Кой кой е в социологията у нас, какво позна и какво не

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7446469 www.24chasa.bg
АНДРЕЙ РАЙЧЕВ

Тандемът Райчев - Стойчев, който оживява винаги преди избори

Те са най-опитните, бяха край Царя, не успяха много при Борисов, сега впечатляват с прогнози Нинова и президента Радев. Имат интереси в медийния бизнес, туризма и са перфектни и убедителни лобисти

Безспорно най-атрактивни, интелигентно-агресивни и опитни социолози са Андрей Райчев и Кънчо Стойчев.

“Галъп интернешънъл” е сред доайените в изследването на общественото мнение от зората на демокрацията до днес. Те са втората частна социологическа агенция след “Сова -5”, създадена от Андрей Райчев и Кънчо Стойчев.

Двамата са заедно от бараките на Института за изследване на младежта, където работят в секция “Обществено мнение”, създадена от видния ювентолог професор Петър-Емил Митев. Може да се каже, че тримата са родоначалниците на политическия маркетинг у нас след 10 ноември 1989 г.

В техните среди са

представителите

на цялото

постсоциалистическо

войнство -

Кольо Колев и Васил Тончев, Мирослава Радева и Лидия Йорданова, Светослав Славов и Боряна Димитрова. В института работи и социологът Михаил Мирчев, но в съседна секция. Тогава младите социолози нямат нито опит, нито компютри, за сметка на това са заредени с ентусиазъм.

Райчев и Стойчев се сприятеляват на младежки фестивал в Северна Корея, организиран от Ким Ир Сен в отговор на олимпиадата в Сеул през 1988 г. “Аз бях заклет комунист, но той никога не е вярвал в комунизма. От класическо буржоазно семейство е. Потомък на Иларион Макариополски, на Стоян Михайловски”, споделя Райчев за колегата си на 15-годишнината на “Галъп”. Кънчо Стойчев освен това е и син на единия от братя Мормареви - Марко Стойчев. От тогава до сега двамата социолози са професионален тандем и приятели - рядкост в толкова разединената социологическа общност.

Цялата секция “Обществено мнение” с малки изключения се пренася през 1990 г. в НЦИОМ - центърът за изследване на общественото мнение, за който БАН обявява конкурс и бъдещият му директор Андрей Райчев го печели с 10 от 11 гласа. НЦИОМ е научно звено на издръжка на НС. Екипът му ще роди повечето агенции,

някои от които

държат пазара на

изследванията на

общественото

мнение и до днес

Прз 1991 г. тандемът Райчев-Стойчев приема оферта на “Галъп интернешънъл” да направят българския клон на известната верига. Двамата социолози регистрирали фирма със заем от Валентин Моллов. Първият им клиент бил ПроСофт на Юлиян Генов, а първият западен - “Кейбъл енд Уайърлес”.

Казват, че имали заслуга и за създаването на агенция “Ноема" през 1992 г. През 1994 г. стартират Gfk и “Медиана” Оглавяват ги НЦИОМ-ци - Светослав Славов и Кольо Колев.

Приписват на тандема “бащинство” и на други социологически субекти - “Факт”, “Агора 22”, “Делфис”, защото резултатите им били като извадени под индиго от тези на “Галъп”, както пишат вестници тогава и отбелязват, че чрез различни медии внушават победата на определена политическа сила.

През 2000 г. Кънчо Стойчев става един от 7-те членове на борда на световната организация “Галъп интернешънъл”. Същата година Андрей Райчев обявява, че се оттегля от българската агенция и дава зелена улица на млади хора. Наследява го 33-годишната социоложка Марчела Абрашева.

През 2005 г. избухва скандал - американската компания “Галъп органайзейшън” призовава чрез БТА всички данни, излизащи под името “Галъп”, да се приемат за неавтентични. В отговор на твърденията на “Галъп органайзейшън", че са завели дело в Софийския градски за неправомерно използване на марката “Галъп” без разрешение, Стойчев заявява, че то е било изгубено.

Обяснява историята така: В средата на 30-те години на миналия век д-р Джордж Галъп създава “Галъп органайзейшън", а през 1947 г. в Цюрих - и “Галъп интернешънъл”, членовете на която са над 60, включително и българският клон. Двамата синове на д-р Галъп - Алек и Джордж, решават да продадат фирмата на баща си след смъртта му в средата на 80-те г. Не знаят обаче, че продават само американския “Галъп”, но не и “Галъп интернешънъл”. Междувременно Райчев и Стойчев основават българския “Галъп” с британския BBSS и сега имат минимален дял и в българския - около 1%.

Днес обственик на агенцията продължава да е Кънчо Стойчев. Според Търговския регистър в съвета на директорите са Първан Симеонов, Лилия Кънчева Стойчева и Ружа Андреева Райчева.

Официалното лице на “Галъп” е младият Първан Симеонов - изпълнителният директор на “Галъп интернешънъл”. 37-годишният старозагорец е от

младата генерация

изследователи -

бързорек,

“многомашинник”, който управлява целия изследователски апарат на агенцията. Част е от мрежата на социологическия институт “Иван Хаджийски” и на клуба “Конрад Аденауер”. Докторант на СУ и изследовател на политическите партии.

Дългогодишният тандем Райчев-Стойчев обаче продължава да защитава амплоато си на политически коментатори, които се появяват винаги преди избори, покрай обществени скандали и покрай застрашени каузи.

Свързват двамата

с лявото и БСП

- Райчев биографично и заради близост с Андрей Луканов. Стойчев пък написа книга за Андрей Луканов.

След като царят създаде НДСВ и взе властта през 2001 г., критици съзират у Райчев центристки уклон. Социологът всъщност няма нищо против - сам се изживява като пионер и идеолог на центризма. Стойчев е доста по-прибран и прагматичен.

Двамата подкрепят няколко рекламни агенции, но официално не се занимават с този бизнес. Перфектни лобисти са, когато става дума за впечатляващи като размер обществени поръчки в различни министерства. И то при няколко български правителства.

Създават всекидневника “Сега”, но после го продават на газовия бос Сашо Дончев и запазват двете списания от близкото минало “Наш дом” и “Жената днес”.

Доста шум се вдигна преди години, когато се разбра, че двамата с Андрей Райчев имат собственост в голфигрището “Блексирама” край Балчик. В имение в с. Зорница край Сандански пък Кънчо Стойчев кара трактор, отглежда трюфели и артишок, произвежда вино и мед, грижи се за овце и крави. Занимава се още със списания, реклама, търговия и маркетинг, туризъм, както сам твърди. А социологията му е начин на живот.

Агенцията, която оглавява обаче прогнозира първо преднина на БСП пред ГЕРБ, после минимална преднина на ГЕРБ за парламентарния вот през 2017 г. Реално ГЕРБ взе над 5% повече от БСП.

Прогнозата на “Галъп” за евровота през 2014 г. пък бе за равенство между БСП и ГЕРБ, а на вота реалната дистанция между тях бе около 11%.

Как “Сова 5” стана умерено лява “Харис”

Сред основателите на “Сова 5” през 1990 г. е и Цветозар Томов. “Тогава фирмата не е правила социологически проучвания, а е произвела игра за възрастни за съставяне на парламент. Заимствахме идеята от популярната игра “Монополи”, но всъщност играчите в българския й вариант правят кампания и се борят да спечелят избори, като всичко това зависи от хвърлянето на зарчета”, разказа Томов. “Моето участие в “Сова 5” се изчерпа с производството на тази игра. След това напуснах дружеството”, каза  още социологът. Той напуска НЦИОМ, където е в ръководството още в годината на създаването му - през 1990-а и става ръководител на социологическата програма на Центъра за изследване на демокрацията. Никога после не е на държавна работа до 2014 г. , когато става член на ЦИК.

