Как да пътуваме - с кола, самолет или влак

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7567394 www.24chasa.bg

Плюсове и минуси по сигурност и как стоят нещата в България и по света

По данни на правителствения Национален център за здравна статистика на САЩ за периода 2000 - 2010 г. на един изминат километър в самолет вероятността да изгубим живота си поради самолетна злополука на самолет на авиокомпания, (без малките въздушни таксита), е 750 пъти по-малка, отколкото с кола.

На един час пътуване вероятността да загинем във въздуха с такъв полет в САЩ е 37 пъти по-малка, отколкото ако пътуваме с кола.

Европейската агенция за железопътен транспорт (European Railway Agency) сравнява сигурността в различните видове транспорт за периода 2008-2012 г. Според Агенцията въздушният транспорт, включително и малките самолети, управлявани от непрофесионалисти, на километър е 52 пъти

по-сигурен

за живота

на хората от карането на автомобил. За 1 час пътуване вероятността от смърт при автомобилния транспорт е 3 пъти по-голяма за час полет със самолет. Нека да отбележим, че карането на собствен самолет от непрофесионални пилоти е многократно по-рисково от полетите с големите самолети на гражданската авиация. ЕстественоЫ най-сигурни са редовните линии. А най-надеждни са полетите в САЩ, ЕС, Япония и Австралия.

Както и да се смята, във въздуха е неимоверно по-сигурно, отколкото с кола. Естествено, една самолетна катастрофа може драстично да промени статистиката за кратък период от време, защото самолетните катастрофи, особено в САЩ и Европа, са изключително редки. Например през 2015 г. в САЩ няма нито един загинал в самолетна катастрофа, включително с малки самолети. Статистиката в САЩ сочи, че вероятността да загинеш от самолетна катастрофа е по-малка от тази да загинеш от задавяне при хранене.

Вероятността

да се загине

от мълния

е 4 пъти по-голяма от тази да се загине при въздушен инцидент. Вероятността да ти падне нещо на главата и загинеш също е многократно по-голяма от тази да попаднеш във фатален инцидент със самолет.

В Европа вероятността човек да загине във влакова катастрофа на единица път – например 1000 км - е 2 пъти по-голяма, отколкото в самолетна катастрофа. В автобус е с 65% по-вероятно човек да загуби живота си, отколкото във влак. При шофиране на кола е 15 пъти по-вероятно да загине човек, отколкото в автобус.

Няма как да се пропусне фактът, че пътуването с влак се доближава по сигурност до пътуването със самолет. Европа хвърля все по-големи инвестиции в железопътния транспорт и се очаква той да постигне почти същата сигурност. Все пак да отбележим, че засега казаното за сигурността на железопътния транспорт не важи в същата степен за България. Но пък пред нас е голямото светло бъдеще.

Пътуването с влак има редица предимства. Тръгва се и се пристига на гари, които обикновено са в центровете на градовете. До гарите почти винаги се стига лесно и с метро, и с такси. По този начин пътуването от град до град до 1200 км с влак, който пътува със средна скорост над 150 км/ч става все по-предпочитано.

А вече в много западноевропейски държави, в Япония и между големите градове в Китай влаковете масово пътуват с 250-300 км/ч.

Например да пътуваш с влак между Лондон и Париж, Лондон – Брюксел, Париж – Брюксел, Париж – Лион, между много от немските градове и някои от китайските градове вече е по-бързо и

по-комфортно с

влак, отколкото

със самолет

В Япония вече е в редовна употреба и влак със скорост 581 км/ч, а във Франция – с 574 км/ч Пред пускане са и влакове с много по-висока скорост. Ако в България наистина се изгради бърза железопътна връзка с чисто поддържани влакове между градовете, много хора ще предпочетат железопътния транспорт.

И тогава няма да се налага 80% от приходите на железопътния транспорт да се дотират от държавата. Вече има таксиметрови фирми и в България, които са с читави коли и чистоплътни шофьори, което би направило железопътния транспорт предпочитан в много от случаите след изграждане на нови линии и

закупуване на

нови влакове

А голяма част от приходите от концесията на летище София се предвижда да покрие именно такива разходи.

Пътуването с кола, естествено, няма да изчезне. Много хора си водят децата сутрин на училище тъкмо с кола и това е единственият начин да ги доставят до самото училище с тежката раница и да успеят да отидат навреме на работа. Освен това при семейните почивки на разстояния до 600 км превозът на всички пътници и на багажа е от врата до врата, което е безспорно предимство. Наличието на магистрали по основните туристически направления също улеснява пътуването. А и много хора предпочитат удоволствието от управлението на автомобила и свободата да обикаляш, където искаш.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • С камери срещу крадците - лесно е и работи

    С камери срещу крадците - лесно е и работи

    За целия летен сезон в Слънчев бряг са регистрирани и разкрити само 10 грабежа. Рекордът, с който се похвалиха хората от туристическия бранш, се дължи на нещо просто - сложени са 300 камери, които покриват 80% от територията на комплекса. Постижението си е за хвалба, защото през лятото там се събират не само хиляди туристи
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,