Коментар на седмицата №2: Защо всички искат нов автомобилен завод?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7558437 www.24chasa.bg

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №2 и е събрал над 45 000 прочитания

Защото е мащабна, дългосрочна и стратегическа инвестиция, при това експортно ориентирана

Новият автомобилен завод на “Фолксваген” предизвика фурор на Балканите.

Практически всички страни от региона участваха в състезанието и щедро наддаваха, за да привлекат стратегически инвеститор.

Кандидати, които се считаха за силни, като Румъния и Сърбия, отпаднаха сравнително рано, но дори и след това не се отказват и продължават да полагат усилия и да хвърлят щедри обещания. Няма страна, която да е вдигнала ръце и да се е отказала от надпреварата.

България и Турция останаха на финалната права и наддаването, изглежда, продължава изключително интензивно.

Например наскоро се разбра, че

Турция е

предложила

стотици милиони

евро подкрепа за

завода, както и

безплатна земя,

инфраструктура и куп други облекчения - само и само производството да е в страната.

Дни по-късно се появи още по-щедро предложение, този път от нов и неочакван играч – Саудитска Арабия. Кралството предлага не само земя, сгради, хора и инфраструктура, но и субсидия за всеки произведен автомобил за десетилетие напред – а това означава милиарди долари финансова подкрепа.

Това не е изключение за автомобилния бизнес. Подобни състезателни процедури са нормална практика за новите автомобилни заводи и често държавите се ангажират с мащабна подкрепа, за да привлекат автомобилен завод.

Когато производителят на електрически автомобили “Тесла” избираше къде да построи завод в САЩ, няколко щата наддаваха, за да привлекат инвестицията. Спечели Невада с данъчни облекчения за над 1,3 милиарда долара до 2024 година – но това си заслужаваше, защото в завода са инвестирани вече над 6 милиарда долара и са създадени над 7 хиляди работни места плюс много повече в свързани компании.

“Тесла” получи подкрепа и за китайския си завод в Шанхай, а в момента тече наддаване и за западноевропейския завод на компанията.

Миналата година Словакия предостави 125 милиона евро подкрепа за автомобилен завод на “Ягуар Ленд Роувър” – общата инвестиция ще достигне 1,4 милиарда евро и ще бъдат създадени 3000 работни места.

Също миналата година

Унгария привлече

BMW да построи

нов завод за

1 милиард евро

в Дебрецен, а малко по-рано предостави 133 милиона евро на “Ауди” за нов 1,2-милиарден завод.

Чехия също е предоставила подобни суми за привличане и разширяване на автомобилните заводи в страната – “Шкода”, “Хюндай”, “Тойота” и “Пежо”. Румъния пък наскоро подпомогна финансово разширението на завода на “Дачия” (част от групата “Рено”).

Примерите са много, изводът е един – всички искат автомобилен завод и дават мило и драго, за да го привлекат. Защо?

Отговорът е, че автомобилният завод е мащабна, дългосрочна и стратегическа инвестиция, при това експортно ориентирана.

Добър пример е Словакия – тя е малка страна с население от едва 5,4 милиона души, но вече има три автомобилни завода и се изгражда четвърти. В страната действат 350 завода за автомобилни части и компоненти, а в сектора директно и индиректно са заети 250 хиляди души.

Автомобилната индустрия генерира 26 милиарда евро износ за Словакия и е една от причините за отличните икономически резултати на страната, включително растежа на заплатите и доходите.

Евентуален автомобилен завод на “Фолксваген” в България

автоматично

ще стане

най-големият

завод в страната,

и то с огромна разлика от следващите.

Всъщност автомобилният завод би имал повече приходи от целия сектор машиностроене в момента – или казано с други думи, един-единствен автомобилен завод ще удвои продукцията на този отрасъл.

Отделно наличието на автомобилен завод ще привлече редица съпътстващи бизнеси и заводи, включително още предприятия за автомобилни части и оборудване, с което ефектът ще бъде многократно увеличен. Не на последно място, където навлезе един автомобилен завод, е по-вероятно да дойде и втори, и трети. България ще бъде далеч по-разпознаваема, когато се опитва да привлича други стратегически инвеститори.

За Турция, която страда от финансова и валутна криза, привличането на стратегически инвеститор като “Фолксваген” е жизненоважно, за да се демонстрира, че страната все още може да привлича капитали. Разчита се и за по-лесно разрешаване на политическите проблеми и търкания между Турция и Запада.

Но Турция е непредсказуема – преди два месеца бяха отменени резултатите от кметските избори, а сега през уикенда безпрецедентно беше уволнен управителят на централната банка, което ще взриви финансовите пазари.

Да не говорим, че дрънкането на оръжие по повод Кипър отвори и темата за санкции срещу страната. САЩ вече наложиха мита на Турция и премахнаха безмитния внос на редица стоки, включително автомобили и автомобилни части.

Саудитска Арабия отдавна иска да привлече автомобилен завод, което е част от стратегията за диверсификация на доминираната от петрол икономика. Краят на петролната ера наближава и

наистина е време

петролните

икономики

да се насочат

към други

производства

Проблемът е, че засега не се получава. Саудитска Арабия искаше да купи компанията “Тесла”, но сделката се провали. А съвсем наскоро световните медии съобщиха, че “Тойота” е отказала да строи завод в Саудитска Арабия, тъй като разходите за производство са изключително високи и всеки автомобил ще има нужда от 50% субсидия, за да е конкурентен на пазара.

За “Фолксваген” също не е много логично да построи завод на 5000 километра от потенциалните пазари в Европа. Да не говорим за други проблеми, като убийството на журналиста Кашоги.

Забележително е каква кампания се води за новия завод на “Фолксваген” – например твърди се, че бившият премиер на Германия Герхард Шрьодер лобира за Турция, а авторитетни немски медии тиражират непотвърдени слухове, често противоречащи си един на друг.

В края на юни само в рамките на седмица немски медии първо твърдяха, че “Фолксваген” е избрал турския град Измир, после написаха, че изборът е България, а накрая включиха и Саудитска Арабия.

В борбата се използват всякакви средства, макар че това може да има и обратен ефект.

България трябва да избягва тази истеризация и да пази пълно мълчание, но в същото време активно да работи с “Фолксваген”, за да предложи конкурентен пакет и да увеличи шансовете за успех. И да не се повтарят караниците от месец май, когато висши държавници взеха да спорят кой е довел “Фолксваген” в България – още преди да е взето такова решение. Тези неща пречат. Точно сега е важно да има пълна мобилизация, за да се постигне успех.

*Авторът е старши икономист в Институт “Отворено общество”

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Логичен финал след 18 доклада от Брюксел

    Логичен финал след 18 доклада от Брюксел

    Днес Европейската комисия ще покаже своя 18-и доклад за мониторинга на България и Румъния. И в него се очаква (най-после) да е посочено, че наблюдението от европейските чиновници над двете източноевропейски държави ще отпадне. Което ще бъде един логичен финал след 12 години препоръки от Брюксел. Да си го кажем честно - ползата от всичките тези
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,