Иван Добрев: Сивият сектор вече ощетява хазната с поне 300 млн. годишно

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8011405 www.24chasa.bg
Иван Добрев

Нерегламентираният превоз е огромен риск за сигурността на пътниците. Свидетели сме на над 30 жертви само в последните години, казва  мениджърът в "Юнион Ивкони"

- Каква част от автобусните превози се извършват нелегално, г-н Добрев?

- Трудно е някой да изчисли дела на сивия сектор в бранша с оглед динамиката в разрастването му. Мога да коментирам само очевидното - че ако например между Стара Загора и София съществуват 7- 8 легални обслужвания дневно, които се ползват от 80 - 100 пътници, предлагането в сайтовете и социалните мрежи на нерегламентиран превоз е от около 80-100 леки автомобила за над 300 пътници дневно. Тук не отчитам класическите споделени пътувания, при които пътуващите си поделят разходите за гориво и които логично няма как да се реализират ежедневно с разписание и фиксирана цена.

Друг пример - в международно съобщение за Холандия от България има 3 регламентирани курса седмично и общият пътникопоток, който ползва тези обслужвания, е около 50-60 души. Само обявите за нерегламентиран превоз до Холандия с микробуси 8+1 места са над 30 от цяла България, а ако добавим и “традиционните превозвачи” от Кърджалийския регион и Делиормана, които работят с “редовни клиенти”, те стават около 60. Т.е. седмичният пътникопоток, обслужван от нерегламентирани превозвачи, е 450-500 души. Още по- страшно е положението при превозите от общински транспортни схеми - там всяка трета кола превозва на цената на билета. Такива са фактите и ако преди 5-6 години алармирахме, че сивият сектор владее 30% от пазара и ощетява хазната с поне 150 милиона годишно, то днес щетите са минимум по две. По-лошото е, че епидемията се разраства, а легалните превозвачи намаляват ежедневно и десетки общини остават без регламентиран транспорт.

- Каква е ролята на регулатора де юре и де факто? Има ли празнини в закона, поощряващи нелегалните превози? Виждате ли изход?

- За съжаление перспективата пред пътническите превозвачи никак не е розова, ако не се предприемат решителни стъпки от държавата за справяне със сивия сектор. Факт е, че легалните фирми от близо 3 000 намаляха до 1400 и почти всички преустановили дейност са засегнати в някаква степен от този бич. За да съм коректен, трябва да кажа, че в последната година държавата в лицето на министър-председателя, министъра на транспорта и министъра на финансите е обърната с лице към нашите проблеми, което е все пак светлина в тунела. Надяваме се, че макар и бавно, макар и без широката медийна и обществена подкрепа нещата все някога ще се случат.

- А какво трябва да се случи? Конкретно?

- Нашите предложения за ограничаване на нерегламентираните превози са: 1. Дефиниране в закона за автомобилните превози на понятието “икономическа облага” и включването в обхвата на този закон на всички превози, водещи до такава за организатора им. Впрочем така е във всички европейски страни. Регламентиране на контролен орган, който да има правомощията да установи нарушението, събере годните за съд доказателства и да санкционира провинилите се. Така е пак в цяла Европа. А при нас , за да се установи нерегламентиран превоз, са необходими няколко ведомства - ДАИ, КАТ, НАП, Икономическа полиция. И трето - инкриминиране на нерегламентирания превоз на пътници. Мотивите за това искане са, че деянието носи огромни преки щети за бюджета - осигуровки, ДДС, корпоративен данък. Съсипва легалния бизнес, което води до косвени щети за бюджета като пропуснати ползи от невнесени данъци от фалиращите превозвачи и необходимост от по-високи субсидии за продължаващите да оперират. Представлява огромен риск за сигурността на пътниците, защото един шофьор управлява микробуса по две дори три денонощия без каквато и да е почивка, липсват билети и застраховки за пътниците. Свидетели сме на повече от 30 жертви на пътя в последните няколко години именно при такива превози.

- Предлага се промяна в Закона за автомобилните превози - да не се регистрират на физически лица превозни средства категории М2, М3 и N3, които превозват над 8 пътници. Ако бъде приета, ще работи ли за изсветляване на сектора?

- Напълно логично предложение, което ще изсветли бизнеса при лицензираните превозвачи.

- Въвеждането на тол таксите за автобуси, което ще оскъпи превозите обаче не е ли подадена ръка на сивия сектор?

