Шефът на Пътна полиция: Заснехме 10 746 шофьори с превишена скорост над 50 км/ч

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7613689 www.24chasa.bg

Издали сме 950 370 акта, фиша и електронни фиша за първите 7 месеца на годината, казва Росен Рапчев

- Комисар Рапчев, август месец традиционно е най-тежък откъм катастрофи. Какви мерки вземате това лято?

- Не само август, а трите летни месеца – юни, юли и август, са най-натоварени и с най-сериозен пътен травматизъм. 78 са загиналите през август м.г. През 2015 г. август и септември 75 човека са загубили живота си.

- Този август черната статистика е малко по-добра - месецът започна с една жертва повече от м.г., а към днешна дата са с 10 по-малко.

- Това е добър признак, но все още сме далеч от поставените цели, които имат министерството и правителството.

Целта е да

намалим

жертвите

наполовина

Най-важно е самото отношение на всеки еидн участник в движението. Никой не тръгва от вкъщи с мисълта, че ще се случи нещо лошо с него. Но с действията и несъобразителността си това се случва.

- Какви мерки вземате?

- Ние сме контролен орган. Имаме ежедневен контрол за спазване на Закона за движение по пътищата, провеждаме и множество акции. При тях в цялата страна се извършват проверки за конкретен аспект, като се санкционират и други нарушения.

През това лято провеждаме акциите “Ваканция” и “Безопасно лято”, които са насочени към децата. Подготвяме и Европейския ден без загинали на пътя. Той ще е за 4-и път на 26 септември. Мотото е “Обичам семейството си, да го пазим на пътя”. Цяла седмица бе и акцията за засилен контрол на скоростта. Тя е по линия на ТИСПОЛ. От 1 юли до края на август пък е акцията “Безопасна почивка”, която е за преминаващите гастарбайтери. Спираме ги и им даваме препоръки да починат, защото преумората е най-честият проблем при тях.

- В последните дни прави впечатление, че има много удари в дърво. За един ден имаше 5-има загинали. Какви са причините?

- Много са. Може да е недобра квалификация на водача, грешна маневра, висока скорост. Разсейването е голям фактор. Знаете какви възможности има сега за комуникация през фейсбук, туитър, инстаграм и други. Така се отвлича вниманието и водачите губят контрол над автомобила.

Само за юли имаме

48 тежки

катастрофи след

удар в дърво с

9 загинали

Един е умрял след удар в паркирана кола, двама в стълб, един в крайпътно съоръжение, един в ограда и 4-ма са се обърнали извън пътя.

Зачестяват и инцидентите с пияни водачи, ударили се в дърво. Така са загинали 8 души от всички 32-ма след този вид инциденти за годината. Това е и водещата причина при самокатастрофиралите заедно с преобръщане на колата извън пътя, където броят на жертвите е същият. Следват блъскане в стълб с 10 загинали, блъскане в скат с 5, удар в ограда с 4 жертви, преобръщане на пътя с 3-ма починали.

- Как може да се избегнат тези инциденти?

- Водачите няма как да са безпогрешни, но ако се движат с намалена скорост, могат да реагират. Концентрацията на водачите трябва да е изключително повишена дори заради повишената температура.

- На кои пътища има най-много инциденти?

- В извъннаселено място загиналите са 203-ма, а 115 - в населено. Там се разпределят 90 починали в града и 25 в селата. На първокласен път жертвите са 77, а на второкласен - 44. 37 са починали на третокласен път, а на автомагистрала 22-ма, 23-ма са на общински пътища. Другите са в градовете и селата.

- А какви са причините и жертвите?

- 178 са загиналите водачи, 75 са пътници и 70 пешеходци.

Най-честата причина е нарушение на водач – 310 жертви. След нарушение на пътник има 1 загинал, 6 са по други причини, като прилошаване на водач например. Едно е и нарушението на пешеходец.

Затова сме засилили още повече контролната дейност. Издали сме 950 370 актове, фишове и електронни фишове за първите 7 месеца на годината.

