Георг Спартански: Управлението ми е диалог с хората - те са моят работодател

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7453136 www.24chasa.bg

Чужди компании инвестират 60 млн. евро, строят заводи, казва кметът на Плевен

40 улици са основно ремонтирани - това не се е случвало от 30 г.

Парите за спортните клубове са увеличени двойно

Тролейбусният транспорт е 100% нов и екологичен

- Г-н Спартански, винаги сте казвали, че за да бъде преодоляна разликата между Северна и Южна България, най-важният приоритет е завършването на магистрала “Хемус”. Централната власт обеща “Хемус” да стигне до града ни през 2021 г. Каква промяна ще донесе за Плевен?

- Магистралата означава движение, а движението е напредък. Ето защо през XXI век тя е необходима в северната част на държава от ЕС. Според статистиката сега 75% от брутния вътрешен продукт на държавата се произвежда в Южна България, а в Северна - 25%. Разликата всеки ще я види, ако първо се разходи в Северна, после в Южна България.

- “Хемус” още я няма, а местната власт успя да създаде условия за развитие на бизнеса. Френската компания “Малтери Суфле” инвестира 30 млн. евро в завод за малц в Плевен. Избра го и немската компания “Леони” и вложи 30 млн. евро в завод за автомобилни кабелни инсталации. Как общината стана партньор на тези инвеститори?

- Бизнесът е като водата - търси най-прекия път за реализация на намеренията си.

За да дойдат

инвестиции,

бизнесът трябва

да има доверие

в местните

възможности

Когато вижда партньор в местната власт, нещата се случват по-лесно.

От френската компания бяха инвестирали, преди да стана кмет, но около 2 г. се колебаеха дали неколкократно да увеличат инвестициите. С делата си местната власт демонстрира подкрепа и убеди “Малтери Суфле” да не изтегля инвестицията, а да я развие и да увеличи неколкократно сумите.

“Леони” имаха 4 варианта - Пловдив, Видин, Ловеч и Плевен. За 2,5 г. проведохме доста срещи с нейни представители, в които обясних предимствата на 7-ия по големина град в България.

Вероятно съм бил убедителен - радвам се, че избраха Плевен. Инвестицията се развива добре и

първите 350-400

от бъдещите 2000

работници вече

са назначени и

се обучават

Халетата се изграждат и вероятно пълният капацитет на инвестицията още догодина ще бъде реализиран.

- От правителството дойде новината за възстановяване на Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия. За академичния дух в града ни допринасят Медицинският университет с 4-те си факултета, педагогическият колеж. Какво още не достига на Плевен, за да се утвърди като образователен център в Северозапада?

- Приветствам решението на правителството да възстанови ВВВУ в стария му капацитет и обем. Полезно е не само за съседната община Долна Митрополия, която е само на 15 км от Плевен. Полезно е за отбраната на България, за обучението на пилотите - освен българи и чужденци. Но не съм престанал да мисля, че на Северозападния район, в който влизат Видин, Враца, Ловеч и Монтана, му прилича голям класически университет с много специалности. Плевен има потенциал, база и възможности да развие бъдещия университет. Ако младите получават тук образование, ще намират работа в региона, вместо да го напускат в търсене на препитание.

- Плевен дава много пари за култура. Календарът е пълен с изложби, концерти, оперни спектакли, театрални премиери. Как бихте отговорили, ако ви питат защо не пестим от фестивали и симпозиуми и да харчим повече за улици?

- Горд съм, че

сред 230-те общини

Плевен дава най-много

пари за култура,

издържа културни институции и провежда безброй прояви. Така продължавам традицията на моите предшественици. Защото мисля, че културата ни прави хора и ни отличава от другите биологични видове. Плевен има много здрави традиции - дал е на България огромна плеяда дейци на културата във всичките ѝ направления. Това, което даваш за култура, е инвестиция в бъдещето на града, в хората на Плевен, защото град без граждани е нищо.

