Емил Караниколов: Преговаряме с “Хюндай”, ако “Фолксваген” отиде в Турция

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7578084 www.24chasa.bg
ЕМИЛ КАРАНИКОЛОВ

“Филипс груп” проявява интерес за изграждане на завод, а други две компании имат запитвания да правят заводи за батерии на електромобили, казва министърът на икономиката

Още акценти

България остава в състезанието. Търсим възможност да оптимизираме офертата си

Надявам се първоначално във ВМЗ да започнат да правят тялото на дронове

Прогнозата е за ръст от 3,1 до 3,3% на икономиката, което ни поставя отново в топ 5 от страните на ЕС, както сме тази година

- Г-н Караниколов, “Фолксваген” избира Турция за строителството на нов завод за автомобили. Какво направихте и какво – не, за да привлечете този завод?

- Първо, все още няма окончателно решение. На този етап България и Турция остават в състезанието. Убеден съм, че направихме всичко съобразно българското и европейското законодателство, предложихме изключително добри условия. Надявам се, че те ще бъдат прегледани и оценени още веднъж, преди да се вземе финалното решение.

- Казвате, че държавата ни не е отпаднала от играта...

- Не, не е. Поддържаме връзка с консултантите, търсим възможност да оптимизираме офертата, която сме направили, но спазвайки изцяло нашето законодателство и европейските директиви.

- Търсите ли други възможности за привличане на компания, която произвежда автомобили?

- Ако трябва да съм напълно коректен, след срещата с автомобилния клъстер в края на 2017 г. българската държава изпрати предложения за стратегическо партньорство до двама инвеститори, единият беше “Фолксваген”, другият извън ЕС.

- Откъде е тази компания?

- Южнокорейска, това е “Хюндай”. И там сме в начални преговори, но все пак трябва да изчакаме процедурата с инвеститора, с когото сме я започнали. Така ще е коректно, а не, докато все още сме в състезанието, да започваме разговори с някой друг. През 2017 г. изпратихме писмо до “Хюндай”, а след това “Фолксваген”, но

първо ни отговори

германската компания и

започнахме разговори с нея

Ако тя избере да строи завод в Турция, ще продължим преговорите с “Хюндай”.

- Дълго време се държахте коректно.

- И продължаваме. От анализа, който “Фолксваген” направи, наистина се доказа становището на автомобилния клъстер, че страната ни има готовност да произвежда автомобили.

- Само не ми казвайте, че второто място е успех.

- Не, няма да го кажа. Въпреки че се справихме блестящо, в никакъв случай няма да го представим като успех. Но исках друго да кажа, че инвеститор като “Фолксваген” е оценил възможностите на България.

- Означава ли това, че освен да предостави някакви атрактивни терени на инвеститора, България може да осигури и квалифицирана работна ръка и има капацитет да прави коли?

- Имаме 250 компании, които са в автомобилния сектор, заети са 65 000 души. Преди десетина дни с автомобилния клъстер бяхме на среща при премиера Бойко Борисов и си поставихме цели да удвоим размерите в бранша – с около 120 000 заети в сектора и около 500 компании.

- И как ще стане това?

- Дори “Фолксваген” да не избере България, аз съм сигурен, че много от дистрибуторите и подизпълнителите на компанията ще дойдат и у нас, предвид, че сме в ЕС и че имаме добри условия.

- Не можете да си позволите да сте обидени?

- Няма обидени.

Компанията си

взема решението и

си носи последствията и

отговорността от това

Истината е, че всички страни около нас са ни приятели, но и конкуренти. Сега “Фолксваген” влезе в полезрението на широката общественост, но е факт, че ние се съревноваваме за всеки един инвеститор, дори за 1 млн. евро инвестиция.

- БНБ пак публикува данни за спад на инвестициите. Какви са прогнозите ви?

- Излязоха вече крайните данни за 2017 г. - 2,3 млрд. евро са инвестициите. Искам да припомня, че прогнозата беше за 1,3 млрд., а в статии през 2017 г. се твърдеше, че има срив на инвестициите, а в действителност се оказа съвсем различно. Има няколко месеца да излязат окончателните данни и за 2018 г. Тя също започна с ниски нива, а в момента са над 1,7 млрд. евро, като до края ще има още развитие. Средното ниво на инвестициите от 2010-а до 2014 г. е около 1,3 млрд. евро, докато данните от дейността на това правителство сочат, че те са с около 1 млрд. евро повече.

