Тротинетките на ток с правила, а велосипедите?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7863570 www.24chasa.bg

Предлага се ограничение

от 25 км./час, но много от

тротинетките нямат скоростомери

В проекта за промени в Закона за движение по пътищата индивидуалното електрическо превозно средство се определя като такова, което може да има всякакъв брой колела и може да развива скорост над 6 км в час. Но никъде не се предвижда каква е максималната му скорост, която конструктивно може да развива. По-нататък законът предвижда, че тези превозни средства се движат в алеите за велосипеди, когато има такива. А при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение.

Ами ако индивидуалното електрическо превозно средство развива примерно 60 км в час – пак ли ще е така? Защото

много от

тротинетките

нямат

скоростомер

и не е ясно как ще се контролира скоростта на движение при това положение. Много хора вече си закупиха тротинетки, които развиват над 25 км в час. Други от закупените тротинетки са конструктивно ограничени да развиват до 25 км, но

собствениците

им са махнали

ограниченията

и те развиват даже над 50 км в час. Ограничаването в закона максималната скорост да е 25 км в час не е достатъчно. Би трябвало, като се ограничава скоростта, да се изисква поне тротинетката да има скоростомер. Освен това какъв е проблемът по-високоскоростните тротинетки да се движат по пътя извън велосипедните алеи със скорост, по-висока от 25 км в час? Те не се различават кой знае колко от един мотопед.

Интересен е и друг въпрос. Велосипедите могат да се движат по велосипедните алеи с всякаква скорост. На този фон каква е логиката скоростта на тротинетките да е ограничена, а на велосипедите – не? Поне в Закона за движение по пътищата ограничения в скоростта не се предвиждат за велосипедите.

Възниква и още един въпрос – какво става с велосипедите, които имат помощен електрически двигател? Те не са тротинетки, защото точката на сядане им е високо. Освен това не винаги се използва електрическият двигател. А все повече хора започват да използват тези велосипеди, защото електрическият двигател сериозно ги подпомага при изкачване.

В проектозакона се казва, че на водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено да се движи по улици II клас без изградена велосипедна инфраструктура. Сигурно на създателите на закона е много ясно кои улици са II клас. Но съм сигурен, че

за над 90% от

каращите

тротинетки този

въпрос е неясен

Дали не трябва законодателят просто да обозначи със знаци всички улици, където е забранено движението на велосипеди, което означава, че е забранено и за тротинетки? Естествено – ако желае казаното в закона да се спазва. А точно това е целта на закона – да се спазва.

Интересен е въпросът като как едно индивидуално електрическо превозно средство с 4 колела ще се движи успешно по велосипедните алеи.

На много от алеите широчината просто не позволява това. А където това може да стане, ще се блокира възможността четириколесното индивидуално електрическо превозно средство да изпреварва и да бъде изпреварвано, дори когато някой е спрял или когато например някое дете кара съвсем бавно.

В момента в парковете се движат пешеходци и колоездачи едновременно на всички алеи. Което само по себе си

е опасно и вече

освен множество

леки травми има

и тежки

Няма знаци, забраняващи карането на колела. Оттук следва ли, че тротинетките с електродвигател могат да се движат в парковете, или не? Дали законодателят да не реши изрично и този въпрос, и ако го реши, да предвиди съответния контрол за спазването му?

Според Закона за движение по пътищата тротинетката без електрически или друг мотор е “велосипед”. Ето и определението в закона: “Велосипед” е пътно превозно средство най-малко с две колела, което се привежда в движение с мускулната сила на лицето, което го управлява”. Поради това всички правила за велосипедите важат за тротинетките без електромотор.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо са важни стимулите за дефицитни кадри

    Защо са важни стимулите за дефицитни кадри

    Винаги е било така - там, където има някакъв дефицит, трябва да се появят стимули, за да се преодолее той. Затова е съвсем логична идеята на просветния министър за онези професионални направления, в които има остър недостиг на кадри, да се даде едно силно рамо. В случая - за някои важни специалности, от които икономиката има нужда и днес
  • Гетата в образованиeто са следствие на гетата в обществото

    Гетата в образованиeто са следствие на гетата в обществото

    Какво ни казват тазгодишните резултати от тестовете PISA НИКОГА НЕ СЪМ крил, че много харесвам работата на министъра на образованието Красимир Вълчев. Смятам, че той е много фокусиран и полезен човек. Вероятно сега върху него ще се нахвърлят заради лошите резултати в тестовете PISA. Искам да кажа, че усилията на Вълчев са напълно в правилна посока