Д-р Дечо Дечев: Редките болести да се изведат в национални програми с гарантирано финансиране от държавата

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7347447 www.24chasa.bg
Д-р Дечо Дечев СНИМКА: Пиер Петров

Пациентите на фонда за деца да са спокойни, цялата му дейност се прехвърля едно към едно в здравната каса, казва шефът на Националната здравноосигурителна каса

- Д-р Дечев, каква част от управленската си програма успяхте да изпълните от юли, когато поехте поста, досега?

- До момента изпълняваме поетото като ангажименти през юли. Факт са новият механизъм за заплащане на лекарствата, новата наредба за медицинските изделия, даже този месец приключваме договарянето им.

- Какви са промените там?

- Въведохме критерии за качество на медицинските изделия, които касата заплаща, и заедно с това дадохме възможност част от медицинските изделия да се заплащат директно от касата на търговеца, който ги доставя, а не както досега - на болниците. Това доведе до значително понижаване на цените в някои групи изделия. По този начин с парите, които ще спестим, дадохме право на нови медицински изделия да влязат в списъка.

Направихме и нов правилник за организацията на касата, като се концентрирахме върху дейността на контрола.

- Като бивш директор на една от най-успешните болници у нас “Св. Иван Рилски”, и сега от другата страна - като шеф на здравната каса, споделете опита си как се управлява успешна болница, къде може би се греши и дали могат да се оправят проблемите с общинските и областните лечебни заведения?

- Не бих влязъл в ролята на човек, който дава предложения как да се управлява болница, защото всяка една си има особености. Механизмите са различни. Факт е, че моделът, който се използва при частните болници, е печеливш модел. Първото нещо, което никой не може да отрече, е, че организацията на работата там е много по-добра и гъвкава, с много повече възможности за подбор на дейности, както и на пациенти, които могат да доплащат. Така както болниците са разделени на държавни, общински и частни, така и пациентите у нас, колкото и да е нелицеприятно, са главно две групи - такива, които могат да доплащат, и такива, които не могат, защото са с прекалено ниски доходи.

Частните болници като цяло са ориентирани изцяло към групата на тези, които могат да доплащат, и поради това при финансовия отчет на една такава болница ще се види, че приходите от касата са не повече от 40% от общия. Всичко останало е кешово плащане. А при една общинска болница 95% са по линия на касата. Оттам идва голямата разлика. Държавните и общинските болници са създадени да решават медицински и социални проблеми на хората, докато една частна болница се създава с една цел - инвеститорът, който е вложил в нея пари, да получи печалба. Затова държавата е длъжна на този контингент от хора, не по-малко от 3 млн. души, които нямат възможност и да искат да си доплащат, да им осигури достъп до здравеопазване и по презумпция този достъп няма къде другаде да е освен в общинска или държавна болница. Сегашният модел излезе неподготвен именно за тези хора. За другите той работи добре, затова трябва да се мисли за промяна.

В момента вместо в центъра на системата да стои пациентът, в някои от случаите стои болницата. Има или няма дейност дадена болница, в нея трябва да влязат пари, за да може да плати заплати и разходи. Принципът да заплащаме на пациента това, от което има нужда, го превърнахме в това да осигуряваме бюджет на някоя болница като каса, което тотално промени модела. Ако се приложат в момента единни критерии по тези три параметра - кадрова обезпеченост, апаратура, битово състояние на болницата, гарантирам, че

от общинските болници

минимум 3/4

ще отпаднат веднага,

но в същото време не може тези региони да се оставят без болница. Затова принципът на търговско дружество на болница, която има най-вече социални функции, е в противоречие с реалността.

Трябва да се помисли в бъдеще доколко такъв тип болници трябва да са с подобен статус и дали да не станат чисто бюджетни. Това важи и за спешните болници. Представете си, че пожарната е на същия принцип и се заплаща на пожар. Тогава 24 часа държавата щеше да гори. Със спешната болница е същото, алогично е да се плаща на брой случаи, защото в даден период може да няма такива, как тогава ще се получат пари за заплати, при положение че там 24 часа се поддържа екип.

Проблемът в каква част моделът на търговско дружество е приложим за всички, е също основен, върху който трябва да се мисли.

- След отчет на поредната скринингова програма, организирана от Столичната община, кметът на София Йорданка Фандъкова предложи общините и общинските болници в цялата страна да бъдат обхванати от такива програми, за които НЗОК да заплаща. Възможно ли е това да се случи?

- Възможно е, разбира се, въпросът е, че трябва да може да се финансират, а средствата, които има касата, не позволяват към момента такива действия. Знаете, че има напрежение в болниците. Те искат повече пари. От 30 страни в Европа България е на първо място по дял на разходите си за болнично лечение. 50% от нашите пари отиват за това. И въпреки че са толкова, като процент пак не стигат. На първо място сме и като дял за лекарства. 30% от бюджета отиват за тях, като пак не достигат. За да се направи такава програма, трябва отнякъде да се вземат средства. Откъде, ако в системата не влязат повече пари?

- Защо парите никога не стигат?

