Комисар Росен Рапчев: Между 16 и 19 ч - най-смъртоносното време на пътя

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7519686 www.24chasa.bg
Комисар Росен Рапчев СНИМКА: Пиер Петров

Пътни полицаи с мотоциклети контролират специално мотористите, казва в интервю началникът на отдел “Пътна полиция” в Главна дирекция “Национална полиция” комисар Росен Рапчев

- Комисар Рапчев, доста жертви в катастрофи има през последните дни. Виждате ли нещо общо между инцидентите?

- Да, в дните от 14 до 20 юни се случиха много инциденти с 24 загинали. Основните причини са несъобразената скорост и отнемането на предимство. Тези нарушения са причината за предприемане на неправилните изпреварвания, загубата на контрол над превозното средство и навлизането в лентата за насрещното движение.

За тези дни имаме 4 челни сблъсъка, 2 инцидента със загинали пешеходци, 3-ма мотоциклетисти са загубили живота си след сблъсък с автомобил, загинали са и двама велосипедисти.

Няма точно определен механизъм, при който са настъпили произшествията. Случват се на всякакъв тип пътища - магистрали, първи, втори и трети клас, както и общински.

Затова апелираме всички участници в движението да бъдат изключително внимателни и толерантни. Водачите да се движат с намалена скорост, защото това ще подпомогне по-добрата реакция при възникнала критична ситуация, а това намалява вероятността за инцидент.

Предупреждаваме водачите да не предприемат рискови изпреварвания и да го правят само когато са сигурни. Шофьорите да са с повишено внимание особено при приближаване на кръстовища, както и когато до пътя забележат присъствието на деца. Адреналинът вдига емоциите на мотористите, но движението с висока скорост и минаването между автомобилите увеличава риска от катастрофа.

Пешеходците пък да внимават дори при пресичане на разрешено място и да се уверят, че автомобилът, който приближава, ще успее да спре навреме.

Молим родителите да пресичат пътното платно внимателно пред децата си и с личен пример да показват необходимостта от спазване на правилата. Особено важно е да не се дават МПС-та на ученици, които нямат правоспособност. Най-вече акцентираме към младежите, които управляват мотоциклети и имат категория А1, но се качват на мощни, за което се изисква по-голяма възраст.

Водачите на превозни средства да не сядат зад волана след употреба на алкохол и/или наркотици. Трябва да се внимава и при возене на близък към болницата, тъй като бързането може да доведе до по-сериозни последици.

- Статистически през лятото има най-много жертви в катастрофи. Какви мерки вземате?

- През лятото се усилва интензивността на движението, затова и аварийността се увеличава. Намаляването на жертвите по пътищата е отговорност както на всички държавни институции и неправителствени организации, така и на цялото общество.

МВР е част от процеса по ограничаване на инцидентите. Както всяка година и тази сме предприели всички мерки за обезопасяване на летния сезон. Интензивността на движението през тези месеци е основно към курортите и към граничните пунктове. Много чужди граждани от Сърбия и Македония също идват в България, а румънци транзитно преминават в посока Гърция. Също така голям брой турски граждани, работещи или живеещи в Западна Европа, пътуват до родните места. Всичко това увеличава и натоварва трафика, а оттам и вероятността за възникване на пътни инциденти.

На полицейските служители е разпоредено да извършват мониторинг на пътната мрежа. Наблегнали сме на маркировката, хоризонталната и вертикалната сигнализация (пътни знаци), еластичните огради (мантинели) и видимостта на пътните принадлежности особено в зоните на кръстовища. Когато установим нередност, изпращаме предупреждения, сигнални писма или разпореждане на стопаните на пътищата, за да се отстранят.

Във връзка с анализа на участъците с концентрация на произшествия сме създали организация за постоянно присъствие на полицейски служители с цел регулиране и подпомагане на движението, както и на местата със засилен трафик и на районите с временна организация на движението (ремонти), където могат да се образуват тапи.

В контрола са включени и служители от Охранителна и Териториална полиция, които да осъществят контрол на движението особено в малките населени места.

Забелязали сме, че мотористите, които нарушават правилата, са трудно разпознаваеми. Затова сме включили екипи с мотоциклети. Освен че са по-мобилни в трафика, те ще контролират водачите на мотори.

Целогодишно се осъществява контрол за поставянето на колани от водачите и пътниците, като особено внимание се обръща на средствата за обезопасяване на деца.

Оказваме и съдействие за спирането на тежкотоварни автомобили, където е въведена забрана за движението им. Забраната е в сила от 1 юни до 15 септември и е за определени участъци от пътната мрежа в дните петък, събота и неделя в различни часове.

- Как стояха нещата през летния сезон миналата година и какви бяха причините за инцидентите?

- Основните причини за инциденти през юли и август бяха несъобразена скорост, отнемането на предимство и неправилните маневри.

