Георги Терзийски: До лятото ще завършим ремонтите по магистрала “Тракия”

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7409402 www.24chasa.bg
СНИМКА: Румяна Тонева

Надявам се, че дотогава ще отпушим и движението към Гърция

Освен “Хемус” сред приоритетите тази година е и магистралата до Калотина

Ръководството на агенцията взема под внимание мнението на превозвачите за толсистемата, но засега в закона е записано, че тя влиза в сила от 16 август, казва Георги Терзийски, председател на Управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура”.

- Г-н Терзийски, отскоро оглавявате Агенция “Пътна инфраструктура”. Кои са задачите, с които първо се заехте?

- В момента, в който новият Управителен съвет пое ръководството на агенцията, трябваше веднага да влезем в проблемите и плановете. Основните задачи са продължаване на строителството на магистралите “Хемус” и “Струма”, както и стартирането на новите проекти: Калотина - София, Видин - Ботевград, Русе - Велико Търново, довършването на обходния път на Габрово, изграждането на обхода на Поморие, както и връзката на магистрала “Тракия” със столичния жк “Младост”.

Проектите не са малко, нямаме и минута за губене, нашите екипи работят много интензивно. През следващите 3-4 години по отношение на пътната инфраструктура България ще се превърне в голяма строителна площадка. Бъдещето на Северна България е свързано с доизграждане на магистрала “Хемус”, със строителството на магистралите Русе-Велико Търново и Видин-Ботевград, тъй като с тях ще осигурим бърза и безопасна комуникация между София, Варна, Русе и Видин. Изпълнението на тези проекти ще даде същия ефект, какъвто имаше завършването на “Тракия” и “Марица” в Южна България. Пътувайки по направлението София- Бургас, се вижда как за кратко време край магистралите бяха създадени индустриални зони, логистични центрове. Това води до нови работни места и до възможността за интензивно развитие на тези райони. Асфалт може и да не се яде, но създава стандарт, работни места и перспектива за съответните райони. Остават броени дни до стартирането на изграждането на участъците от магистрала “Хемус”, за които в края на миналата година правителството осигури 1,3 млрд. лв. Цялото 134-километрово трасе е разделено на шест участъка. До дни започва работата по отсечките Боаза - пътен възел “Дерманци” и от пътен възел “Каленик” до пресичането на главния път Ловеч - Плевен.

За първите три участъка има технически проекти. В момента вървят процедурите за изработване на парцеларните планове и установяване на имотите, които ще бъдат засегнати от строителството. За другите три участъка от главния път Плевен - Ловеч до пътя Русе - Велико Търново техническите проекти ще бъдат изготвени през 2019-а, а от 2020 г. ще започне строителството.

- Трафикът през май традиционно е натоварен заради повечето почивни дни. Погрижихте ли се от АПИ за безпроблемното пътуване на българите?

- Една от основните задачи на агенцията е осигуряване на пропускателна способност по републиканските пътища. В момента с Главна дирекция “Национална полиция” дискутираме допълнителните мерки за създаване на още по-добра организация по време на празниците и пътуването на гражданите. От години се ограничава движението на автомобили над 12 тона в последния работен ден преди празника от 16 до 20 ч., като целта е да се повиши безопасността и да се увеличи пропускателната способност в участъците с интензивен трафик. Тежкотоварните превози се спират и в последния почивен ден от 14 до 20 ч.

За улеснение на пътуващите в участъците в ремонт на “Тракия” и “Хемус” по виадуктите сме предприели мерки и в петък и събота, когато много хора тръгват на път, респективно и в първите почивни дни, да се осигуряват по две ленти за движение в посоките Бургас и Варна, а в последния почивен ден движението се обръща в посока София. Надявам се за почивните дни за Великден и Гергьовден организацията да бъде такава, че да създадем минимум неудобства на гражданите. Призовавам шофьорите при интензивния трафик да карат внимателно и със съобразена с метеорологичните условия скорост и да спазват ограниченията и правилата за движение по пътищата. Особено внимание обръщам на това да не се използват аварийните ленти на магистралните участъци за по-бързо придвижване. Рисковото и емоционално шофиране може да създаде предпоставки за тежки катастрофи. Нека бъдем толерантни на пътя и да се държим така, както искаме другите да се държат с нас.

- Стартираха нови ремонти по магистралите, ще има ли тапи и през идващото лято?

