Самолетната катастрофа е удар по големите планове на Етиопия за икономическо развитие

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7345119 www.24chasa.bg
СНИМКА: РОЙТЕРС

Държавната авиокомпания "Етиопиън еърлайнс", която се рекламира като "новият дух на Африка", в последните години е "перлата в короната" на Етиопия, която иска да се превърне в континентална сила.

Самолетната катастрофа в неделя, която отне живота на 157 души, е удар по големите планове на Етиопия, прокарвани от яркия нов лидер реформатор. Той се зарича да изведе догодина страната със силен държавен контрол до свободни и честни избори.

Още докато димеше кратерът от катастрофата, Африка оплакваше не само загиналите, но и символа на възхода на континента.

"Това стана във възможно най-лошия момент за "Етиопиън еърлайнс", каза в изявление нигерийският президент Мухамаду Бухари със съзнанието, че неговата страна, най-голямата икономика в Африка, няма собствен въздушен превозвач. "Като всички африкански лидер аз се гордея с факта, че "Етиопиън еърлайнс" е пример за много успешен бизнес в Африка", каза Бухари.

Тази авиокомпания, единственият африкански авиопревозвач, който работи на печалба, е най-успешният символ на страна, отърсваща се от десетилетния си имидж на изключителна бедност и глад.

Благодарение отчасти на финансиране от страна на Китай Етиопия е предприела амбициозни начинания в инфраструктурата и промишлеността, които допринесоха за един от най-бързите темпове на икономически растеж в Африка.

Смелите проекти включват един от малкото метрополитени в Африка, голяма водноелектрическа централа на Нил и многобройни проекти, свързващи страната, която няма излаз на море, с Червено море - една от най-натоварените морски транспортни артерии в света.

"Много етиопци гледат в миналото. Аз гледам в бъдещето", каза миналия месец премиерът Абий Ахмед, най-младият министър-председател в Африка в първото си голямо интервю за в."Файненшъл таймс".

Абий, който встъпи в длъжност преди почти една година, изуми страната с население от близо 110 милиона жители с реформите си. Правителството му освободи от затвора опозиционери, покани да се върнат у дома етиопците в изгнание и сключи мир със съседна Еритрея - поразителни промени, които той се надява да продължи и в бизнеса, като отвори авиолиниите и други управлявани от държавата сектори за външния свят.

В Африка пристигат все повече чужди представители и инвеститори и те все по-често кацат в етиопската столица Адис Абеба. Катастрофата в неделя се случи малко след излитане оттам. Загиналите са граждани на 35 държави.

"Етиопиън еърлайнс" има ключова роля за свързването на Африка със страните от Персийския залив и е знаков проект за потенциала на Етиопия", каза Анджело Изама, анализатор на процесите в региона, базиран в Обединените арабски емирства (ОАЕ), и добави: "Затова широката общественост възприе катастрофата като удар за Етиопия и статута й на потенциален хегемон в Африканския рог и Източна Африка".

През януари международното летище Боле в Адис Абеба откри нов терминал, предназначен да обслужва 22 милиона пътници на година. С това се утроява капацитетът на летището в град, който е дипломатически хъб, защото там се намира централата на Африканския съюз.

Откриването бе драматичен пробив за имиджа на африканските авиолинии, смятани за хаотични и опасни, обслужващи континент с повече от 1 милиард население. Преди трагедията в неделя, повече от две години не бе станала нито една голяма самолетна катастрофа.

"Етиопиън еърлайнс" изглежда са твърдо решили да развият успеха си, като установят връзки с други африкански авиолинии за партньорство и инвестиции. Много африкански авиопревозвачи отпаднаха през последните няколко десетилетия, често заради лошо управление.

В борбата си за надмощие "Етиопиън еърлайнс" продължава да открива нови международни маршрути, като лети до почти 120 дестинации. През януари компанията откри авиолиния до Москва и обяви, че планира редовни полети до Хюстън.

Компанията е сред първите купувачи на хитовите пътнически самолети на пазара. През 2012 г. тя стана първата в Африка и една от първите в света, която придоби флагмана на Боинг "Дриймлайнър".

Покупката беше отпразнувана с фанфари в Етиопия като повод за изключителна гордост.

Последната сензационна покупка на "Етиопиън еърлайнс" бе придобиването на самолети Боинг 737 МАХ 8, най-новата версия на на най-добре продавания самолет в историята.

Изпълнена с оптимизъм, авиокомпанията поръча 30 от тях миналата година.

Един от самолетите бе доставен в средата на ноември.

В неделя, шест минути след излитането, си той се разби. Никой още не знае защо.

"Етиопиън еърлайнс" само след няколко часа пусна в Туитър снимка на изпълнителния си директор, застанал сред отломките - кадър, обиколил света.

Премиерът на страната също е отишъл на мястото на катастрофата. Но не е демонстрирал публично скръбта си.

(От БТА)

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • По-малко жертви на пътя или по-тлъсто обезщетение

    Ако президентът Румен Радев не беше оспорил промените в закона за бързото отчуждаване, до месец можеше да стартира разширението на околовръстното на София. Но няма, защото трябва да се чака решение на Конституционния съд. А бързото отчуждаване бе прието основно за да може да се направят скоростно и изцяло магистрала “Хемус” и още няколко важни
  • (Не)правилен рап

    За да те слушат, не е нужно да се облечеш като клоун и да прекараш гласа си през двеста филтъра ПРЕДИ няколко минути изслушах новия албум на Ицо Хазарта “Неправилен рап” и побързах да го разпратя на всичките си близки приятели, придружен с низ от несвързани главни букви, изразяващи детското ми щастие. И то наистина е детско.