- Защото събираме по-малко средства от това, което искаме да платим с тях. Тогава се получават и проблемите. Поради тази причина трябва да се предложат механизми, чрез които системата да се финансира допълнително.

- Какви са те? С по-висока здравна вноска ли?

- Този механизъм, който беше предложен от здравния министър, като цяло не беше приет от обществото. Ако не искат хората да плащат повече вноски, средствата трябва да дойдат от друго място - чрез отделяне на част от цената на определен вид стоки, които да влизат в бюджета за здраве, например.

Има държави, които правят това, като заделят някаква част от всеки литър гориво. Друг възможен продукт са цигарите.

Само за таргетна терапия

при рак на белия дроб

касата заплаща над 30 млн.

лв. годишно, а в същото

време 9 от всеки 10

заболели са пушачи

Но това е решение на политическо ниво. Най-логично е, когато използваш нещо, което уврежда повече здравето ти и потенциално ставаш по-голям потребител на касата и черпиш повече средства, в този вид стока, водеща до това заболяване, да има процент от нейната цена, който да отива в здравния бюджет.

- Остават броени дни до прехвърлянето на Фонда за деца и Комисията за лечение в чужбина към здравната каса. Какво трябва да знаят родителите, а и пациентите над 18 години за процедурите след 1 април?

- На практика няма да има промяна в ангажимента на родителите или по някакъв начин да се променя редът. До момента фондът беше една отделна структура и нейният контингент от пациенти се изпращаше за лечение в чужбина, а и у нас по ред, който беше извън касата, т.е. документите се обработваха на място, извън касата. На практика обаче повечето решения на фонда, свързани с издаване на европейски формуляр, и до момента преминават през НЗОК.

Чисто технически проблемни са дейности, които до момента касата не извършваше, а именно логистика, преводачески услуги, транспорт, осигуряване на придружители и т.н. Всичко това ще бъде нова дейност за нас и поради тази причина е предложено на всички, които работят във фонда в момента, да преминат към касата със същите си дейности. Идеята на всичко това е чисто териториално фондът да се прехвърли към НЗОК, за да бъдат на едно място всички европейски плащания по линия на здравното осигуряване.

Структурата остава същата, само че в касата под формата на отдел към дирекция “Лечение в чужбина и координация на системите за социална сигурност”. Хората независимо от тяхната възраст ще бъдат приемани в една и съща приемна и обслужвани от един и същи контингент на касата.

Цялата дейност, която е имал фондът, се прехвърля едно към едно към НЗОК.

- Има пациенти, които се притесняват как ще се осигуряват лекарства, нерегистрирани у нас, които досега фондът можеше да заплаща.

- Има наредба, в която е указано какъв е редът и как се изписват протоколи за тези медикаменти. Няма да има проблем с тях.

- Как ще се подават документи за кандидатстване?

- Трябва да се спазва редът, който е бил до момента, т.е. ако е имал право даден пациент да подава заявление към регионалната здравна каса за дадено заболяване, ще си подава по този начин. Ако досега са подавани документи във фонда, то от 1 април само ще се промени адресът.

- С последните предложения на здравното министерство за промени в Наредбата за условията и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствата се предвижда всеки нов медикамент, кандидатстващ за заплащане от здравната каса, да е получил положителна оценка на здравните технологии от три страни - Великобритания, Германия и Франция. Това по какъв начин ще се отрази на лекарствената политика на НЗОК?

- Това е наредба на здравното министерство, а не на касата. Има комисия за оценка на здравните технологии и това са критерии, които трябва да покрие даден производител, за да може да кандидатства. Личното ми мнение е, че те са много високи и

ако останат в този вид,

достъпът до иновативните

лекарства може би

ще се затрудни,

защото има немалко случаи, в които даден иновативен медикамент няма тези три положителни оценки. Още повече сега зависи и как ще се развие ситуацията в Англия. Ако тя не е част от ЕС, тогава може би трябва да се коригира броят на страните или да се изискват две от тези три оценки. Тогава нещата биха били по-поносими.

- Какво друго се променя с тази наредба?

- Дава се право на касата да предлага на Съвета по цени и реимбурсиране да включи нови лекарства в позитивния лекарствен списък (ПЛС) на база на наша собствена оценка за ефективността на даден медикамент.

Ще изискваме информация от производителите доколко цената, която ще заплаща касата, е обвързана с ефективността на препарата, т.е. ако даденият медикамент кандидатства в група, в която касата вече има такива лекарства със същите или много близки показания и противопоказания, но новият кандидат идва със значително по-висока цена от тази в момента, касата ще може да изиска доказателства, че тази по-висока цена е обвързана и с по-висока ефективност. Обикновено процентът на по-високата цена би трябвало да бъде аналогичен и с процента на по-високата ефективност на този продукт. Ако такава няма, тогава ще трябва да се стигне до договореност под формата на отстъпки.

Освен това пак по искане на НЗОК ще може да се изисква преоценка за продукти, които вече са в ПЛС, което също отдавна чакахме да се случи.

- Защо е важно НЗОК да може да предлага за преоценка на здравните технологии лекарства, които вече са в ПЛС?