- На практика евентуалното въвеждане на тол такси за автобусите, означава точно това - допълнителен налог за светлия бизнес срещу запазване на същия разход за сивия, защото той работи с леки коли, които ще продължат да ползват винетка. Вижте, толтаксата би била 101-вия разход за лицензираните превозвачи. Знаете ли, че близо 50% от себестойността на едно пътуване са налози и нормативно изискуеми разходи? Ние плащаме акциз на горивата, в Европа, обаче част от него се връща на транспортните оператори, ДДС, данък печалба, местен данък, осигуровки на шофьори и служители, такси за лиценз за превозвач, за лиценз на всяко МПС, за удостоверения за професионална компетентност на шофьори и ръководители на транспортна дейност, такси за издаване на разрешителни, в София дори плащаме такса за всяко ангажирано по договор с общината МПС. Длъжни сме да поддържаме обучен персонал, който да осигурява контрола, събирането и архивирането на информацията, отнасяща се до работното време на екипажите, медицински персонал, персонал обезпечаващ информационното обслужване на гражданите, и персонал, обезпечаващ информацията за контролните органи. Длъжни сме да ползваме и заплащаме за автогари и каси в тях, като себестойността на последния разход надхвърля неколкократно разхода по това перо на европейските ни колеги. Длъжни сме да плащаме и застраховки на местата, както и каско, защото един автобус струва поне 250 хил. евро и няма логика да не бъде застрахован такъв скъп актив. И ако при нас тези разходи са 50% от себестойността на един билет, то за нерегламентирания превозвач сборът от тези разходи е 0 лв.

- Защо в една малка територия каквато е България действа антагонизмът “социално отговорното е непечелившо”?

- Знаете ли колко болна тема за нас засягате? В училище ни учеха, че бизнесът е пари - стока - пари прим. Нашият бизнес в най-добрия случай е пари - стока - пари, “прима”, т.е. евентуалната печалба се поглъща от социалната ни отговорност. Какво имам предвид: “Юнион - Ивкони”, “Етап Адрес” и “Груп плюс” имат общо дневно над 300 курса по линии от общинска, областна и републиканска транспортни схеми. Средният пътникопоток по 40 от обслужванията е над 35 души и това са печелившите линии. В 170 от курсовете средният пътникопоток е между 20 и 35 души и това са линиите в графата “за слава”. Останалите 90 обслужвания дневно са “на ползу роду”. Едва ли вашите читатели знаят, че ние ежедневно обслужваме линии като: с пътникопоток под 1-2 души като Горно Вършило- Пазарджик, Чепърлинци - Драгоман, Борика -Ихтиман и много, много други подобни. Като добавим и това, че строго спазваме нормативната уредба включително и в посока намаления за пътуващите деца, ученици, студенти, пенсионери, военноинвалиди, служители на МТИТС, МВР и т.н. и т.н. става ясно защо крайният резултат от усилията на над 1000 служители е “за слава”. И болното не е в това, че не печелим и държавата и общините не ни компенсират за ангажиментите, които са ни вменили. Болното е в липсата на елементарно признание за това, което правим. Напротив, институциите, медиите, а чрез тях и обществеността са с настройката, че транспортът е даденост, че ние и нашите служители не сме човешки същества като всички тях, а някакви роботи. Ние нямаме право на грешки по отношение на сигурността на превозите и добре съзнаваме това, създали сме почти военна организация по отношение правилата, гарантиращи тази сигурност и техния контрол, но едно перфектно пътуване не се изчерпва с технически изправен автобус и отпочинал шофьор. За да бъде такова има още поне 10 фактора, зад които стоят хора, комуникации, софтуер и мнооого организация. И боли, много боли и демотивира, когато заради неперфектното изпълнение на единадесетия фактор от някой наш служител сме поставени в ситуация да се обясняваме пред цялото общество. В такъв момент си задавам въпроса, какъв е смисълът да продължаваме?

- Как си отговаряте, какъв е смисълът?

- Ще ви отговоря с въпрос. Представяте ли си ситуацията, в която ще спрем дори за 1 час? Смисълът е в социалната отговорност, която сме приели като наш дълг. Смисълът е в твърдото ни убеждение, че ще дойде ден, в който ще бъде оценено направеното и ще имаме освен задължения и право. Право да спечелим и понеже ножът е опрял до кокала не само на нашата група фирми, а на всички от бранша, ние вярваме че този ден наближава.

- Събирането на трите бранда в обща мрежа добър ход ли е за това?

- Определено обединението на трите бранда под една шапка донесе оптимизация на разходите, което даде необходимата глътка въздух, за да преодолеем както финансовите трудности, стоящи пред брандовете поотделно, така и да инвестираме в по- качествена услуга.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Егоисти ли са богатите от ЕС

    Егоисти ли са богатите от ЕС

    Големи преговори паднаха в Брюксел как да се харчат парите на европейците за следващите години. От една страна, проблемът идва заради зейналата дупка от 75 милиарда евро след Брекзит. От друга обаче, богатите страни, водени от Германия и Франция, не крият желанието си да ударят секирата на парите, с които по-бедните държави в ЕС трябва да изравнят
  • Как баща ми и колегите му спасиха Момичето

    Как баща ми и колегите му спасиха Момичето

    Замислете се колко щастие има в думите “Изписахме я!” ТАЗИ история е малко по-дълга, но така се получи. Не питах баща ми дали мога да я разкажа. Не питах и колегите му. Може и да се обидят. Но ще поема риска. Твърде важна е и ми се ще да не я замитаме под килима. Дано не ви разочаровам, но в нея няма да се разказва за фрапираща лекарска небрежност