Мирослав Йотов: Най-много проблеми има с евтините уреди

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7704895 www.24chasa.bg
Мирослав Йотов

Последния път проверявахме уреди за грижа за косата - преси, маши и сешоари. Почти от всяка проба имаше нередности, казва директорът на дирекция “Контрол на пазара” към ДАМТН

Всичко, което трябва да знаете за:

- За какво следи вашата дирекция “Контрол на пазара” по отношение на електроуредите, г-н Йотов?

- Главна дирекция “Контрол на пазара”, която е част от Държавна агенция “Метрологичен надзор”, е отговорна за продукти на пазара, които попадат в обхвата на директивите и регламентите от Нов подход - ново законодателство на ЕС, което включва различни продуктови категории и стандарти за надеждността им, и производителите трябва да се съобразяват с тях.

В тях влизат и електрически уреди, екодизайн - една много нова материя, която е много популярна във връзка с потреблението на продуктите, електрическото и електронното оборудване и съдържанието им на вредни вещества, електромагнитната съвместимост и отпадъците от електрическо и електронно оборудване. Пазарът е изключително наситен.

Ние работим много активно и с Агенция “Митници”, защото една част от спирането на несъответстващите продукти може да стане и на митница, и имаме инструкция за взаимодействие между нас. Изготвят се рискови профили, те ни информират и ние извършваме проверка на митниците. Имаме много спрени от внос продукти на територията на ЕС.

- За какво следите основно при проверките?

- Ние извършваме надзор на пуснатите на пазара продукти, работата ни е в търговските обекти и складовите бази. При производителите не могат да влизат наши инспектори, освен ако няма искане от други контролни органи, защото трябва да имаме доказателства, че този продукт е пуснат на пазара, а не се тества все още. Извършваме, първо, визуална проверка на продукта - електроуредите трябва да имат поставена CE маркировка, която означава, че продуктът е преминал всички тестови изпитвания и съответства на европейските норми на безопасност.

На второ място, трябва да имаме инструкция за употреба на български език в пълен обем така, както я е съставил производителят. Защото много пъти се натъкваме на

съкратен превод от

вносителя и се

спестяват пасажи

с ценна информация

как да се работи

правилно с

продукта и как

да се поддържа,

за да не се получи дефект, преди да е изминал гаранционният срок и да не се получи инцидент. И на трето място, върху опаковката трябва да са обозначени наименованието и адресът на производителя и в случай че продуктът е произведен в трета страна, и на вносителя за ЕС.

Проверките се осъществяват от екипи от поне двама инспектори. При съмнение и нарушение инспекторите съставят на място констативни протоколи и още на следващия ден да бъде издадена заповед за спиране на бройките в търговския обект, докато търговецът не го преведе в действие. Това става през вносителя или производителя.

- Какво показват последните проверки?

- През тази година за 9-месечието са извършени проверки на 6694 продукта, от тях 1139 електрически съоръжения - около 17% от всички. От тях има несъответствие при около 16%. Те са под различни форми - планови, извънредни и национални проверки, като кампании за безопасно лято или безопасна Коледа. Имаме проверки и на продукти по проекти на ЕК, по които тя финансира изцяло закупуването и изпитването на пробите.

Битката да се включваме в тези проекти е огромна, но България се е доказала като добър партньор с надеждни експерти. Последния път проверявахме уреди за грижа за косата - преси, маши и сешоари. Почти от всяка проба имаше нередности.

- Къде има най-много проблеми?

- Проблем има при евтините продукти, тъй като при тях дефектите се проявяват бързо и често. Дори и производителите, които произвеждат продукти под тяхна марка, когато те са в ниския ценови клас, имат проблеми, защото продуктите имат минимум 2 години гаранция по Закона за защита на потребителите. В тези 2 години евтиният продукт само за това, че влиза няколко пъти в сервиза, увеличава разходите на производителя да поддържа този сервиз и да се грижи за този уред, за да изпълни ангажимента си към потребителя.

Разбира се,

и при по-скъпите

има марки и

модели с дефекти,

но хубавото е, че бързо си взаимодействаме с производители, те виждат, че има контрол, и коригират нещата.

- Има ли значение откъде купуваме уредите?

- Очаква се в един легален магазин продуктите да съответстват на правилата. На един нелегален често няма инструкции или адрес на производителя и няма кой да поеме отговорност, ако стане инцидент с продукта. Затова апелираме, че и потребителите са длъжни да имат култура, да знаят правата си.

- А какви са техните права?

- По Закона за защита на потребителите, когато има дефектирал уред, те имат право да го върнат в определения срок. Онлайн платформите вече също се обхващат и догодина ще има регламент, тъй като при тях трудно се установява кой го държи и кой носи отговорност.

- Получавате ли сигнали от потребители?

- Не са малко сигналите и жалбите, които идват при нас. Имаме за електрически кани, чушкопеци, електрически грилове, сешоари, електрически одеяла. Проблемите им са различни - изгърмели са, запушени са, не работят. Често

постъпват

оплаквания за

развалили се уреди

в гаранционния срок

Имаме и оплаквания извън срока, когато се е случил някакъв инцидент - например с битови готварски печки.

- Значи малките продукти създават повече проблеми?

- Имаме жалби и за други - хладилници, перални. Но при тях цялата електроника е капсулована и основното несъответствие е да се окаже, че има място, където лесно може да се достигне с ръка и да те хване ток. Ние проверяваме това чрез специални уреди, които наподобяват пръст на ръка.

- Работите ли съвместно с Комисията за защита на потребителите?

- Партнираме си успешно. Потребителите могат да подават сигнали и при тях, и при нас - по телефон на страницата ни или онлайн. Ако жалбата не е в нашите компетенции, я препращаме към съответния орган. Така прави и КЗП. Основно, когато даден уред е ремонтиран един-два пъти в рамките на гаранционния срок и на третия път му е отказано, и те се жалват, че не им се приема рекламацията и че продуктът е опасен.

Втората част идва при нас и ние проверяваме дали уредът наистина е опасен. Оттам те поемат, за да се изпълнят условията по гаранцията, а ние сме длъжни да работим с производителя, за да може, ако е опасен продуктът, той да го изтегли, унищожи или ако може, да го преработи, да го оцени наново и да ни представи документация, за да бъде пуснат на пазара.

- Вие ще имате ли нови функции след въвеждането на новите мерки от ЕК?

- Не, колегите от КЗП ще следят етикетите за енергийна ефективност дали са налични и каква е информацията върху тях. А за това дали информацията отговаря на продукта, сме отговорни ние - чрез изпитвания.

- Какво е мнението ви за новите мерки на Брюксел?

- Поради това и сериозната опасност от замърсяване с отпадъци от електрическо и електронно оборудване през 2021 г. има намерение да бъдат въведени по-строги регулации на производителите на домакинска и електротехника. Чрез тях ще се осигури по-дълъг срок и живот на един продукт, без той да бъде ремонтиран толкова често, както при евтините продукти.

Тези нови регулации ще бъдат въведени в националните законодателства. По този начин ще се намали и зависимостта от това да правят разходи за поддръжка на сервизи, обслужване на често дефектирали продукти. Очаква се

производителите да

правят по-качествени

продукти

и те трябва да могат да поддържат резервните части, което значи, че и гаранционният период се удължава.

Въпросът е да се обърнем към опазване на околната среда, защото за производството на уреди се изискват ресурси - енергийни, материални, разделянето на отпадъци също влияе на околната среда и водите, използват се различни суровини за отделянето на материали, които не могат да се отделят ръчно.

CV

1984 - 1988 - учи в Техникум по строителство и архитектура във Варна

1990 - 1995 - учил в Университет по архитектура, строителство и геодезия. Завършва магистър по промишлено и гражданско строителство, със специалност строителен инженер по промишлено и гражданско строителство

2002 - 2025 - заема различни позиции в Главна дирекция “Котрол на пазара” в ДАМТН

2015 - досега - Главен директор на дирекция “Контрол на пазара”

Владее английски и руски език

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • “Без наука няма сполука” важи с пълна сила и днес

    Когато нашите възрожденци са настоявали българските деца да ходят на училище, защото “Без наука няма сполука”, със сигурност са били визионерите на своето време. И тогава, и особено днес светът няма как да върви напред без научни постижения и изследвания. Затова е и особено важно, че в Софийския университет ще се изгради център за върхови научни
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,