- С какво се занимава Изпълнителната агенция “Сертификационен одит на средствата от Европейските земеделски фондове”, която оглавявате, г-н Спасов?
- Ние не даваме пари, ние проверяваме дали средствата се изразходват според правилата. Изпълнителната агенция е създадена като сертифициращ орган през 2016 г. по двата земеделски фонда, по които България получава средства от ЕК - Европейския фонд за гарантиране на земеделието и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони. През програмния период 2007-2013 частни одиторски компании са били определяни за сертифициращи органи.
Системите за управление и контрол включват няколко задължителни елемента. Сред най-важните е
Разплащателната
агенция, която
единствена е
акредитирана да
извършва плащания
Сертифициращият орган проверява дали средствата, които страната декларира пред Брюксел, са изхарчени според правилата.
Агенцията реално стартира през септември 2016-а, но въпреки това съумяхме бързо да се организираме и да сформираме добър екип. Като доказателство за добрата ни работа мога да посоча, че от 2016 г. насам ЕК всяка година уравнява сметките. Т.е. на база на нашия доклад и след извършване на допълнителни проверки ЕК решава размера на средствата по двата земеделски фонда, който да бъде възстановен на страната. В резултат на добрата ни работа на национално ниво през 2017 г. бяхме определени за одитен орган по Програмата за морско дело и рибарство.
- Няма ли доза субективизъм в работата ви?
- Независимостта на агенцията е определена на ниво европейски регламент и сме задължени да работим по международни одитни стандарти. Одиторите на ЕК ни проверяват и ако преценят, че не си вършим работата според стандартите и така, както се очаква от тях, може да спрат парите на национално ниво. Ето защо не може да си позволим пропуски.
Нашият екип повишава квалификацията си чрез непрекъснато професионално обучение и сертифициране по програми от акредитирани международни институции. За краткото време, откакто съществуваме, над 70% от хората ни получиха международно признати сертификати в сферата на одита и борбата с измамите.
Още първата година ЕК провери разработената методология и нямаше забележки. Втората година не сме проверявани. През 2018-а във връзка с новия подход на ЕК проверките на страните членки да се извършват само при сертифициращия орган одиторите на ЕК планираха 4 мисии, две от които приключиха през април и юни, и предварителните резултати са, че колегите нямат забележки и считат, че могат да разчитат на извършената от нас работа.
- Какво означава сертифицирането на средства?
- С резултатите от нашата работа ние гарантираме на ЕК, че средствата са изразходени според правилата. В случай че има средства, които не са, посочваме техния размер, какви са причините и даваме препоръки. На национално ниво се вземат корективни мерки с цел да не се допускат евентуални отклонения в бъдеще. ЕК възстановява само средствата, за които потвърдим, че са усвоени според правилата.
- Какви са тези корективни мерки?
- Целят подобрение на системите за управление и контрол.
- През целия юни по заповед на земеделския министър Десислава Танева се извършиха проверки на къщи за гости. Какво е отношението на агенцията по тях?
- Тези къщи са финансирани по стария програмен период 2007-2013, когато сертфициращи органи са били частни компании. Ние не сме пряко ангажирани по тези проверки. След като се появиха медийните публикации, по искане на министъра на земеделието извършихме проверка на системите за управление и контрол на Разплащателната агенция по отношение на последващия контрол. Случилото се в стария програмен период няма как да окаже влияние към настоящия момент. Системите са подобрени, извършват се значително повече проверки от изискваните по регламент.
Въпреки това с цел да минимизираме рисковете, в одитната ни стратегия за 2019 г. сме заложили проверки на място на проекти, които са в мониторингов период. Предвиждаме го, без да се изисква от регламентите.
- Тоест тези, които са получили парите, са злоупотребили, така ли?
- Във всяка страна членка има бенефициери, които се опитват да заобикалят правилата. България не е изключение. Според едно от решенията на ЕК за изключване на суми от финансиране на страните членки от месец юни например е видно, че са изключени от финансиране средства на 14 държави, между които Франция, Словакия, Италия и Белгия, и то с немалки суми.
- На 5 юни ЕК е взела две окончателни решения да не признае разходи, направени от България със средства от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони. За колко пари става въпрос и кой ще ги плати?
- Решението е едно и засяга средства по двата земеделски фонда. По този за гарантиране на земеделието одитори на ЕК са идвали през 2013 г. на мисия. Установили са, че има проблем в процедурата за избор на изпълнител, или така наречената прилагаща организация по промоционалните програми. Тази процедура се провежда от бенефициентите. Като страна членка сме влезли в процедура за оспорване, или така наречената помирителна процедура, която е продължила над 3 г. ЕК не се е съгласила с нашите доводи и налага 5% санкция на средствата, които са изразходвани, или около 230 хил. евро. Другите средства, изключени от финансиране, са по Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони. Те са малко над 13 млн. евро, които засягат плащания за периода 2014-2015 г. и се отнасят за стария програмен период 2007-2013 г.
В първоначалното писмо, което е изпратила ЕК, предложението е за санкции за почти 24 млн. евро. Отново е имало процедура на оспорване, продължила до миналото лято. Тъй като не е постигнато съгласие между страната и ЕК, ЕК поиска становище от действащия сертифициращ орган, т.е. от нас. Според нашата оценка сумата, която трябва да не бъде възстановена, е около 13 млн. евро, т.е. 11 млн. евро по-малко. ЕК потвърди резултатите от нашата работа и прие оценката ни.
- Според официалното писмо на ЕК санкциите са изчислени въз основа на одити, които вашата агенция е извършила. Какво точно показват те?
- От нас беше поискана оценка на ситуацията. Основните констатации, поради които се налага тази санкция, са проблеми с провеждането на обществени поръчки по общински мерки. Това е проблем не само за България, а на ниво ЕС и се надявам да е останал в предходния програмен период.
- Какви проверки следват?
- Ние извършваме ежегодно годишен сертификационен одит на няколко етапа. Той обхваща цялата система за управление и контрол, свързана с изразходването на средства по двата земеделски фонда. В момента извършваме сертификационния одит за финансовата 2019 г. Срокът за докладване на резултатите на ЕК е февруари 2020 г.
- Какво установи одитът досега?
- Поради двете мисии на одиторите от ЕК отложихме старта на годишния сертификационен одит и все още сме в начална фаза. Одитът се извършва на няколко етапа, като прилагаме международните одиторски стандарти и указания на ЕК. В момента проверяваме спазването на акредитационните критерии. През изминалите 3 г. не сме установявали отклонения на този етап.
Следващите етапи са тестове на контрола, тестове по същество и проверка на отчетите. При тестовете по същество извършваме проверки на място на реално извършени плащания и по двата земеделски фонда, при които установяваме случаи на отклонения. На документи всичко може да изглежда много добре, но на място понякога не е така.
Извършваме
измерване на
парцели из цялата
страна,
проверяваме лозя
и други трайни насаждения, цехове за преработка, машини и оборудване, животни и други, т.е. обхващаме целия спектър на финансиране.
- Случвало ли се е да отидете и да проверите имот, на който би трябвало да има трайни насаждения, а да се окаже, че е гола площ?
- Точно това не, но през 2016 г. имаше бенефициент, който трябваше да има трайни насаждения в Североизточна България. Като извършихме проверката на място, установихме, че овощните насаждения са неподдържани и в недобро агротехническо състояние, но същите бяха заявявани за субсидии по директни плащания. Информирахме Разплащателната агенция, която предприе необходимите действия за възстановяване на средствата от бенефициента. Беше сезирана и прокуратурата. Факт е, че всяка година има подобни случаи с опити да се заобиколят правилата.
- Какви нарушения сте откривали по Програмата за морско дело и рибарство?
- Тази програма е малка и нещата са значително опростени. Структурата на системите за управление и контрол по Програмата за морско дело и рибарство е малко по-различна. Извършваме отделни одити на системите за управление и контрол, на операциите (разходите) и на отчетите. Ние сме одитен орган, но реално извършваме същия тип работа, както по земеделските фондове. Проектите също се проверяват на място. Първите одити бяха извършени миналата година, като реално разплатените проекти бяха десетина. В един от проектите за закупуване на оборудване установихме активи, които не се използваха по предназначение. В момента обобщаваме резултатите от одита на системите за управление и контрол.
CV
Лъчезар Спасов е роден през 1975 г. в Свищов. Завършил е финанси в Стопанска академия “Димитър Ценов” – Свищов, 2009 г. и магистратура в специалност “Мениджмънт”. Сертифициран одитор е по пет сертификационни програми Международния институт на вътрешните одитори, Международната асоциация за одит и контрол на информационни системи, сертифициран проверител на измами от Международната асоциация на сертифицираните проверители на измами. От 2001 до 2008 г. е одитор последователно в Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол, БНБ и банкови институции. От 2009 до 2016 г. е главен одитор на Изпълнителна агенция “Одит на средствата” от ЕС. През 2016 г. става директор дирекция в Изпълнителната агенция “Сертификационен одит на средствата от Европейските земеделски фондове”, а след това я оглавява.