1422-ма са заловени с алкохол от 0,5 до 0,8 промила, а 1342-ма - от 0,8 до 1,2. Над 1,2 промила, което е престъпление, са хванати 2793-ма души. 638 са отказали проверка. 1442-ма са хванати да карат с дрога, а отказалите проверка са 437.

Имаме и 10 746 снимани с превишена скорост над 50 км/ч, 28 786 с от 41 до 50 км/ч, 80 910 от 31 до 40 км/ч и 317 772 до 30 км/ч. 52 254 са нарушенията за неспазване на предимство, знаци и сигнали, а 1817 са отнели предимство на пешеходец. Неправилните маневри са 14 000, а 81 323 са за неправилно спиране и паркиране. 15 290 са се движили неправилно по пътното платно, а 28 379 са карали неизправно превозно средство.

- Има ли разлика в летните инциденти и тези през другите сезони?

- Лятото визуално пътят е по-видим, затова има и по-висока скорост. Натоварването е по-голямо не само заради ваканциите, но и движението на гастарбайтерите е факт. Румънци пък минават през България за Гърция. Това води до усложняване на пътната обстановка.

Като обединим тези фактори с превишената скорост и водачите, които не преценяват правилно ситуацията, са предпоставки за инциденти. Зимата има много инциденти, но повечето са с материални щети.

- В Ню Йорк предложиха забрана за пешеходците да ползват смартфона си, докато пресичат. Как ще коментирате такава мярка?

- Пешеходците трябва да имат и отговорности. Властите в Ню Йорк явно са сметнали, че мярката е необходима, и са я приложили. Ние сме контролен орган. Ако законодателят го приеме, ще го прилагаме.

- В Гърция въведоха 3000 евро глоба за пушене от шофьор.

- И това е разсейване. Дори

навигацията е

добре да се

настройва при

спряла кола

Климатикът също, както и пиенето на вода и хапването. Нека обърнем внимание на всички, че отговорността им на пътя е и за запазване на чуждия живот, не само на своя. Така е и при пешеходците – зебрите не са броня. Затова трябва да са сигурни, че приближаващите коли са ги забелязали. Водачите пък трябва да знаят, че могат да предизвикат инцидент. Това е тема, по която трябва да се говори и в семейството, и в училищата. След това ще имаме по-съзнателни участници в движението.

Глобите са мярка, но недостатъчна. Ако нямаме самосъзнанието, че трябва да внимаваме, няма да имаме желаните резултати.

- Мнозина заплащат глобите си и им вземат книжките. Брат ми например дори получи акт, освен че остана без книжка. Спасиха го единствено съвестните ви колеги. Какви грешки се допускат?

- Най-важното е хората да знаят, че с едно плащане се заплаща само по една глоба, а не накуп. Ключово е, че лицето, на което е наложена глобата, трябва да фигурира в основанието. Преписват се точно номерът и серията на акта/фиша. Иначе може да се плати друга глоба.

Ако все пак е станала грешка, трябва да отидете в звената на Пътна полиция в страната. Ако носите платежното у себе си, на пътя няма да ви вземат книжката.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Два дни отпуск отгоре - ама за пушачите ли

    Два дни отпуск отгоре - ама за пушачите ли

    Поредната идея, с която народът да се позабавлява известно време - щели да дават по два дни отпуск отгоре, за да поощряват непушачите. Ама защо така, господа от ВМРО? Къде остана грижата ви поравно за всички избиратели, къде се изгуби човеколюбието? Ако си мислите, че така ще спечелите още гласове и подкрепа за следващите избори
  • Каубойско яке и как всичко е наред

    Каубойско яке и как всичко е наред

    Кога за последно у нас някой музикант е изказал проблемите на големи маси хора, така че да крещят в синхрон От доста време насам имам навика да си пускам цели концерти на най-различни групи - стари и нови. Бих излъгал, че го правя с дълбоката цел да направя сравнение между поколенията, да се потопя в атмосферата на някой жанр или да оценя