Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7652110 www.24chasa.bg

Регистрационният им режим е като при мотопедите

НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат!

Но регистрационният им режим е като при мотопедите.

Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение, придвижвано по пътя на колела и използвано за превозване на хора и/или товари.” Ами тогава няма никакво съмнение, че всички видове тротинетки - и с двигател, и без двигател - са пътни превозни средства. Ето защо те могат да се движат по пътищата.

Тези тротинетки, които са с електрически двигател, са вид моторни превозни средства. Защото законът е казал, че “моторно превозно средство” е пътно превозно средство, снабдено с двигател за придвижване”. Е, електрическият двигател на тротинетката без съмнение е двигател за придвижване.

Не отговаря на истината, че тротинетките не били уредени от правото. Напротив – уредени са, и то в Регламент на ЕС (от 2013 г.). Там като вид двуколесни мотопеди (българският превод не е съвсем точен – става въпрос за превозно средство тип L1е-В) се определят и тези моторни превозни средства, които са с две колела и се задвижват и с електричество.

Съгласно Регламент на ЕС от 2013 г. държавите членки не могат да забраняват, ограничават или възпрепятстват пускането на пазара, регистрацията или пускането в употреба на превозни средства, системи, компоненти или отделни технически възли на основание, свързано с въпроси от конструктивен и функционален характер, определени в настоящия регламент, ако те отговарят на изисквания в него. А тротинетките отговарят на описанието в регламента.

Стои въпросът всеки ли може да управлява електрическите тротинетки?

Законът е пределно ясен:

l Изисква се категория АМ за мотопеди - двуколесни или триколесни превозни средства с конструктивна максимална скорост не по-висока от 45 км/ч, с изключение на тези с конструктивна максимална скорост, по-малка или равна на 25 км/ч. Ето защо за водачите на електрически тротинетки, които се движат със скорост над 25 км/ч, но не повече от 45 км/ч. се изисква свидетелство за правоуправление АМ за мотопеди или шофьорска книжка за лек автомобил.

l Тротинетките без мотор без съмнение могат да се движат във велосипедните алеи.

l За останалите тротинетки въпросът следва да се уреди, като би трябвало да се направи същото като в повечето развити държави – във велосипедните алеи да могат да се движат електрически тротинетки с максимална скорост до 25 км/ч.

l Засега за електрическите тротинетки важи изискването за мотопедите – да се движат с включена светлина отпред и с включена габаритна светлина отзад и да използват защитни каски.

  • Виктор Стоянов гребе. Снимка:Инстаграм

    Строги към ергените и момите, но това ли е най-важният проблем?

    Денят си личи по сутринта, а духът на един регулаторен орган - от първите заседания след важни промени в състава му. В този смисъл след заседанието на Съвета за електронни медии човек може да остане с впечатлението, че най-важният проблем в електронната медийна среда в България е лошият пример, който дава риалитито “Ергенът”
  • Слави Василев, политолог

    Слави Василев: Украйна ще стане западна държава, когато и Русия стане

    Защо политическият ни елит си съдира ризата Искам да напиша няколко думи за Украйна. Чувам през последните седмици какви ли не мнения по темата. Политическият ни елит подкрепя гледната точка на украинските властимащи и оттам в обществото се заражда една лавина от еднопосочни мнения, които анатемосват всичко

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо