Лидери като Орбан печелят от мащабна социална политика

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7523202 www.24chasa.bg

В България сякаш няма никой, който да е заинтересуван да сподели една от основните причини за дългосрочния успех на “дяснопопулистки” лидери като Орбан в Унгария и Качински в Полша. Тя е мащабната и успешна социална политика на тези лидери и техните правителства.

Можем да имаме редица резерви към други аспекти на официалната политика на Будапеща и Варшава, но успехът на тяхната развиваща се система на социалната държава е безспорен. Правителствата на Орбан създадоха поредица от социални привилегии за младите семейства, облекчиха закупуването на жилища и стимулират с финансови инструменти раждането на повече деца. Във Варшава семейството е в центъра на социалната политика на държавата и не е случаен фактът, че в Унгария и Полша има силно забавяне - може би обръщане - на тенденцията на демографски упадък, на която е подчинена демографската динамика на цяла Европа.

Всичко, което трябва да знаете за:

В България продължаваме да обслужваме напълно провалената идеология и практика на неолибералния пазарнизъм, която дефилира под лозунга “държавата - лош стопанин”. Кой има интерес от това, държавата да бъде лош стопанин? Първо, тези 50-100 души от върха на икономическата олигархия, които си присвоиха активите на бившата комунистическа държава, но поради стопанска неграмотност няма какво да правят с тях, освен да ги дават за скрап. (Всъщност някои от тях разбират от футбол...)

Необходима им е слаба, корумпирана държава, която да изнудват непрекъснато за нови непазарни привилегии - врътки на ДДС, държавни поръчки, еврофондове и директни подаръци - на ТЕЦ-ове, пристанища, курортни комплекси и т.н. За да се случва системно всичко това, държавата трябва да бъде управлявана от хора, които нямат нищо против да правят същото - да използват институционалната политическа власт за преразпределение в своя полза и в полза на ортаците си от икономическата олигархия на публичните ресурси. Защо на тези алчни и неуки хора от политико-икономическата олигархична гарнитура им е необходим смокиновият лист на пазарнизма, на неолиберализма - “пазарът решава всичко”. Не защото разбират от пазар или могат да работят на пазар - напротив, напълно неспособни са за това. Необходимо им е, за да обясняват импотентността на държавата в защита на обществения интерес пред лицето на системния факт - превръщането на пазара в милиционерска олигархическа джунгла, където по-големият милиционер, по-голямата мутра изяжда по-малките. Изяжда ги не с пазарни, а с милиционерски средства - с удар на бухалка по главата...

Така “свободният пазар” се превръща в пропагандна димна завеса, зад която една шепа алчни и некадърни хора си поделят общественото богатство във вреда на всички останали. Каква социална политика, какви национални приоритети? Всичко, което не носи директна корупционна възвращаемост, е нежелано - както като пазарна, така и като политическа стратегия. Стратегия ли... Трудна работа е това стратегията... А Полша, Унгария, Словакия и други посткомунистически страни около нас се отърсват от илюзиите на конфекционния преход и се заемат сериозно за решаването на своите обществени проблеми и цели. Един ден - дай Боже - и ние...

(От фейсбук)

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Стига сте ги хвалили тези румънци

    Икономическата стабилност е важно нещо, каквото и да си говорим. Съседна Румъния е пред риск да остане без пенсии и заплати на държавните служители. Там спешно назначават за министър-председател съименника на унгарския премиер Лудовик Орбан, за да се спаси страната от колапс. Очевидно българските политици имат малко повече здрав разум и у нас
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,