Георги Пирински, БСП/С&Д: Европарламентът е важен за вас - гласувайте за Социална Европа (Видео)

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7332969 www.24chasa.bg
Георги Пирински е роден на 10 септември 1948 г. в Ню Йорк. Завършил е ВИИ “Карл Маркс. Депутат в 7 парламента - от 1990 до 2012 г. Председател на 40-ото народно събрание. Вицепремиер в две правителства в периода 1989-1990 г. и външен министър за периода 1995-1996 г. Евродепутат от БСП. Член на Националния съвет на партията.

Уважаеми читатели на “24 часа”,

първо бих искал да ви представя Европейския парламент (ЕП), защото е много важно да имате ясна представа какво представлява той и какво прави. В мандата 2014-2019 г. ЕП се състои от 751 пряко избрани членове, разпределени в политически групи, показани на фигурата по-долу. Една особеност - в действащия договор за ЕС се посочва, че ЕП “се състои от представители на гражданите на Съюза”, а не както досега от представители на “народите на държавите”.

Основната част от европейското законодателство се приема съвместно от ЕП и Съвета. Двете институции действат по подобие на долна и горна камара в законодателния процес. В Съвета заседават министри от различни ресори, избрани от националните парламенти. Към момента обикновената законодателна процедура се прилага за 73 политики. Дейността на ЕП има пряко отражение върху живота на хората, тъй като проучвания сочат, че в отделните държави членки между 40 и 64% от националното законодателство пряко произтича от или е свързано с правото на ЕС. ЕП споделя със Съвета правомощията да определя целия годишен бюджет на ЕС и има последната дума по процедурата. Парламентът има право да одобрява и освобождава ЕК, избира нейния председател по предложение на държавните и правителствените ръководители.

В средата на настоящия мандат на ЕП настъпи и една промяна с ключово политическо значение. Съществуващата до началото на 2017 г. т.нар. голяма коалиция между групите на Европейската народна партия и на Социалистите и Демократите бе прекратена по решение на нас, социалистите в ЕП, поради принципните различия между левицата и десницата за основните приоритети и бъдещото развитие на Европа. Социалистите настояваме за прогресивен социален дневен ред, основан на солидарността и насочен към преодоляване на неравенствата и гарантиране на равните права на всички европейци, което е явно несъвместимо със защитаваните от ЕНП неолиберални политики.

В рамките на мандата моята дейност беше съсредоточена основно в две от 22-те комисии на ЕП - Комисията по заетост и социални въпроси и Комисията по бюджетен контрол.

Предвид тежките последици от финансовата и икономическата криза в Европа все по-остро се прояви нуждата от промени и ново законодателство в социалната сфера. Аз

бях единственият български

евродепутат в Комисията по

заетост и социални въпроси

Ключов документ за бъдещото развитие на социалната политика на ЕС е Европейският стълб на социалните права, приет през ноември 2017 г. При приемането на Резолюцията на ЕП относно Социалния стълб внесох 16 поправки, в които основно се изисква линията на бедност да бъде определена на поне 60% от средния разполагаем доход в съответната държава; помощите за хората с увреждания да осигуряват достоен жизнен стандарт; в разпоредбите по т.нар. Европейски семестър (ежегодна процедура, определяща бюджетите на отделните държави членки) да залегнат показатели за изпълнение на ключовите цели на стратегията “Европа 2020” по отношение на заетостта, бедността, социалното изключване и образованието, както и нов показател, отчитащ неравенствата в ЕС; да бъде осигурен годишен бюджет за реализация на младежката заетост от поне 3 млрд. евро.

Работих активно по острия кръг проблеми на недекларирания труд и бях докладчик по приетото през февруари 2016 г. решение на ЕП и Съвета за създаване на Европейска платформа за противодействие на недекларирания труд. С внесените от мен поправки, в окончателното решение ясно беше формулирана главната цел на платформата: мерки не само за предотвратяване и санкциониране на недекларирания труд, но и стимули за трансформирането му в деклариран труд. Освен това бяха възприети и предложенията ми социалните партньори - синдикати и работодатели, да бъдат преки участници (а не наблюдатели) в платформата.

Аз съм докладчик в сянка по предложението за създаването на Европейски орган по труда, който цели да гарантира точното приложение на европейското законодателство в областта на трудовите и социалноосигурителните отношения. Внесените от мен поправки изискват осигуряването на равен достъп и гаранции за безпрепятствена мобилност на гражданите на ЕС в рамките на единния трудов пазар.

Като докладчик по становището на Комисията по заетост и социални въпроси относно Всеобхватното икономическо и търговско споразумение (CETA) между Канада и ЕС предложих становище, отхвърлящо проекта за споразумение поради рисковете за значителни загуби на работни места и съществено задълбочаване на разривите в равнищата на заплащане на труда. То успя да спечели мнозинство при гласуването в Комисията - единственият такъв резултат сред всички комисии, изготвили становища по споразумението.

