Боил Банов: Правилата могат да се променят в изключителни случаи като с Дарина Такова, директорката сгреши

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7625992 www.24chasa.bg

Извън този случай Столина Добрева е качествен и свестен човек, нейната работа в музикалното училище не може да бъде подценявана

Общините започват проверки по заведенията дали си плащат за телевизия

За да имаме филми като за “Оскар”, трябва да правим по 15 на година, не по 5

Данъчни облекчения за киното не ползва само “Бояна”, но и ще доведат “Нетфликс”

- Министър Банов, кой преигра в тази драма с Дарина Такова и музикалното училище?

- Никой не е преиграл. Всеки си има своята гледна точка. Директорката на училището е направила правила на училището, трябва да уточним, че това не са правила от някакви законови актове или на Министерството на културата или това на образованието, а на училището. Всеки директор е в правомощието да проведе конкурс и да определи с какви правила да го проведе. Правилата са важни, само че във всички правила би трябвало да има и изключения. В случая става дума за един изключителен талант като Дарина Такова. С нея се случи нещо много лошо и във вихъра на кариерата ѝ -тя губи гласа си и вече не може да прави това, в което е наистина гениална. Но тя остава талант и огромен творец от световна величина и иска да работи с нашето музикално училище, да обучава деца. Това е нещо изключително и би било прекрасно за всяко училище. Да, но по вътрешните правила, разписани от директорката, Такова трябва да се яви на конкурс да пее. Тя не може да пее, защото има здравословен проблем, но тя е гениална, всички го знаят. И започва един спор кое е по-важното - правилата или качеството и бъдещето. За мен са по-важни вторите неща. Има възможност да се реагира. Правилата подлежат на редакция в изключителни случаи. При такъв тип случаи и в този вид специални училища, трябва да се реагира и да се допусне възможност да бъдат привличани хора от такава величина, доказали се на световните сцени. Именно в това намирам грешката на директорката. Моята препоръка е тя да преразгледа правилата си, за да не се допускат подобни случаи и да не върнем утре друг световно признат в своята област българин. Но и директорката Столина Добрева от своя страна е права. Тя е качествен и свестен човек, неслучайно е там и се стреми да развива училището и своите ученици. Но за мен в случая е сгрешила.

- А вас какво ви накара още в събота, без да изслушате директорката, да реагирате прибързано?

- Не съм реагирал прибързано. Директорката в понеделник обясни някакви детайли, но те не променят ситуацията съществено. Да реагирам по този начин, ме накара моята съвест. Аз никога не съм можел да понасям унижението, особено когато се говори за изкуство и култура. Не може някой да има здравословен проблем с гласните струни, всички да знаят, че този човек е гениален певец, и да искат той да изпее пред комисия пет песни. Има варианти как това може да се избегне и това не означава нарушаване на правилата. Има варианти, стига да поискаш. Ако аз бях на мястото на директорката, бих изслушал някой от многобройните записи от нейни изпълнения, които по безспорен начин доказват нейния талант и възможности. И бих предложил тези записи на комисията, въпреки че като нейни членове те би трябвало да са добре запознати с това име.

На мястото на Такова можеше да бъде едно дете, което е завършило консерваторията, но са пострадали гласните му струни и въпреки това иска да практикува, да учи други деца. Да, но и то ще трябва да пее. Клаузата с пеенето е сложена, за да отсее тези, които хал хабер си нямат от музика, а не да унижава. Моите реакции са емоционални, защото аз съм министър на културата. Ако не съм емоционален, няма да съм тук. Но думите ми не са необмислени. И до момента разсъждавам по същия начин и го казах и на директорката, че е сгрешила.

- На разговора с нея намерихте ли някакво разрешение на конкретния случай?

