Ефективни ли са глобите за бягство от училище

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7374115 www.24chasa.bg
СНИМКА: РОЙТЕРС

Опитът в Европа показва, че ползата е противоречива

Джон Плат е бизнесмен от британския остров Уайт. През 2015 г. той решава да подари на дъщеря си пътуване до увеселителния парк „Дисниленд” във Флорида. Тъй като цените за посещение в подобни места по време на ваканциите са доста високи, избира по-евтина оферта през учебния срок.

След като се връщат от вълнуващото пътешествие, Плат разбира, че е глобен 60 лири, или 137 лв., защото не е поискал разрешение дъщеря му да отсъства от училище. Бизнесменът е ужасно разгневен и решава да търси правата си в съда. Случката се разиграва през 2015 г., а на следващата година върховният съд на Острова се произнася в негова полза. Но училището обжалва и Плат губи битката пред най-висшата съдебна инстанция на Великобритания през миналата година. Магистратите постановяват, че дори половин ден отсъствие от училище без уважителна причина, като болест или смъртен случай в семейството, е нарушение на закона и бизнесменът трябва да плати 2000 лири.

Първоначалната му съдебна победа обаче окрилява хиляди английски родители също да отведат децата си на евтина почивка във време, когато трябва да са на училище. Твърди се, че около милион ученици са пропуснали уроци през миналата година по тази причина, а броят на наложените глоби се е увеличил двойно и е достигнал 260 887. Финансовите санкции се определят от общинските съвети по предложение на училищните съвети, които разглеждат молбите за отсъствие от учебно време. Първоначалната глоба е от 60 паунда. Ако не бъде платена до 21 дни, скача двойно, а след още 28 дни родителите могат да бъдат и съдебно преследвани. Статистиката показва, че тази крайна мярка въобще не е само пожелателна, а се използва на всеки десети случай. През миналата учебна година 19 518 родители е трябвало да обясняват пред съдия защо детето им не е в клас.

След своето дело самият Плат е преместил децата си в частно училище, но продължава да смята, че правителството трябва да преразгледа политиката си за стриктно преследване за отсъствия в общинските образователни заведения, тъй като е видно, че не върши добра работа. Причината е, че за някои семейства това е единственият начин да отидат на почивка в чужбина, след като през ваканциите цените са двойно по-високи. Дори и да платят глоба, пак излиза по-евтино.

У нас управляващите също предложиха законодателни промени за ограничаване на отсъствията от училище. Засега те са насочени само към родителите, които получават социални помощи. Намерението е те да им бъдат спирани за една година, ако тяхното дете отсъства повече от 3 дни в предучилищна група или пък има над 5 неизвинени отсъствия от училищен клас в рамките на месец. По принцип задържането на учениците в клас е много благородно начинание, но дали това е правилният път? И в момента социалните помощи се спират за месец и това не изглежда де стреснало много родители. Напротив, през миналата година такова наказание е било наложено на 39 391 души при 36 613 за 2017 г.

Затова и критиците на подобни мерки са прави, като казват, че само чрез санкции нещата с редовното присъствие в клас няма да се случат. Още повече че се посяга на средства, които са предназначени да осигурят базов социален минимун на бедни деца. И ако семействата им останат и без тях, рискът малчуганите да не ходят на училище, за да работят или пък защото просто няма с какво да се облекат, става още по-голям.

Преди години Англия също намалява средства за семейства в уязвимо положение. Оказва се, че това довежда до увеличаване на изключените ученици за лошо поведение, като само в Лондон техният брой е скочил с 62% след 2013 г. Днес повечето от тези младежи са част от криминалния контингент и се твърди, че точно на тях се дължат масовите нападения с нож през последните години във Великобритания.

Освен това не само бедните ученици в България отсъстват от клас. У нас през последните години също се наблюдава тенденция да се освобождават деца от учебни занятия, за да се възползват родителите им от по-евтини оферти за ваканция в чужбина. Някои го правят чрез медицински бележки, други чрез уговорка с учителите. Така че въвеждането на санкция само за бедните би било голяма несправедливост, а и може да заложи бъдещи обществени проблеми, подобни на тези в Англия.

