Емил Караниколов: Кореспондираме си с “Тесла” и “Хюндай”, но чакаме решението на “Фолксваген”

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8159153 www.24chasa.bg
ЕМИЛ КАРАНИКОЛОВ

Гоним срок от 30 дни за построяването на водопровода до Перник, казва министърът на икономиката

Предстои разширяване на ГКПП Капитан Андреево, за да няма тапи за бизнеса

Още акценти:

11 млн. лв. е печалбата на НК “Индустриални зони” за 2019 г., влага се в инфраструктура, за да има повече инвеститори

Не разбрах защо започна тази война между институциите. Тя е лош знак за чуждестранните инвеститори

- Г-н Караниколов, май се преместихте да живеете в Перник?

- Близо е до София, не ми се налага. 

- Пратеник на правителството ли сте там, или спасявате коалиционния формат от кризата с водата?

- Не, първо, имаме ангажимент към перничани и второ - координирам всичко, така че общинската и държавната администрация да работят като едно цяло, резултатите от което вече са видими за всички.

- За 30 или за 45 дни ще стане водопроводът от Мало Бучино до Перник?

- Усилията ни са насочени към това да стане за 30 дни. В момента участъкът, в който полагаме тръбите, е прав и е лесно, ще видим какво ще стане в Мало Бучино. Там ще създадем организация да се работи денонощно при спазване на изискванията на закона за шума. Въпросът е в населеното място да не е разкопано 5-6 дни, а да влезем и излезем по най-бързия начин. В момента чакаме подготовката на това най-трудно трасе. Днес ще отида до Перник и ще знам как започваме етапа. Вероятно в събота и в неделя ще работим в Мало Бучино. Иначе за първите три дни имаме 1,5 км изкопани траншеи и 800 м положени тръби. Мисля, че темпото е според разчетите и се движим по график. 

- А язовир “Студена” на какво ниво е? За него вадихте вода от пещери.

- Още един път да благодаря на момчетата, които работят в планината. Във вторник за първи път имахме увеличаване на водния обем с 3 см, а последните 48 часа имаме 11 см увеличаване на водния обем. Почти 900 л в секунда се вливат в язовира, а 270 излизат.  

Другото важно е, че имаме първо потвърждение от “Стомана” - Перник, че може да ползва промишлената вода, която мислим да им дадем от алтернативен водоизточник - язовир “Бушляк”. Чакаме още няколко фирми да потвърдят, че могат да я ползват и ще бъде изградена необходимата инфраструктурата. Ако го направим само за една фирма, би могло да се счете за държавна помощ, а ако доведем водата за цялата индустриалната зона, това няма да е така.

- Целта ви е индустриалната зона на Перник да има друго захранване с вода, а не от язовир “Студена”?

- Това е идеята на правителството, за да може “Студена” да бъде ползван само за питейно-битови нужди, каквато е била целта на изграждането му. 

- Премиерът Борисов се обърна към пернишкия кмет да ви даде значка на почетен гражданин на Перник. 

- Това могат да го решат гражданите на Перник, но извън шегата трябва да отбележа, че държава и община работим в пълен синхрон да осигурим вода на перничани, другото не е важно.

- Във вторник общините поискаха по-бързо деактуване на общинските язовири в държавни. Какъв е проблемът?

- Още преди година и половина казах, че ще има проблеми с това прехвърляне, защото много от посочените язовири нямат документи за собственост, нямат техническа документация. А съгласно законодателството те са необходими, за да може да стане деактуването на собствеността от общинска в държавна. В момента се създава такава документация. Но въпреки всичко текстовете на закона и решението на Министерския съвет са ясни и те казват, че тези язовири ще бъдат ремонтирани от държавата. Дори да не бъдат автоматично прехвърлени за 2 до 6 месеца, това не пречи да се извършва належащият ремонт.

- Как се изразходват тези 500 млн. лв., които правителството даде за ремонт на язовирите?

- Министерският съвет възложи на Държавната консолидационна компания (ДКК) да започне ремонти на язовирните стени и съоръженията, за което бяха и отпуснати въпросните 500 млн. лв. ДКК притежава в своята група строителната фирма “Монтажи”, която до 70-а година участва и в изграждането на тези язовири. Държавното строително предприятие на 100% поема отговорността за ремонтирането и как ще се изразходват парите. На страницата на Министерството на икономиката има списък с всичките язовири, на които е необходим ремонт, както и тези, при които ремонтът вече е стартирал. Надявам се до няколко седмици първите два язовира вече да са отремонтирани. На страницата на министерството има какви са проектите, на каква стойност са, към момента какво е изпълнено и колко средства са изразходвани. Още един път казвам - отговорността е на държавата, тъй като имахме абсолютна безстопанственост в последните години по отношение на язовирите. Министерството на икономиката поема цялата отговорност, включително за строително-монтажните работи, но е важно да се подчертае, че язовирите, които ремонтираме, не са предвидени за питейно-битови нужди, а в по-голямата си част се използват за напояване.

