Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7652110 www.24chasa.bg

Регистрационният им режим е като при мотопедите

НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат!

Но регистрационният им режим е като при мотопедите.

Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение, придвижвано по пътя на колела и използвано за превозване на хора и/или товари.” Ами тогава няма никакво съмнение, че всички видове тротинетки - и с двигател, и без двигател - са пътни превозни средства. Ето защо те могат да се движат по пътищата.

Тези тротинетки, които са с електрически двигател, са вид моторни превозни средства. Защото законът е казал, че “моторно превозно средство” е пътно превозно средство, снабдено с двигател за придвижване”. Е, електрическият двигател на тротинетката без съмнение е двигател за придвижване.

Не отговаря на истината, че тротинетките не били уредени от правото. Напротив – уредени са, и то в Регламент на ЕС (от 2013 г.). Там като вид двуколесни мотопеди (българският превод не е съвсем точен – става въпрос за превозно средство тип L1е-В) се определят и тези моторни превозни средства, които са с две колела и се задвижват и с електричество.

Съгласно Регламент на ЕС от 2013 г. държавите членки не могат да забраняват, ограничават или възпрепятстват пускането на пазара, регистрацията или пускането в употреба на превозни средства, системи, компоненти или отделни технически възли на основание, свързано с въпроси от конструктивен и функционален характер, определени в настоящия регламент, ако те отговарят на изисквания в него. А тротинетките отговарят на описанието в регламента.

Стои въпросът всеки ли може да управлява електрическите тротинетки?

Законът е пределно ясен:

l Изисква се категория АМ за мотопеди - двуколесни или триколесни превозни средства с конструктивна максимална скорост не по-висока от 45 км/ч, с изключение на тези с конструктивна максимална скорост, по-малка или равна на 25 км/ч. Ето защо за водачите на електрически тротинетки, които се движат със скорост над 25 км/ч, но не повече от 45 км/ч. се изисква свидетелство за правоуправление АМ за мотопеди или шофьорска книжка за лек автомобил.

l Тротинетките без мотор без съмнение могат да се движат във велосипедните алеи.

l За останалите тротинетки въпросът следва да се уреди, като би трябвало да се направи същото като в повечето развити държави – във велосипедните алеи да могат да се движат електрически тротинетки с максимална скорост до 25 км/ч.

l Засега за електрическите тротинетки важи изискването за мотопедите – да се движат с включена светлина отпред и с включена габаритна светлина отзад и да използват защитни каски.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Логичен финал след 18 доклада от Брюксел

    Логичен финал след 18 доклада от Брюксел

    Днес Европейската комисия ще покаже своя 18-и доклад за мониторинга на България и Румъния. И в него се очаква (най-после) да е посочено, че наблюдението от европейските чиновници над двете източноевропейски държави ще отпадне. Което ще бъде един логичен финал след 12 години препоръки от Брюксел. Да си го кажем честно - ползата от всичките тези
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,