Англия поема към най-тежката зима след Втората световна война

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7652105 www.24chasa.bg

Въпросът вече е дали няма да въвлече в нов конфликт и целия Запад

Англичаните много се интересуват от метеорологичната прогноза. Не че очакват да се случат някакви ужасяващи катаклизми на обитавания от тях остров, а защото разговорът за времето е ритуал в техния живот.

Някои познавачи на английската народопсихология твърдят, че го правят от предпазливост. Един вид опипване на почвата, преди да започнат разговор по същество.

Затова, когато преди дни климатичните експерти от Юнивърсити колидж в Лондон предупредиха, че тази година се очаква най-суровата зима в Обединеното кралство за последните 30 г. , прогнозата им много естествено се настани в голямата тема за Брекзит, която тревожи жителите на Великобритания. И редом с притесненията дали ще има достатъчно стоки и лекарства, след като страната напусне ЕС,

се появи нов

страх – студът

От “Бритиш газ” побързаха да посъветват хората да тестват газовите си системи за отопление, преди да са настъпили необичайните за Острова минусови температури, които вещаят учените. Те пък от своя страна обясниха, че са положили максимални усилия да изготвят възможно най-дълга прогноза, за да помогнат на Великобритания да се подготви по-добре за предстоящите месеци.

Дали обаче това е възможно?

Обединеното кралство е в политическа криза от година.

Министрите

се сменят с

бясна скорост

още преди да са навлезли в работата си. Непокорни депутати биват изключвани от партийните редици, други сами напускат. Дори единственият разпознаваем символ на парламентарния плурализъм – говорителят на Долната камара Джон Бъркоу, обяви, че подава оставка след 10 г. на поста. И двата опита на премиера Борис Джонсън да предизвика предсрочни избори още следващия месец претърпяха неуспех, защото опозицията заподозря, че това е поредният му опит да ги прескочи и да изведе Великобритания от ЕС без споразумение с Брюксел и без ясен план какво ще се прави след това. В резултат

цялата държавна

администрация

е в невeдение

какво точно да работи и щетите от това започват да се усещат дори на битово ниво.

Например наскоро българин се оплака в социалните мрежи, че от седмици не успява да си заяви час за интервю за получаване на национален осигурителен номер. Обикновено процедурата отнема около два месеца, като за нея се кандидатства чрез интернет или по телефона. И в двата случая той обаче е получил съобщение, че в близките месеци няма свободни часове, без дори да може да проведе разговор със служител какви са перспективите някога да бъде допуснат. Което означава, че няма как той да уреди своя трудов статут и легално да остане във Великобритания, ако тя напусне ЕС на 31 октомври, каквито са намеренията на Джонсън. Вероятно в неговата ситуация са много хора и ще стават все повече с наближаването на крайния срок за Брекзит.

А ако се съди от последните съобщения в Лондон и изказванията на някои европейски политици, той най-вероятно наистина ще се случи в последния ден на октомври, независимо че британският парламент задължи премиера да поиска ново отлагане до 31 януари 2020 г., ако следващия месец не успее да постигне споразумение с ЕС за раздялата. Джонсън вече даде да се разбере, че няма да се съобрази със законопроекта, който депутатите набързо приеха, преди безпрецедентно да бъдат разпуснати в 5-седмична ваканция по негово искане. Министър-председателят се надяваше по този начин да ги отстрани от процеса по вземане на решения за Брекзит, но се получи точно обратното. Те не само му

вързаха ръцете

да действа,

но и по време на разгорещените дебати и гласувания той изгуби 24-ма от подкрепящите го консервативни депутати, включително собствения си брат Джо Джонсън.

Това обаче не доведе до промяна в стратегията на премиера, който продължи активно да обикаля страната и да разяснява, че няма да иска никакво отлагане на Брекзит. Стигна се дотам, че на улица в Лийдс мъж буквално му кресна в лицето: “Какво правиш тук?

Защо не си в

Брюксел да

преговаряш?”, преди премиерският екип да успее да го отстрани. Но дори и тази случка сякаш не разконцентрира Джонсън. Вече мнозина анализатори смятат, че той е решил да демонстрира непоклатимост както във вътрешен, така и в международен план и евентуално да се възползва от страховете от двете страни на Ламанша от Брекзит без сделка, за да договори някави по-приемливи условия за развод. В Лондон вече се видя, че тази стратегия не работи. Предстои да се разбере на 17 октомври дали ще е успешна в Брюксел, когато се очаква въпросът да бъде обсъден и от европейските лидери.

Засега не изглежда това да е възможно. Основният препъникамък продължава да си стои. Това е така нареченият предпазен механизъм, който цели да избегне въвеждането на твърда граница между британската провинция Северна Ирландия и Ирландската република. Заради него британският парламент отказа да одобри договорената от Тереза Мей сделка. А и приемникът й Джонсън не води преговори за премахването му. Той по-скоро се опитва да представи Брекзит без споразумения като по-добър вариант в невъзможната политическа ситуация, в която се е оказала Великобритания. Един вид, късаме бързо и започваме наново с всички по света.

Само че ирландският премиер Лио Варадкар съвсем ясно подчерта след срещата си, Джонсън преди дни, че това няма как да се случи, поне по отношение на ЕС. Причината е, че едновременно с икономическия и законовия хаос, дължащ се на напускане на организацията без сделка,

Брюксел и

Лондон ще

трябва да се

върнат на масата

за преговори

и по трите проблема, уредени от сегашното споразумение – финансовите компенсации, правата на гражданите и ирландската граница. И ще е необходимо те да бъдат решени по начин, приемлив за всичките 27 страни в съюза. Едва тогава ще може да се говори за изготвяне на споразумение за свободна търговия между Обединеното кралство и ЕС.

Според британския “Гардиън” казаното от ирландския премиер е предупреждение, че разделението между Европейския съюз и Великобритания може да се превърне в постоянен конфликт в сърцето на Запада. И подобна прогноза въобще не е пресилена. Последните социологически проучвания показват, че нито една политическа сила на Острова няма шанс да спечели парламентарни избори, ако те бъдат проведени след настъпване на Брекзит в края на октомври. А това означава създаване на коалиции на база компромиси, които, както се видя през последните 3 г., трудно се постигат сред английските политици. Вероятно ще минат месеци, преди да бъде направено работещо мнозинство и правителство. И метеорологичната лоша зима ще бъде съпътствана с политически и икономически мраз. Някои анализатори смятат, че това ще бъде най-трудният период в историята на Великобритания след Втората световна война, но дали няма да се превърне и в най-тежкия за ЕС от съществуването му?

Опасностите затова са реални, тъй като

Брекзит се

превръща в нещо

като зараза

Дори само говоренето за него подкопа доста от идеите за обединена Европа. Затова е обяснимо, че някои европейски лидери искат възможно най-скоро тази тема да бъде затворена и повече да не се дава отсрочка на Великобритания. Много от тях вероятно обаче си дават и сметка, че от начина, по който се разделят с Обединеното кралство, до голяма степен ще зависи и бъдещото съществуване на организацията.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Агитирайте, а не купувайте гласове

    Агитирайте, а не купувайте гласове

    Цели 900 000 избиратели все още не са решили за кого да гласуват на местните избори тази неделя. Това са все хора, които се колебаят кой да стане кмет на техния град или община. Те или не са успели да чуят управленската програма и обещанията на кандидатите в тяхното населено място, или ще импровизират в тъмната стаичка в последния момент
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,