- Разрешението може да търси самата директорка. Оставката е морален акт, тя преценява, че няма проблем, и ще остане на работа. Аз моето отношение съм го изразил. А извън този случай Столина Добрева има своите сериозни качества и нейната работа не може да бъде подценявана. Но този случай ни дава възможност да говорим не само за това училище, но и по принцип за начина, по който да се развиват училищата по изкуство и култура, не само средните, а и висшите. Ние имаме изключителни творци и логиката е директорите, ректорите, държавата да търсят под дърво и камък такива творци и да ги убеждават, да им намират вратички те да преподават и да предават опита си. За да могат младите таланти да се докосват до тези величия, така се израства, а ще даде и интерес към самото училище. Големият проблем е как не да спъваме такива гениални творци, а да ги мотивираме да влизат в образователната система.

- Как ще ги мотивирате?

- Всеки може да го реши сам, по света има различни практики. Има държави като Полша и Холандия, където дори изключват изискването за диплома, когато се говори за изкуство и култура. Въпрос на желание на ръководителите на тези учебни заведения да привличат такива хора. Със сигурност не можем да ги привлечем с много пари, но когато някой като Такова пожелае да преподава срещу символично заплащане, то означава, че душата му е отдадена на това. Продължаваме да обмесляме различни стимули и възможности за привличането им в образователния процес. През септември събираме директорите на училищата по изкуства и култура и темата ще е как да се привличат такива таланти и как да се излезе от общите правила. При необходимост, и ако се изисква промяна в действащата нормативна уредба – защо не да работим в посока на нейната промяна?

- И тогава ректорът на НАТФИЗ как ще се обяснява, че е взел на работа Стефан Командарев, а не Боил Банов? И двамата сте режисьори, имате постижения и той решава, че ще покани като изключителен преподавател Командарев. Как ще го обясни?

- Защо трябва да се обяснява? Това е отговорността на ректора и на директора. Неговата работа не е просто да разпише заплатите за месеца, а да развива училището. Ръководителят поема своята отговорност и насочва кого може да привлече, за да даде на учениците си нещо извънредно, да намери тази капка, която ще прелее чашата като талант и развитие. Това е отговорността. Избира го, защото ето това му е биографията. А иначе в случая с Командарев е много просто - той е много по-голям режисьор от мен.

Тук говорим за обществени и значими фигури, за хора, които всички знаят какво могат. Аз не казвам, че директорката задължително трябва да назначи Дарина Такова. Говорим за това, че тя е възпряна да участва в конкурса на един формален принцип, което няма да накара нито г-жа Такова, нито много други като нея да влязат в училищата. Между другото директорът каза, че ще влезе в диалог и ще направи всичко възможно Дарина Такова да е част от училището под една или друга форма.

- Ще въведете ли допълнително финансиране за училищата, за да могат те да назначават такива изключителни преподаватели?

- Директорите и в момента правят такива опити под формата на майсторски класове и лекторски. Нашите училища са доста сериозна визитна картичка на държавата. Те неслучайно са много уважавани, там работят много качествени и подготвени хора. И това се вижда и по сериозния наплив на деца дори в училища, които са регионални. Чрез директорите основно се поддържа доста високо ниво, и то не само като преподаване, но и като дух, като възгледи за живота. Заради това и хора като г-жа Такова се насочват, защото има много таланти, с които да се работи, има добри условия и преподаватели. Така че такива опити се правят. Въпросът е да направим една крачка напред и да намерим механизма да идват интересни хора в нашите училища и да вдигане нивото колкото се може повече.

- Ларгото за пореден път беше изпотрошено. Ще успеете ли да спрете автомобилите, които се качват върху тротоара?

- Говорихме с началника на НСО. Ще сложим едни колчета, които се отварят, когато влизат делегации. И така интелигентно ще ограничим достъпа. Защото каквото и да си говорим, дали проектантът е изчислил, че там могат да минават камиони и дали е трябвало да го изчисли, Ларгото е в един добър вид и стана привлекателно място за столичани и туристи.

- Какви ще са исканията ви от бюджета за 2020 г.?