- Нови тролеи завършиха транспортен проект за 17 млн. лв., от които европейското съфинансиране е около 14 мл. Преди дни приключи голям проект по “Региони в растеж”, преобразяващ 30 обекта обществено пространство в централната зона. Какво още предстои да се промени в Плевен с европейски пари?

- Плевен получи близо

50 млн. лева целево

европейско

финансиране по

“Региони в растеж”

Парите бяха разделени в 3 направления: образователна инфраструктура, градска среда и интегриран градски транспорт. Започнахме много бързо и по-рано от другите общини да действаме по проектите и вече сме на финала. Това промени облика на града. Транспортът е на 100% тролейбусен, екологичен и нов, какъвто в Европа няма. Най-старите тролеи са на няколко години, най-новите - на месеци. Изградено е ново депо за нощуването им.

Тролейните маршрути са удължени с близо 7 км, 17 линии ги обслужват. 90% контактна мрежа е подменена изцяло. В момента въвеждаме електронна система за таксуване. Видеонаблюдението се разширява с още 16 възлови кръстовища, което подобрява трафика, сигурността и контрола върху пътното движение. Единствената за България водна каскада беше обновена и пусната в пълния ѝ блясък.

Не разчитаме обаче само на европейски пари. Със собствено финансиране ремонтирахме основно доста улици. Предстои пълна подмяна на уличното осветление в цял Плевен с модерно енергоспестяващо. Така ще се подобрят комфортът и сигурността на хората. Ще подновим пешеходната зона от площад “Свободата” до театралния “Стефан Стамболов”. Завършваме проект за реновирането на автогара Плевен, тя е сред лицата на града като входна врата и ще изглежда съвременно и комфортно за пътниците. По линия на туризма подготвяме проект, който ще подобри състоянието на мемориалния Скобелев парк и регионалния исторически музей. Предстои тотална реконструкция на Драматично-кукления театър.

Със спестените милиони от проведените процедури по избор на изпълнители ще направим пълна реконструкция на 2 големи пътни артерии в индустриалната зона и на надлеза, свързващ квартал “Сторгозия” с централната градска част.

- В Плевен непрекъснато виждаме улици, превърнати в строителни площадки. Как успявате да се справите?

- С европейско целево държавно финансиране и с пари от общинския бюджет направихме над 40 улици като нови, което не се е случвало поне 30 години. Работим и по реновирането на тротоарите. В Плевен уличната мрежа е над 180 км, а тротоарите са 360 км - дължината е колкото от Плевен до Каварна. Днес и хората с двигателни затруднения, и майките с детски колички оценяват резултатите от уличните ремонти.

- Заварихте забележителната стара архитектура от края на ХIХ век с падащи куполи и олющени стени на сградите. Повечето вековни къщи, частна собственост, сега блестят обновени. Как общината се намеси, за да запази красивите фасади?

- Първо

излъчихме комисия

и тя оцени състоянието

на всяка архитектурна

забележителност

по централната градска улица, която е много дълга пешеходна зона. После изпратихме писма до собствениците с предписания да приведат сградите в безопасен вид. Освен че са архитектурна ценност, те бяха опасни - с откъртени фасади, комини - недай боже, можеше да се случи нещастие. Повечето собственици предприеха мерки да подобрят безопасността. Продължава работата по реновирането на архитектурното ни наследство.

В началото на 2016 г. започнахме да отстраняваме болни, изсъхнали дървета - не спираме и днес. “Добре, че 2 г. не сте преставали профилактичната сеч, иначе сега щяхте да броите жертви”, оцени МВР министърът след ураганната градушка миналия май. Освен че подобрява състоянието на дърветата и осигурява безопасност, санитарното орязване разкрива нови обеми, скрити за очите, улиците просветват. Хората казват: градът стана по-светъл и голям.

- Кои от поставените цели не успяхте да постигнете през периода?

- В Плевен от десетилетия най-тежък е проблемът със спортната база. Има 2 недостроени спортни зали - едната започната преди 30-40 г., другата - в мандата на моя предшественик. И 2-те стоят като гробници. За довършване на втората са необходими 7-8-10 млн. лв., след като за първия етап бяха реализирани отпуснатите 2 млн. Ще е добре, ако централната власт подкрепи Плевен да възроди спортната си слава. Стадионът също се нуждае от сериозно реновиране.

Плевенският “Спартак” е на прага на професионалния футбол, убедителен лидер е във “В” група, тази година ще влезе в “Б” и остро стои въпросът къде ще играе. Направили сме проект за реновиране на градския стадион. Даваме си сметка, че държавата не може да излее рога на изобилието в Плевен, но град, дал толкова спортни таланти, се нуждае от подкрепа. Местната власт ремонтира спортните зали “Спартак” и “Балканстрой” със собствени средства.

С общинско финансиране увеличихме парите за спортните клубове. В началото на моя мандат бяха около 250 хил. лв. годишно - през 2019 г. станаха 540 хил. Силно разчитам на държавна подкрепа и за завършване на “Арена Плевен”, вече 4 г. вторият етап не се реализира, а атмосферните условия ще разрушат и направеното досега. По комлексни причини не успяхме да изградим и приют за бездомните кучета. Не сме се отказали - продължаваме да работим.

- Приемате ли съвети от гражданите, полезни ли са в работата ви като кмет?

- Сигурно съм най-комуникативният кмет в България, без излишна скромност.

Общувам с хората

буквално всяка минута

- с лични срещи, по

телефона, електронната

поща, през фейсбук

и вайбър. Отговарям лично на всеки сигнал, предложение, жалба. Убеден съм, че не монологът, а диалогът е в основата на общата работа. Гражданите са мой работодател и необходим коректив - съветите им са полезни. Благодарен съм, когато предлагат алтернативи за решение по проблеми.

- Правите ли си лична равносметка за 3,5 г. кметски мандат?

- Моята лична равносметка е функция от равносметката на гражданите. Ако те са доволни от постигнатото - и аз ще бъда удовлетворен. Ако не са доволни от работата ми през тези 3,5 г. - няма как да си пиша по-висока оценка. В личен план мога да кажа, че кметската работа е огромна отговорност и изяжда много време и нерви. Но когато постигнеш резултат, макар и за кратко, изпитваш удовлетворение. В имуществен план, както влязох в общината, така и ще изляза в края на мандата - не съм си позволил да изнеса дори кламер.

- Ще се кандидатирате ли за втори мандат?

- Ще отговоря през август - дотогава има много работа да се свърши. Предпочитам да я свърша и след като чуя оценката на гражданите, ще реша. Аз името си на табелка съм виждал и за мене това не е мечта. Но ще направя най-доброто за гражданите. Ако те преценят, че трябва да продължим заедно, вероятно ще го направя.

- Стана ли Плевен по-модерен и уютен за 3,5 г., откакто го управлявате?

- Нескромно е да си давам оценка. Някои са черногледи, други приемат положително промените в града. Затова нека не се занимаваме с оценката, а да си вършим работата. Много обичаме да цитираме Васил Левски. Но в ежедневието забравяме неговите простички максими да бъдем по-скромни, да работим за общото дело и че резултатът е плод на нашите задружни усилия.

И на черногледите, и на оптимистите пожелавам да вървим заедно. “Заедно можем повече” беше мотото на предизборната ми кампания. В работата ни обединява съвременният девиз на града “Със сърце за Плевен и с Плевен в сърцето”.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо политиците развалиха пейзажа на 24 май

    Политици се наредиха преди професорите в празничното шествие на 24 май и ядосаха ректора на Софийския университет Анастас Герджиков, който определи поведението им като безобразно. Прав е ректорът - култура и духовност не се наливат насила. Да се изтъпанят най-отпред на шествието по случай най-българския, най-светлия,
  • (Не)правилен рап

    За да те слушат, не е нужно да се облечеш като клоун и да прекараш гласа си през двеста филтъра ПРЕДИ няколко минути изслушах новия албум на Ицо Хазарта “Неправилен рап” и побързах да го разпратя на всичките си близки приятели, придружен с низ от несвързани главни букви, изразяващи детското ми щастие. И то наистина е детско.