Инж. Виолета Илиева: Чак от Плевен учители си търсят работа в Бургас

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7594042 www.24chasa.bg

В някои училища заплатите стигат до 2000 лв., казва началникът на регионалния инспекторат по образование

- Г-жo Илиева, в Бургас 50 млади хора се борят за едно учителско място, докато в държавата се търсят стотици педагози. Откъде този интерес към образованието?

- Много фактори определят големия брой кандидати. Един от тях е подобрената база - през последните 10-12 г. община Бургас обнови всички училища и детски градини. Отделно самите директори кандидатстваха по различни програми за ремонти на сградите и дворовете - някои от тях непипани десетилетия!

Въведохме целодневната форма на обучение, но не само със сборни занимални за няколко класа, а за всеки поотделно, което изисква допълнителен човешки ресурс.

Увеличените учителски заплати също се оказаха сериозен фактор за засиления интерес към професията. С постановлението на правителството те се вдигнаха с 20%, а с делегираните бюджети в някои учебни заведения в Бургаска област скочиха от 22 до 28% благодарение на мениджърския подход на директорите.

- Колко получава един учител в Бургаска област днес?

- С всички добавки, квалификации, лекторски, стаж някои учители стигат и до 2000 лв., а начинаещите започват със 1000 лв. Има директори с 3000 лв. заплата. Зависи от училището.

Важното е

да има деца,

защото учениците

формират

приходите

Което, от една страна, е добре, но, от друга, връзва ръцете на директорите да освобождават провинилите се.

- Къде е по-голям напливът за учители - в богатите общини по морето или във вътрешността?

- Няма значение, стига да има достатъчно ученици. В Бургас е най-голям заради многото училища, но желаещи има и за другите общини.

- Колко са свободните места?

- Около 100 са, но бройката постоянно варира, тъй като местата веднага се запълват. Една обява се задържа най-много 5-6 дни. Имахме случай за две свободни места за начален учител да се явят 74 души за много кратко време.

- За какви предмети се търсят преподаватели?

- За всички - български, математика, информатика, езици, химия, физика. Всеки, който е завършил технически науки и филологии и има педагогически профил, е добре дошъл.

- Кой е водещият критерий, по който се оценяват кандидатите?

- Естествено, дали образованието съответства на вакантното място. Много е важно и как кандидатът ще се представи на интервюто пред комисията и в събеседването с директора. Допълнителен плюс за него са квалификационните степени и специализациите. Те според мен в бъдеще ще играят все по-голяма роля при назначенията.

- В Бюрото по труда как коментират многото овакантени места за учители и свръхкандидатите за тях? Минали години се брояха на пръсти свободните учителски щатове.

- Изненадаха се и в първия момент ме попитаха дали няма грешка. Основните ни донори на кандидати са двете висши учебни заведения в Бургас - Свободният университет и университетът “Проф. д-р Асен Златаров”, който има и учителския колеж. Да не говорим, че в Бургас вече кандидатстват за учители и хора от други области. Бургас и Сливен са сред основните ни резерви, но вече говорим за педагози от доста отдалечени области като Плевен например. Идват със семействата си, с децата, защото тук намират препитание и реализация по специалността си.

- Масовото освобождаване на учители на пенсионна възраст не е ли също причина?

- Учителската професия е силно амортизираща и най-нормалното нещо е 1-2 г. след навършване на пенсионна възраст педагозите да излязат в заслужена почивка. Това са хора, които са отдали живота си за учителската професия, но

системата се

нуждае от свежо

попълнение, не е

нормално

средната възраст

на учителите в

Бургас да е

57-58 години

Образованието е много динамичен процес, който изисква постоянно осъвременяване, надграждане, за да си в крак с времето, с новите технологии.

Учителите трябва да имат стимул за развитие, ако щете, и за кариерно израстване, което е свързано и с възрастта. Вече не е достатъчен само класическият метод на преподавване, с трупане на енциклопедични знания, а усвояването на такива знания и умения, които биха намерили приложения в реалния живот.

Не е нормално в училище ученик да има шестица по даден предмет, а на матурите да изкара задоволителен. Затова поисках съпоставка от директорите на оценките в клас и външното оценяване, но не казвам, че причината в разминаването се дължи само на учителите в пенсионна възраст.

- А каква е гаранцията, че младите кадри биха се справили добре?

- Разбира се, че няма гаранция, но затова има национална програма “Квалификация”, която помага на начинаещите да повишат своята компетентност съобразно професионалния им профил и потребностите на учебното заведение. Трябва да се даде шанс на младите. Ако не им се протегне ръка, 1-2 години ще се лутат и ще се преориентират към друга система. А и практиката е показала, че учениците обичат младите преподаватели.

- Лесно ли се намират кадри за иновативните паралелки, които през последните години се откриват в Бургас - за авиотехници например, за механици на електрически превозни средства, за гимназията по компютърни технологии?

- Модерните паралелки, които са в т.нар. група професии на бъдещето, не се откриват самоцелно, а в училища, които имат подготвени кадри за тях. Отделно самите учители се усъвършенстват чрез различни квалификационни програми и създават учебници и помагала, които са необходими според техните виждания. Училищата, които са въвели тези специалности, са ги защитили с концепция за иновация пред Министерството на образованието.

30 училища в

областта вече

са иновативни,

с по-креативен подход в образованието, насочени към професии на бъдещето. Очакваме бизнесът да протегне ръка на младите кадри, когато се изучат.

Да вземем Гимназията по автотранспорт в Бургас. От т.г. приема ученици за паралелката “Електрически превозни средства”. Какво по-добро от това да захранва след време бъдещия автопарк в Бургас, който вече направи първа крачка с решение на общинския съвет за закупуване на електрически автобуси. Или пък паралелката “Ремонт на летателни апарати” в Гимназията по механотехника?! Запълни се от първото класиране, защото авиотехници винаги се търсят.

- В смесените райони има ли проблем с намирането на кадри?

- Няма. В някои райони като община Руен проблемът с кадрите бе решен отдавна. Още по времето на бившия кмет Хюсеин Ахмед много местни хора се изучиха с дистанционно обучение в Шумен и сега преподават в местните училища, също ползват кадри и от Айтос.

- Кандидати за учители в Бургаско има много, но достатъчно ли са децата?

- Докато на други места в страната закриват училища заради липса на достатъчно ученици, то в Бургас се налага откриването на нови. По разчетите на инспектората градът се нуждае от още 2-3 учебни заведения. Търсим подходящи терени за изграждането им и финансиране, разбира се, защото само с общински средства не става. Прирастът е голям и това е отражение на добрата жизнена среда, която съществува в Бургас.

Това се дължи на политиката на общината и кмета Димитър Николов, който прегърна образованието като своя кауза и с модерен подход го надгражда с широк замах във всичките му аспекти, включително още от детска градина. Смея да твърдя, че със своя пример зарази и останалите кметове в областта, независимо от политическата им принадлежност, да наблегнат на образованието като инвестиция в бъдещето.

В края на краищата, когато добрата битова и трудова среда намерят пресечената точка, резултатите са добри и нещата се случват. Затова на Бургас тепърва ще му трябват кадри в образованието.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Всеки има право да се връзва на глупости, но в здравето няма демокрация

    Антиваксъри изпратиха открито писмо срещу ваксините до президента Румен Радев и кого ли още не. С основен аргумент, че задължителното ваксиниране не било демократично. Мили антиваксъри, в здравето на всички ни няма демокрация. И не трябва да има. Защото хич не е демократично неваксинирани хора да сеят зарази