Костов мечтаеше за прогнози без “райчевщини”, а Сидеров пожела да си обявят милионите

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7446503 www.24chasa.bg

Грешка направи ДПС първа сила през 2007 г.

Преди, по време и след всички избори от зората на демокрацията до днес социолозите винаги са били изправяни до стената. Подозрения за негласно поети ангажименти към някоя или няколко политически сили и щедри финансови инжекции покрай очакванията за професионален пиар съпътстват скандалите около тях. Затова и години наред коментатори ги наричаха “социолози на повикване”.

Навремето политоложката Татяна Буруджиева възкликна, че социолозите и политолозите са братовчеди - нямало политолог, който да не е учил социология, и обратното. И понеже сме малка страна, на всички им се налага да бъдат съветници в партийни централи.

В лагера на самите социолози също имаше злоба, ревност и войни. На клонящите към ляво им лепнаха етикета “червеният оркестър”, заподозрените в уклон към дясното пък бяха “костовисти”, светлосини. Накрая с появата на НДСВ наричаха някои и от двата лагера “жълти” заради благоприятни резултати от социологически сондажи за царската партия.

Лагерите воюваха

помежду си,

въоръжени с цифри

от сондажи месеци, седмици и дни преди и екзитполове по време на вота. Споровете бяха за телефонни сондажи, обявявани за представителни или за проучвания само в големите градове, с пренебрегване на общественото мнение в малките населени места. Социолозите се нападаха и поединично, обвинявайки се в лъжа, надписване на данни и откровени фалшификации. Е, имаше и периоди на примирие и тишина.

Политиците обаче също не спяха. През 2008 г. например лидерът на ДСБ Иван Костов нападна социолозите в интервю за “24 часа”: “Крайно време е у нас да се появят сериозни организации, които да изследват общественото мнение

по европейски

правила, без

кънчовщини,

райчевщини, миричовщини и прочее. Докога ще го търпим това? После се питаме защо се изкористява цялата демокрация!”

“Заради царя му станахме черни!” - отговори му Мира Янова. - На Костов наистина не му трябват социолози, а избиратели!”.

Облаците на социологическия терен почерняваха и се сгъстяваха, когато се появеше имиджмейкърска агенция фантом. Цел на подобни субекти обикновено е да защитят имиджа на по-малки партии с по-скромни ресурси. Такава беше “Барометър инфо”, такава беше и “Маркет рисърч” - с подвеждащото име от части от имената на две от най-известните български социологически агенции - “Маркет линкс” и “Алфа рисърч”. През 2009 г. “Маркет рисърч” предсказа, че Станишев ще повтори мандата си, защото разликата между БСП и ГЕРБ се топи. А след тези изибори започна първият мандат на Бойко Борисов като премиер.

Гафове допускаха и ветераните на терена. След местните избори през 1999 г. натякваха на социолозите, че

не познали за Кирил

Йорданов, който

спечели във Варна

След президентските избори от 2001 г. всички питаха защо социолозите прогнозираха, че Богомил Бонев, а не Георги Първанов ще се класира на балотажа срещу Петър Стоянов.

За сметка на това пък всички социолози предсказаха вярно победата на НДСВ на парламентарния вот през 2001 г. след прословутото обещание за 800-те дни. “Електоратите на БСП и НДСВ се изравняват” - този извод от телефонен сондаж на МБМД в областните градове подлуди политици и професионалната гилдия през 2005 г. - 4 месеца преди парламентарните избори. И насъска социолозите от ляво срещу Мира Радева.

През 2007 г. пък грешка на “Сова-Харис” накара България 10 часа да живее с мисълта, че победителят в евроизборите е ДПС. В изборната нощ шефът на агенцията Васил Тончев съобщи по БНТ, че ДПС е първа сила с 26,3% от гласовете. Новината обиколи партийните централи, щабовете им, медиите, стигна и до “Файненшъл таймс”. “Партията на българските турци изпраща най-много представители в Европейския парламент”, написа авторитетният вестник. А на сутринта ЦИК обяви официалните данни при 100% преброени протоколи - ГЕРБ 21,69,% (5 мандата), БСП - 21,41% (5 мандата), ДПС - 20,26% (4 мандата).

“Въпрос на шанс е с извадката кой ще посочи правилно победителя! Разликите бяха такива, че той можеше да бъде посочен само чрез фотофиниш”, оправда се Тончев в интервю за “24 часа”.

На евровота през 2009 г. всички социолози, с изключение на Юлий Павлов, шеф на Центъра за анализи и маркетинг, дават за партия по 4-5% фира. Прогнозата на Павлов за първите 4 партии се отклонява от реалния изборен резултат с по около 3%. Всички агенции надценяват ГЕРБ и БСП с по 3 до 9-10%.

На парламентарния вот през 2009 г. социолозите прогнозират около 27% за ГЕРБ и 18% за БСП. Но реалният резултат се оказва 28:12% в полза на ГЕРБ. Социолози го обясняват с изказването на Доган: “Властта е в моите ръце! Аз съм инструментът който разпределя порциите на финансирането в държавата”, което предизвиква увеличение на вота за ГЕРБ.

На парламентарните избори през 2014 и 2017 г. нямаше генерално познал резултата социолог. Евровотът през 2014 г. пък беше еталон за подвеждащи внушения, че БСП ще го спечели, а резултатите бяха стряскащо различни. (Виж графиката)

Самите социолози отдавна са зарязали съревнованието помежду си. Не сме врачки, не гадаем на боб, не очаквайте от нас да сме Ванга, казват повечето. За тях политическият живот в България е толкова динамичен и турбулентен, че се радват и на близост на някои свои прогнозни резултати до реалните.

ИЗНЕНАДИ

Интересно е впрочем да припомним социологическите прогнози преди последните избори за Европейски парламент - точно преди 5 години, през май 2014 г.

Седмица преди тях “Галъп” и “Афис” прогнозират равенство между БСП и ГЕРБ, “Алфа рисърч” и “Екзакта” - 4% преднина за ГЕРБ, а “Медиана” - обратното - 2% преднина за БСП.

И реалността: на 26 май 2014 г. ГЕРБ печели 30,4% от вота, БСП - 18,9% , а ДПС - 17,2%.

(Виж колко е разликата в таблицата)

Или да вземем последните парламентарни избори на 26 март 2017 г.

Интересно е да сравним резултатите с електоралните нагласи според четири социологически агенции около месец преди изборите (виж графиката):

- Резултатът на ГЕРБ е подценен, най-близо до действителния е “Алфа рисърч”, която дава 31,7% при 33,5% реални гласове.

- БСП пък е надценена (освен при “Маркет линкс”, които прогнозират най-ниски резултати и за ГЕРБ). Най-близо до реалния резултат тук е “Тренд” - 27,9% при реален резултат 27,9%

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Охранител или психопат счупи ръка на онкоболен

    Охранител счупи ръката на болен от рак мъж, защото влязъл в банков клон с маска на лицето, която му била препоръчана от лекар, за да го пази от зарази. Никакви оправдания не могат да оневинят самозабравилия се охранител за тази гадна постъпка. Вместо да се подложи на животоспасяваща операция, пострадалият трябваше да си оперира ръката.
  • (Не)правилен рап

    За да те слушат, не е нужно да се облечеш като клоун и да прекараш гласа си през двеста филтъра ПРЕДИ няколко минути изслушах новия албум на Ицо Хазарта “Неправилен рап” и побързах да го разпратя на всичките си близки приятели, придружен с низ от несвързани главни букви, изразяващи детското ми щастие. И то наистина е детско.