Социологическа агенция "Сова-Харис"  става през 1993-а, когато я оглавява Васил Тончев.

През 2001 г. “Сова 5” подписва споразумение за съвместна дейност с международната изследователска верига “Харис" със седалище във Сан Франциско. През 2006 г. то изтича, а Тончев регистрира марката “Сова-Харис” в България.

Шефът на агенцията е завършил философия в СУ. Преди да попадне в Института за изследване на младежта, работи като социолог в психиатрия, което за него е като второ висше. Работата му в “люлката” на емпиричната социология - Института за изследване за младежта, го събира с бъдещите най-изявени имена в бранша.

“Сова Харис” има репутацията на умерено лява вероятно по силата на принадлежността на лидера си към НЦИОМ и “люпилнята” на социолозите - Института за изследване на младежта.

ОБЪРКА РЕЗУЛТАТА В ЕВРОВОТА ПРЕЗ 2014 г.

Агенцията прогнозира надмощие на БСП с 31-35% и отстъпление за ГЕРБ с 28-32%, докато резултатите показаха обратното.

“Афис” работи за БСП, но Корнелия май не харесва силния и с перото си Юрий Асланов

Агенцията на Юрий Асланов е създадена през 1999 г. Преди това той работи с НЦИОМ и е журналист във в. “Дебати” и “168 часа”. Започва като член на АСП - организация на модерни по онова време червени, които са извън голямата партия. Днес той е член на Националния съвет на БСП. Завършил е икономика в София и социология в Москва.

Агенцията му работи за БСП на всякакви избори. Казват, че имал готовност да прави екзитпол за БСП и сега, но Корнелия Нинова се е отказала от услугите му изненадващо. Пред “24 часа” Асланов отказа коментар. Но заяви, че ще прави екзитпол.

Асланов е силен с перото си - автор е на книги, научни публикации, монографии, студии и на анализи в печата.

НАДЦЕНЯВА БСП В ПРОГНОЗИТЕ 2017 Г.

На предсрочния парламентарен вот даде прогноза за равенство между БСП и ГЕРБ, Реалният резултат беше над 5% преднина на ГЕРБ.

Броят “Медиана” за червена и зачената от Кънчо и Андрей

Кольо Колев: минали сме през всички цветове

През 1994 г. стартира Gfk със Светослав Славов и Кольо Колев. После Колев оглавява “Медиана”. Тя е смятана за зачената от Райчев и Стойчен.

Преди парламентарния вот през 2014 г. в Нова тв питат Колев защо защо го наричат “червен Кольо”? и той отговаря, че е "минал през абсолютно всички цветове".

Едно време бях в т.нар. мозъчен тръст на Димитър Луджев и бях син. После ме нарекоха червен, жълт. Така че не се страхувам от каквито и да е определения. Върша си работата добре и това е важното.”, обяснява социологът

НАДЦЕНЯВА БСП В ПРОГНОЗИТЕ 2017 Г.: Според прогноза на "Медиана" за парламентарните избори през 2017 г. пет дни преди вота, ГЕРБ е втори след БСП (27,7%) на 1% с 26,6%. Изборният резултат показа дистанция в полза на ГЕРБ от над 5%.

АССА-М - шефът й Мирчев бе кандидат за кмет на София от БСП

Това е агенцията на Михаил Мирчев, който беше кандидат за кмет на София на местните избори през 2014 г., а синът му Стоян Мирчев е депутат от БСП.

Основана е през 1993 г. Специалитет на АССА-М са електоралните нагласи на столичани през различни периоди.

НЕ ОБЯВЯВА СОБСТВЕНИ ПРОУЧВАНИЯ И ДАННИ ОТ ГОДИНИ. За евровота през 2014 г. агенцията предсказа преднина за ГЕРБ от 2% в София. Според проучване на АССА-М тогава за ГЕРБ са казали, че ще гласуват 28% сред столичани, а за БСП - 26%. ГЕРБ са по-мобилизирана от БСП в столицата, но пък има и съживяване на лявото, коментира тогава социологът.