- Чувам, че след Перник имате ангажимент към ГКПП-тата, какво ще правите там?

- Имам ангажимент да създадем по-добра организация на движението на ГКПП Капитан Андреево. Възнамеряваме да направим още едно трасе, което да бъде обособено само за хладилните камиони. Идеята е да изнесем това трасе, така че да не се получава тапа и преминаването да е по-бързо. Вероятно на 13 февруари ще имаме среща с колегите от Турция, които също са много ангажирани с идеята ни и оказват съдействие. Мисля, че ще го реализираме по най-бързия начин. Искаме да няма забавяне на границата и бизнесът от двете страни да работи по-облекчено.

 - Работа ли е това на икономическия министър?

- Разбира се, това касае икономическите взаимоотношения. Имаме оплаквания, че на тази граница се губи много време, което означава и пари. Така че не смятайте, че това не е работа на Mинистерството на икономиката, но аз и тук искам да подчертая, че работим в екип заедно с всички институции, които имат отношение - Гранична полиция, Агенция “Митници”, Агенцията за безопасност на храните, която прави шахтите за дезинфекция, държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” за изграждането на паркинг преди границата, където камионите да бъдат отклонявани, за да не създават натоварване на граничния пункт.

- Срещаме се с вас, след като се връщате от президентството, където беше на визита японска делегация. Защо бяхте там, след като във вторник президентът Радев свали доверието си към правителството, а анализатори прогнозираха, че вече няма да работите съвместно?

-  Събитието в президентството е продължение и на активната работа на правителството в последните 3-4 г. за развитието на отношенията с Япония.  Няма как държавните институции да не работят заедно, когато презентират България и това, че искаме да привлечем повече японски инвестиции. В президенството бяха “Сега”, “Ядзаки”, те и в момента имат производства в България, както и още няколко компании, които тепърва искат да проучат условията у нас в областта на електрониката, IT сектора, за производство на части за автомобили и други.

Имаме задължение по конституция всички институции да работим за развитието и благото на българското общество. И когато има такива събития, ние трябва да сме един отбор. Не разбрах защо започна тази война. Напрежението между институциите винаги е лош знак към всички чуждестранни инвеститори. 

- Как започва годината за икономиката?

- Добре започва. Въпреки че и Европейската комисия, и рейтинговите агенции казват, че ще има забавяне в световен мащаб, прогнозите за България са за икономически ръст от 3 и над 3%, което отново ще ни отреди едно от лидерските места в Европа.

Онзи ден връчихме 6 сертификата за клас инвеститор за 90 млн. лв. и разкриване на нови 650 работни места. От тази гледна точка очаквам преките чуждестранни инвестиции да са сходни с тези от 2019 г. Ние държим ниво на 1-1,3 млрд. лв. на годишна база и това говори за стабилност.

- Дългоочакваното събитие в автомобилостроенето - да произвеждаме цял автомобил, май не се случва?

- Ако визираме сагата с “Фолксваген”, както знаете, в заключителната фаза останахме две държави - България и Турция. Компанията обаче все още не е взела окончателното си решение.

- В интервю за “24 часа” германският посланик по-скоро прогнозира завод в Турция.

- Ние сме длъжни да изчакаме. За съжаление, никой не е казал: Състезанието приключи, насочете се другаде. България остава на разположение, като до момента нямаме нови отправени запитвания от “Фолксваген” и не е изискана допълнителна информация. Ние готвим писмо, с което да ги уведомим как е приключила 2019 г., да им дадем актуалните икономически параметри за България. Но решението си е тяхно. Самият факт, че останахме с Турция на финала в състезанието за построяването на завод, е добра реклама за нас. И днес казах пред японските компании, че България има готовност и очаква такава инвестиция, включително и с най-висок интензитет на държавна помощ. И автомобилният сектор в България е готов. Но решението трябва да бъде на инвеститора. Нека видим и във Великобритания какво става с Брекзит, дали ще има компании, които ще искат да се пренасочат някъде другаде в ЕС.

