Учителката Грета Лакова: Може да се изненадате, но учениците ми четат книги в междучасията

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7738641 www.24chasa.bg

Аз съм само просветител, уча се от будителите, казва носителката на националната награда “Даскал Ботьо Петков”

Много е важно, че родителите подкрепят процеса на обучение

В съвременния свят създаваме много кратки текстове, говорим малко, еднозначно понякога

Националната награда “Даскал Ботьо Петков” се връчва от фондация “Христо Ботйов” в навечерието на 1 ноември вече 22 години.

Съгласно статута тя се присъжда на учител по хуманитарните учебни предмети: български език и литература, история и цивилизация, география и философия, в гимназиален етап на средното образование.

Наградата е почетен знак с образа на даскал Ботьо Петков и почетна грамота. Тази година призът се присъжда на учителката по български език в Ловеч Грета Лакова.

Грета Лакова е старши учител по български език и литература в Професионалната природоматематическа гимназия в Ловеч.

- Г-жо Лакова, изненада ли ви тази награда?

- Определено да. Не предполагах, че толкова високо ще бъде оценен трудът ми.

- Как научихте, че сте отличена?

- Научих от г-н Боян Ботйов, правнук на брата на Христо Ботев - генерал Кирил Ботйов, и председател на общобългарска фондация “Христо Ботев”, който ми се обади по телефона.

Признавам, че ми стана много приятно. Развълнувах се от общуването с него и от факта, че ще получа точно тази награда в Деня на народните будители.

- Това е признание не само за дългогодишния ви труд, а и за резултатите от него - те са много впечатляващи.

- Обичам работата си. Тя е моят осъзнат избор. Ден след ден - вече 30 години, се изправям пред учениците с надеждата, че съм полезна.

Независимо от трудностите учителската професия е динамична, творческа и най-вече съзидателна. Прекрасни са срещите с бивши ученици, станали реализирани и добри хора.

Учителят измерва своя успех през успеха на учениците си. Удовлетворена съм от резултатите на моите седмокласници. Тази година те се наредиха на осмо място в страната на външното оценяване по бъгарски език след седми клас сред много софийски гимназии.

Постижението, разбира се, е и на учениците и мое - работата ни беше обща, тригодишна.

- А как се постига такъв отличен резултат?

- С упоритост и постоянство.

- Разбирам, че е така, но как успяхте да мотивирате учениците си да се отнасят сериозно към българския език?

- Специално тези деца да бъдат мотивирани, не е трудно. Идвайки в математическата гимназия в пети клас, те са си поставили по-високи цели.

Родителите подкрепят процеса на обучение, което е много важно. Така че при една системна работа, при по-високи изисквания, които съм поставила, резултатът е налице.

- А какво предизвиква интереса на вашите ученици?

- Сега сигурно ще ви изненадам, но това са четящи деца.

- Наистина ме изненадахте.

- Дори през годините сме участвали със снимки в различни конкурси, на които се вижда как четат книги в междучасията.

Вярно е, че повечето четат нещо, което аз не чета - привлича ги фентъзито. Провеждали сме часове, когато съм имала такава възможност, извън учебния процес, в които те са представяли книгата, която четат в момента и ги впечатлява.

Презентациите, които правят, са много интересни.

- Изграждат ли собствен стил?

- Някои да. И се палят един от друг, прехвърлят си текстове, както някога ние сме го правили.

- Кои са най-сериозните трудности, които срещате в общуването с учениците?

- В момента работя с дванайсетокласници. Това, което често ме затруднява, е, че си поставят ниски цели и че се задоволяват с по-посредствени резултати.

Разбира се, не всички, има и мотивирани ученици. Самонадеяни са и се насочват в една определена област, игнорирайки всичко останало. Например изявени математици от момчетата отписват другите сфери на науката.

- Това означава ли, че общата им култура куца?

- На някои, да.

- Трудно ли е да сте учител в днешно време?

- Аз винаги съм искала да бъда учител. Избрала съм си тази професия. Да, трудно е. Но не мисля, че бих могла да правя нещо друго, а смятам, че в това съм добра.

- Какви са впечатленията ви от младите ви колеги, които сега започват своя път в професията, как гледат на нея?

- Сега много се говори за нуждата от младо попълнение в учителското съсловие. Да, имаме нужда от млади хора.

В гимназията имаме такива колеги, които са свежи, иновативни и работят с желание. Но едва ли са осъзнали трудността на професията.

Нужно им е да се усъвършенстват всеки ден и наистина да полагат усилия. За радост, сдед тях има много добри попадения.

- Как ги възприемат учениците?

- Много добре. Срещат се младост с младост.

- Вие като успешно реализиран учител какъв съвет бихте им дали, за да са и те така успешни?

- Да бъдат постоянни, да не се отказват, да имат търпение.

- Битува мнение, че днешните ученици са все по-неграмотни. Вашите впечатления какви са?

- Относително е. Това, че имат пропуски в езиковата култура, се дължи на факта, че по-малко четат и по-малко пишат.

В съвременния свят създаваме много кратки текстове, говорим малко, еднозначно понякога, има известен спад в грамотността.

- Как тогава ги изведохте до осмо място в страната?

- За да има висок успех по български език и литература, трябва много писмени работи да се правят, много да се говори.

Учениците ежедневно да създават собствени текстове, защото това им е трудно.

- Считате ли себе си за будител?

- Не. Приемам, че съм само просветител. Много високо стоят народните будители. Трябва да се учим от тях.

- Кои според вас са съвременните будители?

- Вече казах - ние сме само просветители. Но просветители, които в често опустошаващото духовността ежедневие достойно пазят и предават наследството на народните будители!

Визитка

Родена е през 1963 г. в Ловеч

Завършила е немската езикова гимназия в родния си град

Висшето си образование получава във ВТУ “Св. св. Кирил и Методий”, специалност “Българска филология” и втора специалност “Немска филология”

Повече от 20 години преподава български език и литература в математическата гимназия

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Позорният “Луковмарш” трябва да бъде спрян

    Позорният “Луковмарш” трябва да бъде спрян

    Националистите от БНС отново се канят да провеждат т.нар. Луковмарш, въпреки че нямат разрешение за това. А главният прокурор разпореди проверка на организаторите на марша месец преди насрочената дата. Въпреки това от лагера на националистите за поредна година се извършва познатата организация. Само бегъл поглед върху разпоредбите към участниците
  • Как баща ми и колегите му спасиха Момичето

    Как баща ми и колегите му спасиха Момичето

    Замислете се колко щастие има в думите “Изписахме я!” ТАЗИ история е малко по-дълга, но така се получи. Не питах баща ми дали мога да я разкажа. Не питах и колегите му. Може и да се обидят. Но ще поема риска. Твърде важна е и ми се ще да не я замитаме под килима. Дано не ви разочаровам, но в нея няма да се разказва за фрапираща лекарска небрежност