Диян Стаматов: В дистанционното обучение вече са 97% от училищата и 85% от учениците

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8385046 www.24chasa.bg
Диян Стаматов e председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България

Оказа се, че техническите умения на учителите са били подценявани

Създадохме виртуални стрес кабинети

Проектът “Образование 4.0” на вестник “24 часа” и Vivacom, който стартира през 2018 г., изведе темата за трансформацията на класната стая в синхрон с революцията в дигиталните технологии. Като част от инициативата беше популяризирано използването на облачни платформи за обучение и споделяне на ресурси, правене на тестове и оценяването им онлайн и дистанционно, използване на електронен дневник, мултимедийни платформи за учебно съдържание като видео уроци и други начини за по-ефективен учебен процес. Ползите и предимствата на дигитализацията се доказват на практика в настоящия момент, когато обучението се осъществява дистанционно заради извънредната ситуация.
Продължаваме да разказваме за пробивите при използване на технологиите в българското образование.

- Как протича дистанционното обучение, г-н Стаматов?

- В 119-о СУ дистанционното обучение стартира много добре, а на втората си седмица учителите доста уверено добавят нови и различни електронни образователни ресурси. Първоначалното притеснение вече отстъпва пред увереността на всички учители. Учениците също постепенно привикват към по-различните електронни дейности – различни от стандартните за тях инстаграм и фейсбук, към далеч по-сериозните за образоването им възможности, които предлагат ресурсите на Google. Докато в първите дни в обучението бяха застъпени различни асинхронни елементи, то сега преобладава директната онлайн комуникация и общуването във виртуалната класна стая.

Оказа се, че техническите умения на учителите са дълго време подценявани. Повече от похвално за всички е

преминаването

от хартиена

среда към

електронно

преподаване

за 48 часа

Съвсем сигурно е, че ако трябваше в нормална ситуация да преминем в дистанционно обучение, щяха да се намерят немалко аргументи това да не се случи. От съюза на директорите в страната направихме експресно допитване до повече от 400 училища. В дистанционно обучение са се включили повече от 97% от училищата, като над 85% от учениците в тези училища участват в различни елементи на дистанционно обучение.

Определено организационната роля на директорите за действено преминаване към дистанционно обучение е на много добро професионално ниво. Учителите направиха уверена крачка напред и показаха на обществото висотата на уменията си.

- Спазва ли се изискването на министър Красимир Вълчев дневната натовареност на учениците от 1-и до 7-и клас да е до 6 астрономически часа, а на учениците от 8-и до 12-и клас – до 7 астрономически часа, като се има предвид, че част от това време не е в електронна среда?

- Първата седмица се опитахме да бъдем до 5 часа в обучителни дейности и да затвърждаваме преподадени знания. На учениците се предлагаха теми, текстове и задачи по вече изучаван материал.

С началото на втората седмица преминахме плавно към преподаване на нови знания и умения. Разбира се, това е много по-трудно и бавно, но чрез използване на поставяне на малки проекти към учениците, чрез предлагане на удачни за темите видеа се постигат резултатите. Сега времето за дистанционно обучение постепенно се увеличи – различно за възрастта на учениците, но и съобразено с хигиенните изисквания за престой на учениците пред екран.

Отзивите от родители са, че след приключването на основните ангажименти във виртуалната класна стая, ангажиментите на учениците продължават и със самоподготовка, при това доста повече време в сравнение с дневното обучение. Изводите, до които достигаме, е, че различните

елементи на

такова обучение

са много

по-интересни

за всички ученици - за силно мотивираните и за онези, които в дневна форма са по-слабо включващите се.

- На кои предмети се набляга?

- Нали знаете, че няма маловажни предмети. Всеки ученик е силен по-нещо и в нещо. Затова сме предложили равнопоставеност на предметите за всички ученици и те да си намерят своята интересна среда. Естествено, основен акцент са български език и математика, но и предметите от природните дисциплини. Най-много и леснодостъпни електронни ресурси има по чуждите езици и съвсем естествено е да има засилено прилагане и на тях.

Интересен вариант в 119-о СУ са създадените ежедневни виртуални стрес кабинети, където педагогическите съветници предлагат релаксиращи упражнения за учители и за цели класове.

- Какъв процент от вашите учители не участват в електронните уроци?

- Като голямо училище, в което учат към 1600 ученици, през първите дни не влизаха в дистанционното обучение около 20-25 ученици. През последните дни не участват не повече от 5 ученици във всички виртуални кабинети, което е завидно висока посещаемост и потвърждава изводите за по-голям интерес на учениците към тази форма.

- Какви интересни случки има вече, откакто почнаха видео уроците?

- Изобретателността на учителите по физическо превърна предмета в доста гледаем и дано

предложените

упражнения за

домашни условия

се прилагат от

по-голяма част

от учениците

Най-смешни си остават във видео срещите изключванията на говора от един ученик към друг, което създава понякога неловки и неочаквани ситуации.

- Какво смятате, че ще се случи, ако карантината не свърши до 21 април?

- По отношение на образованието това би довело до голямо усложнение. Макар от образователното министерство да казват, че работят по различни сценарии, според ситуацията, адаптирането след връщането в учебна среда няма да бъде толкова лесно - както за учениците, така и за учителите. Освен това, макар сега да има доста положителни страни дистанционното обучение, то не може да продължи дълго и да бъде основен образователен подход. В неизвестност ще бъдат времето на провеждане на държавните зрелостни изпити и на националното външно оценяване. Не бива да забравяме и за притесненията около събитието на годината за зрелостниците - баловете. И те са в една голяма енигматичност. Подготовката за тях е семейно събитие и традиция в страната ни.

- Имат ли притеснения учителите и учениците за матурите?

- Това са най-големите неизвестни и притеснения. Предложението, което съюзът на работодателите в средното образование направи към министерството на образованието, е в темите за зрелостните изпити да бъдат включени материали и задачи от изучаваното само до края на първия учебен срок, за да бъде спазен принципът за равнопоставеност за всички ученици.

Това предложение се отнася и за така наречените малки матури – НВО в 7-и клас - да има практично формулирани въпроси и задачи от материала, изучаван само до края на първия учебен срок.

Без съмнение притесненията ни са в посока дали добре ще се представят учениците ни, защото по добра традиция от тези резултати се правят изводи за нивото на подготовка от учителите, както и за цялото училище.

- Как учителите получават заплатите си в кризата?

- През времето на дистанционно обучение учителите и директорите се оказаха в една доста отговорна позиция, но и сферата, която е най-добре финансово гарантирана и защитена. Бюджетите на училищата (независимо от това дали са общински, или държавни) са планирани и ясни. Заплатите на всички са договорени и предвидими и няма никакво основание за каквото и да е притеснение дали ще бъдат изплатени. Предвидените средства в бюджета на училището са достатъчни за покриване на всички предвидени възнаграждения. Естествено е, че в тази ситуация всички директори на училища и детски градини трябва да бъдем с повишена финансова чувствителност и предвид на неизвестността по време на криза да не правим никакви разходи. Най-вероятно при сериозен и по-дълъг финансов проблем в страната ни това би се отразило и на сферата на образованието като част от цялата бюджетна общност. Но на този етап изплащането на заплатите и допълнителните плащания е разумно да върви по план и в пълен размер.

ВИЗИТКА

Диян Стаматов е роден в Карнобат през 1967 г. Завършил биология и педагогика в Софийския университет. Специализирал психология и мениджмънт на образованието. Директор на 119-о СУ “Акад. Михаил Арнаудов” от 2005 г. Заместник-министър на образованието от 2016 до 2017 г.

  • Полфрийман и горчивият вкус за дефицит на справедливост

    Полфрийман и горчивият вкус за дефицит на справедливост

    Когато миналия септември съдът пусна предсрочно на свобода Джок Полфрийман, осъден за убийство на студент, се разрази обществена буря. На практика наказанието на Пофрийман намаля сериозно - 6 години и половина. Главният прокурор тогава Сотир Цацаров атакува решението за предсрочно освобождаване пред ВКС
  • Даниел Спасов, Катрин Селие, Милен Иванов и Александър Селие - двамата певци са със съпругата и сина на Марсел Селие.
СНИМКА: ФЕЙСБУК

    Загрижеността за бъдещето на “Мистерията на българските гласове” е наша мисия

    Златната марка “Мистерията на българските гласове” предизвика задочен спор на страниците на в. “24 часа” между певици от хора и настоящата диригентка Дора Христова. Днес публикуваме отговора на певеца Даниел Спасов, който също е част от историята на знаменития хор. “Писанията” на Дора Христова в отговор на отвореното писмо от народната певица Олга