Кристиан Кръстев: Първите 3 довеждащи линии ще возят от квартала до метрото в “Овча купел”, “Витоша ВЕЦ-Симеоново” и “Люлин”

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8198834 www.24chasa.bg
Кристиан Кръстев СНИМКА: Велислав Николов

До 2021 г. София трябва да има нов генерален план за организацията на движението, за да стане градският транспорт по-бърз и удобен за хората, казва в интервю зам.-кметът по транспорт и градска мобилност на София

Още акценти от интервюто:

Осигуряваме градски транспорт до Витоша по време на ученическите ваканции, не само през уикенда

Мислим нова организация на движението в част от центъра - бус лента и велоалея по “П. Евтимий”, двупосочно движение по “Фритьоф Нансен” и косо паркиране по част от бул. “Витоша”

Ще правим анкети по темите, които засягат повече хора. Първата ще е за нова организация за кръстовището на булевардите “Т. Александров” и “К. Величков”

Г-жа Фандъкова ме покани да стана част от екипа ѝ. Съгласих се, защото е предизвикателство и се надявам да помогна

Очаквам от районните кметове да предложат места в кварталите за изграждане на паркинги

- Г-н Кръстев, зам.-кмет сте по транспорта на София от началото на годината. Какво свършихте за тези близо 2 месеца?

- За това кратко време е рано да обсъждаме грандиозни резултати, но смятам, че с малки и уверени крачки вървим в правилната посока - да улесним придвижването в София.

Поставихме делинеатори на булевардите “Цариградско шосе” и “Ал. Малинов”. Подобрихме обслужването по автобусна линия №123 и удължихме маршрута ѝ до Симеоновския лифт. Увеличихме превозните средства и намалихме интервалите на движение на линията - от 60 на 25 минути. Освен това тя се обслужва изцяло от нови електробуси. Важно за гражданите е и, че автобусните линии №84 и 184, които стигат до летището, вече са с постоянен статут. Разписанията им са синхронизирани и интервалът им в час пик в делничен ден е 8-9 минути.

По настояване на столичния кмет по време на грипната ваканция автобусните линии №63 и 66, които возят до Витоша, извършваха курсове до планината и в делнични дни. Центърът за градска мобилност провери натоварването на линиите и то показа, че има търсене. Затова предлагаме, независимо от сезона, по време на ученическите ваканции двете линии да работят. Така че това вече ще е постоянна практика през всички ваканции на децата.

Знаете, че защитихме проекти по Оперативна програма “Околна среда” и очакваме доставки на нови превозни средства за градския транспорт.

- А какви ще са приоритетите ви?

- Най-важната ми задача е пускането на довеждащия транспорт в кварталите. Работим усилено по тази тема. Знаете, че едната поръчка беше спряна, в момента се преглежда документацията и ще я обявим отново. Изпратили сме и писмо до управляващия орган за големината на превозните средства. Веднага след като получим потвърждение оттам, ще обявим отново процедурата.

- Кои ще са първите линии, кога ще тръгнат, в кои квартали и колко ще струва билетчето за тях?  

- Промяна в цената на билета няма да има. Целта е довеждащият транспорт да осигурява бърза и удобна връзка на кварталите с основни спирки на градския транспорт и метрото. Той

ще се обслужва изцяло от

малки електробуси. Това

означава нулеви емисии и

минимални нива на шум

в кварталите, през които ще преминава този транспорт. Започваме от “Овча купел”, “Люлин”, “Горна баня”, “Витоша ВЕЦ - Симеоново”, “Малинова долина”, “Манастирски ливади” и “Хаджи Димитър”. При разработването на маршрутите искаме максимално да обхванем детските градини и училищата в тези квартали, за да може довеждащият транспорт да стига до тях и да облекчим трафика. Сериозният трафик в столицата е основно през учебната година и част от него се дължи на пътуванията на родителите, които оставят и после прибират децата си. Затова г-жа Фандъкова настоя, където е възможно, маршрутите на линиите да стигат максимално близо до учебните заведения в дадения квартал.

В момента разработваме 3 довозващи линии. Първата обслужва изцяло района на “Овча купел”, като осигурява връзка с 3 метростанции от третата линия, чието пускане предстои. Освен това прави връзки с автобусните линии 11, 45, 60, 73, 102 и 111, както и с трамвай 11. Втората линия е с маршрут в район “Люлин” и ще прави връзка с метростанциите “Сливница”, “Люлин” и “Западен парк”. Пътуващите с нея ще могат да стигнат и до спирки на автобусните линии 47, 48, 49, 54, 82, 111, 309, 310 и други, както и на тролеите 6 и 7. Третата довеждаща линия прави връзка със станция “Витоша”, трамвай 10 и автобуси 64, 65, 66, 67, 83, 88, 93, 98, 120, 122 и 166.

- Питам за цената, защото имаше идея да не се плаща отделен билет за довеждащия транспорт от пътниците, които после се качат на метро или градски транспорт.

- Това е въпрос, свързан с предстоящото въвеждане на тикет системата в градския транспорт. Виждате, че тук на таблото ми стои червен надпис ticketing system. Това не е случайно. Пускането на тикет системата е един от основните ми приоритети.  

- Казахте, че ще направите по-лесна комуникацията с гражданите и ще се допитвате до мнението им за важни проекти. Как ще стане това?

- Скоро ще заработи

виртуална приемна за

граждани във фейсбук,

в която по всяко време ще се приемат сигнали за нередности в транспорта. Ще използвам социалните платформи като най-разпространена и лесна форма на комуникация. И ще се постарая да намеря време лично да разглеждам въпросите, които повдигат столичани.

По теми, касаещи по-широк кръг хора, ще пускаме анкети. В сайта на Столичната община, в сектор “Транспорт”, ще има секция за обсъждане на конкретни теми и проекти. Там ще питаме хората дали одобряват дадена идея, или не. Ако има голяма подкрепа, ще приемем, че работата по съответния проект може да продължи и той да се реализира.

- Готов ли сте с първата тема, по която ще се допитате до софиянци?

- Да. Става дума за нова организация на движението по кръстовището на булевардите “Тодор Александров” и “Константин Величков”. Това би засегнало доста граждани и е важно да чуем мнението им. Не бих предприел стъпки, без да питаме гражданите, дори експертите да ме съветват, че трябва - хората трябва да са водещи, защото те ползват трасето ежедневно.  

- Друга задача от г-жа Фандъкова е подобряване на градския транспорт - актуализация на маршрутите и интервалите. Кога градският транспорт ще бъде по-удобен и редовен?

- Това е най-важната тема. Без да се актуализира генералният план за организация на движението в София и без нова транспортна схема трудно ще се справим с трафика.

Последно транспортният

план е актуализиран

през 2011 г.

София се развива динамично и е нужна нова транспортна схема. Постоянно се правят промени на линиите, но те са на парче. Тези частични промени утежняват и усложняват транспортната задача. Тази практика в краткосрочен план може да решава даден проблем, но не е ефикасен и цялостен подход. Ако искаме градският транспорт да е удобен, атрактивен за хората и бърз, е нужен нов генерален план. Предстои пускане на третата метролиния, тя ще препокрие маршрути на наземния градски транспорт.

- А кога ще има нов генерален план за организацията на движение в града?

- Подготвяме заданието. Това беше една от темите, които обсъждахме с консултативния съвет по пътна безопасност към кмета. Надявам се до края на март да сме готови със заданието. То ще бъде обсъдено с възможно най-широк кръг експерти и общински съветници. След това ще обявим процедурата и се надявам, че до края на годината, ако няма обжалване, София ще има нов генерален план за организация на движението. Ако това се случи, догодина столицата ще има изцяло нова и различна концепция за градския транспорт.

- София се отказа от концесия на спирките. Готов ли сте вече с програма за подмяната им?

- Ще трябва да ми дадете още малко време. Факт е, че има решение на Столичния общински съвет за обявяване на процедура за поставяне и поддържане на спирките на градския транспорт. Не знаем дали ще има интерес към нея, но трябва да изпълним решението. Ако няма интерес към някои от зоните, ще се подготвим и заедно с ЦГМ ще я изпълним.

- Как може да се намалят задръстванията на ключови кръстовища?

- До края на март ще обособим допълнителна трета лента за движение на бул. “Тодор Каблешков” на подхода към кръстовището с бул. “България”. Ще има промяна и в броя на лентите за ляв завой от бул. “Панчо Владигеров” към бул. “Царица Йоанна” в посока център. Там ще има допълнителна втора лента за сметка на една от тези за движение направо.

Промяна ще има и в

организацията на движение

на ул. “Раковски”

в участъка от ул. “Любен Каравелов” до бул. “Патриарх Евтимий”. Ще обособим две ленти за движение по цялата дължина на участъка, а успоредно ще се паркира от едната страна.

 Обсъждаме още проекти. Вече разговарях с общински съветници от ГЕРБ и другите партии, както и представители на “Спаси София”, за оптимизация на движението по бул. “Патриарх Евтимий”  от ул. “Граф Игнатиев” до “Петте кьошета”, но в комбинация с организацията на улиците “Раковски”, “Фритьоф Нансен” и бул. “Витоша”. Идеята ми е да не се правят неща на парче, а да даваме цялостни решения. Не просто да се пусне велоалея, бус лента или да се намалят паркоместата по дадена улица, а да се мисли комплексно за трафика в цяла зона, както тази в центъра например.

- А какво предлагате за тази част от центъра?

- Обсъждаме варианти дали да има бус лента и велоалея по бул. “Патриарх Евтимий”. Но тези елементи трябва да се съобразят и с трафика, който се движи по ул. “Раковски” към булеварда, да се помисли дали ул. “Фритьоф Нансен” да стане двупосочна и да се проверят възможностите за промяна на паркирането - вместо успоредно то да стане косо по част от бул. “Витоша”. Просто практиката да се работи на парче трябва да престане.

- Доста се говори за въвеждане на нискоемисионни зони. Готова ли е София за подобна мярка и не само - от “Спаси София” например предлагат разширяване на синята зона и тя да работи и в неделя?

- Приветствам идеи, които ще допринесат за по-чист въздух. Изготвил съм доклад до г-жа Фандъкова за създаване на екип, който да работи по казуса с въвеждане на нискоемисионни зони.

Бих подкрепил разширяване

на синята зона, както и

удължаване на работното ѝ

време и през уикендите

Но тези теми са част от отговорностите на кметовете на райони и в компетентността на общинските съветници.

- Подехте акция за контрол на паркирането в кварталите. Как ще го подредите и не трябва ли освен да санкционира, общината и да предостави алтернатива чрез изграждане на паркинги?

- По темата за паркингите - вече имах среща с всички районни кметове. Те трябва да предложат места в кварталите за изграждане на паркинги - както подземни, така и надземни. Ще търсим и публично-частни партньорства за изграждане на паркинги, защото общината трудно може да осигури сама целия нужен финансов ресурс. Общината изгради 6 буферни паркинга и ще продължи да насочва инвестиции за нови такива близо до станции на метрото и големи спирки на градския транспорт.

- Всъщност как получихте предложението да станете зам.-кмет и защо приехте?

- Г-жа Фандъкова ме покани. Срещнахме се случайно на едно събитие и тя ми каза, че иска да поговорим. После ми предложи да поема ресора. Помислих си известно време и се съгласих. За мен това е предизвикателство. Надявам се, че мога да помогна с експертния ми потенциал. Много по-различно е от работата в министерството и частния бизнес. Заварих млад и динамичен екип и смятам, че ще работим добре.

- Питам, понеже в последните години сякаш се отдръпнахте от политиката, а сега се връщате, макар и в местната.

- Винаги съм имал обществена позиция по теми, свързани с транспорта. Това, че не съм участвал активно в политиката, не означава, че не съм бил общественополезен. Просто стечение на обстоятелствата.

- Не се ли притеснявате от скандалите в последните години, които съпътстват заемащите този пост?

- Често казвам, че Бог обича смелите. 

  • Държавата не трябваше да отстъпва за маските

    Държавата не трябваше да отстъпва за маските

    Много обществена енергия се пропиля на тема маски, бурки и прочее безсмислени препирни. Правителството даде заден и задължителното носене на маски бе отменено, което не беше правилно. Просто трябваше да промени размера на глобата, за да не изглежда толкова драстична. Професионалните протестъри организираха кампания
  • Доказано! Истината тук!

    Доказано! Истината тук!

    Сляпата вяра в безумни “новинарски” сайтове е опасна. Заглавия само от главни букви не трябва да се превръщат в стандарт РЯДКО се обръщам към читателя с призив. Аз самият рядко откликвам позитивно на публични призиви, защото искрено не обичам да ми казват какво да правя – поредният признак, че въпреки опитите си не съм излязъл от пубертета