но със сигурност "Енерго-Про" няма такива намерения засега и има интерес към различни инвестиции в разпределение на енергия и вецове не само у нас. Така че присъствието му е дългосрочно.

А.А.: ЧЕЗ може би имат аргументи. Ние сме доволни, че нашите собственици искат да развиват компанията и да правят допълнителни инвестиции в енергетиката.

- Когато германската компания Е.он купи електроразпределението на Североизточна България, този район беше като че с най-тежките проблеми откъм състояние на мрежа. Е.он си отиде, дойде “Енерго-Про”, какво се промени?

А.Т.: Откакто “Енерго-Про” е собственик на мрежата в Североизточна България, а тя е с дължина над 42 000 км и с много съоръжения, са инвестирани над 200 млн. лв., в подобряването ѝ, в средства за търговско измерване. Със съдействието на регулатора се одобряват всяка година програми за по над 45 млн. лв. и всичко това се влага в мрежата.

- Изпълняват ли се тези програми?

А.Т. Изпълняват се, миналата година е имало корекции на инвестиционната програма. Но тази година считам, че сме се справили добре и стъпка по стъпка мрежата се подобрява.

А. А.: Съгласно поетия ангажимент през регулатора за периода 2018-2020 г. ще инвестираме в обновяване на мрежата над 120 млн. лв.

Очакваме това да доведе до подобряване на качеството и да дадем сигурност и надеждност на потребителите.

- Сигурно имате положително отношение към дигитализацията. От години се говори за умни мрежи, за умни електромери. Но сякаш ми се струва далечно това време. Каква е реалността при вас?

А. А.: Така беше и с мобилните комуникации едно време. Идвайки от високотехнологичен сектор, това ми беше първият въпрос към колегите - какъв е статусът на дигитализацията в компанията и какво се мисли? Предоставиха ми се числата, факт е, че към момента имаме над 10% смарт електромери, което не е малко, не е и много. При избора на места за тяхното монтиране се търси икономическа рентабилност - висока консумация на енергия или рискове от кражби и злоупотреби. Планираме в близките години активен диалог с регулатора и съвместно да определим кога и как може да се случи развитието на мрежата в аспект дигитализация.

- И какво може да се случи?

А. А.: Ние мислим в посока смартгрид, киберсигурност, новости, навлизащи постепенно на световния пазар. Като част от ЕС не бива да изоставаме от развитието в новите технологии. Шегуваме се за безжични мрежи в енергетиката, но историята помни много невероятни новости, станали реалност.

- Как ще се отнесе това към мен като потребител?

А.Т.: Точно това е новата насока на европейския разговор по дигитализацията. Ако преди се говореше само за интелигентни мрежи и умни електромери, сега се търсят софтуерни решения, в които и потребителят да е включен. Той може да участва, като например не ползва електроенергия в пиковите часове на денонощието, което ще му намали и сметките, а мрежата ще бъде облекчена от натоварване в пиковите часове, давам го като пример.

- Кога ще мога аз да си управлявам потреблението? И не трябва ли да имам смартуред за отчитане?

А.А.: Точно така е. Основната идея е между потребителите и мрежовите оператори да има двустранен обмен на информация и при постигането на синхрон това да носи ползи и на двете страни. Този процес ще отнеме време.

А.Т.: Трябва и разбиране на регулатора и насочване на инвестициите в посока, в която да се поощряват икономически ефективни иновативни решения А за потребителя икономическият ефект е точно това - да може да участва и да управлява потреблението си и да оптимизира сметката си.

- Каква е прогнозата ви за първите стъпки в този процес?

А. А. Първите стъпки ги предвиждам най-рано в 2020 г. Сега ще бъде по-скоро време за тестове, за пилотни проекти, планираме ги.

- „Енерго-Про“ е сред най-активните в справянето с кражбите на ток. Какво се случи през последните години?

А. А.: Ние сме безкомпромисни, намалихме ги в някои райони процентът на кражбите от двуцифрен стана едноцифрен. Но крадците се дигитализираха.

- Те вървят май малко по-напред?

А. Т.: Вървят по - напред от нормативната уредба.

А. А.: Те започнаха и софтуерно да манипулират електромерите, така че усилията са в тази посока. Това са неща от кухнята, но има алгоритми за оценка на риска, след това има статистика, виждат се най-рисковите места, правят се проверки, даже всекидневни, имаме система за сигнали.

- Ще направите ли прогноза какво увеличение на цената на тока ще поиска компанията от 1 юли? Как ще подействат високите цени на тока на свободния пазар, след като те са база за определяне на цените на регулирания пазар?

