Комисар Росен Рапчев: Между 16 и 19 ч - най-смъртоносното време на пътя

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7519686 www.24chasa.bg
Комисар Росен Рапчев СНИМКА: Пиер Петров

Пътни полицаи с мотоциклети контролират специално мотористите, казва в интервю началникът на отдел “Пътна полиция” в Главна дирекция “Национална полиция” комисар Росен Рапчев

- Комисар Рапчев, доста жертви в катастрофи има през последните дни. Виждате ли нещо общо между инцидентите?

- Да, в дните от 14 до 20 юни се случиха много инциденти с 24 загинали. Основните причини са несъобразената скорост и отнемането на предимство. Тези нарушения са причината за предприемане на неправилните изпреварвания, загубата на контрол над превозното средство и навлизането в лентата за насрещното движение.

За тези дни имаме 4 челни сблъсъка, 2 инцидента със загинали пешеходци, 3-ма мотоциклетисти са загубили живота си след сблъсък с автомобил, загинали са и двама велосипедисти.

Няма точно определен механизъм, при който са настъпили произшествията. Случват се на всякакъв тип пътища - магистрали, първи, втори и трети клас, както и общински.

Затова апелираме всички участници в движението да бъдат изключително внимателни и толерантни. Водачите да се движат с намалена скорост, защото това ще подпомогне по-добрата реакция при възникнала критична ситуация, а това намалява вероятността за инцидент.

Предупреждаваме водачите да не предприемат рискови изпреварвания и да го правят само когато са сигурни. Шофьорите да са с повишено внимание особено при приближаване на кръстовища, както и когато до пътя забележат присъствието на деца. Адреналинът вдига емоциите на мотористите, но движението с висока скорост и минаването между автомобилите увеличава риска от катастрофа.

Пешеходците пък да внимават дори при пресичане на разрешено място и да се уверят, че автомобилът, който приближава, ще успее да спре навреме.

Молим родителите да пресичат пътното платно внимателно пред децата си и с личен пример да показват необходимостта от спазване на правилата. Особено важно е да не се дават МПС-та на ученици, които нямат правоспособност. Най-вече акцентираме към младежите, които управляват мотоциклети и имат категория А1, но се качват на мощни, за което се изисква по-голяма възраст.

Водачите на превозни средства да не сядат зад волана след употреба на алкохол и/или наркотици. Трябва да се внимава и при возене на близък към болницата, тъй като бързането може да доведе до по-сериозни последици.

- Статистически през лятото има най-много жертви в катастрофи. Какви мерки вземате?

- През лятото се усилва интензивността на движението, затова и аварийността се увеличава. Намаляването на жертвите по пътищата е отговорност както на всички държавни институции и неправителствени организации, така и на цялото общество.

МВР е част от процеса по ограничаване на инцидентите. Както всяка година и тази сме предприели всички мерки за обезопасяване на летния сезон. Интензивността на движението през тези месеци е основно към курортите и към граничните пунктове. Много чужди граждани от Сърбия и Македония също идват в България, а румънци транзитно преминават в посока Гърция. Също така голям брой турски граждани, работещи или живеещи в Западна Европа, пътуват до родните места. Всичко това увеличава и натоварва трафика, а оттам и вероятността за възникване на пътни инциденти.

На полицейските служители е разпоредено да извършват мониторинг на пътната мрежа. Наблегнали сме на маркировката, хоризонталната и вертикалната сигнализация (пътни знаци), еластичните огради (мантинели) и видимостта на пътните принадлежности особено в зоните на кръстовища. Когато установим нередност, изпращаме предупреждения, сигнални писма или разпореждане на стопаните на пътищата, за да се отстранят.

Във връзка с анализа на участъците с концентрация на произшествия сме създали организация за постоянно присъствие на полицейски служители с цел регулиране и подпомагане на движението, както и на местата със засилен трафик и на районите с временна организация на движението (ремонти), където могат да се образуват тапи.

В контрола са включени и служители от Охранителна и Териториална полиция, които да осъществят контрол на движението особено в малките населени места.

Забелязали сме, че мотористите, които нарушават правилата, са трудно разпознаваеми. Затова сме включили екипи с мотоциклети. Освен че са по-мобилни в трафика, те ще контролират водачите на мотори.

Целогодишно се осъществява контрол за поставянето на колани от водачите и пътниците, като особено внимание се обръща на средствата за обезопасяване на деца.

Оказваме и съдействие за спирането на тежкотоварни автомобили, където е въведена забрана за движението им. Забраната е в сила от 1 юни до 15 септември и е за определени участъци от пътната мрежа в дните петък, събота и неделя в различни часове.

- Как стояха нещата през летния сезон миналата година и какви бяха причините за инцидентите?

- Основните причини за инциденти през юли и август бяха несъобразена скорост, отнемането на предимство и неправилните маневри.

