Проф. Любен Тотев: Децата са малко за 51 университета

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7480798 www.24chasa.bg
Проф. Любен Тотев

Добре е при две лоши акредитации висшите училища да бъдат закривани, казва проф. Любен Тотев, ректор на Минно-геоложкия университет и председател на Съвета на ректорите

- Проф. Тотев, след решението на Съвета на ректорите да се въведе мораториум върху разкриването на нови университети, филиали и колежи Министерството на образованието и науката внесе за обсъждане поправка в Закона за висшето образование, защо е важно това да се случи?

- Важно е, защото ще спре множенето на броя на университетите и ще повиши качеството на образованието. На много места в годините се създадоха

специалности,

които не

са присъщи

за дадените

университети

На много места са разкрити филиали, които допълнително затормозяват системата. Виждаме, че децата намаляват. Говорим за демографски срив. Няма накъде повече да се отива. Това е причината министерството да внесе нашето предложение за мораториума.

- Забави ли се във времето?

- Доста се забави. Нашето предложение пред министерството е от октомври 2017 г. Все пак се случи. Надявам се, че ще бъде за добро.

- Много ли са 51 университета на България?

- Труден въпрос. От една страна, винаги съм защитавал тезата, че не са много, стига да не обучаваме в неприсъщи специалности и професионални направления. Поглеждайки с днешна дата, установявам, че може би вече са много на фона на малкото деца. Но ако се приеме нашето предложение за ограничаване на участието на хабилитирания състав в акредитацията на повече от едно висше училище, а само там, където е на основен трудов договор, тогава нещата по естествен път ще си отидат на мястото.

- Не е ли крайна мярката университет да бъде закриван, ако 2 пъти не получи институционална акредитация от Националната агенция за оценяване и акредитация?

- Според мен не е крайна, защото не може да не изпълняваш критериите, които поставя Националната агенция за оценка и акредитация. Хайде първия път, да кажем, че е допусната временна слабост. Втори път да се получи това, няма как. Значи като университет не си способен да се справиш с изискванията на закона.

- Как ще коментирате предложението университетът да има оценка поне 8 в дадено професионално направление, за да открива нови специалности в него?

- Мораториумът няма да бъде вечен, но не мога да се съглася с изискването да има оценка 8 или отгоре, за да се разкрива нова специалност. Когато отпадне мораториумът, ще видим има ли необходимост от такава граница, или не. Друг е въпросът, че сегашната скала за оценки до 10 не е най-добрата. Ако се видят резултатите при акредитацията на различните висши училища, ще се установи, че оценките са в диапазона от 8 до 10. Смятам, че трябва Националната агенция за оценка и акредитация да прецизира критериите си, за да има смисъл от оценките.

- Според предвидените промени ректорът вече ще работи на мениджърски договор с министъра, това не нарушава ли автономията на университетите?

- Изказвам личното си мнение. Този договор не е необходим. Това само ще усложни работата на министъра. Разбирам, че сегашният министър иска да помогне на университетите. Разбирам го, но не е необходимо. Като Съвет на ректорите и като ректори поотделно работим прекрасно с този министър. Красимир Вълчев дълго беше главен секретар и е много навътре в проблемите. Но наистина такъв договор не е необходим. Може би някой си мисли, че така ще бъдем контролирани. Първо, не допускам, че има ректори, които ще си позволят да вършат неправомерни неща. Второ, ние сме контролирани от Министерството на образованието и науката, от Сметната палата, от Агенцията за държавна финансова инспекция, въобще от всички институции.

- Още ли държите да има един закон за висшето образование и науката?

- Сега ще приемем поправки в Закона за висшето образование. Преди една година приехме Закон за развитие на академичния състав. Съществува Закон за БАН, както и Закон за Селскостопанската академия. Нееднократно и аз, и Съветът на ректорите сме правили предложение да отпаднат четирите закона и макар и трудно и малко по-бавно във времето да направим един закон - за висшето образование и науката. В много от изискванията в законите се получава противоречие.

С един закон

несъответствията

ще отпаднат

- Ще има ли и тази година безброй класирания, за да се запълнят местата за първокурсници?

- Почти съм убеден. Това е практика от доста години. В това няма нищо лошо. Преди, когато за едно място кандидатстваха по 5, 10 или повече абитуриенти, на преподавателите им беше по-лесно, защото те приемат във висшите училища най-качественото. Не искам да обиждам никого, но сега ние сме

принудени да

приемаме

не чак

дотам

качественото

и трябва да се положи много повече труд, за да се подготви отличен специалист с висше образование.

- Поръчва ли си вече бизнесът кадри от университетите?

- В последно време започнахме разговор с бизнеса по отношение на техните претенции към подготовката на специалисти с висше образование. Действително много бързо се променят и технологиите, и условията и съответно изискванията за уменията на специалистите. Не съм в състояние да коментирам за всички специалности и пазара на труда въобще, затова говоря само за добивната индустрия, за която в Минно-геоложкия университет подготвяме кадри.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Правилата важат и за хората с велосипеди, нали?

    Правилата важат и за хората с велосипеди, нали?

    Да ходиш на работа с велосипед - много е еко, много е в тренда, особено в големите градове. За колоездачите се правят специални алеи, светофари и всякакви други екстри. Дотук добре, стига обаче да се спазват правилата за движение. Оказва се, че това съвсем не е така. Защото само в рамките на акция “Зима” от проверените 660 колоездачи повече от
  • Гетата в образованиeто са следствие на гетата в обществото

    Гетата в образованиeто са следствие на гетата в обществото

    Какво ни казват тазгодишните резултати от тестовете PISA НИКОГА НЕ СЪМ крил, че много харесвам работата на министъра на образованието Красимир Вълчев. Смятам, че той е много фокусиран и полезен човек. Вероятно сега върху него ще се нахвърлят заради лошите резултати в тестовете PISA. Искам да кажа, че усилията на Вълчев са напълно в правилна посока