“24 часа” и Vivacom организираха вчера национална конференция за дигитално образование по съвместния проект “Образование 4.0”. Вижте по-важното от изказванeто на министъра на образованието Красимир Вълчев.
Всички училища с Wi-Fi
до края на 2019 г.
Когато говорим за обучение чрез информационни технологии, трябва да имаме базова инфраструктура. От години наред се инвестира в опорната мрежа. Това, което може да кажем, че ще изпълним като точка от меморандума (за дигитално образование в България - бел.ред.), е до края на 2019 г., дори по-рано, всички училища да имат изградени Wi-Fi мрежи.
Днешните деца ще бъдат на пазара на труда през 2050 г., когато голяма част от професиите ще изискват далеч по-задълбочени дигитални умения от тези, които имаме днес - преди всичко
умения на
създатели,
на хора,
които ще взаимодействат с машини, базирани върху изкуствен интелект, хора, които ще програмират тези машини.
Затова обучението и дейности по интереси в областта на дигиталната креативност трябва да се разширяват, включително и в системата на предучилищното образование. С въвеждането на предмета компютърно моделиране това беше направено. Проектът, който стартираме, “Образование за бъдещето” финансира дейности по интереси в разширен обем още от 1-и клас в областта на дигиталната активност. По проекта ще бъде реализирана и платформата, т.нар. облак с безплатно достъпно образователно съдържание, което ще може да се създава включително от учителите срещу заплащане. Това, разбира се, ще бъде валидиран
В бъдеще във все по-голяма степен от обучението ще става чрез образователни ресурси чрез електронни платформи. Осъзнаваме, че днешните деца учат по различен начин. По-трудно се провокира техният интерес.
Може би една от най-големите промени в образователната система е да реализираме компетентния подход в неговата цялост. Това означава всички по веригата да дадем ясен сигнал, да променим инструменти, поведения, това, което налагаме, да повярваме. Фокусът да не е върху документа, а да бъде насочен към подпомагане на креативния учител. Директорът на всяка образователна институция да налага тази култура за подпомагане на креативните учители, които използват не само информационните технологии, а и всякакви иновации за провокиране на интереса за учене на децата.
Днес всички образователни системи имат това основно предизвикателство - да провокират интереса за учене на децата. Ще реализираме платформа за обмен на иновативни практики. Скоро ще организираме обсъждане на проект на наредба за физическата среда в училище - единствения стандарт, който не сме издали.
Причината за това е, че той звучеше по същия начин в първите му варианти, които не приех, както е трябвало да звучи в средата на ХХ век, когато системата е изградена на принципа на масовото производство. Днес и тук имаме желание за
разчупване на
класната стая Надали трябва да стандартизираме.
Цялата политика на министерството трябва да е по-малко да инструктира, повече да подпомага и квалифицира и във всички документи да насърчава културата на иновативността, на подпомагане на креативния учител.
Ще създадем тези насоки за оборудване на класните стаи с технологии. Най-голямо предизвикателство ще остане да създадем повече дигитални образователни ресурси. Още тази година ще финансираме всички училища, които желаят да закупят права за електронен дневник.
Доставчици вече разработват и цялостни административни модули, които облекчават административната работа на училищата. За родителите е най-важно да бъдат информирани. Дори когато са пасивно информирани, силно се повишава доверието към училището, показа изследване.
Най-важното е да въведем компетентния подход при преподаването. Голямата промяна е да префокусираме системата върху креативния учител. Трябва да сменим чипа по цялата верига – МОН, инспекторатите, директорите, родителите. Няма как да усвоим уменията на ХХI век, да подобрим грамотността, ако учителят продължава да е лектор, а не лидер на образованието.