- Защото във времето някои от тях са влезли в списъка, без да са преминавали тази оценка на здравните технологии, а някои от тях са огромен разход за касата.

- На какъв етап е въвеждането на единственото към момента лекарство за спинална мускулна атрофия Nusinersen?

- Не мога да кажа на какъв етап е, защото касата има ангажимент единствено към плащането на лекарството, а не към организацията по прилагането му. Относно плащането ние поемаме ангажимент да го плащаме, независмо дали ще е в България, или в чужбина. За да се включи лекарството в ПЛС, самият производител трябва да кандидатства, което не знаем на какъв етап е.

- Ограничение с трите положителни здравни оценки би ли повлияло и забавило въвеждането на лекарството, тъй като във Великобритания то не е разрешено?

- Не знам на каква фаза е там лекарството. Когато правихме проучване, то се прилагаше в 14 страни в Европа, а в 16 - не. Но тук се връщаме към генералния проблем, свързан с редките болести. Това е едно от проблемните места в лекарствената политика на държавата. Ако се учим от положителния опит по света, би трябвало редките болести да се изведат в т. нар. национални програми, които да не зависят от това дали има пари касата, или не, както и от други регулаторни мерки, разбира се, но тяхното финансиране трябва да е гарантирано.

- Една от промените в наредба 10, регламентираща заплащането на лекарства от НЗОК, е свързана с улеснен достъп до нови медикаменти. Обяснете повече.

- Да, за първи път се предлага механизъм, който да гарантира финансова предвидимост на разходите на касата за лекарства. Той има няколко посоки, като приоритет е поставен на улеснения достъп на пациента до всички нови лекарства. Досега имаше бюрократични тежести, които затрудняваха болния да стигне до изписването на протокол, с който да получи даден иновативен медикамент.

Сега този ред ще се

облекчи значително,

бюрократичните пречки

ще станат по-малко,

а пациентът ще има по-бърз достъп до лекарството.

Предвидимостта в бюджета на касата по отношение на медикаментите пък е свързана с това, че фармакомпаниите вече ще поемат ангажимент, ако за даден период отчетат по-голям оборот през 2019 г. спрямо същия период през 2018 г., да поемат разликата за своя сметка. Това означава, че ако например даден продукт миналата година е имал 100 единици оборот към касата през първите 3 месеца, а сега в края на тримесечието той е 110 единици, то тези 10 в повече НЗОК не заплаща.

- По-високият оборот може да се дължи на по-голям брой пациенти, които да се нуждаят от лекарството. Защо фирмата производител трябва да плаща разликата и няма ли да се отдръпнат фирми по този начин?

- Няма да се отдръпнат, първо, защото си гарантират тези продажби, и второ - реалните им продажби през 2019 г. ще станат база за 2020 г.

- Но така всяка година може фирмата да надвишава бройката и да се налага да плаща?

- Така е, но и всяка година ще повишава оборота си.

- По същия начин ли стоят нещата с онколекарствата?

- Не съвсем. Всички онкомедикаменти са обединени в една група. Този механизъм на връщане на средства влиза в сила само ако разходите за цялата група лекарства са повече от тези за същия период на 2018 г. Ако дадена компания вътре в цялата група направи по-висок ръст, но друга - по-малък, нещата ще се уравновесят и на този с по-високите продажби ще му бъде заплатено всичко, но не трябва да се превишават разходите за общата група онкология. Всичко това гарантира, че касата не може да плати повече, отколкото е заложено в бюджета, без по този начин обаче да се ощетява достъпът на потребителите до лекарства.

- На 15 март НЗОК навършва 20 години от създаването си. Какво предстои оттук нататък?

- Тежко детство имаше касата (смее се). Сега влизаме в по-зряла възраст и трябва да сме по-адекватни на ситуацията.

ВИЗИТКА

* Роден на 21 март 1955 г. в Казанлък

* Завършил отоларингология в МУ -София

* Преминал курсове по “Основи на болничното лечение”, “Анализ, прогнозиране и управление на болничния капацитет”, “Болнични информационни системи”, “Здравна политика и обществени комуникации” и др.

* От 2001 до 2004 г. заема ръководни постове в НЗОК и “Софарма”

* 2008 - 2015 г. е директор на УМБАЛ “Св. Иван Рилски”. Поема поста повторно през 2017 г.

* Шеф на НЗОК от юли 2018 г.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Благодарим за доверието, ще се стараем!

    Онзиден прессекретарят на президента Румен Радев изпрати остро писмо, наречено опровержение, което уж иска да опровергае нещо, но вместо това дава съвети какво трябва да прави в. “24 часа”, какво да пита и кого да критикува. Всъщност това е оценка за работата ни, защото произтича от институцията на държавния глава, който чете много вестници.
  • Мотиви за нова конституция за по-добра България

    Обикновено НС може да я направи в края на мандата си, после Велико да я приеме и да продължи като обикновено За 30 г. демократични промени в България се проявиха заложени в конституцията противоречия, които доведоха до противопоставяне на институциите, а не до тяхното взаимодействие. А институционалното взаимодействие трябва да е принцип в