Кои социолози не лъжат по време на лов

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7446463 www.24chasa.bg
Илюстрация: Pixabay

2019 г. - какво се продава на пазара на електорални данни

Андрей и Кънчо пак греят на екран - 16 пъти правят прогнози в тв студиата и открито играят за БСП

Две момчета и момиче са новите лица чрез екипа “Тренд”, който опитва труден баланс между всички цветове

По време на лов и на избори се лъже най-много. Това правило ни го повтарят всеки път, когато трябва да се изправим пред урните.

На 26 май ще избираме европейски депутати. В държавата обаче сякаш се готвим за решаващ парламентарен вот. За много влиятелни хора у нас тези избори са ключово важни за собственото им бъдеще. И за власт, и за опозиция, и за амбициозни личности с много пари и бизнес планове. Залозите са големи.

На 26 май екзитполове ще правят “Тренд”, “Галъп”, “Алфа рисърч”, “Сова-Харис”, “Афис.” Тази година “Галъп” ще информира българите от Нова тв и БНТ. В Нова ще са заедно с новата вълна от агенция “Тренд”.

В Би Ти Ви на 26 май ще се изявяват“Алфа рисърч”, чиито екзитпол ще работи и за БНТ.

Това ще е четвъртият вот за европейски парламент у нас, но

27-ите избори в страната за

30 години преход - заедно

с 10 парламентарни,

7 местни и 6 президентски

Заедно с всички тях неизбежно се появяват социолозите, които ръкомахат по телевизиите, стълбчетата с процентите от прогнозите им, трескавите съобщения за резултатите от екзитполовете в изборния ден. И разбира се, скандалите - кой е предвидил какво ще стане и кой по-скоро не е мерил, а е насочвал настроенията на избирателите, намалявал е едни проценти и е увеличавал други.

Първият скандал гръмна още на първите свободни избори - през 1990 г., след които СДС обвини германската агенция ИНФАС, която прави паралелно преброяване. Според сините фирмата е доведена от Андрей Луканов.

През 90-те и първото десетилетие на новия век самите социолози се обвиняваха един друг кой не е независим и около коя партия гравитира. С квалификации като “червения оркестър”, например. МБМД бе нарочена първо за синя, а после за “царска”. “Афис”, АССА-М и “Медиана” бяха причислени към лагера на левите.

Факт е, че партийците не харесват резултати, които ги показват в губеща позиция и обикновено търсят проблема в тези, които изчисляват процентите. Но е факт и че социолозите бързо разбраха каква сила са публичните данни с прогнози, колко са интересни на медиите и

каква власт за

формиране на предизборни

настроения имат

Затова по телевизиите често ги пишат и политолози, макар че това е по-различна експертиза.

В средата на 90-те на българския социологически пазар за електорални данни се утвърдиха

основните играчи - “Галъп”,

МБМД, “Алфа рисърч”,

НЦИОМ, “Афис”

Пазарът на маркетингови проучвания е друга история.

Какво се е променило от тогава? Представа може да получим, ако видим колко пъти и кои социолози са се явявали да говорят по вътрешнополитическите теми в сутрешните блокове и коментарните предавания на

трите основни телевизии -

Би Ти Ви, Нова телевизия и БНТ, от средата на март, когато гръмна “Апартаментгейт” - големият трус в предизборната ситуация. (Не броим хора, които ту са обявявани за политолози, ту за политически анализатори, ту за наблюдатели):

Андрей Райчев (“Галъп”) - 11 пъти, Кънчо Стойчев (“Галъп”) - 5 пъти, Кольо Колев (“Медиана”) - 5 пъти, Димитър Ганев (“Тренд”) - 5 пъти, Първан Симеонов (“Галъп”) - 3 пъти, Боряна Димитрова (“Алфа рисърч”) - 2 пъти, Евелина Славкова (“Тренд”) - 2 пъти, Михаил Мирчев - 2 пъти, Юрий Асланов (“Афис”) 2 пъти, Добромир Живков (“Маркет линкс”) - 1 път, Анастас Стефанов (“Тренд”) - 1 път, Юлий Павлов - 1 път, Марчела Абрашева (“Галъп”) - 1 път, Антоний Гълъбов - 1 път, Васил Тончев (“Сова-Харис”) - 1 път, Живко Георгиев - 1 път, Александър Маринов - 1 път.

Всъщност промените не са много. И

най-съществената, “новата

вълна”, е Изследователски

център “Тренд”

Агенция, лице на която са трима млади социолози, която бързо се наложи на пазара с точни проучвания с представителни и проверени данни и компетентни интерпретации на данните.

Иначе МБМД излезе от пазара на електорални проучвания, а НЦИОМ бе закрита.

В “Галъп” като ново лице се наложи Първан Симеонов, изпълнителен директор на “Галъп интернешънъл Болкан”, но както се вижда, “старите лъвове” Андрей Райчев и Кънчо Стойчев са още силни играчи на терена на формирането на общественото мнение.

 

Преди избори основните партии винаги поръчват проучвания на избирателните намерения за вътрешно ползване. Но ето кои агенции излязоха в последните три седмици с публични данни.

На 19 април “24 часа” публикува проучване на “Тренд”, направено по поръчка на вестника, със заглавие “Апартаментгейт” качи БСП на косъм пред ГЕРБ за евровота”. След това аналогични данни за съотношението на силите ГЕРБ - БСП оповестиха “Галъп”, “Алфа рисърч”, “Сова-Харис” и “Маркет линкс.” Винаги след избори има сравнение на прогнозните и истинските резултати и обяснения

защо истинските

изненадаха прогнозните Преди години скандалите бяха шумни, сипеха се ярстни обвинения най-вече за това, че някой манипулирал резултати преди вота в полза на една или друга политическа сила.

Сега на социологическия фронт всичко върви мирно. Това затишие бе нарушено от “Атака” на Волен Сидеров, която обяви, че внася промяна в антикорупционния закон -

собствениците на

социологически агенции и

работещите в тях да

декларират доходите

и имуществото си, както и дали членуват в неправителствени организации. От “Атака” казаха, че искат секторът да бъде прозрачен.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Охранител или психопат счупи ръка на онкоболен

    Охранител счупи ръката на болен от рак мъж, защото влязъл в банков клон с маска на лицето, която му била препоръчана от лекар, за да го пази от зарази. Никакви оправдания не могат да оневинят самозабравилия се охранител за тази гадна постъпка. Вместо да се подложи на животоспасяваща операция, пострадалият трябваше да си оперира ръката.
  • (Не)правилен рап

    За да те слушат, не е нужно да се облечеш като клоун и да прекараш гласа си през двеста филтъра ПРЕДИ няколко минути изслушах новия албум на Ицо Хазарта “Неправилен рап” и побързах да го разпратя на всичките си близки приятели, придружен с низ от несвързани главни букви, изразяващи детското ми щастие. И то наистина е детско.