- А има ли компании, които са със седалище в Англия,  с интерес към нас?

- Като запитвания има още от миналата година, ние сме отговаряли. Но нещо конкретно няма. Самият бизнес, който е на Острова, не приема една среда, в която няма яснота, но пък от друга страна, да зареже една голяма инвестиция, която вече е направена и да отиде другате, не е лесно. Все още се изчаква. 

- Чуваше се, че “Тесла” има намерения за България. Какво се случва?

- Имаме контакти, имаме писмена кореспонденция с тях, но нека те да се запознаят с България и видят какво можем да предложим.

- За какво проучват - за производство на електромобил, за батерии, за части?

- Нашите амбиции са две - едната е за производство на автомобили, другата е за производство на батерии и акумулатори. С “Тесла” бихме започнали и с производство на части, но за нас най-добре е завод за автомобили или за батерии и акумулатори. 

- А с “Хюндай” докъде се стигна в комуникацията?

- Написали сме писмо до европейския им офис и изчакваме да получим отговор. 

- Какви са резултатите на Национална компания “Индустриални зони”?

- През 2018 г. обявихме, че тя за първи път от създаването си завърши на печалба от 4,5 млн. лв. Сега излязоха резултатите за 2019 г., печалбата е 11 млн., имаме ръст от над два пъти, което означава, че сме все по-привлекателни за инвеститорите. 

- Целта на компанията не е печалбата, нали?

- Тази печалба, която са генерирали, трябва да я инвестират в инфраструктурата на зоните, защото това прави терените й още по-ценни за инвеститорите. Този механизъм работи в последните 3 години. Ние започнахме със ситуация, в която зоните нямаха пари да се издържат, осигурихме средства с продажба на имоти, започнахме да изграждаме инфраструктурата и инвеститорите започнаха да идват все по-често. Нещо, което дълги години не се случваше. Ние взехме модела от частните индустриални зони, защото е работещ. 

- Къде ще я инвестирате тази печалба?

- В зоните в Божурище и в Бургас, имаме ангажименти за изграждане на зони в Симитли, Горна Оряховица, Свищов, Ловеч и други. Имаме пари да инвестираме, не вземаме само едно петно и да очакваме инвеститори, а разработваме модерна индустриалнална зона с цялата съпътстваща инфраструктура и тогава отправяме покана към тези, които искат да развият своя бизнес у нас.

- Кажете някои от инвеститорите, които проявяват интерес към нас?

- С “Дойче бан” (германските държавни железници - б.а.) съвсем скоро ще се срещна, знаете, компанията взе един терен в Карлово. Какви са им намеренията, ще разбера съвсем скоро, но това е изключително голям стратегически инвеститор. Имаше делегация в Китай, оттам имаме подписани споразумения за заводи за електрически автобуси, текат разговори, две китайски компании правят маркетинг, проучват. Надяваме се да има резултат до края на годината. 

- Какво иска бизнесът от държавата тази година?

- Първото, което иска, е по Закона за чистотата на атмосферата. Ще се правят промени, които да задължат министъра на икономиката да издаде наредба за обезщетенията, които ще даваме на бизнеса за компенсация заради вредните емисии. Имаме забрани за отделяне на вредни емисии при производства, а внасяме продукти от трети страни, които не спазват правилата и регламентите за опазване на атмосферата. Така наказваме собствения си бизнес. За нас най-важното е фирмите да работят, да увеличават заплатите, да си плащат данъците, което те де факто правят, за което сме им благодарни.

  • Горелият мост на “Струма” и чувството, че няма справедливост

    Горелият мост на “Струма” и чувството, че няма справедливост

    Точно преди година пожар нанесе сериозни щети на мост от магистрала “Струма” до Дупница. Собственикът на фирмата, складирала там тонове отпадъци, отказа да почисти терена след пожара. После държавата плати близо два милиона лева, за да укрепи съоръжението, а хиляди пътуващи обикаляха месеци по друг път заради повредената магистрала
  • Да блокираш - за всички е гадно

    Да блокираш - за всички е гадно

    Гадно е, нали? Да ти блокират пътя и да не можеш да се прибереш вкъщи. Да опиташ да заобиколиш, но пак да се окажеш блокиран. Да си с чувството, че си невинен в затвор или птица в клетка. Да се питаш: “Защо сега точно на мен ми нарушават правата?” Но пък когато пред колоната от автомобили с вече проклинащи момента шофьори и пътници се изправи