Кой кой е в социологията у нас, какво позна и какво не

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7446469 www.24chasa.bg
АНДРЕЙ РАЙЧЕВ

Тандемът Райчев - Стойчев, който оживява винаги преди избори

Те са най-опитните, бяха край Царя, не успяха много при Борисов, сега впечатляват с прогнози Нинова и президента Радев. Имат интереси в медийния бизнес, туризма и са перфектни и убедителни лобисти

Безспорно най-атрактивни, интелигентно-агресивни и опитни социолози са Андрей Райчев и Кънчо Стойчев.

“Галъп интернешънъл” е сред доайените в изследването на общественото мнение от зората на демокрацията до днес. Те са втората частна социологическа агенция след “Сова -5”, създадена от Андрей Райчев и Кънчо Стойчев.

Двамата са заедно от бараките на Института за изследване на младежта, където работят в секция “Обществено мнение”, създадена от видния ювентолог професор Петър-Емил Митев. Може да се каже, че тримата са родоначалниците на политическия маркетинг у нас след 10 ноември 1989 г.

В техните среди са

представителите

на цялото

постсоциалистическо

войнство -

Кольо Колев и Васил Тончев, Мирослава Радева и Лидия Йорданова, Светослав Славов и Боряна Димитрова. В института работи и социологът Михаил Мирчев, но в съседна секция. Тогава младите социолози нямат нито опит, нито компютри, за сметка на това са заредени с ентусиазъм.

Райчев и Стойчев се сприятеляват на младежки фестивал в Северна Корея, организиран от Ким Ир Сен в отговор на олимпиадата в Сеул през 1988 г. “Аз бях заклет комунист, но той никога не е вярвал в комунизма. От класическо буржоазно семейство е. Потомък на Иларион Макариополски, на Стоян Михайловски”, споделя Райчев за колегата си на 15-годишнината на “Галъп”. Кънчо Стойчев освен това е и син на единия от братя Мормареви - Марко Стойчев. От тогава до сега двамата социолози са професионален тандем и приятели - рядкост в толкова разединената социологическа общност.

Цялата секция “Обществено мнение” с малки изключения се пренася през 1990 г. в НЦИОМ - центърът за изследване на общественото мнение, за който БАН обявява конкурс и бъдещият му директор Андрей Райчев го печели с 10 от 11 гласа. НЦИОМ е научно звено на издръжка на НС. Екипът му ще роди повечето агенции,

някои от които

държат пазара на

изследванията на

общественото

мнение и до днес

Прз 1991 г. тандемът Райчев-Стойчев приема оферта на “Галъп интернешънъл” да направят българския клон на известната верига. Двамата социолози регистрирали фирма със заем от Валентин Моллов. Първият им клиент бил ПроСофт на Юлиян Генов, а първият западен - “Кейбъл енд Уайърлес”.

Казват, че имали заслуга и за създаването на агенция “Ноема" през 1992 г. През 1994 г. стартират Gfk и “Медиана” Оглавяват ги НЦИОМ-ци - Светослав Славов и Кольо Колев.

Приписват на тандема “бащинство” и на други социологически субекти - “Факт”, “Агора 22”, “Делфис”, защото резултатите им били като извадени под индиго от тези на “Галъп”, както пишат вестници тогава и отбелязват, че чрез различни медии внушават победата на определена политическа сила.

През 2000 г. Кънчо Стойчев става един от 7-те членове на борда на световната организация “Галъп интернешънъл”. Същата година Андрей Райчев обявява, че се оттегля от българската агенция и дава зелена улица на млади хора. Наследява го 33-годишната социоложка Марчела Абрашева.

През 2005 г. избухва скандал - американската компания “Галъп органайзейшън” призовава чрез БТА всички данни, излизащи под името “Галъп”, да се приемат за неавтентични. В отговор на твърденията на “Галъп органайзейшън", че са завели дело в Софийския градски за неправомерно използване на марката “Галъп” без разрешение, Стойчев заявява, че то е било изгубено.

Обяснява историята така: В средата на 30-те години на миналия век д-р Джордж Галъп създава “Галъп органайзейшън", а през 1947 г. в Цюрих - и “Галъп интернешънъл”, членовете на която са над 60, включително и българският клон. Двамата синове на д-р Галъп - Алек и Джордж, решават да продадат фирмата на баща си след смъртта му в средата на 80-те г. Не знаят обаче, че продават само американския “Галъп”, но не и “Галъп интернешънъл”. Междувременно Райчев и Стойчев основават българския “Галъп” с британския BBSS и сега имат минимален дял и в българския - около 1%.

Днес обственик на агенцията продължава да е Кънчо Стойчев. Според Търговския регистър в съвета на директорите са Първан Симеонов, Лилия Кънчева Стойчева и Ружа Андреева Райчева.

Официалното лице на “Галъп” е младият Първан Симеонов - изпълнителният директор на “Галъп интернешънъл”. 37-годишният старозагорец е от

младата генерация

изследователи -

бързорек,

“многомашинник”, който управлява целия изследователски апарат на агенцията. Част е от мрежата на социологическия институт “Иван Хаджийски” и на клуба “Конрад Аденауер”. Докторант на СУ и изследовател на политическите партии.

Дългогодишният тандем Райчев-Стойчев обаче продължава да защитава амплоато си на политически коментатори, които се появяват винаги преди избори, покрай обществени скандали и покрай застрашени каузи.

Свързват двамата

с лявото и БСП

- Райчев биографично и заради близост с Андрей Луканов. Стойчев пък написа книга за Андрей Луканов.

След като царят създаде НДСВ и взе властта през 2001 г., критици съзират у Райчев центристки уклон. Социологът всъщност няма нищо против - сам се изживява като пионер и идеолог на центризма. Стойчев е доста по-прибран и прагматичен.

Двамата подкрепят няколко рекламни агенции, но официално не се занимават с този бизнес. Перфектни лобисти са, когато става дума за впечатляващи като размер обществени поръчки в различни министерства. И то при няколко български правителства.

Създават всекидневника “Сега”, но после го продават на газовия бос Сашо Дончев и запазват двете списания от близкото минало “Наш дом” и “Жената днес”.

Доста шум се вдигна преди години, когато се разбра, че двамата с Андрей Райчев имат собственост в голфигрището “Блексирама” край Балчик. В имение в с. Зорница край Сандански пък Кънчо Стойчев кара трактор, отглежда трюфели и артишок, произвежда вино и мед, грижи се за овце и крави. Занимава се още със списания, реклама, търговия и маркетинг, туризъм, както сам твърди. А социологията му е начин на живот.

Агенцията, която оглавява обаче прогнозира първо преднина на БСП пред ГЕРБ, после минимална преднина на ГЕРБ за парламентарния вот през 2017 г. Реално ГЕРБ взе над 5% повече от БСП.

Прогнозата на “Галъп” за евровота през 2014 г. пък бе за равенство между БСП и ГЕРБ, а на вота реалната дистанция между тях бе около 11%.

Как “Сова 5” стана умерено лява “Харис”

Сред основателите на “Сова 5” през 1990 г. е и Цветозар Томов. “Тогава фирмата не е правила социологически проучвания, а е произвела игра за възрастни за съставяне на парламент. Заимствахме идеята от популярната игра “Монополи”, но всъщност играчите в българския й вариант правят кампания и се борят да спечелят избори, като всичко това зависи от хвърлянето на зарчета”, разказа Томов. “Моето участие в “Сова 5” се изчерпа с производството на тази игра. След това напуснах дружеството”, каза  още социологът. Той напуска НЦИОМ, където е в ръководството още в годината на създаването му - през 1990-а и става ръководител на социологическата програма на Центъра за изследване на демокрацията. Никога после не е на държавна работа до 2014 г. , когато става член на ЦИК.

