Руската дезинформация в Youtube привлича реклами и няма предупредителни обозначения

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7495011 www.24chasa.bg
14 подкрепяни от Русия канала в Ютюб, които разпространяват дезинформация, събират милиарди гледания и милиони долари приходи от реклами, а не са обозначени като спонсорирани от държава. Снимка Pixabay

Четиринайсет подкрепяни от Русия канала в Ютюб, които разпространяват дезинформация, събират милиарди гледания и милиони долари приходи от реклами, а не са обозначени като спонсорирани от държава, което противоречи на политиката на най-популярната услуга за видеосподеляне в света, казват изследователи.

Каналите, сред които новинарските медии НТВ и Россия-24, излъчваха най-различни неверни съобщения - от това, че американски политик прикривал престъпна мрежа за търговия с човешки органи, до това, че скандинавските страни рухват икономически. Въпреки подобно съдържание каналите са гледани от огромен брой зрители, а американски и европейски компании купуват реклами, показвани успоредно с тях.

Непубликувано досега изследване на работещата във Вашингтон фирма "Омелас", която проследява екстремизма в интернет за компании от областта на отбраната, предоставя най-цялостния поглед до момента върху успеха на руското правителство да привлича зрители и да събира приходи от пропаганда в Ютюб, където има 2 милиарда зрители по света месечно.

Ютюб, притежаван от Гугъл, който е част от холдинга Алфабет, въведе през февруари 2018 г. политика за откриване на канали, които излъчват предимно новинарски материали и са напълно или частично финансирани от национални правителства, за да помогне на зрителите да вземат информирани решения за това, което гледат.

Ютюб каза в сряда, че след разследвания на Ройтерс е добавил обозначението за държавно финансиране към още 13 руски канала, включително осем от каналите, разпространяващи дезинформация.

Други 12 канала, спонсорирани от Русия и посочени от "Омелас" като разпространяващи заблуждаващи или неточни новинарски съобщения, вече бяха обозначени като държавно финансирани.

"Омелас" е установила, че 26-те канала са привлекли общо 9 милиарда гледания от януари 2017 г. до края на декември 2018 г. Други 24 руски канала без очевидни връзки с дезинформация са привлекли още 4 милиарда гледания, каза "Омелас".

По оценка на "Омелас" тези общо 13 милиарда гледания може да са донесли цели 58 милиона долара от реклами, включително някои от западни рекламодатели. Фирмата е изчислила, че Русия може да е получила между 7 и 32 милиона долара по програмата на Ютюб за стандартно разпределение на приходите, а самият Ютюб може да е прибрал между 6 и 26 милиона долара.

Трудно е да се направи точен анализ, защото Ютюб споделя ограничени данни за аудиторията и продажбите. Ютюб отказа да коментира приходите на каналите. Правителството на Русия и посолствата й в Съединените щати и Великобритания не отговориха на обаждания и имейли.

Не е необичайно държавни електронни медии по света да качват видеоматериали в Ютюб. Руските канали обаче са подложени на по-сериозно наблюдение, откакто Съединените щати направиха заключението, че руски агенти са се опитали да разстроят президентските избори през 2016 г., като са публикували фалшиви новини в социалните медии от измислени личности и новинарски организации. Русия отрича да е направила нещо нередно.

"Ютюб продължава да дава възможност за осребряване на държавната пропаганда, конспиративните теории и умишленото причиняване на емоционално страдание", каза оперативният директор на фирмата за киберсигурност "Ню нолидж" Райън Фокс.

ИЗТОЧНИК НА ПАРИ ЗА ГУГЪЛ

Ютюб каза, че приветства правителствата в своята програма за споделяне на приходи и не пречи на дезинформацията.

"Ние не се отнасяме към държавно финансираните медийни канали по-различно, отколкото към другите канали, когато става дума за монетизиране, стига те да се съобразяват с всичките ни останали политики", заяви за Ройтерс говорителят на Ютюб Алекс Красов. "А ние даваме на потребителите контекст за свързаното с новини съдържание, включително като обозначаваме финансираните от правителства новинарски източници."

Спонсорираните от Русия канали в Ютюб произхождат от министерства и държавни медийни мрежи, някои от които датират от 13 години, казва "Омелас", която основава своето проучване на обществена база данни на Европейския съюз за източниците на дезинформация в интернет.

Каналите, изброени от "Омелас", от които НТВ е най-гледаният, съдържат почти 770 000 видеоматериала, включително музикални състезания, дискусионни предавания и новинарски извадки, някои по-явно предубедени или неточни от други. Някои от каналите са на английски, френски или други езици, но повечето са на руски.

Приходите на Ютюб идват главно от продажбата на реклами, поставени до, преди или по време на видеоматериалите в неговата услуга. Някои западни рекламодатели, които не знаели, че техни реклами се появявали по руски канали, заявиха за Ройтерс, че са разтревожени от свързването им със съмнително съдържание.

Онлайн услугата за проверка на граматиката "Грамарли", чиито реклами се появявали по руски канали с умишлено заблуждаващи новини, заяви за Ройтерс, че никога не би свързала съзнателно себе си с дезинформация.

"Ние имаме поставени строги изключващи филтри в Ютюб, които смятаме, че могат да изключат подобни канали, и поискахме Ютюб да гарантира, че това няма да се случи отново", каза в изявление говорителката Сенка Хаджимуратович.

Други реклами, стигащи до зрителите покрай финансирани от Русия конспиративни видеоматериали, са дошли от застрахователната компания "Либърти мючуъл", Европейската централна банка и софтуерните фирми "Адоуб", "Яндекс" и "Уикс", показва проучване на "Омелас" и Ройтерс.

ЕЦБ, "Адоуб" и "Яндекс" отказаха коментар. "Либърти мючуъл" и "Уикс" не отговориха на запитвания за коментар.

Глобалният изпълнителен вицепрезидент на компанията за купуване на реклами "Груп М" Джон Монтгомъри каза, че рекламодателите могат да поставят филтри, с които автоматично да избягват да подкрепят някои нежелателни канали, но те не са съвършени.

"Дезинформацията е вероятно най-голямото предизвикателство, което имаме в интернет днес", каза той. (БТА)

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • И българите на Острова печелят от Брекзит със сделка

    Най-после! Брюксел и Лондон постигнаха сделка за Брекзит, което дава надежда, че задаващият се хаос с излизането на Великобритания от ЕС може да бъде овладян и поставен в разумни граници и за двете преговарящи страни. И шефът на Европейската комисия Юнкер се зарадва от новината, възторжен е и премиерът Борис Джонсън
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,