Когато половината замърсяване е от 1/10 от колите

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8177037 www.24chasa.bg

Трябва да следим мръсните коли, от които развитите страни поетапно се отказват и забраняват, да не прескочат у нас

Започват проверки на колите по улиците на София с газанализатори. Измерванията ще се правят от КАТ и Столичния инспекторат, като замърсяващите автомобили ще бъдат спирани от движение. Същевременно се правят проверки и за нерегламентирано горене на вредни отпадъци. Идеята, разбира се, е да се намали замърсяването на въздуха. Това е важно, тъй като в София по географски причини замърсяването на въздуха се натрупва през зимата, особено ако няма вятър или валежи.

Крайно време е за такива мерки. Всички сме виждали по улиците автомобили, зад които се образува облак от дим – това очевидно не са превозни средства, които могат да се движат по улиците на голям град. Но

невинаги

замърсяването

се вижда с

просто око

Фините прахови частици, азотните оксиди и други отрови във въздуха невинаги се забелязват и усещат, но имат вредно въздействие върху здравето.

Според един анализ, изготвен с помощта на Световната банка, около една десета от автомобилите в София са отговорни за около половината автомобилно замърсяване. С други думи, ако се насочи вниманието към най-мръсните автомобили, може да се постигнат сериозен ефект и значително намаление на замърсяването. Директното измерване на емисиите е най-сигурният начин да се види кои коли са мръсни, тъй като много автомобили по документи отговарят на стандартите и имат катализатори и филтри, но на практика те са премахнати.

Време е да се направи и следващата стъпка, която е планирана от Столичната община – да се ограничава движението на мръсни автомобили, когато замърсяването в града е над нормата. Но това изисква

всички

автомобили

да получат

екостикери,

което ще трябва да се организира на национално ниво и вероятно ще отнеме известно време.

Подобна практика има и в по-развитите страни – например в Германия има екостикери за автомобилите още от 2007 година. Германските градове могат да създават “екологични зони”, в които не се допускат силно замърсяващи автомобили. Има десетки такива зони, основно в големите градове. През 2018 г. Федералният административен съд на Германия разреши създаването и на т.нар.

зони без дизел,

в които не се допускат дизелови автомобили, когато въздухът е замърсен. Редица местни съдилища задължиха градовете да ограничат дизеловите автомобили като стъпка към намаляване на емисиите. Хамбург въведе ограничения за старите дизели още през 2018 г., през 2019 г. и Берлин въведе първите ограничения за определени зони, които ще се разширяват. Редица други градове планират или са в процес на въвеждане на ограничения. И не само в Германия.

И това не е всичко. През 2018 г. Германия реши да предостави бонус от 10 хил. евро на хората, които се откажат от стария дизел и си купят нов автомобил. Отделно Германия обяви, че ще започне

да предоставя

по 6 хил. евро

стимул

за тези, които си купят електрически автомобил. Целта е да се подобри структурата на автомобилния парк и да се насърчи производството на по-екологични автомобили. Големите градове все повече инвестират и в чисти електрически автобуси, тъй като изчистването на градския транспорт е също много важно за чистотата на гъстонаселените райони. Тук проблемът е, че производителите не могат да насмогнат на търсенето, но до броени години целият градски транспорт ще се електрифицира.

Електрическите автомобили, които бяха рядкост само преди няколко години, вече заемат все по-голям пазарен дял. Например през януари тази година в Норвегия 64% от новите коли са електрически, в Швеция 31%, във Финландия 13%, в Португалия 11%. Дори в големи страни като Франция, Германия и Китай продажбите на електрически коли вече достигат 7-8%. Този дял ще расте, защото тепърва автомобилните производители ще предложат повече и по-изгодни модели електрически коли и ще преоборудват заводите си.

Това в България ще дойде със закъснение, защото цената на електрическите коли още е висока - но след няколко години

ще има обилен

внос на

електромобили,

нови и втора

употреба

Тук те ще са популярни, тъй като токът е далеч по-евтин от петрола.

Но и това не е всичко. Редица градове обявиха, че изцяло ще забранят автомобили на дизел и/или бензин – например Париж забрани старите дизели и постепенно затяга ограниченията, като целта е до 5 години изцяло дизелите да не се допускат в града. Същата политика се планира в Мадрид и Рим и други градове. В Амстердам, Лондон и Барселона имат по-радикална политика – до 2030 г. да премахнат всички автомобили на бензин или дизел и да ги заменят с екологични алтернативи. Вече и редица държави са обявили, че ще забранят продажбите на автомобили на бензин или дизел – скандинавските страни планират това да стане до 2030-а (в Норвегия още през 2025 г.), Великобритания – 2035-а, Франция – 2040 година. Въпросът е след тези забрани да не стане така, че всички мръсни коли от Запад да се прехвърлят в Източна Европа и в България. Това е нещо, което трябва да се наблюдава внимателно и да се адресира навреме.

  • Спокойно! Депутатът няма да обеднее, дори и да му резнат 758 лв.

    Спокойно! Депутатът няма да обеднее, дори и да му резнат 758 лв.

    В България традиционно доходите на депутатите, на премиера и президента предизвикват захлас в публиката, придружен със съответната доза емоции от типа: Той ще взема хиляди, а за мен - трохите. И сега може би новината, че народните представители ще се разписват срещу сума, орязана със 758 лева, също ще събере моментните симпатии на публиката
  • Слави Василев, политолог

    Слави Василев: Украйна ще стане западна държава, когато и Русия стане

    Защо политическият ни елит си съдира ризата Искам да напиша няколко думи за Украйна. Чувам през последните седмици какви ли не мнения по темата. Политическият ни елит подкрепя гледната точка на украинските властимащи и оттам в обществото се заражда една лавина от еднопосочни мнения, които анатемосват всичко

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо