Фейсбук и Инстаграм ще цензурират патладжана и прасковата – двете емоджита, които потребителите в социалните мрежи често използват, за да изразят сексуалните си намерения в чат.
С тази стъпка Фейсбук привидно цели да предотврати „каквито и да било координирани сексуални срещи между възрастни“ на своя територия.
Разбира се потребителите не са доволни от цензурата. Все пак им взимат най-свидното – правото да се изразяват свободно. Било то за секс. В чат. По Фейсбук.
Но нека поразсъждаваме малко за цензурата на емоджита.
Репутацията на Фейсбук
Какво всъщност цели Фейсбук с цензурата на двете емоджита, употребявани за сексуални намеци между потребители? Вероятно иска да напомни, че не е платформа за запознанства с цел секс. Все пак Фейсбук лансира себе си като платформа за свързване на приятели едни с други, а не на непознати, търсещи бърза свалка – каквато платформа в по-голямата си част се явява Тиндър.
Разбира се всичко е илюзия – Фейсбук не може истински да контролира потребителите си, особено междуличностната им чат комуникация. Още по-малко с цензура на емоджита.
За Инстаграм това изглежда дори по-нелепо. Полуголи „инфлуенсърки“/инстаграм модели показват снимки на силиконовите си дупета, хиалуроновите си устни и марковите си парцалки от Дубай. Тези момичета на практика са скъпоплатени проститутки, които си намират богат чичко (т.нар. „sugar daddy“), който да ги издържа. Някак си това изглежда доста по-непристойно от емоджи патладжана и емоджи прасковката. Силно се съмнявам обаче, че Фейсбук, който купи Инстаграм преди време, може истински да цензурира полуголите моделки. Дори се съмнявам, че има намерение да ги цензурира – тези момичета имат доста последователи, а Фейсбук едва ли има готовност да губи потребители в Инстаграм.
Ако все пак Фейсбук иска да направи нещо смислено за репутацията си, може да се постарае да няма следващ „теч“ на потребителски данни.
Емоджи банан и емоджи слива
Неясно защо потребителите са си избрали емоджи патладжан да представлява фалос, имайки предвид репутацията на банана като ултимативен символ на мъжкия полов член. Най-малкото бананът доста повече наподобява формата и размерите на мъжкия атрибут. Освен това редица (просташки) комедийни филми използват жълтия плод, за да вмъкнат някоя и друга мръснишка шега. Само си помислете за сцената с банана от филма „Разходка с лодка“ – там главната героиня демонстрира как се прави „орална любов“ именно с банан.
Но да се върнем на наивността на Фейсбук. Нещата стоят така – ако няма патладжан, потребителите ще използват нещо друго, за да изразят похотливите си намерения в чат среда. Дали ще е банан вместо патладжан или слива вместо праскова – няма никакво значение. Хората са прекалено креативни, особено що се отнася до сексуални намеци и плодове. В този ред на мисли думата авокадо означава „тестиси“ на езика на ацтеките. Ако преди повече от пет века цивилизациите са можели да оприличават плодове с анатомични органи, сега едва ли ще им е по-трудно, въпреки „цензурата“ на Фейсбук.
Но нека да е както Марк Зукърбъг пожелае – от тук насетне потребителите да ползват патладжана само за гювеч, прасковите само за компот и никакъв секс по чата във Фейсбук. Честита цензура!