Арх. Здравко Здравков: Проектантите да имат ежегодна преквалификация, сега за 2 г. получават право да правят всичко - от дръжка до площад

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7633328 www.24chasa.bg

Подготвяме проект за зелено околовръстно с 30 км велоалеи и пешеходни трасета, казва в интервю главният архитект на София

Още акценти от интервюто:

Новият национален стадион трябва да е магнит за инвестиции в района

Реституираните имоти в градинки пред блоковете трябва да се преместят в периферията на квартала срещу общински терен

Догодина ще обявим конкурс за експониране на античния амфитеатър на Сердика

Определяме специални места за графити, но не драсканици, а улично изкуство

София не трябва да се разпилява по периферията. Това ще доведе до нови икономически и екологични проблеми

До 14 ноември седемте участника в конкурса трябва да представят проектите за нова визия на площад “Св. Неделя”

Трябва да се помисли за ограничаване на правоспособността на проектантите в отделни сектори, сега всеки е експерт по всичко

- Арх. Здравков, в понеделник представяте целите за развитието на София до 2050 г. Как ще се развива столицата?

- С всяка година столицата се развива по-динамично, концентрирайки в себе си почти 1/4 от населението на страната. Пред мен като главен архитект на София стоят въпросите - как да намерим подходящите инструменти за дългосрочен икономически подем на града, как да развием столицата като умен и привлекателен град, как да създадем правилните градоустройствени политики за подобряване на безопасността и здравето на хората.

Всички искаме да живеем в по-добре устроен, по-здравословен и по-екологичен град, затова имам пълната подкрепа на кмета г-жа Фандъкова в превръщането на София в град на хората. Процесът на промяна включва създаване на дългосрочна визия до 2050 г., с която да отговорим на въпросите за бъдещето на София.

“Визия за София” е инициатива на г-жа Фандъкова за създаване на споделена и дългосрочна стратегия за развитие на столицата и крайградските територии. Този стратегически документ ще подобри начина на устройствено планиране. В процеса са включени всички хора и организации, които искат да участват в създаването на общото бъдеще на София.

Подготовката по визията започна през декември 2016 г., а самата работа – през септември 2017 г. Днес ще бъдат представени дългосрочните цели за развитие на Столична община. “Визия за София” ще послужи за основа на всички бъдещи стратегии за града до 2050 г., сред които и изменението на Общия устройствен план.

Преди да разширяваме София по периферията, трябва да помислим как да намалим зависимостта от автомобила, да анализираме забравените и маргинализирани територии и как с правилната градоустройствена политика можем да ги направим по-привлекателни за предприемачите и гражданите.

Чувам мнения, че е редно да разпилеем града по периферията, но трябва да е ясно, че това ще доведе до нови икономически, социални и екологични проблеми.

Отдавна отмина епохата на разделянето на града на съставните му части, което се смяташе за правилна градоустройствена политика. Посоката за правилно планиране на града е в създаването на модерни и мултифункционални зони с нови квартали, съчетаващи в себе си трите функции - обитаване, работа и забавления. Тази задача е сред приоритетите в работата ми, защото създаването на мултифункционални зони и правилната политика на мобилност са основата за преминаване към пешеходно придвижване.

- Разкажете за проекта за зелено околовръстно - колко ще струва и кога ще е готово?

- Политиката за развитие на зеления град не е свързана само със знанията, че дърветата са полезни за хората и околната среда. С г-жа Фандъкова сме си поставили за цел пешеходно и велосипедно обвързване на градските паркове. Изоставените жп трасета са чудесна възможност за развитие на липсващите връзки.

Така например териториятта на старите коловози, обслужващи бившата индустриална зона в район “Изгрев” между бул. “Драган Цанков” и гара “Пионер”, може да се превърне във велосипедна алея с обособено пешеходно трасе за транзитно преминаване от “Слатина” покрай терените на БАН до Борисова градина. Така ще получим около 30 км защитени велосипедни и пешеходни трасета, което ще осигури липсващите в момента кореспонденции сред богато озеленен линеен парк. Затова проведохме срещи с НКЖИ, която да предостави собствеността на Столична община. Ще цитирам “Пешеходен град” на Джеф Спек: “...охлаждащият ефект на едно-единствено здраво дърво е равен на 10 климатика с капацитет стандартна стая, работещи 24 часа в денонощието”.