- Тази писта за тестване на автономни автомобили на летището в Доброславци най-добрият начин за използването му ли е? Откъде ще дойдат тези автомобили?

- Доброславци беше от терените, който разглеждахме като опция да предложим на “Фолксваген”. Летището е интересен терен с обекти, съоръжения, инфраструктура. Но той не отговори на изискванията на “Фолксваген” за осигуряване на количества вода. От друга страна, този терен не се ползва целесъобразно, за да подпомага българската икономика. В момента всички производители правят анализи за автономни автомобили. Държавата ще изгради тази писта за тестването им и ще я предложи на потенциален инвеститор, както и на “Фолксваген”. Това ще ни даде още една опция за интерес на потенциални инвеститори в този сектор. Другото, което се разбрахме, е изграждане на 5G инфраструктура в “София Тех парк”, която да подпомага автомобилния клъстер, там ще е и суперкомпютърът, паркът вече има напреднал проект.

- Задават ли се сериозни инвестиции в други сфери, защото май сме се фокусирали върху автомобилостроенето?

- Не бих казал. IT секторът се развива много добре. Приветствам и Столична община за развитието на IT технологиите, тя се справя блестящо. София е 10-ия град в Европа по развитие на тази индустрия. Световната банка отвори офис в “София Тех парк”, а “Бош” откри научно развоен център. Наскоро връчих на “Акронис” - спонсор на “Челси” и “Арсенал”, на отбори от Формула 1, сертификат за клас инвеститор. Те разширяват научно изследователския си център в България, правят европейски център за изследователска и развойна дейност за кибернетична защита, AI и Blockchain проекти. А колкото за големите инвестиции, има две запитвания за изграждане на завод за батерии за електрически автомобили.

- Тези дни икономистът Владимир Каролев даде съвет държавата да се фокусира в тази посока.

- Ако имаш завод за

батерии, в скоро време

ще имаш и завод за

електрически автомобили

На едната компания, която е по-напреднала в развитието на проекта си, бяха предложени пет терена. Преди два дни изпратиха писмо, че са се спрели на три и искат допълнителни анализи. В сряда тук беше изпълнителният директор на “Филипс груп”, те имат интерес за изграждане на завод за електромобили, за електрически автобуси и за батерии. Имаме сериозен интерес от италианския бизнес, което ни прави впечатление, както и от южнокорейския.

- Към какво е интересът им?

- На италианците - към системи за управление на отпадъци, а на южнокорейците - за електроника, електрически автомобили и батерии. Предстои ни визита през септември в Южна Корея, надявам се, че ще има реално обявени инвестиции.

- А китайците? Все си говорим за китайски инвестиции, а никой не ги е виждал.

- Работим с Китай, приоритетът ни е България да изнася за тази страна. Сега са разрешили 4 наши фирми за сирена и мляко да продават на техния пазар. Хубаво е, че миналата година българската държава договори с китайската износ на слънчоглед, а като цяло експортът ни от началото на годината към Китай е нараснал с 16,1%. Въобще износът ни се развива добре, повишава се средно с около 10 пункта, като към трети страни имаме към 14% ръст, а към ЕС е над 7 на сто.

- Какво се очаква в развитието на икономиката тази година, прогнозите на анализаторите са различни?

- Прогнозата е между 3,1 и 3,3% икономически ръст, което ни поставя отново в топ 5 от страните на ЕС. ЕК преди месец и половина направи анализ и повиши прогнозата за България от 3,1 на 3,3, аз мисля, че можем да стигнем до 3,5. Износът ни е рекорден, на второ място сме по ръст на заплатите за 2018 г., на първо място е Румъния, но там инфлацията е доста по-голяма, отколкото у нас. Разбира се, много трябва да работим в областта на доходите. И това, което винаги казвам, много трябва да работим и за осигуряването на пенсионерите.

- Не е ваша работа да говорите за доходи, но ваша работа е да създавате условия за увеличаването им.