По принцип системата от глоби за нередовно присъствие в клас е твърде груб инструмент и в много случаи той създава пропаст между училищата и семействата, казва пред „Телеграф” Пол Уайтман, генерален секретар на Националната асоциация на училищните директори във Великобритания. Според него истинският проблем се корени в това, че родителите непрекъснато биват изправени пред труден избор и тъй като случващото се в училище е непознато за тях, бързо вземат решения в негов ущърб.

Затова е по-добре първо те да бъдат ангажирани по някакъв начин към учебния процес, така че да осъзнаят колко е важен всеки ден в клас. В някои английски училища например се изисква от родителите да подпишат декларация, че отсъстващото дете ще прочете определен обем литература или пък ще решава задачи, които съучениците му са изучавали, докато то е отсъствало. И ако учителят установи, че това не е направено, това ще бъде сериозен аргумент за отказ при следваща молба ученикът да отсъства по семейни причини.

Трябва да се прибягва до глоби само в краен случай, казва пред Би Би Си Крис Магавърн, председател на британска организация за истинско обрадование. Той е бивш училищен директор и смята, че ваканциите по време на срока влияят зле както на учениците, които участват в тях, така и на останалите деца в клас. Причината е, че учителите трябва да нарушат редовните си програми, след като те се върнат от почивка, за да им помагат да наваксват пропуснатото. Да изведеш детето си от клас заради евтина почивка, е невероятно егоистично действие, което облагодетелства предимно родителите, а не малчуганите, обяснява Магавърн.

Още повече че родителите в Англия са задължени със закон да осигуряват редовно присъствие на децата си в училище, а училищните директори да следят дали това се прави и при проблем да информират общинските съвети, които имат право да глобяват. Въпреки това натискът към училищните власти да освобождават ученици по семейни причини е доста голям. В Уелс например са се принудили да разрешат официално да се ползват до 10 дни за семейна почивка по време на учебния срок, за да разтоварят училищните директори да разглеждат внимателно всяко искане за отсъствие. В Шотладия не се налагат глоби, но училищата обикновено не разрешават децата да пътуват за ваканция по време на учебния срок.

Говорител на британското министерство на образованието заяви, че продължителното отсъствие от училище е предизвикателство за цялото общество, за което всички трябва да рабоят заедно.

В Германия и полицията пита защо детето не е в час

През миналата година в Германия нашумя случай на спрени от полицията семейства, които се опитват да напуснат страната с деца няколко дни преди официалната великденска ваканция. Те бяха задържани и подложени на разпит на летище Мемминген.

В крайна сметка полицията реши да им разреши да продължат пътуването си, което е предплатено, но изпрати писма до образователните власти в Бавария, за да предприемат необходимите действия. Причината е, че в Германия родителите са задължени със закон да осигуряват присъствието на децата си в училище. Ако не го правят, им се дава двуседмичен срок да обяснят какви са причините. Глобата е до 1000 евро, ако общинските власти преценят, че мотивът за отсъствие не е основателен. Обикновено за уважителни причини се смятат само болест или смъртен случай в семейството.

В Австрия властите се принудиха да увеличат санкциите за отсъствие от училище преди година. Там също бяха въведени глоби от 110 до 660 евро за бягство от час. Размерът зависи от продължителността на неприсъствието в клас.

Франция разчита на диалог между учители и родители, но като крайна мярка също се налага глоба от 135 евро. Ако се плати веднага, може да бъде намалена до 90 евро или пък да скочи на 375 евро при значително забавяне.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Кога училището става “елитно”

    Какво се вижда от резултатите от матурите тази година? Първо, положителният модел - колко е важен добрият учител. Ако запали интереса на ученика, ако успее да го насочи умело към знанието, селско училище може да се класира сред гимназиите, които сме свикнали да наричаме “елитни столични”. Второ, проблемът.
  • (Не)правилен рап

    За да те слушат, не е нужно да се облечеш като клоун и да прекараш гласа си през двеста филтъра ПРЕДИ няколко минути изслушах новия албум на Ицо Хазарта “Неправилен рап” и побързах да го разпратя на всичките си близки приятели, придружен с низ от несвързани главни букви, изразяващи детското ми щастие. И то наистина е детско.