Без “Хемус” Северът ще е все така беден

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7971760 www.24chasa.bg

Магистралата не е любима на един или друг управник, а е нужна на 2,7 млн. души

Да се води дебат дали е нужна магистрала “Хемус”, може да се определи като повече от безпредметно. Надали има някой, който да отрече ефекта от добрата инфраструктура върху икономическото развитие.

Достатъчно е да се погледне какво се случи в Южна България след завършването на “Тракия” и заводите, които бяха построени там в последните години. И след това да обърне поглед към българския Север, който редовно попада в статистиките на ЕС като един от най-бедните райони.

Тази разлика може да се преодолее с построяването на магистрали. В случая “Хемус”. Ползите от нея са няколко: ограничаване на миграцията на хората, повишаване на доходите и стандарта на живот, откриване на работни места, развитие на туризма. И не само заради съкращаването на пътя до курортите по Северното Черноморие, а с привличането на чужди туристи, които ще могат да посетят и други градове по пътя на магистралата.

Да, построяването на магистралата е дадено на държавна фирма. И в това няма нищо лошо, защото се избягва протакането от обжалването на евентуална обществена поръчка за избор на изпълнител. Но тази държавна фирма работи с множество поддоставчици и това създава допълнителен бизнес на местно ниво. А и ще наема хора, което създава работни места. И това ще продължи няколко години.

Ако някой се съмнява, че “Хемус” е нужна, да попита кметовете на големите градове в Северна България - надали ще има и един, който да каже, че не иска магистралата да бъде построена.

И още един пример - само от съкратеното време за пътуване и по-малките разходи ефектът от магистрала “Тракия” за 10 г. се изчислява на 1 млрд. лв. Без в сметката да влизат инвестициите в нови заводи в Южна България и нарасналите приходи от туризъм.

Поради това е странно да се говори, че “Хемус” била любима на този или онзи управник - не, тя просто е необходима за 2,7 млн. души, които живеят в Северна България. А сегашното правителство просто е първото, което гарантира, че магистралата ще бъде завършена, и отпусна пари за това. Което е напълно оправдана политика от икономическа гледна точка.

Разбира се, само магистрала не стига, има да се върши огромна работа по привличането на инвеститори в изостаналите райони на север. Но интерес на компаниите не липсва - наскоро стана ясно, че австрийска компания планира 150 млн. евро инвестции в проект до Велико Търново. За Севлиево и Габрово има инвестиционни намерения за 10 нови производства.

  • Как депутатите да компенсират отвращението от кавгата им за заплати?

    Как депутатите да компенсират отвращението от кавгата им за заплати?

    Съвет вместо редакционен коментар: Дарете на медиците от 28-те болници в областните градове, където са ви избрали Ако българите не бяха затворени по къщите си и ако грозните семейни скандали в парламента на тема заплати се показваха директно онлайн или по телевизиите, вероятно понеделник, 6 април 2020 г
  • ГЕОРГИ МАРКОВ

    Георги Марков: Ще даря заплатата си лично, не чрез национализация

    "Ще даря заплатата си за месец април, на която болница реша, след като я получа лично", коментира в личния си фейсбук профил депутатът и бивш конституционен съдия Георги Марков. "Дарението е доброволен и личен акт. Никой не може да дарява от мое име, още по-малко чрез национализация на възнаграждението