За тези 2 месеца м. г. е имало 1387 тежки ПТП-та, или с 45 по-малко от 2017 г. Загиналите са 148 души, или 17 повече, а ранените са 1763-ма, което е със 140 по-малко.

Най-голям е броят на инцидентите при сблъсък с друго превозно средство - странично, челно и отзад. Така са загинали 56 души, или с 12 повече от 2017 г.

от всички катастрофи с

пострадали през лятото

стават в интервала

от 16 до 19 часа

49 са намерили смъртта си, след като са самокатастрофирали. 20 пък за загиналите пешеходци и макар 2017 г. да са били с 8 повече, това не ни успокоява, напротив. Работим по превенцията с тази уязвима група участници в движението.

За същия период 6 са загиналите велосипедисти, което е доста сериозно увеличение, сравнено от 2-мата, починали през 2017 г.

Поради несъобразена скорост са загинали 45 души, като числото е същото и за 2017 г.

При отнемане на предимство са загинали 13 души, а през 2017 г. са били двойно повече.

При неправилни маневри, най-вече навлизане в насрещното, са загинали 36 души, което е с 30 повече от 2017 г.

- А кога се случват най-често инцидентите през летния сезон?

- В интервала между 16 и 19 часа. В този времеви период са станали 90% от инцидентите с пострадали. Между 17 и 18 часа пък е най-смъртоносният интервал с 28 загинали, а 165 са били ранени.

- Казвате, че скоростта, било пряко или косвено, е най-големият причинител на катастрофи. Колко са заснетите от началото на годината?

- За първите 5 месеца има над 180 хил. нарушения повече от м.г., не само за скорост. Издадените фишове и електронни фишове са със 160 000 повече. Тези за скорост са с близо над 100 000 повече, или 318 151.

Независимо от завишения брой глоби и наказателна дейност обаче не виждаме желания ефект и пътните инциденти намаляват с много бавни темпове спрямо м.г.

- А проверките за алкохол, дрога и каращи без книжки?

- До 10 юни са установени 6547, или с около 1000 по-малко от м.г. Спад има и при каращите след употреба на алкохол - сега са малко над 4200, а през 2018 г. са били над 5000. Заради дрога сме прекратили регистрациите на над 540 коли, а през 2018 г. са били над 600. Тоест бележим спад навсякъде.

- Имаше предложение водачите над 65 г. да минават допълнителни тестове и курсове. Какво е вашето мнение?

- Би било дискриминационно да се заложат допълнителни курсове за която и да е възрастова група. Според нас обаче е важно водачите над 65 г. да минават по-често на медицински прегледи, защото влошаването на здравето на човек може да стане причина за инцидент.

Затова според нас е необходимо лекарите, които издават медицинските удостоверения за водачи над 65 г., да правят съвестно прегледите и гражданите с нарушено зрение или друг здравен проблем, непозволяващ управлението на автомобил, да станат пасажери или да се движат с градския транспорт, за да няма риск за другите участници в пътното движение.

В същото време знаем доста водачи, които са на завидна възраст и имат изключително добри рефлекси и реакции.

Затова според нас не трябва да дискриминираме хората, но медицинският контрол трябва да е завишен.

- А на колко време според вас трябва да се минава на тези прегледи?

- В момента се минават при подмяна на книжката. Това се случва на всеки 10 г. Според нас за по-възрастните водачи трябва да се издават по-често. Не мога обаче да се ангажирам с точен период, нека се направят анализи и да се прецени.

Да, наистина, неудобно е възрастните хора да ходят на такива прегледи, но ако може да се преценява състоянието им, ще е добре както за тях, така и за останалите участници в движението.

--------------

CV

- Роден през 1970 г. в София

- Завършва Националната спортна академия

- Постъпва на работа в МВР през 1996 г.

- Дългогодишен представител на България в TISPOL

- Преминал през всички нива в МВР

- Дълги години е бил началник на сектор “Контрол на пътното движение” в отдел “Пътна полиция” на Главна дирекция “Национална поли-ция”

- От 2018 г. е началник на отдел “Пътна полиция” на Главна дирекция “Национална полиция”

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Два дни отпуск отгоре - ама за пушачите ли

    Два дни отпуск отгоре - ама за пушачите ли

    Поредната идея, с която народът да се позабавлява известно време - щели да дават по два дни отпуск отгоре, за да поощряват непушачите. Ама защо така, господа от ВМРО? Къде остана грижата ви поравно за всички избиратели, къде се изгуби човеколюбието? Ако си мислите, че така ще спечелите още гласове и подкрепа за следващите избори
  • Каубойско яке и как всичко е наред

    Каубойско яке и как всичко е наред

    Кога за последно у нас някой музикант е изказал проблемите на големи маси хора, така че да крещят в синхрон От доста време насам имам навика да си пускам цели концерти на най-различни групи - стари и нови. Бих излъгал, че го правя с дълбоката цел да направя сравнение между поколенията, да се потопя в атмосферата на някой жанр или да оценя