Резюме на пресконференция на Уан И, член на Държавния съвет и Министър на външните работи на КНР, на сесията на Общокитайското събрание на народните представители и китайската народна политическа консултативна конференция, 8 март 2019 г.
1. 70 години постижения и опит в новата дипломация на Китай.
Нашите дипломатически постижения се дължат преди всичко на ръководството на партията, което е основната политическа гаранция за китайската дипломация.
През последните седем десетилетия партията напредна с времето, развивайки богата система от дипломатически теории с китайски характеристики и създавайки отлична традиция с характерни черти.
Те включват: независимост като основен принцип на външната политика на Китай, загриженост за общото благо на човечеството, стремеж към равенство и справедливост, ангажимент за печеливши резултати, мисия за спомагане на вътрешното развитие и всеотдайна служба към китайския народ.
2. Ядрният проблем на Корейския полуостров.
Ако страните продължат диалога и поддържат посоката на курса, ще дойде денят, когато ядреното разоръжаване на полуострова ще стане реалност.
Тъй като в корейския ядрен проблем са налице сложни фактори, не може да се очаква той да бъде разрешен за една нощ. Всички страни трябва да имат разумни очаквания. Човек не трябва още от самото начало да си поставя прекалено висока летва или да прави едностранни, нереалистични изисквания.
Ключът към решаването на проблема се състои в това да не бъдем затворници на историята и да преодолеем цикъла на недоверие.
Ще бъде полезно да се разработи обща пътна карта за денуклеаризация и да се установи мирен режим. Въз основа на пътната карта, поетапно и синхронизирано, могат да бъдат идентифицирани конкретни, взаимосвързани и взаимно подкрепящи се стъпки, които ще бъдат последователни, започващи с по-лесните и ще бъдат съблюдавани по съгласуван от страните начин.
3. Втори форум на срещата на върха за международно сътрудничество "Един пояс, един път".
Както президентът Си каза, че инициативата "Един пояс, един път" произхожда от Китай, но ползите принадлежат на целия свят. Имаме основание да вярваме и да се надяваме, че вторият форум за международно сътрудничество "Един пояс, един път " (BRI) ще бъде голям успех и поредния важен момент в сътрудничеството с BRI.
4. Случаят с Мън Уанджоу.
Неотдавнашните действия срещу конкретна китайска компания и определена личност в никакъв случай не са чист съдебен процес, а умишлен политически ход за техния срив. Ние поддържаме компанията и индивидуалния й представител в търсенето им на законност.
Хората могат сами да различат правилното от грешното, затова отказваме да станем "жертвени агнета". Един ден справедливостта ще възтържествува.
Това, за което се борим, е не само интересите на една компания, но и законното право за развитие на една страна или нация, а като цяло това е основното право на всички страни, които желаят да се изкачат по стълбата на технологиите.
5. Отношенията между Китай и ЕС.
Европа винаги се е гордяла със своята независимост. Вярваме, че като една от ключовите сили в света, Европа със сигурност ще запази своите основни дългосрочни интереси и ще следва една политика спрямо Китай, която е независима, последователна и с поглед напред. Надяваме се, че Европа ще работи с Китай, за да задълбочи всички области на взаимноизгодното сътрудничество и ще поддържа международните правила, за да допринесе за световния мир.
6. Китайско-американските отношения.
През последните 40 години отношенията между Китай и САЩ преминаха през много препятствия. Постигнахме исторически напредък, но също така се изправяме и пред нови предизвикателства.
Най-важното нещо, което можем да научим от миналото е, че Китай и Америка могат само да спечелят от сътрудничеството и да загубят от конфронтацията. Въпреки че много неща са се променили както по света, така и в двете страни, този ценен урок и до днес продължава да бъде верен, затова той трябва все така да направлява нашите взаимодействия. Трябва да продължим по курса без никакви съмнения.
Дори когато Китай и Америка участват в сътрудничество, може да има и някаква конкуренция. Това е нормално в международните отношения. Ключът е да се поставят нещата в перспектива. Несъразмерното преувеличаване на нашата конкуренция би ограничило нашето пространство за сътрудничество. Правилното поведение е да се съсредоточим върху разширяването на нашето сътрудничество, което е в наш взаимен интерес.
Ние се надяваме двете страни да следват общи цели, да насърчават здравословна конкуренция, като същевременно задълбочават взаимното сътрудничество, както и да се стремят към печеливш резултат, защото целта ни е да търсим развитие на собствените ни страни.
7. Китайско-руски отношения.
Отбелязани от дълбоко политическо доверие, печелившо икономическо сътрудничество и взаимна подкрепа на международната сцена, нашите взаимоотношения се сочат като добър пример за това как големите държави трябва да взаимодействат помежду си. Силната китайско-руска връзка дава не само огромни ползи за нашите народи, но и допринася значително за мира и стабилността, както в нашия регион, така и в световен мащаб.
Когато Китай и Русия са единни, светът ще бъде едно по-безопасно, по-спокойно и стабилно място.
8. Поддържане на многостранните отношения.
В ерата на глобализация всички държави споделят една и съща съдба - заедно се издигаме и заедно падаме. Ето защо, вместо всеки индивидуално да върви по свой собствен път, да действаме като един екип. Вместо всеки от нас да гледа само себе си, ние трябва да си помагаме като пътници на една и съща лодка.
9. Опасения за ескалация на конфликта между Китай и САЩ.
Все още имаме положителна перспектива за отношенията между Китай и САЩ. Нашите две страни не трябва и няма да влязат в конфронтация. Връщането към остарялото мислене на Студената война противоречи на днешната тенденция и ще бъде дълбоко непопулярно.
Някои хора се посвещават на това да разделят и разграничават нашите икономики. Това е само едно тяхно самозалъгване. Разграничаване от Китай би означавало отделянето от възможности, от бъдещето и в известен смисъл дори от света.
10. "Един пояс, един път" (BRI).
От самото начало BRI следва солидния принцип на консултации и сътрудничество за споделени ползи, създавайки огромни възможности за всички участници.
Много от фактите са доказателство, че BRI не е "капан на дълга", в който държавите могат да попаднат, а "икономически пай", който е от полза за местните жители. Това не е "геополитически инструмент", а голяма възможност за съвместно развитие.
11. Отношенията между Китай и Африка.
След десетилетия на усърдни грижи, крехкото дръвче на сътрудничеството между Китай и Африка се превърна в едно извисяващо се дърво, което никаква сила не може да събори.
Сътрудничеството между Китай и Африка става все по-успешно. Това носи със себе си и някои критики и клевети. Всъщност, между двете страни съществува взаимно доверие, нашето приятелство е изпитано във времето и плодовете на нашето сътрудничество могат да се видят по целия африкански континент. В Африка няма публика за клеветите за китайско-африканското сътрудничеството.
12. Пакистанско-индийския конфликт.
Китай искрено се надява, че Пакистан и Индия ще превърнат кризата във възможност и ще се срещнат по средата. Съветваме и двете страни бързо да обърнат нова страница и да търсят съществено и дългосрочно подобряване в отношенията си. Когато конфронтацията даде път на диалога, а разногласията се решат посредством добрата воля, тогава двете страни чрез сътрудничество ще могат да създадат по-добро бъдеще.
13. Афганистанският въпрос.
Стремежът за мир изисква повече смелост, отколкото подклаждане на конфликт . Призоваваме всички страни в Афганистан да се погрижат за общото благо на страната и народа си, да се възползват от голямата възможност за политическо помирение, да разрешат различията чрез диалог, да отделят ресурси за мирни вместо за войнствени цели и обединени зедно да отворят вратата към мира.
Горещо се надяваме, че тази страна, след всички страдания, които преживя, ще се възроди и ще вземе съдбата в собствените си ръце и ще се радва на истинска независимост и траен мир. Афганистан не трябва отново да се превърне в арена на съперничество на Великите сили, нито пък да бъде обект на непрекъснати конфликти и безредици.
14. Китай и Латинска Америка.
От хората на една страна зависи да решават вътрешните си въпроси. Външната намеса и санкциите само ще утежнят напрежението и ще върнат обратно закона на джунглата. В историята има много такива уроци и те не трябва да се повтарят.
Суверенитетът и независимостта на всяка страна са ценни и трябва да се почитат и съхраняват в еднаква степен.
Решението на латиноамериканските страни да установят и развият отношения с Китай въз основа на принципа "Един Китай", съответства на историческата тенденция и на нашето време. Това е правилен избор, който служи на техните съществени и дългосрочни интереси. Такъв избор не трябва да бъде спъван или критикуван.
15. По-силна ли е китайската дипломация?
Самоувереността никога не е била част от китайската традиция,а хегемонията никога няма да бъде наш избор, дори когато станем по-силни.
Китай със сигурност ще стане по-силна страна, но няма да бъде самоуверена. Китай цени своята независимост, но няма да действа самоцелно и произволно. Китай ще отстоява правата си, но няма да търси хегемония.
16. Отношенията между Китай и КНДР.
Китай изцяло подкрепя КНДР в проучването на подходящ път за развитие, в осъществяването на постоянен напредък в социалистическото строителство, в прилагането на нова национална стратегия и съсредоточаването върху икономическия растеж и по-доброто препитание, във воденето към целта за денуклеаризация на Корейския полуостров и в изразяването на своите основателни опасения, засегнати в този процес.
17. Китайско-индийските отношения.
Като две древни цивилизации с общо население от 2,7 милиарда души и големи развиващи се страни и съседи, Китай и Индия трябва да бъдат съвместни партньори в следването на нашите съответни мечти и на важните взаимни възможности за развитие на нашите икономики. Колективно трябва да дадем необходимия принос за съживяването и просперитета на Азия.
Нашето приятелство и сътрудничество ще вървят напред като Яндзъ и Ганг, давайки силен и устойчив тласък на нашите отношения.
18. Консулската и охранителна работа.
През 2019 г. МВнР ще предприеме нови стъпки в полза на хората от китайския народ и ще подобри тяхната безопасност и удобство в чужбина. Ще подобрим приложението 12308 за смартфон, за да го направим универсален портал. Мобилното плащане ще бъде поето от нашите задгранични мисии, за да направим повече консулски услуги достъпни на една ръка разстояние.
19. Кодекс за поведение на Южнокитайско море.
Кодексът на поведение (COC) ще бъде подобрена версия на декларацията за поведение (DOC). Той ще бъде по-подходящ за нуждите на нашия регион и по-ефективен при регулирането на поведението на страните и ще осигури по-строги гаранции за безопасността и свободата на корабоплаването в Южнокитайско море.
Страните от региона трябва да хванат в собствените си ръце ключа към мира и стабилността в Южнокитайското море. COC трябва да се разработи и почита от страните в региона. Ние трябва да изпълним тази отговорност.
20. Китайско-японските отношения.
Трябва да съчетаем действията с думите си, да имаме едно честно отношение към историята и обективен поглед към реалността, да работим активно за по-добро бъдеще и да вървим с решителни стъпки в правилната посока.
МВнР ще направи всичко възможно, за да изпълни първостепенната цел за улесняване на вътрешното развитие, да помогне на повече провинции да приемат света, да подкрепи китайските градове в провеждането на водещи международни събития, да защити законните интереси на китайския бизнес и активно да споделя информация.