Кристиан Кръстев: Първите 3 довеждащи линии ще возят от квартала до метрото в “Овча купел”, “Витоша ВЕЦ-Симеоново” и “Люлин”

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8198834 www.24chasa.bg
Кристиан Кръстев СНИМКА: Велислав Николов

До 2021 г. София трябва да има нов генерален план за организацията на движението, за да стане градският транспорт по-бърз и удобен за хората, казва в интервю зам.-кметът по транспорт и градска мобилност на София

Още акценти от интервюто:

Осигуряваме градски транспорт до Витоша по време на ученическите ваканции, не само през уикенда

Мислим нова организация на движението в част от центъра - бус лента и велоалея по “П. Евтимий”, двупосочно движение по “Фритьоф Нансен” и косо паркиране по част от бул. “Витоша”

Ще правим анкети по темите, които засягат повече хора. Първата ще е за нова организация за кръстовището на булевардите “Т. Александров” и “К. Величков”

Г-жа Фандъкова ме покани да стана част от екипа ѝ. Съгласих се, защото е предизвикателство и се надявам да помогна

Очаквам от районните кметове да предложат места в кварталите за изграждане на паркинги

- Г-н Кръстев, зам.-кмет сте по транспорта на София от началото на годината. Какво свършихте за тези близо 2 месеца?

- За това кратко време е рано да обсъждаме грандиозни резултати, но смятам, че с малки и уверени крачки вървим в правилната посока - да улесним придвижването в София.

Поставихме делинеатори на булевардите “Цариградско шосе” и “Ал. Малинов”. Подобрихме обслужването по автобусна линия №123 и удължихме маршрута ѝ до Симеоновския лифт. Увеличихме превозните средства и намалихме интервалите на движение на линията - от 60 на 25 минути. Освен това тя се обслужва изцяло от нови електробуси. Важно за гражданите е и, че автобусните линии №84 и 184, които стигат до летището, вече са с постоянен статут. Разписанията им са синхронизирани и интервалът им в час пик в делничен ден е 8-9 минути.

По настояване на столичния кмет по време на грипната ваканция автобусните линии №63 и 66, които возят до Витоша, извършваха курсове до планината и в делнични дни. Центърът за градска мобилност провери натоварването на линиите и то показа, че има търсене. Затова предлагаме, независимо от сезона, по време на ученическите ваканции двете линии да работят. Така че това вече ще е постоянна практика през всички ваканции на децата.

Знаете, че защитихме проекти по Оперативна програма “Околна среда” и очакваме доставки на нови превозни средства за градския транспорт.

- А какви ще са приоритетите ви?

- Най-важната ми задача е пускането на довеждащия транспорт в кварталите. Работим усилено по тази тема. Знаете, че едната поръчка беше спряна, в момента се преглежда документацията и ще я обявим отново. Изпратили сме и писмо до управляващия орган за големината на превозните средства. Веднага след като получим потвърждение оттам, ще обявим отново процедурата.

- Кои ще са първите линии, кога ще тръгнат, в кои квартали и колко ще струва билетчето за тях?  

- Промяна в цената на билета няма да има. Целта е довеждащият транспорт да осигурява бърза и удобна връзка на кварталите с основни спирки на градския транспорт и метрото. Той

ще се обслужва изцяло от

малки електробуси. Това

означава нулеви емисии и

минимални нива на шум

в кварталите, през които ще преминава този транспорт. Започваме от “Овча купел”, “Люлин”, “Горна баня”, “Витоша ВЕЦ - Симеоново”, “Малинова долина”, “Манастирски ливади” и “Хаджи Димитър”. При разработването на маршрутите искаме максимално да обхванем детските градини и училищата в тези квартали, за да може довеждащият транспорт да стига до тях и да облекчим трафика. Сериозният трафик в столицата е основно през учебната година и част от него се дължи на пътуванията на родителите, които оставят и после прибират децата си. Затова г-жа Фандъкова настоя, където е възможно, маршрутите на линиите да стигат максимално близо до учебните заведения в дадения квартал.

В момента разработваме 3 довозващи линии. Първата обслужва изцяло района на “Овча купел”, като осигурява връзка с 3 метростанции от третата линия, чието пускане предстои. Освен това прави връзки с автобусните линии 11, 45, 60, 73, 102 и 111, както и с трамвай 11. Втората линия е с маршрут в район “Люлин” и ще прави връзка с метростанциите “Сливница”, “Люлин” и “Западен парк”. Пътуващите с нея ще могат да стигнат и до спирки на автобусните линии 47, 48, 49, 54, 82, 111, 309, 310 и други, както и на тролеите 6 и 7. Третата довеждаща линия прави връзка със станция “Витоша”, трамвай 10 и автобуси 64, 65, 66, 67, 83, 88, 93, 98, 120, 122 и 166.

- Питам за цената, защото имаше идея да не се плаща отделен билет за довеждащия транспорт от пътниците, които после се качат на метро или градски транспорт.

- Това е въпрос, свързан с предстоящото въвеждане на тикет системата в градския транспорт. Виждате, че тук на таблото ми стои червен надпис ticketing system. Това не е случайно. Пускането на тикет системата е един от основните ми приоритети.  

- Казахте, че ще направите по-лесна комуникацията с гражданите и ще се допитвате до мнението им за важни проекти. Как ще стане това?

- Скоро ще заработи

виртуална приемна за

граждани във фейсбук,

в която по всяко време ще се приемат сигнали за нередности в транспорта. Ще използвам социалните платформи като най-разпространена и лесна форма на комуникация. И ще се постарая да намеря време лично да разглеждам въпросите, които повдигат столичани.

По теми, касаещи по-широк кръг хора, ще пускаме анкети. В сайта на Столичната община, в сектор “Транспорт”, ще има секция за обсъждане на конкретни теми и проекти. Там ще питаме хората дали одобряват дадена идея, или не. Ако има голяма подкрепа, ще приемем, че работата по съответния проект може да продължи и той да се реализира.

- Готов ли сте с първата тема, по която ще се допитате до софиянци?

- Да. Става дума за нова организация на движението по кръстовището на булевардите “Тодор Александров” и “Константин Величков”. Това би засегнало доста граждани и е важно да чуем мнението им. Не бих предприел стъпки, без да питаме гражданите, дори експертите да ме съветват, че трябва - хората трябва да са водещи, защото те ползват трасето ежедневно.  

- Друга задача от г-жа Фандъкова е подобряване на градския транспорт - актуализация на маршрутите и интервалите. Кога градският транспорт ще бъде по-удобен и редовен?

- Това е най-важната тема. Без да се актуализира генералният план за организация на движението в София и без нова транспортна схема трудно ще се справим с трафика.

Последно транспортният

план е актуализиран

през 2011 г.

София се развива динамично и е нужна нова транспортна схема. Постоянно се правят промени на линиите, но те са на парче. Тези частични промени утежняват и усложняват транспортната задача. Тази практика в краткосрочен план може да решава даден проблем, но не е ефикасен и цялостен подход. Ако искаме градският транспорт да е удобен, атрактивен за хората и бърз, е нужен нов генерален план. Предстои пускане на третата метролиния, тя ще препокрие маршрути на наземния градски транспорт.

- А кога ще има нов генерален план за организацията на движение в града?

- Подготвяме заданието. Това беше една от темите, които обсъждахме с консултативния съвет по пътна безопасност към кмета. Надявам се до края на март да сме готови със заданието. То ще бъде обсъдено с възможно най-широк кръг експерти и общински съветници. След това ще обявим процедурата и се надявам, че до края на годината, ако няма обжалване, София ще има нов генерален план за организация на движението. Ако това се случи, догодина столицата ще има изцяло нова и различна концепция за градския транспорт.

- София се отказа от концесия на спирките. Готов ли сте вече с програма за подмяната им?

- Ще трябва да ми дадете още малко време. Факт е, че има решение на Столичния общински съвет за обявяване на процедура за поставяне и поддържане на спирките на градския транспорт. Не знаем дали ще има интерес към нея, но трябва да изпълним решението. Ако няма интерес към някои от зоните, ще се подготвим и заедно с ЦГМ ще я изпълним.

- Как може да се намалят задръстванията на ключови кръстовища?

- До края на март ще обособим допълнителна трета лента за движение на бул. “Тодор Каблешков” на подхода към кръстовището с бул. “България”. Ще има промяна и в броя на лентите за ляв завой от бул. “Панчо Владигеров” към бул. “Царица Йоанна” в посока център. Там ще има допълнителна втора лента за сметка на една от тези за движение направо.

Промяна ще има и в

организацията на движение

на ул. “Раковски”

в участъка от ул. “Любен Каравелов” до бул. “Патриарх Евтимий”. Ще обособим две ленти за движение по цялата дължина на участъка, а успоредно ще се паркира от едната страна.

 Обсъждаме още проекти. Вече разговарях с общински съветници от ГЕРБ и другите партии, както и представители на “Спаси София”, за оптимизация на движението по бул. “Патриарх Евтимий”  от ул. “Граф Игнатиев” до “Петте кьошета”, но в комбинация с организацията на улиците “Раковски”, “Фритьоф Нансен” и бул. “Витоша”. Идеята ми е да не се правят неща на парче, а да даваме цялостни решения. Не просто да се пусне велоалея, бус лента или да се намалят паркоместата по дадена улица, а да се мисли комплексно за трафика в цяла зона, както тази в центъра например.

- А какво предлагате за тази част от центъра?

- Обсъждаме варианти дали да има бус лента и велоалея по бул. “Патриарх Евтимий”. Но тези елементи трябва да се съобразят и с трафика, който се движи по ул. “Раковски” към булеварда, да се помисли дали ул. “Фритьоф Нансен” да стане двупосочна и да се проверят възможностите за промяна на паркирането - вместо успоредно то да стане косо по част от бул. “Витоша”. Просто практиката да се работи на парче трябва да престане.

- Доста се говори за въвеждане на нискоемисионни зони. Готова ли е София за подобна мярка и не само - от “Спаси София” например предлагат разширяване на синята зона и тя да работи и в неделя?

- Приветствам идеи, които ще допринесат за по-чист въздух. Изготвил съм доклад до г-жа Фандъкова за създаване на екип, който да работи по казуса с въвеждане на нискоемисионни зони.

Бих подкрепил разширяване

на синята зона, както и

удължаване на работното ѝ

време и през уикендите

Но тези теми са част от отговорностите на кметовете на райони и в компетентността на общинските съветници.

- Подехте акция за контрол на паркирането в кварталите. Как ще го подредите и не трябва ли освен да санкционира, общината и да предостави алтернатива чрез изграждане на паркинги?

- По темата за паркингите - вече имах среща с всички районни кметове. Те трябва да предложат места в кварталите за изграждане на паркинги - както подземни, така и надземни. Ще търсим и публично-частни партньорства за изграждане на паркинги, защото общината трудно може да осигури сама целия нужен финансов ресурс. Общината изгради 6 буферни паркинга и ще продължи да насочва инвестиции за нови такива близо до станции на метрото и големи спирки на градския транспорт.

- Всъщност как получихте предложението да станете зам.-кмет и защо приехте?

- Г-жа Фандъкова ме покани. Срещнахме се случайно на едно събитие и тя ми каза, че иска да поговорим. После ми предложи да поема ресора. Помислих си известно време и се съгласих. За мен това е предизвикателство. Надявам се, че мога да помогна с експертния ми потенциал. Много по-различно е от работата в министерството и частния бизнес. Заварих млад и динамичен екип и смятам, че ще работим добре.

- Питам, понеже в последните години сякаш се отдръпнахте от политиката, а сега се връщате, макар и в местната.

- Винаги съм имал обществена позиция по теми, свързани с транспорта. Това, че не съм участвал активно в политиката, не означава, че не съм бил общественополезен. Просто стечение на обстоятелствата.

- Не се ли притеснявате от скандалите в последните години, които съпътстват заемащите този пост?

- Често казвам, че Бог обича смелите. 

  • Горелият мост на “Струма” и чувството, че няма справедливост

    Горелият мост на “Струма” и чувството, че няма справедливост

    Точно преди година пожар нанесе сериозни щети на мост от магистрала “Струма” до Дупница. Собственикът на фирмата, складирала там тонове отпадъци, отказа да почисти терена след пожара. После държавата плати близо два милиона лева, за да укрепи съоръжението, а хиляди пътуващи обикаляха месеци по друг път заради повредената магистрала
  • Да блокираш - за всички е гадно

    Да блокираш - за всички е гадно

    Гадно е, нали? Да ти блокират пътя и да не можеш да се прибереш вкъщи. Да опиташ да заобиколиш, но пак да се окажеш блокиран. Да си с чувството, че си невинен в затвор или птица в клетка. Да се питаш: “Защо сега точно на мен ми нарушават правата?” Но пък когато пред колоната от автомобили с вече проклинащи момента шофьори и пътници се изправи