Тротинетките на ток с правила, а велосипедите?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7863570 www.24chasa.bg

Предлага се ограничение

от 25 км./час, но много от

тротинетките нямат скоростомери

В проекта за промени в Закона за движение по пътищата индивидуалното електрическо превозно средство се определя като такова, което може да има всякакъв брой колела и може да развива скорост над 6 км в час. Но никъде не се предвижда каква е максималната му скорост, която конструктивно може да развива. По-нататък законът предвижда, че тези превозни средства се движат в алеите за велосипеди, когато има такива. А при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение.

Ами ако индивидуалното електрическо превозно средство развива примерно 60 км в час – пак ли ще е така? Защото

много от

тротинетките

нямат

скоростомер

и не е ясно как ще се контролира скоростта на движение при това положение. Много хора вече си закупиха тротинетки, които развиват над 25 км в час. Други от закупените тротинетки са конструктивно ограничени да развиват до 25 км, но

собствениците

им са махнали

ограниченията

и те развиват даже над 50 км в час. Ограничаването в закона максималната скорост да е 25 км в час не е достатъчно. Би трябвало, като се ограничава скоростта, да се изисква поне тротинетката да има скоростомер. Освен това какъв е проблемът по-високоскоростните тротинетки да се движат по пътя извън велосипедните алеи със скорост, по-висока от 25 км в час? Те не се различават кой знае колко от един мотопед.

Интересен е и друг въпрос. Велосипедите могат да се движат по велосипедните алеи с всякаква скорост. На този фон каква е логиката скоростта на тротинетките да е ограничена, а на велосипедите – не? Поне в Закона за движение по пътищата ограничения в скоростта не се предвиждат за велосипедите.

Възниква и още един въпрос – какво става с велосипедите, които имат помощен електрически двигател? Те не са тротинетки, защото точката на сядане им е високо. Освен това не винаги се използва електрическият двигател. А все повече хора започват да използват тези велосипеди, защото електрическият двигател сериозно ги подпомага при изкачване.

В проектозакона се казва, че на водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено да се движи по улици II клас без изградена велосипедна инфраструктура. Сигурно на създателите на закона е много ясно кои улици са II клас. Но съм сигурен, че

за над 90% от

каращите

тротинетки този

въпрос е неясен

Дали не трябва законодателят просто да обозначи със знаци всички улици, където е забранено движението на велосипеди, което означава, че е забранено и за тротинетки? Естествено – ако желае казаното в закона да се спазва. А точно това е целта на закона – да се спазва.

Интересен е въпросът като как едно индивидуално електрическо превозно средство с 4 колела ще се движи успешно по велосипедните алеи.

На много от алеите широчината просто не позволява това. А където това може да стане, ще се блокира възможността четириколесното индивидуално електрическо превозно средство да изпреварва и да бъде изпреварвано, дори когато някой е спрял или когато например някое дете кара съвсем бавно.

В момента в парковете се движат пешеходци и колоездачи едновременно на всички алеи. Което само по себе си

е опасно и вече

освен множество

леки травми има

и тежки

Няма знаци, забраняващи карането на колела. Оттук следва ли, че тротинетките с електродвигател могат да се движат в парковете, или не? Дали законодателят да не реши изрично и този въпрос, и ако го реши, да предвиди съответния контрол за спазването му?

Според Закона за движение по пътищата тротинетката без електрически или друг мотор е “велосипед”. Ето и определението в закона: “Велосипед” е пътно превозно средство най-малко с две колела, което се привежда в движение с мускулната сила на лицето, което го управлява”. Поради това всички правила за велосипедите важат за тротинетките без електромотор.

  • Виктор Стоянов гребе. Снимка:Инстаграм

    Строги към ергените и момите, но това ли е най-важният проблем?

    Денят си личи по сутринта, а духът на един регулаторен орган - от първите заседания след важни промени в състава му. В този смисъл след заседанието на Съвета за електронни медии човек може да остане с впечатлението, че най-важният проблем в електронната медийна среда в България е лошият пример, който дава риалитито “Ергенът”
  • Слави Василев, политолог

    Слави Василев: Украйна ще стане западна държава, когато и Русия стане

    Защо политическият ни елит си съдира ризата Искам да напиша няколко думи за Украйна. Чувам през последните седмици какви ли не мнения по темата. Политическият ни елит подкрепя гледната точка на украинските властимащи и оттам в обществото се заражда една лавина от еднопосочни мнения, които анатемосват всичко

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо