Арх. Лоренцо Дели Еспости: Ако се инвестира в енергийна ефективност на стара сграда в Италия, тя може да се разшири с до 20%

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7493444 www.24chasa.bg

С Питър Айзенман завършваме общ проект в Милано

Арх. Лоренцо Дели Еспости е в София по покана на главния архитект на столицата Здравко Здравков. Двамата, както и израелският архитект Амнон Бар Ор участваха във форума “Разговори за града”, посветен на архитектурния модернизъм в четвъртък вечерта. В сряда Еспости представи в София и книгата “Милано, столица на модерното”. Той работи със световноизвестния архитект Питър Айзенман - автор на мемориала в памет на жертвите на холокоста в Берлин, центъра за визуално изкуство в Охайо и др.

- Арх. Дели Еспости, ще говорите за архитектурния модернизъм и опазването на сградите от този период. Как се случва това в Италия?

- Тази конференция е много добра инициатива, защото ще говорим за опазването и новата употреба на модерното. Много често то не се оценява адекватно според стойността, която всъщност има. Като всеки друг период в историята, може би трябва да се изчака малко време и да се изучат много детайлно произведенията на този период, за да се разбере каква стойност имат. На форума ще представя законовата рамка в тази сфера в Италия и ще покажа няколко примера, сред които и цели квартали, построени от рационалистите. Мисля, че те са много релевантни и могат да се отнесат към София. Законовата рамка в Италия за защита на архитектурата от модернизма има различни степени на тежест - от такава, която напълно запазва сградата, през по-леки, които не са толкова задължаващи и недиректни норми. Практически проблемът на тези нормативи, които защитавайки сградата, много често забраняват каквато и да била промяна в нея, е, че това много често води до нейното изоставяне. От друга страна, промяната по такива сгради е забранена, защото имат някаква историческа ценност и затова са толкова строго пазени.

- Този проблем го има и тук - в София. Какви са впечатленията ви от града?

- Трябва да се подчертае връзката между мерките, пазещи такива сгради, и другата нормативна база в Милано, която позволява увеличаването на обема им или застроената площ и прехвърлянето им на други сгради или парцели. Например в Милано, ако на такива стари сгради се подобри енергийната ефективност, законът позволява увеличаването на застроената им площ от 5 до 20%. Има и друг инструмент, който разрешава да се прехвърлят обеми от едни терени на други според това колко са близко до маршрутите на градския транспорт.

Изключително съм впечатлен от София, от многото исторически слоеве тук и археологията. Последният слой от тази история са точно тези големи квартали от рационализма, които, за жалост, много често са в лошо състояние и деградират. Те трябва да бъдат много добре изучени, за да се измислят инструменти, чрез които да бъдат доведени до по-високо ниво на стандарт.

- Разкажете за работата си със световноизвестния архитект Питър Айзенман.

- Имах желание да работя с Питър Айзенман още докато бях в университета и правех докторантурата си. И използвах всички възможни начини да успея да се докосна до него (Смее се - б.а.). Никога не съм работил за него, винаги съм работил с него като партньор. Той ми помогна за завършването на докторантурата. Продължихме да работим заедно, даже сега завършваме проект за жилищна сграда в Милано. Винаги съм харесвал неговия подход към архитектурата, начина, по който той проектира, композира и мисли за нея. Тоест не една архитектура, която се базира само на талант или тенденции, а на задълбочено изучаване на архитектурата в последните 500 г. Последните 15 г. работа с него се превърнаха в огромно наследство за мен, което трябва да бъде продължено и предадено на следващите поколения.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Агитирайте, а не купувайте гласове

    Агитирайте, а не купувайте гласове

    Цели 900 000 избиратели все още не са решили за кого да гласуват на местните избори тази неделя. Това са все хора, които се колебаят кой да стане кмет на техния град или община. Те или не са успели да чуят управленската програма и обещанията на кандидатите в тяхното населено място, или ще импровизират в тъмната стаичка в последния момент
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,