При обсъждането на промените в директивата за командироването на работници внесох 16 поправки, сред които изискване за еднозначно определяне на нивата на възнаграждение, дължими на командированите работници в приемащата държава, и възможност за удължаване на срока на командировка при доказана необходимост, както и норма за предотвратяване на широко разпространените злоупотреби с режима на самонаети лица с цел експлоатирането на недеклариран труд.

Бях избран за съпредседател на Комисията по социалната политика, образованието и заетостта на Парламентарната асамблея на източното партньорство “Евронест”. В това си качество

инициирах разработката

и приемането на доклад

по проблемите на

недекларирания труд

и съдействах за приоритетното разглеждане на застрашителното разпространение на туберкулозата като извънредно остра социална язва.

Основен въпрос в работата ми в Комисията по бюджетен контрол бе многогодишната финансова рамка - бюджетът на ЕС за периода 2014 - 2020 г., както и бъдещата финансова рамка след 2020 г. Винаги съм отстоявал необходимостта от такъв бюджет на ЕС, който да гарантира изпълнението на чл. 311 от ДФЕС: “Съюзът ще осигурява средствата, необходими за постигането на неговите цели и изпълнението на неговите политики.” Бях докладчик в Комисията по заетост и социални въпроси по становището относно ревизията на МФР за 2014-2020, както и докладчик в сянка по общия бюджет на ЕС за 2016 и за 2017 г. Основен акцент в моите предложения беше необходимостта от съществено увеличаване на разходите, свързани с икономическото и социалното сближаване, необходимото финансиране на различните социални програми на ЕС и осигуряване на дейността на службите, пряко ангажирани в тяхното прилагане.

В рамките на ежегодната процедура на Европейския семестър категорично се противопоставях срещу основния постулат, заложен в тази процедура - резките бюджетни ограничения, известни като политика на “остеритет”. Настоявах за балансиране на семестъра и за промяна в правилата за определяне на бюджетния дефицит.

През този мандат бях докладчик по годишния доклад за 2013 г. относно защитата на финансовите интереси на ЕС - борба с измамите, и докладчик в сянка по този доклад за 2014 г. Също и по доклада относно Европейската инвестиционна банка - годишен доклад за 2014 г., и докладчик в сянка относно контрола на финансовите дейности на ЕИБ за 2015 г. и 2016 г.

Активно участвах като член на Координационния съвет в дейността на Прогресивния форум - събрание на десетки членове на ЕП от групите на социалистите, на левите и на Зелените, като пространство за споделяне на подходи за дълбоки социални и екологични промени в основите на ЕС. Форумът разпространи свой цялостен сценарий за осъществяване на такива промени като отговор на предложенията на ЕК и организира поредица от широко представителни дискусии както в ЕП, така и извън него.

През изминалите 5 г. бях инициатор за провеждането на редица форуми в България и в Брюксел по въпросите на недекларирания труд, социалната икономика, политиката за сближаване и др. Съдействах за участието на представители от Съюза на глухите, Асоциацията на деца с увреден слух и Националната асоциация на преводачите на жестов език в България в конференция в ЕП, посветена на жестовите езици. По мое предложение г-жа Мариана Пенчева - учител от Велико Търново, която се грижи сама за деца от крайно бедни семейства,

получи наградата

“Европейски гражданин

на годината”

Предстоящите избори за Европейски парламент са от определящо значение за бъдещето на ЕС. Те ще се проведат в коренно различна геополитическа среда в сравнение с изборите през 2014 г. и ще определят насоката, която Съюзът ще поеме в период, в който той е изправен пред редица кризи, включително Брекзит, масовата миграция, нарастващите неравенства във и между държавите членки. В тази среда т.нар. несистемни и популистки партии намират добра почва за изява и трупане на електорална подкрепа, но те не са в състояние да предложат работещи решения за острите социални проблеми, които съществуват в държавите членки. До голяма степен тези проблеми се задълбочиха и в резултат на прилаганите от десницата политики както на европейско, така и на национално ниво.

В подобна обстановка пред социалистите имаме само един път - да предложим на избирателите коренна промяна на ЕС, основана на солидарността, на суверенната демокрация, даваща възможност на всяка държава да провежда своя политика в изпълнение на целите и нормите на ЕС, както и на равенството на права и задължения в условията на целенасочена политика за преодоляване на дълбоките икономически и социални неравенства, които все повече застрашават самото бъдеще на Съюза.

Това са и основните постановки, залегнали в Манифеста на ПЕС за предстоящите избори, приет на последния конгрес в Мадрид в края на февруари т.г. Както заяви на конгреса председателят на нашата група на Социалистите и Демократите в ЕП Удо Булман: “Поставяме началото на социално-икономическа и екологична революция”. ЕС наистина има нужда от революционни промени и всеки български гражданин може да внесе своя принос те да станат реалност с гласа си на 26 май.

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Четете “24 часа”, ако искате да знаете истината!

    Онзи ден много медии се подведоха по едно изказване на Калин Сърменов, че на любимата актриса Стоянка Мутафова ѝ е била направена сърдечна операция, а именно байпас. Това на нейната възраст от 97 години изобщо не е нещо елементарно и сигурно много хора са се притеснили. Истината е съвсем друга - преди няколко месеца ѝ е сложен т.нар
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,