А.Т.: Все още извършваме анализи, но мисля, че няма да има съществена промяна в нашето предложение. Сега не е начало на нов регулаторен период, така че по отношение на нашите цени за достъп и разпределение на енергия очакваме да има само корекции, например с инфлация, с реалните разходи за покупка на енергия, с разлика в потреблението, разлика между реални и планирани инвестиции.

- А високите цени на свободния пазар как ще се отразят на цените за битовите потребители?

А.Т.: Не би трябвало да се прави оценка на свободния пазар през постигнатите цени за някои от зимните месеци. Свободният пазар трябва да се оценява за по-дълъг период, например за една година, ето сега при затоплянето и с идването на пролетните месеци цените спадат. Не очаквам сътресения при утвърждаването на цените за домакинствата от 1 юли за нашите потребители. Вярвам, че решението на регулатора ще е справедливо балансирано между различните пазарни сегменти и ще се отразява важната роля на разпределението на енергия в системата. Това изискват и основните принципи в закона за енергетиката. Но да не забравяме, че последната дума за цените по цялата верига от производство до крайна доставка на регулирания пазар е на регулатора.

- Какъв е дела на продажбите на свободния пазар в портфолиото на компанията? И каква е перспективата за “Енерго-Про”?

А.А.: Около половината от нашите продажби се реализират на свободния пазар, имаме над 18 000 крайни клиенти. Ние предлагаме продукти, които до голяма степен защитават клиентите ни от променящите се цени на пазара.

А.Т.: Ние сме с изключително добра предвидимост за клиентите, успяваме да ги защитим от рисковете на пазарните промени, когато те поискат. Това ни прави предпочитан и стабилен търговски партньор.

- Коментирайте ситуацията на свободния пазар. Малки и не толкова малки търговци на ток затвориха, други недоволстват от високите борсови цени.

А.Т.: Свободният пазар е конкурентен и се движи от други сили, не от регулатор, а от търсене и предлагане. Няма как да няма движение в една все още нова борса, повишаването на ликвидността е ключов фактор за развитието ѝ. Цените се променят тъй като има приблизително едно и също сезонно търсене, а често предлагането на енергия не е балансирано. А и цените на пазара, както казах, трябва да се гледат в средногодишен аспект.Иначе отпадането на търговци е естествен процес

- Има ли връщане на малкия бизнес към регулирания пазар?

А.Т.: Да, има такава тенденция и тя е естествена, това е икономическа миграция, по-ниските цени на регулирания пазар привличат потребители. Но имаше години, когато беше обратното.

- Твърди се, че законовото задължение да купувате тока за покриване на технологичните загуби от борсата вдигна цените. Така ли е?

А.Т.: Разбира се, че не е вярно. Проверките на Министерството на енергетиката и КЕВР, както и проследяването на борсовата статистика потвърждават това. Дори и във време, когато не се търси енергия за технологични загуби, цените на борсата бяха по-високи. Ние се стремим към максимално минимизиране на разходите за осигуряване на енергия за загуби, защото нормативната уредба не е безспорна относно навременното им и пълно покриване при отклонение на цените от прогнозата на КЕВР. В момента ще бъде оценена първата година, през която ние купуваме по пазарни цени енергията за покриване на загубите по мрежите. Резултатът е, че вероятно 5% от по-високите покупни цени спрямо прогнозата на регулатора ще останат за наша сметка.

- Бизнесът постоянно плаче за липса на кадри. Вие как се справяте? И как привличате или ще привличате образовани във вашата сфера млади хора?

А. А.: Групата “Енерго-Про Варна” е най-големият работодател в Североизточна България с над 2300 служители. Ще излъжа, ако кажа, че не ни липсват кадри. Това е една от болните теми не само за нас, а за повечето компании в България. Изградени кадри от нашия регион постоянно мигрират в чужбина или София. Как ще се справяме - ще цитирам Ричард Брансън- „Погрижете се за своите служители и те ще се погрижат за вашия бизнес”. Аз идвам от една мултинационална компания като “Нокиа”, която е известна на пазара именно с етичния си кодекс, основополагащ всички ценности за изграждане на една здравословна бизнес обстановка. Отделно като човек израснах с моралния кодекс на самурая – имам майсторска степен в традиционно карате шотокан. Който е имал допир с източни бойни изкуства знае какво имам предвид, а за любопитните – мога само да апелирам да започнат работа при нас и сами да се убедят в идните месеци дали могат да се идентифицират с компанията. Водещото за мен е създаването на една отворена работна среда, базирана на прозрачност, ясни цели, постижими резултати, даване на нужната свобода, гъвкавост и автономност на служителите за вземане на решения, стимулиране на добрите идеи и практики, политика на отворени врати, обективност и свобода на изразяване на мнения. Не съм привърженик на слоганите или витиеватите фрази, затова предпочитам фактора време, резултатите и обратната връзка от служителите да говорят вместо мен.