- Наша работа е да привличаме инвестиции. Ще дам пример с Пловдив, там почти няма безработица, работодателите се борят за всеки работник. Държавата има два механизма - единият е административно да увеличава минималната работна заплата. Да не забравяме, че държавата е работодател на 30% от работещите, 70% са в частния сектор. Другият механизъм, който за мен е много по-обективен, е да се създаде конкурентна среда и да идват нови инвеститори. От юли миналата година досега в България се направиха инвестиции от 600 млн. лв. и се осигуриха 7000 работни места. От началото на годината сертифицирахме 21 проекта за 290 млн. лв., с което осигуряваме 2300 работни места. Работим по 68 сертификата за 1,5 млрд. лв. и за около 7000 работни места. И другото е да увеличим заплатите в публичния сектор, това Министерството на финансите също го обмисля. Но пак казвам, трябва да помислим за пенсионерите, вярно, че миналата година вдигнахме пенсиите, направихме го и от 1 юли, но

все още сме им длъжници,

тези хора са градили

българската държава

в последните години.

- Обмисляте ли реформи, стимули, които да завъртят развитието на по-високи обороти?

- В последните години променихме подхода в индустриалните зони - изграждаме инфраструктура и след това продаваме, даваме право на строеж или отдаваме под наем терените. Този начин е по-работещ. Показателно е, че националната компания “Индустриални зони”, която е създадена преди повече от 10 г., за първи път излезе на печалба през 2018 г. И то точно заради тази форма, така ставаме по-интересни на инвеститорите, те могат да влязат и направо да започнат да развиват своята дейност. Преди им предлагахме само едни хубави поляни. С екипа на вицепремиера Томислав Дончев работим за създаването на нови индустриални зони. Мисля, че през септември ще имаме и законодателни инициативи, за да привлечем повече инвеститори в зоните.

- В Северна България какво ще правите?

- Северна България е един от приоритетите, но и Южна България, защото, забележете, към Гърция няма индустриални зони.

- За колко нови зони говорите?

- За осем. Наблюдаваме Перник, другият град е Свищов - там има университет, т.е. висококвалифицирана работна ръка, има планове за изграждането на мост над Дунав - интересни предпоставки за реализацията на такъв проект. В тези два града сме и най-напреднали, защото общините са свършили работата си.

- Вашето министерство е страна по договора за F-16 откъм т.нар. индустриално сътрудничество. Какво ще се развие в България, какво ще предостави “Локхийд Мартин”?

- Имаме подписан рамков договор, по него се дава възможност българската индустрия да придобие квалификация за ремонти на определени елементи на самолетите - колесари, електроника и други. Ще работят държавни и частни фирми. Много хора казват - защо не завод. Ами защото на този етап нямаме капацитет. Прехвърлянето на технологии, на права, на сертификати е най-скъпото и ценното при подобна сделка. През индустриалното сътрудничество се дава възможност българският бизнес да придобие способности за определени дейности и за основен ремонт. Ако се справим добре, може да сме конкурентни в този сегмент на световния пазар. Целта е ремонтите на нашите самолети да се извършват в България, Министерството на отбраната ще плаща, но на български компании. Ако станем конкурентни, ще можем да участваме в процедури и на пазари извън страната, тъй като в момента има около 2000 самолета и около 300, които ще бъдат произведени.

- Ще произвежда ли България дронове?

- Имам една амбиция - ВМЗ - Сопот, да започне да го прави. Подписахме меморандум с израелска компания и към момента нещата вървят добре. Надявам се първоначално във ВМЗ да започнат да правят тялото на дронове.

(- - Кога ще започне това?

- В момента водим преговори. Производителят на F-16 разбра за тях, провериха, анализираха наши дружества, които биха могли да правят дронове, включително електроника и други части, и сами предложиха да помогнат на българската държава за този амбициозен план. Надявам се “Локхийд Мартин” да помогне на България с контактите си, с предложенията си. Напреднали сме в преговорите с израелската компания и е редно да продължим с нея, но те ще ни помагат с анализи, контакти и с осигуряване на пазари.

CV

- Роден е през 1980 г. в София

- Магистър по право от УНСС с квалификация в областта на финансовия мениджмънт

- От 2004 до 2010 г. е юрисконсулт в Столична община

- В периода от януари до май 2010 г. е директор на дирекция в областната администрация на София

- Изпълнителен директор е на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол от 2010 до 2017 г.

- От 4 май 2017 г. е министър на икономиката

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • “Тайният клиент” да е таен наистина

    Хубава е идеята чрез “таен клиент” да се проверява работата на държавната администрация. Всички сме висели пред гишета, всички сме ругали за загубено време пред тях, всички сме патили от забавени документи, грубост и безхаберие на служители в нея. Затова сега като манна небесна идва новината, че се пишат сценарии как тайни клиенти да ловят мудния
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,