Грета, климатът и новата 1968-а

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7610232 www.24chasa.bg

Младите днес се борят точно за обратното,

към което се стремяха родителите им. Те

искат ограничения, регулации и правила

Тези дни западното човечество празнува 50 години от знаменития Уудсток. Фестивалът, който се е превърнал в символ на едно цяло поколение. Поколението на 1968 г.

Онова, което въстана срещу родителите си, войната, несправедливостта, ограниченията, неравноправието и поиска свобода. През последните 50 г. светът – поне западният, се развива по линията, която начертаха 18-25-годишните бунтари от 1968 г. Женските движения успяха да постигнат немислими за 60-те години неща, САЩ имаха своя първи чернокож президент, идеята, че животът задължително трябва да се очертае в строгите граници на произхода, класа, семейството, двете деца, брака до гроб, е демоде. Поколението - 68, живя с мотото “Светът е наш, да си го вземем” и разруши не една и две стъклени стени пред себе си.

Докато тези дни вече

побелелите и

остарели хипари

си спомняха

с тъга

за отминалите години, един нов символ на съвременното поколение се качи на платноходката и тръгна да спасява света. 16-годишната Грета Тунберг от Швеция вече 18 месеца води еднолична война с поколението на родителите си. С децата цветя и техните деца. “Светът не е ваш, върнете го” - с това мото тя успя да обедини около себе си милиони младежи от цял свят и създаде ново движение – Friday for future. Повече от година всеки петък ученици във всички европейски градове стачкуваха в защита на климата. Заради индустрията, забогатяването, пътуването и глобализацията, неограничената консумация на стоки възрастните съсипаха природата и ни завещаха климатични катастрофи и съсипана планета, гласи тяхното обвинение. Те настояват да се вземат незабавни мерки за ограничаване на последствията от замърсяването. Това поколение иска точно обратното на онова, за което са се борили родителите му, а именно: повече забрани, повече регулация, повече ограничения.

Сблъсъкът между двете поколения е неминуем, колкото и родителите да припознават като своя целта на децата да спрат климатичната катастрофа. Светът, който те са изградили, просто функционира така. Няма как всички да тръгнат с платноходките към САЩ, за да си вършат бизнеса, нито пък е възможно от днес за утре да спре автомобилната индустрия или животновъдството, утопия е да се вярва, че

цялото

човечество

ще мине към

веганска диета

и ще извади колелата от мазетата просто защото това автоматично би довело след себе си срив на днешната цивилизация.

Защо тогава Грета Тунберг е чествана като икона? Момичето с бледо лице, две плитки, никакъв грим, дънки и карирана риза е перфектното олицетворение на новия, по-скромен начин на живот. Тя е новата екоидеология в човешки образ. Но и въздигането ѝ в ранга на

светицата

на климата

е и най-голямата слабост на новото движение. Живите не са безгрешни, а Грета Тунберг бе поставена от хората в екипа с родителите си в незавидната поза да е съвършена. Това автоматично може да предизвика само крайни реакции – преклонение или омраза. В нея се е взрял цял свят и всяка погрешна стъпка ще бъде изтълкувана като провал. Няма как в тази роля да се качи на самолета и да отиде на климатичната конференция в САЩ, но ето, че според специалисти се оказа, че и пътуването й с платноходка през океана не е по-екологичната алтернатива.

Медиите започнаха да си задават въпроса кой стои зад този огромен спектакъл и бързо намериха отговора. Грета в днешния си вид е продукт на пиар агенция, чиято цел е да създаде глобална мрежа за екоактивисти от цял свят, в която те да обменят мисли и да дават оценки за чистотата на фирми. Нещо като зелен фейсбук с функциите на Trippadvisor, който с рецензиите на туристи може да въздигне или да унищожи всеки хотел в света. Шведският пиар Ингмар Рентцог призна, че той стои зад последните кампании на Грета и е създал акционерното дружество We don‘t have time. Дали целта е само благородна, или и финансова? Ясно е само, че досега дружеството има над 30 милиона крони дарения от инвеститори от десетки държави.

Научавайки за това, самата Грета Тунберг официално скъса всякакви връзки с Рентцог и фирмата му.

Но може ли едно 16-годишно момиче, което е сред десетте най-известни и влиятелни хора на планетата, да съумее да се предпазва от всички, които искат да печелят пари на чужд гръб? Трудно. Преди да тръгне на път с яхтата към САЩ, се оказа, че плавателният съд е даден безвъзмездно от милиардер от Щутгарт, а хората, с които тя ще плава, са професионален екипаж от Монако, специализиран да разхожда милионери.

Дори и собственото семейство сякаш се облагодетелства от нейната известност – майката на Грета Тунберг неотдавна издаде книга за живота на дъщеря си, синдрома на Аспергер, от който тя страда, и всичко около личния живот. Книгата вече месеци наред е световен бестселър.

Дали всичко това ще срути иконата Грета Тунберг? Възможно е, но най-важното тя вече успя да постигне. Активизира милиони млади хора по света, които припознаха каузата за своя, и думата им вече има тежест при вземането на всякакви решения от световно и локално значение.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Добре е, че се пестят време и нерви на данъкоплатците

    Добре е, че се пестят време и нерви на данъкоплатците

    НАП все повече заприличва на съвременна институция, която има за цел не само да гони длъжниците и да следи за повече приходи в хазната, но и спестява излишни усилия на тези, които я пълнят. Едно от тях е гласуваната законова промяна хората да не дават бележки, ако ползват данъчни облекчения, а НАП сама да попълва информацията
  • Да паразитираш върху наивници

    Да паразитираш върху наивници

    Как БСП отново “спечелиха” изборите НАПОСЛЕДЪК взе да ми харесва как Бойко Борисов търкаля стогодишната партия по паветата на София и я прави объркана и разногледа. Мая Манолова беше посочена за кандидат на БСП, преди Корнелия Нинова изобщо да схване за какво става дума. Дори само заради това трябва да си подаде оставката