Социологическа агенция "Сова-Харис"  става през 1993-а, когато я оглавява Васил Тончев.

През 2001 г. “Сова 5” подписва споразумение за съвместна дейност с международната изследователска верига “Харис" със седалище във Сан Франциско. През 2006 г. то изтича, а Тончев регистрира марката “Сова-Харис” в България.

Шефът на агенцията е завършил философия в СУ. Преди да попадне в Института за изследване на младежта, работи като социолог в психиатрия, което за него е като второ висше. Работата му в “люлката” на емпиричната социология - Института за изследване за младежта, го събира с бъдещите най-изявени имена в бранша.

“Сова Харис” има репутацията на умерено лява вероятно по силата на принадлежността на лидера си към НЦИОМ и “люпилнята” на социолозите - Института за изследване на младежта.

ОБЪРКА РЕЗУЛТАТА В ЕВРОВОТА ПРЕЗ 2014 г.

Агенцията прогнозира надмощие на БСП с 31-35% и отстъпление за ГЕРБ с 28-32%, докато резултатите показаха обратното.

“Афис” работи за БСП, но Корнелия май не харесва силния и с перото си Юрий Асланов

Агенцията на Юрий Асланов е създадена през 1999 г. Преди това той работи с НЦИОМ и е журналист във в. “Дебати” и “168 часа”. Започва като член на АСП - организация на модерни по онова време червени, които са извън голямата партия. Днес той е член на Националния съвет на БСП. Завършил е икономика в София и социология в Москва.

Агенцията му работи за БСП на всякакви избори. Казват, че имал готовност да прави екзитпол за БСП и сега, но Корнелия Нинова се е отказала от услугите му изненадващо. Пред “24 часа” Асланов отказа коментар. Но заяви, че ще прави екзитпол.

Асланов е силен с перото си - автор е на книги, научни публикации, монографии, студии и на анализи в печата.

НАДЦЕНЯВА БСП В ПРОГНОЗИТЕ 2017 Г.

На предсрочния парламентарен вот даде прогноза за равенство между БСП и ГЕРБ, Реалният резултат беше над 5% преднина на ГЕРБ.

Броят “Медиана” за червена и зачената от Кънчо и Андрей

Кольо Колев: минали сме през всички цветове

През 1994 г. стартира Gfk със Светослав Славов и Кольо Колев. После Колев оглавява “Медиана”. Тя е смятана за зачената от Райчев и Стойчен.

Преди парламентарния вот през 2014 г. в Нова тв питат Колев защо защо го наричат “червен Кольо”? и той отговаря, че е "минал през абсолютно всички цветове".

Едно време бях в т.нар. мозъчен тръст на Димитър Луджев и бях син. После ме нарекоха червен, жълт. Така че не се страхувам от каквито и да е определения. Върша си работата добре и това е важното.”, обяснява социологът

НАДЦЕНЯВА БСП В ПРОГНОЗИТЕ 2017 Г.: Според прогноза на "Медиана" за парламентарните избори през 2017 г. пет дни преди вота, ГЕРБ е втори след БСП (27,7%) на 1% с 26,6%. Изборният резултат показа дистанция в полза на ГЕРБ от над 5%.

АССА-М - шефът й Мирчев бе кандидат за кмет на София от БСП

Това е агенцията на Михаил Мирчев, който беше кандидат за кмет на София на местните избори през 2014 г., а синът му Стоян Мирчев е депутат от БСП.

Основана е през 1993 г. Специалитет на АССА-М са електоралните нагласи на столичани през различни периоди.