- Има ли компанията други инвестиционни намерения у нас?

А. Т.: Компаниите от групата на "Енерго-Про" в България фокусират своята дейност основно върху изграждането и експлоатацията на водни електроцентрали и разпределението на енергия. Ние внимателно следим и анализираме развитието на пазара в България и ако се появи възможност за инвестиция, може би ще бъде проявен интерес.

КОИ СА ТЕ

Ангел Ангелов е роден в София, завършил е Втора английска езикова гимназия с пълно отличие и златен медал. След това завърша магистратура в Техническия университет в София, специалност “Телекомуникации”, и магистратура по международни икономически отношения в УНСС. В кариерата си има 20-годишен опит в телекомуникациите.

Кариерата му започва от Прага в телекомуникационна фирма за планиране на мрежи, после се завръща в България в същата фирма. През 2002 г. продължава в “Сименс”.

При работата си в София е бил член на УС и мениджър “Продажби”. Работата му е била не само в София, известно време работи в Букурещ, в Централна и Източна Европа, във Виена, Атина. Ръководи проекти за развитие на пазари в България, Централна и Източна Европа, Средиземноморието и Балканите и има опит в планирането, изграждането на мрежи, консултациите и управлението на проекти, както и продажби.

Определя телекомуникациите като един от най-бързо развиващите се браншове с много иновации, а бизнес процесите в тази динамика имат значителен принос в изграждането на кадрите. Само допреди няколко години мобилните телефони били в сферата на научната фантастика, а сега дори децата не можели без глобалната свързаност. Разказал на сина си и дъщеря си за детството си, лишено от мобилни телефони, а те недоумяващо коментирали “Тате, навремето сте имали много скучно детство”. И посочва, че тези огромни бизнес трансформации за кратък период от време натрупват голям опит в хората, които имат дейно участие в него.

Анжела Тонева има магистърска степен от УНСС. Работила е като финансов ревизор, счетоводител и главен счетоводител.

Работила е повече от 12 г. в енергийния регулатор, докато се казваше ДКЕВР. Заемала е различни позиции - от експерт до директор, била е член и председател. Казва, че в началото в регулатора са натрупвали опит в правилата, след 2004 година в комисията започна реалното регулиране на цените, работа по жалби и контрол върху енергийните предприятия. В комисията се пресичали противоположни интереси – на крайните клиенти и на доставчиците, към нея имало и много обществен интерес и очаквания. Постигането на баланс невинаги било лесно.

След като излиза от регулатора, става съветник в кабинета на министър-председателя и научива много за държавното управление, отношенията в политиката.

Имало и период, в който искала да излезе извън енергетиката - имала работа във фирма консултант по европейски енергийни проекти и други консултантски договори. Но след това отново се връща в сектора чрез Института за енергиен мениджмънт.

Като експерт в регулиране на естествени монополи продължава да има изграден в годините навик да оглежда проблемите от всички страни и да търси баланса на интересите. Според Тонева съвременните европейски регулатори изискват дълъг процес на договаряне. Това означава, че условията, които определят цените, са предварително известни и достатъчно време са обсъждани, резултатите за потребителите са известни, ангажиментите на електроразпределителните дружества са известни. Всички това е като тристранен регулаторен договор между регулатор, компания и клиент. Всеки знае какво трябва да прави и какво ще получи в резултат на това.

Промените в енергийната система създавали нови задължения за електроразпределителните компании. С навлизането на децентрализираното производство от възобновяема енергия работата им се променяла – търси се равновесната точка между необходимостта да инвестираш в мрежата и нейната по-гъвкава експлоатация и управление на данни. На практика мрежовите компании се трансформират – от електрически мрежи за пренос към платформи за управление на електроенергия, но и на данни. Това са предизвикателства, които карат Тонева да приеме новата позиция.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Как децата ни да станат добри хора

    Този въпрос - как децата ни да станат добри хора, вероятно е сред най-трудните. И за родителите, и за учителите, и за обществото. И съвсем не са празни приказки усилията в тази посока. Затова е и съвсем естествено най-после българското училище да се обърне отново към възпитанието на качества и ценности, с които едно дете може да стане добър човек.
  • 111-ото място не е вярно!

    Идеята за подреждането на страни по свобода на медиите е абсурдна. Положението или е добро, или лошо Изчаках един ден да отминат страстите, за да кажа: класацията, която ни слага на 111-о място по свобода на медиите, е с кашкавалени крака. Балон. Имаме си проблеми в медиите, но тази класация всъщност е един от тях. Ето защо смятам така: 1.