- Доста искания имаме, защото съвременните изкуства в България в последните години се развиват сериозно и има нужда от подкрепа. Трябва да се създават условия всеки талант да може да се развива и да се изявява, защото така развива обществото. Имам разбиране от страна на министър-председателя за сериозна подкрепа от държавата и в областта на кинопроизводството, и в областта на сценичните изкуства. Устойчиво нарастват и парите за археология.

- Като споменахте сценичните изкуства, планирате ли промяна в механизма за субсидия на продаден билет, който често критикуват, че води до театрална чалга?

- Всеки театър има представления, с които търси нови публики - едните са много стилизирани и специални спектакли, другите са такива, които привличат по-широк кръг публика. Аз винаги, когато се спомене тази тема и се говори за опошляване, питам за кой спектакъл става дума. Мога да анализирам за конкретен спектакъл, но общо казано, това е теза, която е лесно смилаема, но трудно защитима. Познавам продукцията на театрите и мога да кажа, че балансът между постановки за широката публика и такива за по-отбрана е много добре намерен.

- Ще има ли увеличение на бюджета за кино?

- Тази година вече имаше и продължаваме в тази посока.

- А кога срещу даваните пари ще поискате и комерсиален успех за български филм?

- Това е същият въпрос като за театъра и операта. Ние като производство се движим в параметрите на европейското кино, където авторството е по-важно от касовия успех. Въпросът е обаче да се дадат повече възможности и като средства, и като копродукции за навлизане на чужди инвестиции, за да се правят повече филми. Не може да правиш пет филма на година и да очакваш, че ще покриеш норматива на всички зрители, от които едни искат касово, други искат нещо качествено, което да печели награди, а трети искат “Оскар”, което значи и касово, и арт. За да се случи това, трябва да правим поне 15 филма на година.

- Киноцентърът ще получи ли данъчни облекчения?

- Работим по този проблем и мисля, че вече сме 90% готови, в момента разговаряме с Министерството на финансите. Но това не е само за “Бояна”, а за нещо много по-голямо. Това засяга и “Нетфликс”. Реално ще доведе до повече хора, които работят, до повече копродукции с български творци и до раздвижване на пазара. Трябва да създадем условия платформи като “Нетфликс” да работят тук. И да се защитават авторските права, за да не се крадат филми. Когато успеем да изсветлим платформите и кабелните оператори, ще се появят и български сайтове за кино.

- Ще накарате ли заведенията да плащат авторски права на телевизиите за мачове?

- От две години сериозно работим в защита на авторските права. Неслучайно САЩ ни извадиха от черния списък на пиратството. Това означава, че и като закони, и като контрол влизаме на нивото на останалите европейски държави. Иначе заведенията и сега трябва да плащат на телевизиите. Но започваме вече и с общински проверки по заведенията в края на тази година.

- Кога България ще започне да показва в чужбина и модерно изкуство, а не само тракийски съкровища?

- Предстои да подпишем споразумение с галерия “Уфици” и продължаваме тази инвазия в големите европейски и световни центрове, за да разменяме специалисти и изложби. И във всички споразумения залагаме и модерно изкуство. Траките са интересни на всички, но навсякъде правим да върви и съвременно изкуство. Такива са споразуменията и с “Ермитажа” и с “Гети”, така ще е и с “Уфици”, с “Помпиду”.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Когато няма филтри за опасните на пътя

    Когато няма филтри за опасните на пътя

    Преди няколко месеца държавната агенция по пътна безопасност настояваше да се въведат психологически и физически тестове за шофьорите над 60 години заради зачестилите инциденти с хора зад волана на пенсионна възраст. Във вторник 5-годишната Рая от Русе стана третата жертва на 76-годишния шофьор на камион Петко С
  • Да паразитираш върху наивници

    Да паразитираш върху наивници

    Как БСП отново “спечелиха” изборите НАПОСЛЕДЪК взе да ми харесва как Бойко Борисов търкаля стогодишната партия по паветата на София и я прави объркана и разногледа. Мая Манолова беше посочена за кандидат на БСП, преди Корнелия Нинова изобщо да схване за какво става дума. Дори само заради това трябва да си подаде оставката