НЕ ОБЯВЯВА СОБСТВЕНИ ПРОУЧВАНИЯ И ДАННИ ОТ ГОДИНИ. За евровота през 2014 г. агенцията предсказа преднина за ГЕРБ от 2% в София. Според проучване на АССА-М тогава за ГЕРБ са казали, че ще гласуват 28% сред столичани, а за БСП - 26%. ГЕРБ са по-мобилизирана от БСП в столицата, но пък има и съживяване на лявото, коментира тогава социологът.

Трима млади от “Тренд” се наложиха като големи и неоцветени. Засега.

Информирате се всеки месец за настроенията по горещите теми от съвместния проект на “24 часа” с Митко Ганев, Анастас Стефанов и Евелина Славкова

Нова агенция се появи през юни 2016 г. и бързо се усети, че не са от социолозите еднодневки преди избори, които пускат някакви данни в медиите и после изчезват.

Тримата изследователи от новия център “Тренд” - политолозите Димитър Ганев и Анастас Стефанов и социоложката Евелина Славкова, първо трупат опит в големите социологически агенции.

Вестник “24 часа” и “Тренд” правят съвместен социално- политически индекс - всеки месец проучвания по актуални теми, който бързо се наложи като институция за точен и авторитетен ориентир за общественото мнение.

Младите изследователи са членове на Европейската асоциация за социални и маркетингови проучвания (ESOMAR) и разполагат с анкетьорска мрежа в цялата страна от над 250 интервюера и 27 регионални супервайзъри.

Тримата бързо набраха височина и за близо 3 години от създаването си си създадоха заслужен авторитет и се вписаха сред най-популярните анализатори в медиите. Освен другото и заради репутацията им на безпристрастна и политически неоцветена агенция.

ДАВАТ НАЙ-ТОЧНИ ДАННИ НА ИЗБОРИТЕ ЗА ПАРЛАМЕНТ ПРЕЗ 2017 г.

Прогнозите: ГЕРБ - 29,8%, БСП - 27,9%, ОП - 10,2%, ДПС - 8,7%, Воля - 7,3%, РБ - 3,7%, АБВ-Движение 21 - 2,6%, Нова република - 2,3%, Да, България - 2,1%.

“Алфа рисърч” - по-скоро вдясно и с точни числа

“Алфа рисърч” има репутация на агенция, чиито прогнозни резултати са точни, прецизни и без изкривявания. В социологическите среди “Алфа рисърч” се свързва по-скоро с десни и либерални кръгове, но без това да се отразява на точността на проучванията им.

Агенцията е създадена през 1997 г. от Боряна Димитрова и Станислав Стоянов. Двамата изследователи се разделят през юни миналата година.

Според Търговския регистър в момента Димитрова е собственик на 75% от агенцията, а новият й управител - Геновева Петрова, която работи в “Алфа рисърч” от самото й създаване - 25%.

Димитрова е доктор по социология, специализирала политическа и електорална социология в CNRS, Франция и нови методи в социалните науки в Йейл, САЩ. В последните години работи с предаването “Референдум” по БНТ, а от създаването си - с “Дневник”,“Капитал”, също с всички партии.

Геновева Петрова е магистър по политически науки от СУ “Св. Климент Охридски”, с множество публикации по въпросите на местното самоуправление, европейската интеграция и политическите нагласи.

“Алфа рисърч” има собствена платформа за онлайн проучвания, съвместима за провеждане на интервюта онлайн и офлайн, също телефонно студио с 20 работни изходящи лини, както и система за интервюиране чрез набиране на информацията с таблети, пише на сайта им.

НАЙ-ТОЧНА НА ЕВРОВОТА ПРЕЗ 2014 Г., когато заедно с “Екзакта” единствени прогнозираха преднина за ГЕРБ и показаха най-малко отклонение от реалния резултат.

Лидия Йорданова бе НЦИОМ, сега е “Екзакта”

Частната агенция “Екзакта Рисърч Груп” се появи през 2013 г. след като парламентът закри НЦИОМ. Неин собственик е социоложката Лидия Йорданова, която влиза в държавната агенция с конкурс през 1999 г. и я ръководи до закриването й през 2013 г.