- Подготвяте специална наредба за графитите - какви правила въвеждате?

- По данни на Столичния инспекторат за последната година са почистени над 2000 кв. м само от партерите на обществени сгради - болници, храмове и университети. За последния месец са съставени актове на петима нарушители със санкции от 100 до 5000 лв.

Искам да призова софиянци, ако някой забележи нерегламентирано драскане на графити, да подава сигнали на телефона на Столичния инспекторат. С председателя на комисията по култура и образование към СОС г-жа Малина Едрева стартирахме работа по определяне на подходящи места за изява на уличното изкуство. Има разлика между надраскани стени и графити, които изразяват част от определен вид култура и изкуство. Целта е да не позволим замърсяването на фасадите и елементите от градската среда с този вид вандализъм.

- Заради злополучния опит с ремонта на ул. “Граф Игнатиев” ще настоявате за законодателни промени и въвеждане на отговорност за проектантите. Какво ще предложите?

- Необходимо е първо да се помисли за професионалната квалификация на всички участници в процеса. Започвам с проектантите. Нека уточня, че според действащите правила след завършване на университета за един архитект или инженер е достатъчно да работи 2 г. в архитектурно бюро и да получи правоспособност да проектира смело от ръкохватка на брава до централен градски площад. Очевидна е необходимостта не само от професионална, но и ежегодна следдипломна квалификация, нещо, което се практикува в почти всички европейски страни. Смятам, че колегите от Камарата на архитектите трябва да помислят и за ограничаване на правоспособността в отделни сектори като градоустройство, инвестиционно проектиране и интериорен дизайн и да не допускат всеки да бъде експерт по всичко.

Втората стъпка е връщането на отговорността на проектанта в целия инвестиционен процес, включително и в гаранционните срокове след завършването на строежа.

Промяната в законодателството трябва да преосмисли и ролята на т.нар. независим строителен надзор - колко и как той наистина да е независим и доколко ще поема адекватна отговорност в процеса на контрол на строителството. Забелязвам, че се внасят в този процес световни практики на парче, но това обикновено създава недоносчета. Необходимо е да се преосмисли ролята на всички. Най-малко е странно възложителят, преборил се за европейско финансиране, да поема негативите от грешките на всички участници по веригата, а в немалко случаи и да търси наравно с проектантите решения на най-елементарни технически детайли.

- Какво става с ремонта около храма “Св. Александър Невски”? Отстраниха ли дефектите изпълнителите?

- Зам.-кметът по транспорт вече съобщи, че на изпълнителя е наложена максималната санкция за некачествена работа. Ще припомня, че общината с участието на Камарата на архитектите в България, Съюза на архитектите и всички професионални организации е провела публичен конкурс, избран е проектант, след това надзор и изпълнител. Всички тези страни носят отговорност за действията си. Размиването на отговорности в целия процес на инвестиционно проектиране, контрол и строителство е факт. Очевидният урок за всички от този мащабен проект е необходимостта от спешни мерки за промяна на отговорностите. Когато искаш да работиш с публични средства, трябва да носиш и финансова, и професионална отговорност.

- След преговори 3 градинки в “Младост” ще бъдат запазени, а собствениците им ще получат общински терени. Колко са тези случаи и съгласни ли са и други собственици на размяна?

- Работна група, назначена със заповед на г-жа Фандъкова, работи от април. Разгледахме 30 имота. Създадохме система от критерии за класиране. Трайното решение на проблема с реституираните имоти в кварталите е задача, пред която всеки кмет и градостроител ще се изправят в следващите десетилетия. С реституционните закони през 90-те години законодателят е целял да поправи несправедливостта от проведената през 40-те години на XX в. национализация.

Възстановяването на земеделските земи в реални граници във вече урбанизирани територии не отчита нито тяхната придадена стойност, нито направените от държавата и общината инвестиции в инфраструктура и благоустрояване. Никой тогава не е отчел съществуващо градоустройствено решение на жилищните комплекси в новообразуваните столични квартали със стотици хиляди нови жители.