За тези 2 месеца м. г. е имало 1387 тежки ПТП-та, или с 45 по-малко от 2017 г. Загиналите са 148 души, или 17 повече, а ранените са 1763-ма, което е със 140 по-малко.

Най-голям е броят на инцидентите при сблъсък с друго превозно средство - странично, челно и отзад. Така са загинали 56 души, или с 12 повече от 2017 г.

от всички катастрофи с

пострадали през лятото

стават в интервала

от 16 до 19 часа

49 са намерили смъртта си, след като са самокатастрофирали. 20 пък за загиналите пешеходци и макар 2017 г. да са били с 8 повече, това не ни успокоява, напротив. Работим по превенцията с тази уязвима група участници в движението.

За същия период 6 са загиналите велосипедисти, което е доста сериозно увеличение, сравнено от 2-мата, починали през 2017 г.

Поради несъобразена скорост са загинали 45 души, като числото е същото и за 2017 г.

При отнемане на предимство са загинали 13 души, а през 2017 г. са били двойно повече.

При неправилни маневри, най-вече навлизане в насрещното, са загинали 36 души, което е с 30 повече от 2017 г.

- А кога се случват най-често инцидентите през летния сезон?

- В интервала между 16 и 19 часа. В този времеви период са станали 90% от инцидентите с пострадали. Между 17 и 18 часа пък е най-смъртоносният интервал с 28 загинали, а 165 са били ранени.

- Казвате, че скоростта, било пряко или косвено, е най-големият причинител на катастрофи. Колко са заснетите от началото на годината?

- За първите 5 месеца има над 180 хил. нарушения повече от м.г., не само за скорост. Издадените фишове и електронни фишове са със 160 000 повече. Тези за скорост са с близо над 100 000 повече, или 318 151.

Независимо от завишения брой глоби и наказателна дейност обаче не виждаме желания ефект и пътните инциденти намаляват с много бавни темпове спрямо м.г.

- А проверките за алкохол, дрога и каращи без книжки?

- До 10 юни са установени 6547, или с около 1000 по-малко от м.г. Спад има и при каращите след употреба на алкохол - сега са малко над 4200, а през 2018 г. са били над 5000. Заради дрога сме прекратили регистрациите на над 540 коли, а през 2018 г. са били над 600. Тоест бележим спад навсякъде.

- Имаше предложение водачите над 65 г. да минават допълнителни тестове и курсове. Какво е вашето мнение?

- Би било дискриминационно да се заложат допълнителни курсове за която и да е възрастова група. Според нас обаче е важно водачите над 65 г. да минават по-често на медицински прегледи, защото влошаването на здравето на човек може да стане причина за инцидент.

Затова според нас е необходимо лекарите, които издават медицинските удостоверения за водачи над 65 г., да правят съвестно прегледите и гражданите с нарушено зрение или друг здравен проблем, непозволяващ управлението на автомобил, да станат пасажери или да се движат с градския транспорт, за да няма риск за другите участници в пътното движение.

В същото време знаем доста водачи, които са на завидна възраст и имат изключително добри рефлекси и реакции.

Затова според нас не трябва да дискриминираме хората, но медицинският контрол трябва да е завишен.

- А на колко време според вас трябва да се минава на тези прегледи?

- В момента се минават при подмяна на книжката. Това се случва на всеки 10 г. Според нас за по-възрастните водачи трябва да се издават по-често. Не мога обаче да се ангажирам с точен период, нека се направят анализи и да се прецени.

Да, наистина, неудобно е възрастните хора да ходят на такива прегледи, но ако може да се преценява състоянието им, ще е добре както за тях, така и за останалите участници в движението.

--------------

CV

- Роден през 1970 г. в София

- Завършва Националната спортна академия

- Постъпва на работа в МВР през 1996 г.

- Дългогодишен представител на България в TISPOL

- Преминал през всички нива в МВР

- Дълги години е бил началник на сектор “Контрол на пътното движение” в отдел “Пътна полиция” на Главна дирекция “Национална поли-ция”

- От 2018 г. е началник на отдел “Пътна полиция” на Главна дирекция “Национална полиция”

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо са важни стимулите за дефицитни кадри

    Защо са важни стимулите за дефицитни кадри

    Винаги е било така - там, където има някакъв дефицит, трябва да се появят стимули, за да се преодолее той. Затова е съвсем логична идеята на просветния министър за онези професионални направления, в които има остър недостиг на кадри, да се даде едно силно рамо. В случая - за някои важни специалности, от които икономиката има нужда и днес
  • Гетата в образованиeто са следствие на гетата в обществото

    Гетата в образованиeто са следствие на гетата в обществото

    Какво ни казват тазгодишните резултати от тестовете PISA НИКОГА НЕ СЪМ крил, че много харесвам работата на министъра на образованието Красимир Вълчев. Смятам, че той е много фокусиран и полезен човек. Вероятно сега върху него ще се нахвърлят заради лошите резултати в тестовете PISA. Искам да кажа, че усилията на Вълчев са напълно в правилна посока