Заедно с Елена Дариева са управители на “Екзакт”". В нея Йорданова обедини съкратене от НЦИОМ изследователи с дългогодишен опит и участие в над 400 изследвания.

През последните 4 г. социолозите на “Екзакта” са провели около 200 проучвания, повечето от които са политически, електорални, социални и маркетингови, пише на сайта им.

СРЕД НАЙ-ТОЧНИТЕ В ПРОГНОЗАТА ЗА ИЗХОДА ОТ ПРЕДСРОЧНИЯ ПАРЛАМЕНТАРЕН ВОТ ПРЕЗ 2017 Г. Заедно с “Алфа рисърч” се оказаха единствените агенции, които предсказаха преднина за ГЕРБ на евровота през 2014 г.

“Маркет линкс”, която Румяна Бъчварова напусна през 2009 г.

“Маркет линкс” е наследник на “Маркет тест”, създадена през 1995 г. от Румяна Бъчварова и Румяна Калчева, работила дотогава за “Ноема” (1992 г.).

Бъчварова оглавява “Маркет линкс” през 2001 г. и е неин управител до 2009 г. След това тя излиза от собствеността, за да оглави кабинета на Бойко Борисов в първото му правителство, а после е вътрешен министър във второто и отново началник на кабинета в третото.

Днес “Маркет линкс” е собственост на Добромир Живков, Красияна Стоянова, Станислава Чипова и Галя Гогова. Провеждат маркетингови проучвания, имат и проекти за политически маркетинг.

ПРЕЗ 2017 Г. ДАВА ПОЧТИ РЕАЛНИ РЕЗУЛТАТИ, НО НЕ ПОЗНА ЗА МАЛКИТЕ ПАРТИИ

На предсрочните избори тогава агенцията даде 2% преднина за ГЕРБ пред БСП и близки до реалните прогнози за “Обединени патриоти” и Реформаторския блок. Леко надцени резултата на БСП и не позна резултата на повечето от малките партии.

МБМД: Политик да е кихнал, уловили сме го!” Спря през 2014 г.

През 1991 г. Мира Янова и Боряна Димитрова основават МБМД, но се разделят. И двете преди това са част и от Института за изследване на младежта, и от НЦИОМ.

Радева е сред най-атрактивните жени в социологията. Докато специализирала във Франция, колега я посъветвал вместо да прави втора докторантура там, да създаде собствена агенция. И тя го прави. Съпругът й вече има регистрирана фирма с името МБМ (Маркетинг бизнес модели), към което за благозвучност сложил едно “Д”.

Първото национално проучване МБМД прави през 1991 г. Позиционира агенцията като умерено дясна.

“Политик да е кихнал - уловили сме го...”, твърди на 20-годишнината на МБМД социоложката. За юбилея през 2011 г. за три седмици написа 230-странична книга “Общественото мнение в годините на прехода”. В нея оборва твърдението на Кънчо Стойчев и Андрей Райчев, че преходът е свършил.

МИРА РАДЕВА

След излизането си от риалити шоуто “ВИП Брадър", Радева спря участието в изследователски политически проекти. “Тази среда ме наранява. Отказах се, защото хората не ни вярват”, споделя пред “24 часа” тя.

Днес известната изследователка на общественото мнение, която е доцент и доктор на науките, преподава в Пловдивския университет. Свободното си време посвещава на хобитата си - катери върхове, готви, пее френски шансони и обикаля страната с концерти.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Всеки има право да се връзва на глупости, но в здравето няма демокрация

    Антиваксъри изпратиха открито писмо срещу ваксините до президента Румен Радев и кого ли още не. С основен аргумент, че задължителното ваксиниране не било демократично. Мили антиваксъри, в здравето на всички ни няма демокрация. И не трябва да има. Защото хич не е демократично неваксинирани хора да сеят зарази