Преговорите за първите 5 имота в “Младост” са в напреднала фаза и се надявам, че общинският съвет през септември ще приеме решение за преместване на тези имоти в периферията на жилищните зони. Трайното решение на проблема е подходът, който предприехме с плана на кв. “Овча купел 1”, при който за пръв път в София прилагаме възможностите, които ни даде ЗУТ за преместване на имотите от междублокови пространства по периферията на квартала. Мисля, че този план ще покаже как устойчиво могат да се решават проблемите от реституцията със зачитане и на частната собственост, и на интересите на живеещите в квартала.

- Правите анализ на частните имоти, отредени за озеленяване и инфраструктура, които общината трябва да откупи. Колко са те и каква сума ще е нужна?

- Анализите още не са готови, но решаването на тази задача предстои. Намирането на финансов инструмент за придобиване на тези имоти с цел защита на зелените клинове и терените, отредени за озеленяване, е нелека задача и ще е ангажимент на Столична община през следващите години.

- Кога ще пуснете в интернет всички опасни сгради? Колко обекта са в него?

- Публикувахме сградите - паметници на културата, срещу които се водят наказателни производства, и те са 11.

- Получихте ли вече идейни проекти за новата визия на пл. “Света Неделя” от седемте екипа?

- През юни международно жури определи 7 участника, на които Столична община изпрати покани да разработят идейни проекти. Те трябва да представят проектите до 14 ноември. Вече почти всички екипи посетиха София, запознаха се с ръководителите на археологическите проучвания и направиха анализи на място. Радвам се, че повечето колективи включиха в състава си български архитекти. В началото на 2020 г. ще стартираме конкурс за концепция за експониране на античния амфитеатър, който да послужи за основа за изработване на подробен устройствен план за квартала.

- Кога експертният съвет ще разгледа промените в устройствения план на Борисовата градина? Кои от идеите трябва да бъдат възприети?

- По заповед на кмета се работи по установяване собствеността в обхвата на Борисова градина. Успоредно с това очакваме да ни бъдат предоставени решенията на районните експертни съвети по постъпилите около 500 възражения, предложения и мнения по проекта. Планът предстои да се разгледа на Общински експертен съвет по устройство на територията, след което най-вероятно ще се върне за преработка. Преработеният проект ще бъде представен отново пред софиянци. По плана имаше редица препоръки, включително от кмета, и проектантът трябва да се съобрази - да не се допускат нови обеми на Климатичното училище, на ресторант “Тенекиите”, на терена на автокъщата, да се подобрят връзките с околните територии, да се определят правилата за реконструкция и ползване на спортните съоръжения и др.

- Избрахте ли терен за нов национален стадион и къде ще е той?

- Разговаряхме със спортния министър г-н Красен Кралев, но още няма избрано конкретно място. Обсъждали сме възможността за терена, собственост на Министерство на образованието, в местността Къро около бул. “Ломско шосе”, но не бива да се пренебрегва и потенциалът на съществуващите стадиони като “Славия” например. Всяка опция трябва да бъде внимателно проучена и обмислена. Анализираме и възможността за разполагане на стадиона след околовръстното шосе, близо до връзка на градския транспорт. Не бива да допускаме създаването на една отхапана от града територия, която да приема 20-30 събития годишно. Новият национален стадион трябва да бъде на достъпно място и да се превърне в магнит за привличане на бъдещи инвестиции в близките територии.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Когато няма филтри за опасните на пътя

    Когато няма филтри за опасните на пътя

    Преди няколко месеца държавната агенция по пътна безопасност настояваше да се въведат психологически и физически тестове за шофьорите над 60 години заради зачестилите инциденти с хора зад волана на пенсионна възраст. Във вторник 5-годишната Рая от Русе стана третата жертва на 76-годишния шофьор на камион Петко С
  • Да паразитираш върху наивници

    Да паразитираш върху наивници

    Как БСП отново “спечелиха” изборите НАПОСЛЕДЪК взе да ми харесва как Бойко Борисов търкаля стогодишната партия по паветата на София и я прави объркана и разногледа. Мая Манолова беше посочена за кандидат на БСП, преди Корнелия Нинова изобщо да схване за какво става дума. Дори само заради това трябва да си подаде оставката