Нищо не е загубено - България има шанс да усвои парите от Еврокомисията за “Струма”

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8090059 www.24chasa.bg
Цветан Кюланов

Страната не е задължена да връща средствата от ЕС за вече финализираните участъци на магистралата, казва Цветан Кюланов, изпълняващ длъжността ръководител на Представителството на ЕК у нас

- Г-н Кюланов, през изминалата седмица България се отказа от европейското финансиране на магистрала “Струма”. Заради различни спекулации нека да изясним - има ли отказ от страна на Европейската комисия “Струма” да бъде финансирана?

- За Европейската комисия завършването на този проект остава приоритетно. Автомагистрала “Струма” е важна част от трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) на Европейския съюз и има за цел да осигури по-добра свързаност между България и съседните ѝ държави, от една страна, и между Северна и Южна Европа, от друга страна.

Всъщност това, което се случи, е, че на 15 януари Европейската комисия получи писмо от българските власти, в което те ни информират за решението си временно да оттеглят заявлението за европейско финансиране на последния участък от АМ “Струма”, за да могат пълноценно да работят върху подробните забележки, изложени по-рано от службите на комисията – по-конкретно свързани със защита и опазването на уникалното биоразнообразие в Кресненското дефиле. Така че технически, към този момент България все още има шанс да усвои финансирането.

- Има ли забележки по предложената от България схема?

- Нека на първо място отбележа, че Европейската комисия възприема положително това решение на България и го определя като важна стъпка в правилната посока за подобряването на тази важна инфраструктура чрез събирането и анализирането на всички необходими данни, свързани с потенциалното му въздействие върху околната среда. Така ще се гарантира, че е спазено изцяло европейското законодателство. Освен това Европейската комисия приветства поетия от България ангажимент за прилагането на редица допълнителни и незабавни смекчаващи мерки, за да се подобри сегашната ситуация по съществуващия международен път Е-79 и да се намали рискът както за участниците в движението, така и природата. На няколко пъти Европейската комисия ясно е подчертавала, че при подготовката на проекта трябва да се гарантира пълното спазване на юридическите, техническите и екологичните аспекти в европейското законодателство. Без да навлизам в технически подробности, нека припомня, че в писмото си от 15 октомври миналата година службите на Европейската комисия представиха своите коментари и опасения относно изпълнението на изискванията по Директивата за птиците, Директивата за местообитанията и Директивата за ОВОС по време на процеса на одобрение на проекта, като по-конкретно необходимостта от преработване на съответната оценка по Директивата за местообитанията. Поискани бяха също така допълнителни пояснения относно обхвата, разработването и управлението на проекта и финансовите аспекти. Важното е, че службите на Европейската комисия ще продължат, както и досега, да работят в конструктивен и партньорски дух заедно с българските власти, за да се намери по най-бързия начин най-ефикасното решение за успешното довършване на този изключително важен проект.

- Каква бе причината за забавянето на проекта - само оспорванията от страна на екологични организации или има други фактори?

- При подобни големи инфраструктурни проекти понякога сроковете се удължават, но сега е важно да се концентрираме върху оставащото време. Както казах,

службите на комисията

работят заедно с

българските власти, за

да се постигне възможно

най-добър резултат

България все още има време да усвои полагащите ѝ се средства. Подчертавам, че Европейската комисия смята АМ “Струма” за свой приоритет и това не се е променило.

- Възможно ли е отпускане на евросредствата до края на този програмен период?

- България все още има време до 2023 г. да се възползва ефективно от оставащите средства по съответната оперативна програма. Затова казваме, че сега е време за усилена работа.

- Може ли да бъдат договорени за следващия програмен период?

- Нека не спекулираме за толкова далеч в бъдещето. Важен е сегашният момент и Европейската комисия ще работи заедно с България за успешното реализиране на проекта - при пълно спазване на законодателството на ЕС, включително това, свързано с околната среда.

- Има ли опция за пренасочване на средства към магистрала “Европа”?

- Ако имате предвид парите за Лот 3.2 от АМ “Струма”, Европейската комисия работи заедно с българските власти за подготовката на възможни алтернативни проекти. Но това ще е необходимо само като резервен вариант, за да се избегне загубата на средства. На този етап не мога да предопределям развитието на ситуацията.

- Ако България не успее да усвои предвидените пари до края на програмния период, ще трябва ли да връща цялата сума за магистрала “Струма”?

- Категорично не. Предишните участъци от АМ “Струма” се финансират в рамките на отделни големи проекти. Завършването на всеки един от тях се разглежда независимо от останалите. Ето защо България не е задължена да връща средствата от ЕС за вече финализираните участъци. Нещо повече – България все още има време до 2023 г. да усвои оставащите пари и нищо още не е загубено.

  • Къде изчезна творчеството на протеста, че се заигра със смъртта

    Къде изчезна творчеството на протеста, че се заигра със смъртта

    В първите дни от протеста млади и креативни участници се заиграваха със симпатични колажи, с които да покажат причините за своето недоволство от управлението на България. Показваха остроумието си, демонстрираха чувството си за хумор, творческия си заряд. Неясно как и защо, но това творчество започна да се топи под жаркото слънце на жълтите павета
  • Да блокираш - за всички е гадно

    Да блокираш - за всички е гадно

    Гадно е, нали? Да ти блокират пътя и да не можеш да се прибереш вкъщи. Да опиташ да заобиколиш, но пак да се окажеш блокиран. Да си с чувството, че си невинен в затвор или птица в клетка. Да се питаш: “Защо сега точно на мен ми нарушават правата?” Но пък когато пред колоната от автомобили с вече проклинащи момента шофьори и пътници се изправи