Когато даряваш и помагаш, не се хвали с жеста. Този принцип се знае и се предава от поколение на поколение. Сигурно и 80-годишната баба Надие от разградското село Печеница, когато е изпратила пенсията си за лекарите от болницата в Исперих, го е направила от сърце и съвсем не е искала да става медийна звезда.
За нейния дарителски жест научихме от екипа медици в Исперих. “Дyшите ни cа богати. Това е един от случаите, в които малкото означава наистина много”, написаха те, трогнати до сълзи, в знак на благодарност към възрастната жена.
Като нея постъпиха десетки, стотици, хиляди българи. Всеки дарява според възможностите си. Някои дават хиляди левове, други помагат с по-малки суми. Отприщи се вълна на съпричастност към лекарите, медицинските сестри, лаборантите - първо, защото се видя колко опасна е новата зараза, а медиците се срещат с нея всеки час.
И второ - защото хората наистина искат да помагат в тази битка с непознат и невидим противник. И го правят. Всеки ден.
Така тръгнаха първите благотворителни акции - към сметките на здравното министерство, после към най-големите болници, които са на първа линия в битката с опасния вирус.
Стотици хиляди, дори и милиони левове се събраха общо за “Пирогов”, ВМА, Александровската болница. След това подобни жестове имаше към ИСУЛ, “Света Ана” и “Иван Рилски” в София, към инфекциозните клиники, към над 20 болници в страната, които приемат болни от коронавируса. Отделно дарения организират Димитър Бербатов, БЛС в кампанията “За героите в бяло”, “Заедно ще се справим” дарява храни за медици, а сайтът “България дарява” преброи над 75 адреса за дарения. Чудесно е, че има такава огромна вълна на съпричастност и желание да се помага.
И шефът на националния щаб ген. Мутафчийски благодари на дарителите, като посочи, че “има безпрецедентна мобилизация на дарителската дейност, към болниците се стекоха огромни средства”.
“24 часа” предложи сметките на “Българската Коледа” да бъдат отворени за дарения от гражданите. Но това не стана заради някакъв формален предлог, че там кампанията била за точно определени цели. Буквално часове след това трите телекома в България - “Теленор”, А1 и “Виваком” се мобилизираха и откриха обща DMS кампания, с която хората могат да изпращат своя принос на номер 17777. Нарекоха кампанията си “Солидарност”.
Парите от тази кампания отиват към сметките на здравното министерство. Другите дарения - към болници и клиники в страната, но ще е много трудно всяко лечебно заведение да се отчита пред обществото за какво и как е похарчило парите.
Затова ще е добре да се направи обществен съвет, който да управлява тези дарения. Това може да е екип от мениджъри на болници, лекари, кметове, експерти, обществени фигури с авторитет, представители на медиите, които да координират даренията, да ги насочват към онези болници, нуждаещи се най-много от финансов ресурс в момента за конкретни цели - купуването на респиратори, предпазни костюми, скъпи лекарства. Такъв обществен съвет ще има и още една отговорност - да дава всеки ден отчет какви средства са постъпили, за какво ще бъдат използвани.
Така всеки българин ще знае за какво са похарчени дарените от него средства. И няма да има ощетени болници, а средствата ще отиват по най-бързия начин точно там, където има най-голяма необходимост от тях.