Да търпим ли серийни убийци на децата ни по пътищата?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7884543 www.24chasa.bg

След 2 присъди поради произшествия с жертви не следва ли да има по-тежки последици за един професионален шофьор

Трябва да се проверяват периодично с напредването на възрастта шофьорите на камиони годни ли са да управляват

76-годишният Петко Славов прегази 5-годишната Марая с камиона си в Русе. На 20 години – през 1963 г. - Петко Славов е лежал година и половина в затвора заради причинена от него смърт на пътя. След това отново при пътно произшествие е причинил средна телесна повреда на дете, за което е осъден. Шофьорът има седем наложени преди наказания. По време на инцидента камионът е бил без преминат технически преглед. Хората от квартала казват, че Петко Славов редовно е карал бързо.

Петко Славов обвинява бабата на загиналото детенце, че не е държала внучето си и то е хукнало след кучето си и детето е попаднало под задната гума. Освен това Петко твърди, че

не е забелязал,

че е сгазил

детето

Славов казва, че е видял кучето, но не бил видял детето. Дали водачът е видял и дали е бил длъжен до види детето, това ще покаже експертизата.

Петко Славов заявява, че единственото, за което се чувства виновен, е, че като е видял кучето, трябвало да спре камиона. От виждане на куче на тротоара никой не спира превозното средство. Но ако кучето тича към пътя, би трябвало водачът да спре камиона.

Никога от едно малко дете не може да се очаква да спазва правилата. Според практиката на Върховния касационен съд, когато придружаващият детето възрастен не го държи за ръка или не го контролира по друг сигурен начин, водачът на превозното средство

би следвало да

има готовност

да отреагира

на всякакви

действия

на детето

Да загубиш единственото си дете, е нещастие, което непреживелите подобно нещо почти не могат да си представят. Да не дава господ. Но независимо от това поначало не съм привърженик да се раздават присъди, без да се направят експертизи и да се изслушат свидетели – това би било махленско правосъдие. Но има въпроси, които случаят поставя и които трябва да се коментират.

Първият –

не са ли много

76 години, за да

се управлява

камион

По света практиката е да не се забранява на възрастни водачи да управляват автомобили. Но почти навсякъде по света шофьорите минават медицински прегледи, които да установят годни ли са да управляват моторни превозни средства.

И което е много по-съществено – годни ли са да управляват тежкотоварни превозни средства, които изискват професионална книжка.

Смея да твърдя, че в България медицинските за шофьори се издават формално и единствено, на което се обръща повече внимание, е

да определят

диоптрите за

очила на водача

и да не е далтонист. И сега има критерии – но са доста общо определени. А всъщност общото физическо състояние е не по-малко важно. Защото вниманието, периферното зрение и бързината на отреагиране се определят от общото физическо състояние.

Необходими са

значително

по-точни

критерии,

които следва да се покриват от всеки кандидат за шофьор, независимо от възрастта.

Що се отнася до професионалните шофьори – изискванията към тях следва да са още по-строги и още по-точно определени. Световната практика е, че професионалните пилоти, дори да са в отлично физическо състояние,

пилотират

най-много

до 65 г. възраст

А не си мислете, че при днешното ниво на автоматизация на въздушните превози да си водач на камион се изискват много по-рехави физически качества, отколкото за професионален летец. 76-годишният Петко Славов не изглежда на външен вид в перфектна физическа форма, което обаче не е гаранция за нищо, а само една индикация.

Две присъди с жертви, една от които поради причинена смърт, са индикация за проблем за един професионален шофьор. Разбира се, за над половин век шофиране инцидентите не са толкова чести. Но би следвало законодателят да се размисли дали след 2 присъди поради произшествия с жертви, включително загинал, не следва да има по-тежки последици за един професионален шофьор относно правото му да управлява камион или друго МПС, изискващо професионална книжка.

Наказателният кодекс предвижда като възможност отнемане на право за управление на МПС завинаги в квалифицирани случаи на причиняване на смърт. Едновременно с това НК предвижда, че в определени случаи лица, лишени от правото да управляват моторно превозно средство завинаги, могат да възстановят правото си не по-рано от три години от изтърпяване на наказанието лишаване от свобода и след като положат изпит за придобиване на право за управление на моторно превозно средство. Дали не трябва и сериозно и детайлно определено по съдържание становище от психолог в такива случаи.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо са важни стимулите за дефицитни кадри

    Защо са важни стимулите за дефицитни кадри

    Винаги е било така - там, където има някакъв дефицит, трябва да се появят стимули, за да се преодолее той. Затова е съвсем логична идеята на просветния министър за онези професионални направления, в които има остър недостиг на кадри, да се даде едно силно рамо. В случая - за някои важни специалности, от които икономиката има нужда и днес
  • Гетата в образованиeто са следствие на гетата в обществото

    Гетата в образованиeто са следствие на гетата в обществото

    Какво ни казват тазгодишните резултати от тестовете PISA НИКОГА НЕ СЪМ крил, че много харесвам работата на министъра на образованието Красимир Вълчев. Смятам, че той е много фокусиран и полезен човек. Вероятно сега върху него ще се нахвърлят заради лошите резултати в тестовете PISA. Искам да кажа, че усилията на Вълчев са напълно в правилна посока