Трима млади от “Тренд” се наложиха като големи и неоцветени. Засега.

Информирате се всеки месец за настроенията по горещите теми от съвместния проект на “24 часа” с Митко Ганев, Анастас Стефанов и Евелина Славкова

Нова агенция се появи през юни 2016 г. и бързо се усети, че не са от социолозите еднодневки преди избори, които пускат някакви данни в медиите и после изчезват.

Тримата изследователи от новия център “Тренд” - политолозите Димитър Ганев и Анастас Стефанов и социоложката Евелина Славкова, първо трупат опит в големите социологически агенции.

Вестник “24 часа” и “Тренд” правят съвместен социално- политически индекс - всеки месец проучвания по актуални теми, който бързо се наложи като институция за точен и авторитетен ориентир за общественото мнение.

Младите изследователи са членове на Европейската асоциация за социални и маркетингови проучвания (ESOMAR) и разполагат с анкетьорска мрежа в цялата страна от над 250 интервюера и 27 регионални супервайзъри.

Тримата бързо набраха височина и за близо 3 години от създаването си си създадоха заслужен авторитет и се вписаха сред най-популярните анализатори в медиите. Освен другото и заради репутацията им на безпристрастна и политически неоцветена агенция.

ДАВАТ НАЙ-ТОЧНИ ДАННИ НА ИЗБОРИТЕ ЗА ПАРЛАМЕНТ ПРЕЗ 2017 г.

Прогнозите: ГЕРБ - 29,8%, БСП - 27,9%, ОП - 10,2%, ДПС - 8,7%, Воля - 7,3%, РБ - 3,7%, АБВ-Движение 21 - 2,6%, Нова република - 2,3%, Да, България - 2,1%.

“Алфа рисърч” - по-скоро вдясно и с точни числа

“Алфа рисърч” има репутация на агенция, чиито прогнозни резултати са точни, прецизни и без изкривявания. В социологическите среди “Алфа рисърч” се свързва по-скоро с десни и либерални кръгове, но без това да се отразява на точността на проучванията им.

Агенцията е създадена през 1997 г. от Боряна Димитрова и Станислав Стоянов. Двамата изследователи се разделят през юни миналата година.

Според Търговския регистър в момента Димитрова е собственик на 75% от агенцията, а новият й управител - Геновева Петрова, която работи в “Алфа рисърч” от самото й създаване - 25%.

Димитрова е доктор по социология, специализирала политическа и електорална социология в CNRS, Франция и нови методи в социалните науки в Йейл, САЩ. В последните години работи с предаването “Референдум” по БНТ, а от създаването си - с “Дневник”,“Капитал”, също с всички партии.

Геновева Петрова е магистър по политически науки от СУ “Св. Климент Охридски”, с множество публикации по въпросите на местното самоуправление, европейската интеграция и политическите нагласи.

“Алфа рисърч” има собствена платформа за онлайн проучвания, съвместима за провеждане на интервюта онлайн и офлайн, също телефонно студио с 20 работни изходящи лини, както и система за интервюиране чрез набиране на информацията с таблети, пише на сайта им.

НАЙ-ТОЧНА НА ЕВРОВОТА ПРЕЗ 2014 Г., когато заедно с “Екзакта” единствени прогнозираха преднина за ГЕРБ и показаха най-малко отклонение от реалния резултат.

Лидия Йорданова бе НЦИОМ, сега е “Екзакта”

Частната агенция “Екзакта Рисърч Груп” се появи през 2013 г. след като парламентът закри НЦИОМ. Неин собственик е социоложката Лидия Йорданова, която влиза в държавната агенция с конкурс през 1999 г. и я ръководи до закриването й през 2013 г.

Заедно с Елена Дариева са управители на “Екзакт”". В нея Йорданова обедини съкратене от НЦИОМ изследователи с дългогодишен опит и участие в над 400 изследвания.

През последните 4 г. социолозите на “Екзакта” са провели около 200 проучвания, повечето от които са политически, електорални, социални и маркетингови, пише на сайта им.

СРЕД НАЙ-ТОЧНИТЕ В ПРОГНОЗАТА ЗА ИЗХОДА ОТ ПРЕДСРОЧНИЯ ПАРЛАМЕНТАРЕН ВОТ ПРЕЗ 2017 Г. Заедно с “Алфа рисърч” се оказаха единствените агенции, които предсказаха преднина за ГЕРБ на евровота през 2014 г.

“Маркет линкс”, която Румяна Бъчварова напусна през 2009 г.

“Маркет линкс” е наследник на “Маркет тест”, създадена през 1995 г. от Румяна Бъчварова и Румяна Калчева, работила дотогава за “Ноема” (1992 г.).

Бъчварова оглавява “Маркет линкс” през 2001 г. и е неин управител до 2009 г. След това тя излиза от собствеността, за да оглави кабинета на Бойко Борисов в първото му правителство, а после е вътрешен министър във второто и отново началник на кабинета в третото.

Днес “Маркет линкс” е собственост на Добромир Живков, Красияна Стоянова, Станислава Чипова и Галя Гогова. Провеждат маркетингови проучвания, имат и проекти за политически маркетинг.

ПРЕЗ 2017 Г. ДАВА ПОЧТИ РЕАЛНИ РЕЗУЛТАТИ, НО НЕ ПОЗНА ЗА МАЛКИТЕ ПАРТИИ

На предсрочните избори тогава агенцията даде 2% преднина за ГЕРБ пред БСП и близки до реалните прогнози за “Обединени патриоти” и Реформаторския блок. Леко надцени резултата на БСП и не позна резултата на повечето от малките партии.

МБМД: Политик да е кихнал, уловили сме го!” Спря през 2014 г.

През 1991 г. Мира Янова и Боряна Димитрова основават МБМД, но се разделят. И двете преди това са част и от Института за изследване на младежта, и от НЦИОМ.

Радева е сред най-атрактивните жени в социологията. Докато специализирала във Франция, колега я посъветвал вместо да прави втора докторантура там, да създаде собствена агенция. И тя го прави. Съпругът й вече има регистрирана фирма с името МБМ (Маркетинг бизнес модели), към което за благозвучност сложил едно “Д”.

Първото национално проучване МБМД прави през 1991 г. Позиционира агенцията като умерено дясна.

“Политик да е кихнал - уловили сме го...”, твърди на 20-годишнината на МБМД социоложката. За юбилея през 2011 г. за три седмици написа 230-странична книга “Общественото мнение в годините на прехода”. В нея оборва твърдението на Кънчо Стойчев и Андрей Райчев, че преходът е свършил.

МИРА РАДЕВА

След излизането си от риалити шоуто “ВИП Брадър", Радева спря участието в изследователски политически проекти. “Тази среда ме наранява. Отказах се, защото хората не ни вярват”, споделя пред “24 часа” тя.

Днес известната изследователка на общественото мнение, която е доцент и доктор на науките, преподава в Пловдивския университет. Свободното си време посвещава на хобитата си - катери върхове, готви, пее френски шансони и обикаля страната с концерти.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Охранител или психопат счупи ръка на онкоболен

    Охранител счупи ръката на болен от рак мъж, защото влязъл в банков клон с маска на лицето, която му била препоръчана от лекар, за да го пази от зарази. Никакви оправдания не могат да оневинят самозабравилия се охранител за тази гадна постъпка. Вместо да се подложи на животоспасяваща операция, пострадалият трябваше да си оперира ръката.
  • (Не)правилен рап

    За да те слушат, не е нужно да се облечеш като клоун и да прекараш гласа си през двеста филтъра ПРЕДИ няколко минути изслушах новия албум на Ицо Хазарта “Неправилен рап” и побързах да го разпратя на всичките си близки приятели, придружен с низ от несвързани главни букви, изразяващи детското ми щастие. И то наистина е детско.