Ново руско атомно оръжие може да превърне САЩ в необитаема пустиня

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7668647 www.24chasa.bg
СНИМКА: Pixabay

По всичко личи, че в случай на ядрен конфликт, Москва би искала да попълни своя арсенал и да разшири възможностите да сложи край на цивилизацията, пише Себастиен Роблин в статия за американското списание The National Interest.

На 22 май 2018 г. руската подводница „Юрий Долгорукий“ се плъзна под вълните на Бяло море в Северния ледовит океан. Люковете на подводницата, разположени в горната част по протежение на корпуса й, се отвориха и водата се изля в огромните й резервоари. След няколко секунди започна нещо подобно на изригване на подводен вулкан.

Четири ракети с дължина дванадесет метра се появяваха една след друга от кълбата дим. За миг изглеждаше, че са на път да паднат обратно в морето, но след това горивото в техните двигатели се запали и те се издигнаха високо в стратосферата. Четирите ракети прелетяха над територията на цяла Русия и кацнаха на тестова площадка на полуостров Камчатка, на около 5,7 хиляди километра от мястото си на изстрелване.

Подобно на подводниците с балистични ракети (т.нар. атомни подводни крайцери със стратегическо предназначение), които са използвани от САЩ, Китай, Франция, Обединеното кралство и Индия, основната цел на подводниците от проекта „Борей“ е невероятно зловеща: унищожаване на вражески градове, дори ако други ядрени сили са унищожени по време на първия ядрен удар.

Всяка от 16-те ракети „Булава Р-30“ в подводница обикновено носи шест отделни единици с тегло 150 килотона, които са разделени и могат да поразяват отделни цели. Това означава, че една подводница от проекта „Борей“ може да порази обекти – населени места и военни бази, разположени на до девет хиляди километра разстояние, и носи ядрени бойни глави, които са 10 пъти по-разрушителни от бомбата, пусната над Хирошима.

Подводниците от проекта „Борей“ са най-модерните в своя клас, които са на разположение на руските ВМС. Те са предназначени да заменят съветските подводници клас „Делта“. В годините на Студената война те бяха по-шумни от западните, следователно по-уязвими и откриваеми отколкото подводниците на западните противници.

Този проблем най-накрая беше признат през 80-те години на миналия век, когато СССР успя да закупи в Япония и Норвегия технологията, необходима за създаването на многоцелева подводница на проекта „Щука" (класификация на НАТО - Shark), която отговаря на спецификите на американските многоцелеви подводници от клас „Лос Анджелис“.

Разработването на концепцията за проекта „Борей“ започва през 80-те години на миналия век. След разпадането на СССР Русия, поради недостатъчното финансиране, решава да намали разходите, като модифицира подводниците клас „Щука“ в нови „Борей“.

Строителството продължи в Северодвинск, а водещата подводница „Юрий Долгорукий“ (кръстена на руския княз, основал Москва) беше пусната на вода през 2008 г. и въведена в експлоатация пет години по-късно, през януари 2013 г.

Основната цел на подводницата е да остане незабелязана достатъчно дълго, за да успее да използва ужасяващата си огнева мощ. Реализирането на тази концепция стана по-лесно благодарение на атомните електроцентрали, инсталирани на лодките, което им позволява да останат под вода в продължение на няколко месеца. За тази цел подводниците по проекта „Борей“ са създадени в съответствие с по-високите изисквания за стелт, отколкото подводниците от проектите от съветското време, и имат по-голяма способност да избегнат среща с враг, който подозира къде се намират.

Гладкият 170-метров корпус на подводниците от клас „Борей“ се счита за по-характерен за подводниците в западния стил, отколкото за тези от клас „Делта“. Корпусът, както и системите и механизмите вътре в гигантската машина, чиято водоизместимост (под вода) е 24 хиляди тона, са покрити с гума, поглъщаща звука.

Атомната електроцентрала OKF-650B, монтирана на подводница „Борей“ и с мощност 190 мегавата, е оборудвана с помпа и реактивна задвижваща система, която й позволява да бъде изключително тиха при почти максимална скорост под вода от 50 възела. Явно това е причината подводниците да са по-тихи и да могат да останат невидими при по-високи скорости от подводниците от от клас „Охайо“ например, оборудвани с винтов двигател.

За да се предпази от вражески кораби и подводници, са инсталирани 533-милиметрови торпедни апарати и шест пускови установки за изстрелване на средства за противодействие. В случай на опасност за сравнително малък екипаж от 107 души, на руската подводница се монтира спасителна капсула.

("Фокус")

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • 50 загинали на пътя за 20 дни. Намалете скоростта!

    50 загинали на пътя за 20 дни. Намалете скоростта!

    5-има души, сред които две малки деца, загинаха при зверска катастрофа на пътя Варна - София вчера след челен удар. Само преди седмица 6-има загинаха в друга страшна катастрофа до Казанлък също след челен сблъсък. С тях всички черната статистика за 20-те дни на октомври набъбва до 50 души. Не е за вярване
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,