Доц. Околийски: Без сексуално образование оставяме децата на захарните чичковци

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8216803 www.24chasa.bg

В България за секса или не се говори, или се интерпретира през виц, а баячки, врачки и Кобилкина претендират, че помагат, казва доц. д-р Михаил Околийски. Завършил е социална терапия с профил сексология през 1995 г. в Хумболтовия университет в Берлин, а през 1998 г. получава докторска степен по сексология от същия университет. От 1998 г. е експерт в направление “Психично здраве” към НЦОЗA и за СЗО. Автор е на доклади и семинари в страни от Европа, Азия и САЩ. Има публикации в български и международни научни списания и в Международната енциклопедия по сексология. Преподава сексология и репродуктивно здраве в Югозападния университет.

- Доц. Околийски, има ли нужда от сексуално образование в училище?

- Децата, тийнейджърите и младежите категорично имат нужда от съобразена с възрастта им информация за сексуалността, за да могат да взимат информирани решения по-късно, когато започнат сексуален живот с партньор. Българските младежи са на челни места по ранен полов опит, детска бременност, сифилис, насилие. Подходящо поднесената информация им дава възможност да развият собствената си сексуалност чрез наблюдение, мастурбация, опознаване на собственото тяло и да ги предпази от сексуално предавани болести, нежелана бременност, насилие и сексуална злоупотреба.

- Целта е разбираема и смислена, защо периодично избухват скандали с опитите за обучение?

- Тези, които се борят срещу сексуалното образование, очевидно не разбират, че всички ние се раждаме като сексуални същества с определен пол и трябва да развиваме сексуалния си потенциал по един или друг начин през целия си живот, за да не робуваме на митове и легенди с печален резултат. Ако девойката не е запозната с функционирането на собственото си тяло и не знае как да се предпазва от нежелана бременност, е много вероятно да забременее при първите си сексуални контакти и да понесе всички, свързани с това последици. В традиционния случай – катастрофи, свързани със здравето, ако реши да прави аборт, или с

феномена дете

ражда дете,

трудности с реализацията в обществото и професионалния живот. Статистиката показва, че в България това се случва често. Основната причина е, че младите хора са лишени от възможността да получават адекватна навременна информация за разлика от връстниците си в Западна Европа, където има съобразено с възрастта сексуално образование. У нас моделът е на проби и грешки с висока лична и обществена цена.

- Семейството може ли да запълни празнината?

- Категорично не. Родителите не са подготвени да водят този разговор по спокоен и професионален начин, най-малкото защото те самите не са имали сексуално образование като млади. Много често имат предразсъдъци и страхове, които пренасят и в децата си. Ще дам пример със статистика от Националния център по обществено здраве и анализи: любовната мъка и конфликтите с родителите са

водещи при опитите

за самоубийство

сред младите хора. Младият човек не знае как да започне, да развие и да приключи партньорска любовна връзка. Тя много често е изключително емоционална, драматична, приема се като край на всяка житейска перспектива и мотив за демонстративен опит – така наричаните апел самоубийства, но и за категорично решение за самоубийство. Но често и демонстративните опити, които целят да привлекат вниманието на партньора, който ги е изоставил, или на родителите, може да завършат трагично.

Цялата ни професионална общност и офисът на Световната здравна организация в България от много години полагаме усилия да се въведе сексуално образование в училищата, като се вземе предвид добрият опит на държавите, където отдавна не стои въпрос дали да го правят.

- Кои практики се сочат за пример?

- Например стандартът на Немската централа за здравно образование. Той е изграден на базата на специфични информационни послания според възрастта на децата – до 4 г., от 4 до 6, от 6 до 9 и така на стъпки до възрастта 15 и след 15 г.

- При последния скандал с модула за сексуално образование в Перник един от прозиращите страхове беше от преждевременен нездрав интерес към секса, имат ли основание подобни съмнения?

- Напротив. Има научно доказани и потвърдени в практиката данни, че адекватните знания за сексуалността, които получава подрастващият в ранното детство преди започване на сексуален живот,

отлага първия полов

контакт до времето,

в което младият

човек е готов

за това. Това намалява и случаите на нежелана бременност, полово преносими заболявания и насилие. Ако нуждите на детето от информация не бъдат задоволени, то започва да интерпретира посвоему и обикновено погрешно случващото се с тялото и потребностите му. Или търси информация от връстниците си, които в масовия случай са “образовани” колкото него.

- Какво да разбираме под адекватни знания за ранната детска възраст например?

- До 4 г. е добре детето да разбере половата си идентичност, че има разлика между момчета и момичета, че има и полови органи, че има различни връзки между хората – някои родители са разведени, някои майки или бащи сами отглеждат децата си.

До 6 г. знанията консолидират половата им идентичност – какво е присъщо на момичето, какво на момчето. Да са чували, че има различни сексуални ориентации, което не означава, че това ще повлияе на техния избор в бъдеще – доказано е, че не се става хомосексуален по този начин, влияят съвсем различни фактори.

До 9 г. може да получат адекватна информация относно бременността, бащинството, майчинството, какво означава безплодието и че репродуктивните проблеми не трябва да водят до стигматизация, че такива проблеми са разрешими, редно е да знаят и за осиновяването. Да знаят, че сексът се прави предимно за удоволствие, а не за възпроизводство - цели създаване на деца в краен, малък брой случаи. Може да се каже, че има методи за контрол на бременността и да получат информация, че и момчетата, и момичетата могат да си доставят удоволствие преди настъпването на половата зрелост – ранната маснурбация, която в тази възраст децата опитват. Не трябва да се приема като нещо срамно, но трябва да бъде комуникирана като нещо много интимно, че не се прави пред хората.

- “Чувате” ли в този момент бурната реакция на голяма част от родителите?

- А защо? Това са нормални етапи на развитието. Когато децата ми бяха в детската градина, сме разговаряли, че това се естествени неща, но като си легнеш за следобеден сън не се пипаш и не си доставяш удоволствие пред останалите. Много деца, оставени да се образоват от случайността, мастурбират и събират присмеха на останалите. Когато не са подготвени, и възпитателките реагират неадекватно крайно с обиди или с насилие. Тези ранни спомени за срама от сочене на детето с пръст може да оставят драстични последици върху реализацията на сексуалните контакти.

- Пубертетът как се отразява на интереса на децата към секса и от каква информация имат нужда в този период?

- Още преди тази възраст децата трябва да знаят каква е разликата между мъжа и жената, как изглеждат външните и вътрешните полови органи, как се наричат те. Време е и за ефективните знания как се използват презервативите, да знаят какви са средствата за предпазване от бременност като цяло. Също да бъдат информирани, че вероятно скоро ще се влюбят и

има рискове около

влюбването,

че има различни видове полова ориентация и сексуално поведение, за разликите между полова идентичност и биологичен пол. Да им бъдат обяснени митове, пропагандирани от организации, които са против сексуалното образование и твърдят, че има трети – джендър, пол например.

- Вие имате реална практика в сексуалното обучение на ученици, какво бихте им казали за джендърите?

- В България се “загубихме в превода”, създаде се представа за екстравагантност, даде се път на хибридни атаки. А става дума за анатомия. Освен че има мъжки и женски пол, има, за съжаление, и изключително малък процент хора с интерсексуалност. Изразява се в

полови белези

на двата пола, с

които се раждат

някои деца. При такива изключения се изчаква да се види в каква доминантна посока се развиват децата и се прибягва до хирургическо и/или хормонално въздействие, за да стане интерсексуалното дете момче или момиче. Но това не е свързано със сексуалната ориентация - има хетеросексуални, бисексуални, хомосексуални хора. И в тези избори също не би трябвало да има особена драма. Когато около това се мълчи, се поощрява стигмата. Хората се объркват допълнително, може да се появят и психични заболявания от невъзможността да отговорят на обществения идеал. Каминг-аутът – откриването на собствената хомосексуалност, много често е изненада за личността, поражда объркани чувства и хуманното е младият човек да бъде подкрепен. Преди месец в Германия беше приета поправка в закона за психиатричното и психотерапевтичното лечение, която криминализира опита на психотерапевти да променят сексуалната ориентация.

 - Какво се има предвид?

- Има много родители, които

водят детето при

психотерапевт с

“поръчка”“ да го

вкара в “правия път”

и да го “излекува” от хомосексуалността. Има, за съжаление, колеги, които започват сесии в тази посока с младите хора. Науката е доказала, че такова “лечение” не работи, а има обратен ефект. Най-лошото е, че често води до суицидни мисли.

- В България каква е практиката?

- Дебатът сега започва. Българската асоциация за психотерапия организира дискусия за създаване на закон за психотерапията, какъвто липсва, и това дава терен да

процъфтяват

псевдоексперти,

врачки, баячки,

Кобилкина,

да твърдят, че помагат в сексуалната ориентация на хората, и да парадират, че извършват сексуално образование. Точно обратното е.

- Какво мислите за ширещото се у нас мнение, че децата интуитивно се ориентират за правилното и неправилното в сексуалното поведение?

- Абсурд. Това не се случва интуитивно. Има природа, биологични импулси, нагон, но това не е достатъчно за адекватния строеж на сексуалността по-късно. Младите хора нямат нужда от използване на “интуицията” си, а от предоставяне на добри образователни практики, насоки как да управляват сексуалните импулси, които получават в предпубертета и по-късно. Да са наясно с рисковете и да не им се отдават безразсъдно – да пийнат малко и да осъществят първия си ранен сексуален контакт, практика, която е доста разпространена и е свързана с множество нежелани последствия. Отделно младите хора лесно може да бъдат манипулирани. Липсва им бдителност да преценят дали някой, който в нета се представя за техен връстник, не е 50-60-годишен “захарен” чичко, поставил си за цел да се домогне до тях за сексуална употреба. Или “бизнесмен”, който набира жертви за трафик с цел проституция. Или търсач на извратени сексуални преживявания. Примерите са стотици.

- Адекватно ли реагира държавата в скандала за съдържанието на модула за сексуално образование в Перник?

- Историята е пример за фалшива новина, която една майка разпространи за съдържанието на програмата. Бекграунд, заден план е принадлежността й към много съмнителни неправителствени организации, занимаващи се с фундаментална религия и други такива течения. Конкретната програма “Таралеж” на фондация ПУЛС даже не е за сексуално образование, а за справяне със сексуалното насилие. Буквално за ден обществената буря привлече вниманието на експертите и институциите, също и на СЗО. Бях свидетел как проектът беше подкрепен. Министърът на образованието, който в един момент беше спрял модула, промени мнението си и каза, че програмата ще продължи. За мен реакцията на всички с отношение по въпроса е добър пример да подкрепим нашите деца, които се нуждаят от подобно адекватно и интересно поднесено със страст и компетентност знание.

Опитът идеята

да се провали,

катастрофира Всъщност истинската загриженост за децата предполага да се заложи здравно образование, и в частност сексуално в училищната програма. Сега това е предвидено теоретично в ограничения брой часове на класния, в което време има да се решават много въпроси, и зависи от отношението на директора на съответното училище. Липсващото у нас здравно образование е единственият начин за ограничаване на рисковете за здравето – пушенето, алкохола, затлъстяването, обездвижването, импулсивните ранни сексуални контакти.

- Вие сте преподавали сексуално образование в елитни софийски училища, как се посреща от децата в различните възрасти?

- Обединяващ е големият интерес на децата към сексуалното образование, когато по темата се говори сериозно. Обичайно

в България за секса

или не се говори,

или той се

интерпретира

през вица

Симптоматично е, че когато след представянето на темите и дебат съм давал възможност децата анонимно да задават въпроси чрез пускане на листчета в кутия като урна, въпросите на първокласниците и на гимназистите са много сходни, въпреки че са зададени по различен начин. (Вижте по-долу част от нередактираните детски въпроси, които доц. Околийски е запазил в архива си, бел. авт.) Децата имат очевидна нужда от информация за анатомията и физиологията, репродукцията, самозадоволяването, сексуалното поведение и емоционалните и партньорските отношения между хората. Информация по тези въпроси стига до тях от интернет, от медии, от улицата без филтър и се чувстват объркани за истината.

- Каква е ролята на порното, което стана по-достъпно от всякога?

- Ако навсякъде се преподаваше сексуално образование, децата биха знаели, че порното залага много рискове, особено за момчетата. Твърде ексцесивното ползване им създава грешни представи и ги лишава от удоволствието да флиртуват и общуват с връстнички. Влизат в тежки заблуди как се случва сексуалният акт и това е големият риск да объркат тотално представите и очакванията си. Докато сексуалното образование може да ги подготви как отговорно да използват материали със сексуално съдържание.

Какво питат децата от I и VIII клас

в час по сексуално образование

Първи клас

Отношения

Ако имаш вкус примерно-да си с дълга коса, а другият да е с къса коса, какво се получава?

А как разбираш, че харесваш някой си човек?

На колко години трябва да се ожени човек?

Насилие

Какво правят изнасилвачите с жените?

Практикуване на секс

Къде се прави секс?

Как се прави секс?

Какво се случва по време на секса?

Колко часа се прави секс?

Къде е моята жена / Кога се прави секс и в колко часа и колко често?

А как човек разбира, че ти харесва една част от тялото?

Коя част от тялото се използва най-много в секса?

Прави ли се секс с нос?

Как се прави секс – и в тоалетната или в леглото?

Прилично ли е да се прави секс?

Трябва ли да се събличаш?

Какво прави жената?

Как е най-буйния секс?

Осми клас

Анатомия и физиология

Колко е нормалната дължина на пениса?

Колко време е перфектната продължителност на секса за един мъж?

Къде се намира G-точката?

Репродукция

Защо жените след определена възраст не могат да забременяват?

Може ли мъж да забременее?

Мастурбация

Ако мастурбирам само с едната ръка може ли члена да се изкриви?

Можем ли да се заразим с ХИВ/СПИН от мастурбация?

Сексуално поведение и проблеми

На колко години е нормално да се прави секс?

На колко години можем да имаме полов контакт с другия пол?

На колко години е нормално да се прави полов акт?

На колко години е нормално да се прави секс?

Кога момичето е готово да прави секс?

Как да разбера с кого е най-подходящо да правя секс?

Хубав ли е сексът?

Извратено ли е да се влюбвам в по-възрастни хора?

Здравословно ли е да се прави секс всеки ден?

Колко време трае един секс?

Може ли да се умре от секс?

Емоционални и партньорски отношения

На какво се дължи промяната в отношенията между хората? Защо са започнали да се отчуждават и да стават по-затворени в себе си?

Сексуална ориентация

Как да разбера дали харесвам момчета или момичета?

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Почти не сваля от ухото телефона си актьорът Антоний Аргиров, видя "България Днес". Изигралият ролята на бармана Коки в сериала "Стъклен дом" артист върти здрава комуникация дори и когато е в компанията на свои колеги и

С максимално леки присъди се разминаха габровските лекари, чиито немарливи действия причиниха смъртта на родилката Десислава Манолова и бебето й. Според Върховния касационен съд доказателствата за вината на бившия шеф на АГ отделението в местната болница д-р Димитър Ангелов и колежката му д-р Севдалина Колева са безспорни

Легендата на българското кино Филип Трифонов, познат с ролята си от "Момчето си отива", наистина отива - на работа. Топпапараците на "България Днес" изловиха актьора да се стяга за артистичен делник, понесъл огромна връзка ключове, която се вееше театрално зад гърба му. Снимки: България