- Летният сезон е най-подходящ за извършване на строително-монтажни работи. В същото време това е периодът, в който хората най-много пътуват. В момента се ремонтират стари участъци по “Тракия” и “Хемус”, които не са обновявани повече от 20-30 години. Ремонтираме три виадукта на “Хемус” на територията на Софийска област и тръбата за София на тунел “Витиня”. На “Тракия” също се ремонтират три виадукта и два моста. Работата ще продължи до началото на летния сезон, така че пътуващите да бъдат максимално улеснени в посока Бургас. По “Хемус” също строителните дейности на виадуктите ще бъдат завършени до началото на летния сезон, с изключние на тунел “Витиня”. Амбициите ни са максимално бързо да завършим ремонта там, което ще даде възможността за безпроблемно пътуване в посока Варна. Надяваме се до началото на лятото да приключим с изграждането на първата отсечка в участъка от Благоевград до Крупник на магистрала “Струма”, което ще отпуши движението към Гърция.

- Защо бе избрана “Автомагистрали” да строи толкова важен обект като магистрала “Хемус”, а не шест отделни фирми?

- Нека не бъдем нихилисти по отношение на възможностите на държавни компании да изграждат големи инфраструктурни обекти. “Автомагистрали” ЕАД беше избрана при спазване на всички изисквания на Закона за обществените поръчки. Компанията има необходимия капацитет, екипът е от компетентни специалисти. Аз съм убеден, че строителството на магистрала “Хемус” ще стане бързо и ефективно, което ще осигури по-добрата свързаност в региона.

- Ще бъде ли спазен срокът за завършване на магистрала “Струма”? Кога може да има избран изпълнител за участъка през Кресненското дефиле?

- Това е най-широкомащабният проект, който е изпълнявала агенцията в нейната 136-годишна история. Плановете за 2019 г. са да имаме избран изпълнител на най-сложния участък - този през Кресненското дефиле, и веднага след това да започнат проектирането и строителството, за да не загубим и 1 евро от финансирането по програма “Транспорт и транспортна инфраструктура”.

През февруари тръжните комисии отвориха офертите на кандидатите за изграждането на платното за София в участъка между Крупник и Кресна и интересът е изключително голям. Това са компании със сериозен международен опит. Самият факт, че те участват в тази процедура, е гаранция за нейната прозрачност и за нейната законосъобразност въпреки опитите за внушения, които бяха направени дни преди подаването на офертите. Индикативната стойност на строителството е 875 млн. лв. Изграждането на този участък от автомагистралата ще е предизвикателство за бранша, защото трябва да се работи на изключително сложен терен.

Целият екип на агенцията е решен да завърши максимално бързо строителството на магистрала “Струма”. Една от основните ни функции е осъществяване на контрол на всички фази на строителството на пътищата. Екипите ни не правят компромиси по отношение на процедурите и качеството на изпълнение. Агенцията разполага със специализирано звено - Института по пътища и мостове, който извършва контрол по изпълнението на съответните отсечки и дава становища, когато е необходимо да бъдат направени коригиращи мерки по време на строителството.

- Кои големи проекти ще бъдат стартирани до края на годината?

- Един от първите приоритети е магистралата София-Калотина, която е разделена на три отсечки. Едната ще бъде финансирана по механизма “Свързана Европа”, останалите две ще се изграждат със средства от републиканския бюджет. Имаме избрани изпълнители за два участъка с дължина 31,5 км. Това е трасето от ГКПП Калотина до Сливница. През тази година започваме строителството и най-късно до средата на 2021 г. ще приключим. За последната отсечка, която започва на около 7 км от Сливница и е до връзката на северната скоростна тангента, се изготвя технически проект и ПУП-ове за съответните имоти.

Другият обект, който предстои да стартира, е обходът на Поморие. Има избрани изпълнители и подписани договори, но строителството бе блокирано от жалби по отчуждаването на имотите. Очаквам през следващите месеци да има разрешение на въпроса. Друг много важен проект е изграждането на над 6 км от софийския околовръстен път - от “Цариградско шосе” до кв. “Младост”. Тук също имаме изпълнител, но изборът му се обжалва и чакаме решението на КЗК. Срокът за изграждането е 910 дни. Този участък е много важен, тъй като ще облекчи изключително много връзката между магистралите “Струма” и “Тракия” и движението на транзитния трафик.

- Наскоро в парламента бяха внесени промени в Закона за държавната собственост, които предвиждат при обжалване на процедура за отчуждаване на имот да не се спират големи проекти. Необходими ли са подобни изменения според вас?

- Абсолютно необходими са, защото практиката показва, че проектите се бавят предимно заради жалби. А те са свързани основно с размера на съответните обезщетения и докато спорът бъде решен, строителството може да върви.

- Очаквате ли толсистемата да заработи в срок?

- Към момента срокът, който е заложен в Закона за пътищата, е 16 август 2019 г. и работим с такъв времеви хоризонт.

- Електронната винетка стартира в срок, но създаде проблеми за шофьорите. Ще има ли подобни и при толтаксите?

- Въвеждането на електронната винетка ни даде добър опит и всички грешки са отчетени. В момента структурираме екипите на Националното толуправление заедно с техническите мероприятия, свързани с изграждането на системата. Ще направим тестове на системите, така че да сведем до минимум евентуални проблеми при въвеждане на толсистемата.

- От КРИБ поискаха отлагането и промяната на обхвата на пътищата, които влизат в нея. Обмисляли ли сте подобни изменения?

- Ръководството на агенцията взема под внимание мнението както на превозвачите, така и на работодателските организации. Има възможности да се огледат и обсъдят както обхватът на мрежата, така и аргументите, свързани с тарифирането. Това е процес, който трябва да бъде извървян и да удовлетвори в голяма степен всички страни. От една страна, пътищата да получат своето необходимо финансиране, за да бъдат поддържани, от друга - съответно ползвателите да получат качеството, което желаят, за да пътуват удобно и безопасно.

- От КРИБ твърдят, че консултантът по системата - Световната банка, изчислява, че АПИ няма как да изхарчи целевите средства, които ще бъдат генерирани от смесената система за пътно таксуване.

- Не мога да се съглася, че няма да имаме възможността да оползотворим по най-добрия начин средствата, които ще бъдат осигурени чрез въвеждането на толсистемата и електронните винетки. Секторът има нужда от това финансиране, за да се осигури нормалното състояние на българските пътища. Сигурен съм, че строителният бранш има капацитета да го направи.

- Каква е финалната сума, инвестирана в изграждането на толсистемата?

- Договорът за техническо изпълнение с “Капш” е на стойност 149 млн. лв. без ДДС, които ще бъдат дължими при въвеждането на системата. Това означава, че към момента те не са платени. Не бих казал, че се правят разходи, които не са обосновани. Внедряването на електронната система за таксуване е може би най-генералната промяна в транспортния сектор, която се прави в последните 20 години.

- Имаше идея камерите на толсистемата да бъдат използвани за измервания на средна скорост и ако някой я превиши, да бъде глобяван. Ще се реализира ли това намерение?

- Агенцията не може да осъществява контрол върху скоростта на движението. Той е в правомощията на МВР. Ако се реши камерите на толсистемата да отчитат и скорост, трябва да се адаптират за разпознаване на регистрационни номера от точка до точка. Това е въпрос на бъдещи съвместни разговори и процедури.

- Намалял ли е броят на нарушителите след въвеждането на електронната система за таксуване?

- Мога да твърдя, че въвеждането на електронната винетка дисциплинира шофьорите и това е видно и от продажбите. Досега са продадени над 2,7 млн. винетки за повече от 180 млн. лв.

- След трагичния инцидент на пътя за Маказа отново бяха отправени обвинения към АПИ за безстопанственост.

- Струва ми се, че е странно представители на неправителствения сектор да обявяват мнение по отношение на инциденти, които са в досъдебна процедура.

Пътят е изграден и сигнализиран в съответствие с проекта, който е одобрен от съответните компетентни органи. За мен е притеснително, че за пореден път се правят внушения, вменява се вина на АПИ като собственик на пътищата от неправителствени организации на ръба на обвинението, при положение че други органи са компетентните да извършват такива действия. Имам предвид априори да се създава впечатление за престъпна безстопанственост на собственика на пътя, както например прави Институтът за пътна безопасност.

От много хора, свързани с пътищата, както и от юристи, получавам съвети, че това може да бъде оспорено, дори по съдебен ред, за да се даде възможност на агенцията да бъде защитена. Но нека юристите и специалистите се произнесат по отношение на тези обвинения и внушения и по компетентността на хората, които ги правят.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Мерките срещу чумата по свинете не са прекалени

    Забрана за фермерски пазари, отстрел на животни, умъртвяване на здрави прасета, дезинфекционни пунктове. Вероятно за някои тези мерки срещу африканската чума по свинете изглеждат прекалени. Но не са и причината е съвсем ясна - срещу заболяването лек няма. Единственият начин да се пресече е да се убиват животни, колкото и нехуманно да звучи.
  • Мотиви за нова конституция за по-добра България

    Обикновено НС може да я направи в края на мандата си, после Велико да я приеме и да продължи като обикновено За 30 г. демократични промени в България се проявиха заложени в конституцията противоречия, които доведоха до противопоставяне на институциите, а не до тяхното взаимодействие. А институционалното взаимодействие трябва да е принцип в