“Фолксваген”: България или Турция

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7401022 www.24chasa.bg

Сред плюсовете на страната ни е общата икономическа среда, не стоим зле като логистика, а големината на пазара само на пръв поглед е плюс на Турция

Тези дни в немски медии се появи информация, че след Великден концернът “Фолксваген” ще избере къде да бъде новият автомобилен завод, като в последния етап са останали две държави - България и Турция. Твърди се, че другите кандидати, като Сърбия и Румъния, вече са отпаднали. – но, разбира се, нищо не е сигурно, докато не се вземе официално решение от надзорния съвет.

Да се поставим на мястото на членовете на надзорния съвет на “Фолксваген” и да разгледаме плюсовете и минусите на България и Турция за нов завод.

Големината на пазара на пръв поглед е силно предимство за Турция – все пак икономиката на Турция е над 700 милиарда евро, а българската е 55 милиарда евро. Пазарът на автомобили в Турция също е много по-голям: 600 хиляди нови автомобила годишно спрямо 35 хиляди в България. Но дали това е аргумент за нов автомобилен завод на “Фолксваген”? Съвсем не.

Въпреки че в Турция се произвеждат автомобили, турският пазар се доминира от вносни автомобили, като близо 2/3 от продажбите са внос. Преди няколко години “Фолксваген” беше номер едно в Турция – но дори и тогава не направи завод там. А сега има още по-малко смисъл. В момента турският автомобилен пазар преживява срив, продажбите спаднаха от около 1 милион годишно до около 600 хиляди и спадът продължава. “Фолксваген” вече е на трето място, а продажбите му са наполовина. По-важно е друго – новият завод ще произвежда модели на “Шкода” и “Сеат”, а тези марки нямат голям пазар в Турция. “Шкода” е на 10-то място през 2018 г., а през март 2019-а отбелязва спад от 50% в продажбите, докато “Сеат” спада с близо 60%.

При този срив на продажбите в Турция местният пазар не е аргумент за голяма нова инвестиция, точно обратното. Дори съществуващите в Турция заводи не могат да си натоварят производството. Нов автомобилен завод в Турция не е строен от 20 г. насам. Всъщност един от производители на автомобили в Турция смята да затвори завода си там – става въпрос за “Хонда”, която планира да закрие производството в Турция до 2 г.

След като местният пазар на Турция не оправдава завод на “Фолксваген”, тогава единствената причина да се строи завод е производство за износ. Турция основно продава автомобили в ЕС. За това помага фактът, че страната е в митнически съюз с ЕС, т.е. няма мита при внос. Но ако ще се произвежда и изнася за ЕС, България има много предимства, защото е член на ЕС и е в общия пазар. Турция е в митнически съюз с ЕС, но все пак съществуват граници, митнически контрол, регулативни различия, всевъзможни декларации и документи, докато България се ползва с предимството на пълноправно членство и хармонизация на законодателството и стандартите с европейските.

Членството в ЕС изключително улеснява доставките, логистиката, администрирането – неслучайно няколко автомобилни компании обявиха, че ще закрият заводите си в Англия в случай на “твърд” Брекзит. Например много е лесно “Фолксваген” да вземе 200 българи и да ги прати да работят и да се учат в Германия – нещо, което за страни извън ЕС ще изисква паспорти, визи, разрешения за работа и куп други процедури, отнемащи месеци. Членството в ЕС означава и че в България се прилагат европейските закони, включително чрез Европейския съд, а скоро и европейска прокуратура. Това не е за подценяване.

Турция безспорно има опит в производството на автомобили – страната произвежда около 1,5 млн. автомобила годишно (малко повече от Чехия). В Турция има шест западни завода, които скоро ще станат пет – но това все пак е огромно постижение. Обаче още по-важно е наличието на огромен брой производители на автомобилни части и компоненти – над хиляда. Те са важни за всеки автомобилен завод. Но, от друга страна, производителите на части и компоненти работят основно за износ – дори в момента много доставки на части от Турция към Европа минават с камиони през България. Всъщност България е в центъра на Балканите и може бързо да получава доставки на автомобилни части и компоненти както от българските заводи, така и от съседни страни – Румъния, Сърбия, Турция. Така че Турция е с огромно предимство относно опита, но България не седи зле откъм логистика.

По отношение на обща икономическата среда България несъмнено превъзхожда Турция. Турската лира девалвира рязко миналата година и остава нестабилна, инфлацията се измерва в десетки проценти, валутните резерви намаляват, лихвените проценти също са огромни, а финансовата и икономическата среда е непредвидима. Междувременно и икономиката изпадна в рецесия през втората половина на 2018 г., а тези дни правителството наля 5 милиарда долара в банките в опит да ги стабилизира. В същото време България има устойчив икономически растеж, макростабилност и рекордно ниски лихви.

Нещо повече България се подготвя да влезе във валутния механизъм ERMII и в банковия съюз, което е допълнителна интеграция и печат за качество.

Турция има и сериозни политически проблеми – не само вътрешни, след опита за преврат и последвалите масови арести и нестабилност, но и външни. Тръмп вече наложи мита на Турция и буквално всеки ден има някакви новини за ескалация на напрежението между САЩ и Турция. Заради търкания с Турция Германия изтегли своите войници и самолети от турската база Инджирлик и ги премести в Йордания.

ЕС замрази преговорите за членство с Турция. На среща миналата година турският и немският президент си разменяха критики и дори обиди. В същото време България има отлични отношения с Германия, както показа и скорошното посещение на немския президент.

Накрая, но не на последно място, защото може да се окаже решаващо – Турция има Агенция за инвестиции на най-високо ниво (към президента Ердоган) и специална политика за привличане на стратегически инвеститори с големи стимули.

Рядко се строи нов автомобилен завод и винаги има по няколко страни, които “наддават”, предлагайки максимално добри условия – например през 2018 г. Словакия предостави подкрепа от 125 млн. евро на “Ягуар”, за да построи нов завод за 1.4 млрд. евро в страната, а Унгария с подобна подкрепа привлече нов завод на “Мерцедес” за 1 млрд. евро. На фона на дългосрочните и мащабни ползи от един автомобилен завод трябва да се положат максимални усилия и да се предложи конкурентен пакет на “Фолксваген”, за да дойде в България.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Кога училището става “елитно”

    Какво се вижда от резултатите от матурите тази година? Първо, положителният модел - колко е важен добрият учител. Ако запали интереса на ученика, ако успее да го насочи умело към знанието, селско училище може да се класира сред гимназиите, които сме свикнали да наричаме “елитни столични”. Второ, проблемът.
  • (Не)правилен рап

    За да те слушат, не е нужно да се облечеш като клоун и да прекараш гласа си през двеста филтъра ПРЕДИ няколко минути изслушах новия албум на Ицо Хазарта “Неправилен рап” и побързах да го разпратя на всичките си близки приятели, придружен с низ от несвързани главни букви, изразяващи детското ми щастие. И то наистина е детско.